Zawartość:
- Kiedy muszę zmienić opony letnie na zimowe i odwrotnie?
- Dlaczego opony zimowe są tak ważne?
- Czy opony zimowe w Niemczech są obowiązkowe?
- Nawet nie zmieniaj opon zimowych: Czy mogę jeździć na oponach zimowych przez cały rok?
- Czy opony całoroczne opłacają się jako alternatywa dla opon letnich i zimowych?
- Dla tych kierowców opłacalne są opony całoroczne i całoroczne
- Jakie koszty poniosę przy zmianie opon zimowych?
- Gdzie najlepiej przechowywać opony po ich wymianie?
- Wniosek
Kiedy muszę zmienić opony letnie na zimowe i odwrotnie?
Każdy kierowca z pewnością słyszał o zasadzie „od 0 do 0”. Zgodnie z powszechnym przekonaniem opony zimowe należy montować od października do Wielkanocy, a opony letnie od Wielkanocy do października. Chociaż ta zasada jest dobrym mnemonikiem, nie jest prawnie wiążąca. Mimo to większość właścicieli samochodów podąża za nim, zwłaszcza po to, by zmienić opony zimowe najpóźniej do Wielkanocy.
Dlaczego przy zmianie opon zimowych jest „O do O”?
Mnemonik „Od O do O” częściowo wynika z faktu, że w tych porach (Wielkanoc i Październik) pogoda się zmienia . Już w październiku mogą pojawić się pierwsze śniegi, oblodzone drogi i pierwsze śliskie nawierzchnie, a w nocy temperatury często sięgają punktu zamarzania. Zimne miesiące mijają najpóźniej do Wielkanocy, więc kierowcy mogą bez wahania zmienić opony zimowe na letnie.
Alternatywa wymiany opon: zasada siedmiu stopni
Jeśli nie chcesz zmieniać opon zgodnie z zasadą „od O do O”, możesz alternatywnie zastosować zasadę siedmiu stopni. Opiera się na temperaturze zewnętrznej . Jeśli stale spada poniżej siedmiu stopni Celsjusza, czas na montowanie opon zimowych. I odwrotnie, opony letnie można zakładać, gdy tylko na zewnątrz będzie stale siedem stopni.
Zgodnie z zasadą siedmiu stopni kierowcy zdecydowanie powinni przyjąć jako punkt odniesienia temperatury w nocy . Nawet jeśli od czasu do czasu jeździsz tylko w ciemności lub w nocy, nadal ryzykujesz zjechanie z drogi na letnich oponach, niemożność prawidłowego hamowania itp., nawet w marcu.
Dlaczego opony zimowe są tak ważne?
Opony zimowe różnią się od letnich odpowiedników przede wszystkim mieszanką gumy i głębokością bieżnika . W niskich temperaturach samochód z oponami zimowymi zatrzymuje się znacznie szybciej podczas hamowania i generalnie prowadzi się pewniej. Jeśli jeździsz zimą na oponach letnich, nawet przy niskich temperaturach dodatnich, masz mniejszą przyczepność na drodze. Stwarza to znacznie wyższe ryzyko z. B. nie stać wystarczająco szybko w przypadku hamowania awaryjnego. Ma to między innymi związek z czynnikami: mieszanka gumy i głębokość bieżnika:
- Mieszanka gumowa w oponach zimowych jest znacznie bardziej miękka i posiada dodatkowe rowki . Zapobiegają utknięciu w oponach nawierzchni takiej jak śnieg czy błoto, a tym samym zapobiegają gwałtownemu hamowaniu. Nie bez powodu kierowcy odnajdą symbol opon M+S (błoto i śnieg) na bocznych powierzchniach opon zimowych.
- Ogólnie rzecz biorąc, opony powinny zawsze mieć minimalną głębokość bieżnika około 1,6 mm . Gdyby było mniej, byłoby to krytykowane na przykład podczas głównego przeglądu i konieczna byłaby całkowita wymiana kół. ADAC zaleca głębokość bieżnika co najmniej cztery milimetry dla opon zimowych i co najmniej trzy milimetry dla opon letnich. Jeśli głębokość bieżnika jest mniejsza w obu typach opon, kierowcy powinni zacząć szukać nowych opon.
Czy opony zimowe w Niemczech są obowiązkowe?
Nawet jeśli jest to bardzo niebezpieczne, kierowcy mogą jeździć na oponach letnich przez cały rok, a więc także zimą. Obecne przepisy o ruchu drogowym (StVO) nie stanowią obecnie, że opony zimowe są w tym kraju obowiązkowe, więc nie ma ustalonego terminu wymiany opon . Niemniej jednak istnieje sytuacyjny obowiązek dotyczący opon zimowych. Oznacza to, że w pewnych zimowych warunkach drogowych nie można prowadzić samochodu na oponach letnich. Należą do nich np. czarny lód, błoto pośniegowe, śnieg, lód czy mróz.
Co się stanie, jeśli złapie mnie śnieg i lód bez opon zimowych?
W Niemczech nie ma ogólnego obowiązku zakładania opon zimowych, ale niektóre warunki pogodowe wymagają dostosowania opon do warunków pogodowych. Jeśli tak się nie stanie, istnieje nawet ryzyko grzywny.
Jeśli kierowcy naruszą sytuacyjny obowiązek posiadania opon zimowych, w razie wypadku kosztuje to od 60 do 120 euro . Jest też punkt we Flensburgu. W razie wypadku osoby uczestniczące w wypadku mogą być również pewne, że ubezpieczyciel nie zapłaci bez wahania, jeśli jeździł na oponach letnich w warunkach zimowych.
Czy moja ochrona ubezpieczeniowa ma zastosowanie, jeśli zimą złapią mnie opony letnie?
W zasadzie od ubezpieczyciela zależy, na ile zareaguje w razie wypadku spowodowanego przez opony letnie w zimie. Co do zasady jednak kierowcy nadal są objęci ubezpieczeniem OC, jeśli spowodują wypadek w zimie spowodowany brakiem opon. Ubezpieczenie OC pokrywa szkodę poszkodowanemu w wypadku.
Inaczej sytuacja wygląda z pełnym i częściowym ubezpieczeniem AC . Obejmują one uszkodzenia własnego samochodu i są nieco bardziej rygorystyczne niż odpowiedzialność. Jeśli eksperci z TUZ udowodnią, że kierowca podczas jazdy na oponach letnich dopuścił się niedbalstwa, ubezpieczyciel może zmniejszyć lub nawet odmówić pokrycia szkody.
Nawet nie zmieniaj opon zimowych: Czy mogę jeździć na oponach zimowych przez cały rok?
Teoretycznie można jeździć na oponach zimowych przez cały rok . Istnieją jednak pewne ograniczenia:
- Opony zimowe nie zachowują się optymalnie poniżej siedmiu stopni . Warunki na asfalcie są inne niż w niskich temperaturach, z którymi opony letnie z twardszą mieszanką gumową radzą sobie znacznie lepiej.
- Ze względu na zwykle mniejszą głębokość bieżnika opony letnie mają lepszą trakcję w cieplejszych temperaturach , a droga hamowania przy dużych prędkościach jest krótsza.
- Ogólnie bezpieczniej jest jeździć na oponach zimowych latem niż odwrotnie. Jednak tutaj też jest zwiększone ryzyko wypadków, dlatego kierowcy zdecydowanie powinni zmienić opony zimowe .
Czy opony całoroczne opłacają się jako alternatywa dla opon letnich i zimowych?
Na ścianie bocznej wyraźnie widać, czy jest to opona całoroczna.
Jeśli chcesz oszczędzić sobie wymiany opon, opony całoroczne stały się teraz dobrą alternatywą. Dokonując wyboru, upewnij się jednak, że są one oznaczone zgodnie z przepisami. W przypadku kontroli możesz przedstawić odpowiednie dowody.
Na oponach całorocznych musi być widoczny symbol Alp (góra z płatkiem śniegu) . Jeśli widoczny jest tylko symbol M+S, który można znaleźć również na oponach zimowych, na tych oponach można jeździć tylko przez cały rok do 30 września 2024 roku. Ale tylko jeśli zostały wyprodukowane przed 1 stycznia 2018 roku.
Dla tych kierowców opłacalne są opony całoroczne i całoroczne
Choć opony całoroczne wydają się na pierwszy rzut oka bardzo praktyczne, oprócz zalet jest też kilka wad .
Wzmacniać
- Nie ma potrzeby wymiany opon co pół roku, podobnie jak koszty
- Nie ma również kosztów za drugi komplet opon i ich przechowywanie
Słabości
- Ogólnie słabsze osiągi w porównaniu do opon sezonowych
- Większe zużycie niż opony letnie i wyższe zużycie paliwa, zwłaszcza latem
- Droższe w zakupie niż opony sezonowe
Wywodzące się z tych zalet i wad, opony całoroczne są szczególnie przydatne dla kierowców, którzy…
- Rzadko jeżdżę
- Szczególnie w obszarach miejskich podróżują
- Jedź tylko małym samochodem o małej mocy
- W złych warunkach pogodowych można też obejść się bez samochodu
Jakie koszty poniosę przy zmianie opon zimowych?
Jeśli nie możesz samodzielnie zmienić opon zimowych lub nie masz czasu, możesz zlecić wymianę kół w warsztacie. W zależności od warsztatu właściciele samochodów mogą obliczyć koszty od 20 do 40 euro za wymianę wszystkich czterech kół. Praktyczna rzecz w serwisie warsztatowym: opcjonalnie można tutaj wyważyć koła. Jest to szczególnie potrzebne, gdy opony zużywają się nierównomiernie, co zauważysz między innymi, gdy kierownica wibruje podczas jazdy. Dodatkowe koszty wynoszą około trzech do dziesięciu euro za oponę – ale ta usługa nie jest obowiązkowa.
Gdzie najlepiej przechowywać opony po ich wymianie?
Zwłaszcza opony letnie powinny być przechowywane tak suche, jak to możliwe, a zimą niezbyt ciepłe . Polecamy przechowywanie w piwnicy lub garażu. Jeśli nie masz półki, drzewa na obręcze lub wieszaka, ułóż opony letnie jedna na drugiej na obręczach, a następnie przykryj je. W tym przypadku jednak opony nie powinny mieć bezpośredniego kontaktu z podłożem ze względu na brak wentylacji, ale powinny leżeć na palecie lub czymś podobnym.
Alternatywnie możliwe jest również przechowywanie w warsztacie samochodowym . Szacuje się, że przechowanie opon do następnej wymiany wynosi od 20 do 30 euro.
Wskazówka
Opony można również zawiesić za otwór felgi, co pozwala uniknąć punktów nacisku. Jeśli opony nie mają felg, możesz je również przechowywać w pozycji pionowej, ale w tym przypadku należy je obracać co około cztery tygodnie, aby uniknąć wgnieceń. W każdym razie zaraz po wyjęciu opon z auta należy zaznaczyć kredą pozycję danej opony na aucie. Ułatwi to Tobie lub ekspertom w warsztacie zmianę opon letnich lub zimowych następnym razem.
Wniosek
Każdy, kto nie posiada opon całorocznych, zdecydowanie powinien regularnie zmieniać opony letnie na zimowe i odwrotnie. To, kiedy dokładnie nastąpi wymiana opon, zależy przede wszystkim od warunków pogodowych. Kierowcy powinni zwracać uwagę na temperatury w nocy jesienią (około października) i wiosną (około Wielkanocy). Gdy tylko siedmiostopniowy znak zostanie przekroczony lub obniżony przez dłuższy czas, nadchodzi czas na wymianę opon na odpowiedni sezon.