Zatankowany benzyną/super zamiast diesla
- Nawet jeśli wlano tylko niewielkie ilości niewłaściwego paliwa, w żadnym wypadku nie należy uruchamiać silnika. Jeśli błąd zauważysz dopiero podczas jazdy, zatrzymaj się w odpowiednim miejscu i wyłącz silnik.
- Kilka litrów mieszanki benzyny z olejem napędowym nie szkodzi silnikowi, jeśli jest to starszy pojazd z silnikiem diesla z dieslem wirowym lub przedkomorowym, a w zbiorniku była jeszcze pewna ilość oleju napędowego. Nie dotyczy to nowoczesnych pojazdów z silnikiem Diesla . Dokładne dane typu pojazdu można znaleźć w instrukcji obsługi.
- Jeśli jednak pojazd jest – i jest to prawdopodobne – silnikiem typu common rail lub pump-jet (na rynku od około 2000 roku), silnika w żadnym wypadku nie należy uruchamiać i należy postępować zgodnie z instrukcjami producenta.
- Jeżeli silnik nie został jeszcze uruchomiony , może wystarczyć wypompowanie mieszanki benzyna/diesel.
- Jeżeli silnik został już uruchomiony , to niestety istnieje ryzyko kosztownej wymiany całego układu wtryskowego, w tym pompy wysokiego ciśnienia, wtryskiwaczy, przewodów paliwowych i zbiornika. Powód tego: Zaolejony olej napędowy zwykle zapewnia niezbędne smarowanie w układzie paliwowym (szczególnie w pompie wysokociśnieniowej). Jednak benzyna działa jak rozpuszczalnik i zmywa warstwę tłuszczu, umożliwiając tworzenie się metalowych szczątków i uszkodzenie elementów.
- Dlatego też całkowicie błędne jest założenie, że nawet w dzisiejszych silnikach niewielka ilość benzyny w oleju napędowym może zapobiec „zatarciom” w zimie bez dalszych uszkodzeń. W zasadzie zwykłej benzyny nie należy mieszać z żadnym pojazdem, nawet jeśli temperatury są tak niskie, że nawet zimowy olej napędowy „rośnie”. W takim przypadku należy postępować ściśle według instrukcji obsługi pojazdu.
Diesel zamiast benzyny/super
- Nawet przy niewielkich ilościach niewłaściwego paliwa natychmiast wyłącz silnik lub zatrzymaj pojazd w bezpiecznym miejscu i wyłącz go.
- Jeśli w instrukcji obsługi nie ma informacji, jak postępować, należy skontaktować się bezpośrednio z warsztatem firmowym lub producentem pojazdu.
- W zależności od silnika i ilości niewłaściwego paliwa, albo wypompowujesz niewłaściwe paliwo, albo jedziesz dalej i tankujesz właściwym paliwem raz za razem na wczesnym etapie. Uwaga : nie można wykluczyć uszkodzenia układu wtryskowego.
Zwykła benzyna zamiast Super/Super plus
- Natychmiast wyłącz silnik i dowiedz się, jak postępować w instrukcji obsługi.
- Jeśli silnik nie musi pracować bardzo dobrze, np. mocne przyspieszenie, szybka jazda autostradą, strome podjazdy lub jazda z ciężką przyczepą, można zrezygnować z wypompowywania. Kontynuuj jazdę ostrożnie i ponownie zatankuj właściwe paliwo na wczesnym etapie.
W każdym przypadku:
Silnik wyłączony -> Poinformuj -> Zdecyduj
Podsumuj ponownie:
trzy najważniejsze zasady, aby uniknąć kosztownego uszkodzenia silnika, jeśli zatankowałeś niewłaściwie:
- Wyłącz silnik (lub zatrzymaj samochód w bezpiecznym miejscu, a następnie wyłącz silnik)
- Poinformuj (przeczytaj instrukcję obsługi lub zadzwoń do warsztatu/producenta)
- Zdecyduj (holuj, pompuj, jedź powoli)
Aby podjąć właściwą decyzję (wspólnie z warsztatem/producentem) o dalszej procedurze potrzebne są następujące informacje :
- Jakiego paliwa faktycznie potrzebuje samochód? Normalny / Super / Super+ / Diesel?
- Ile i ile litrów napełniono przez pomyłkę?
- Ile paliwa znajdowało się w baku przed zatankowaniem?
- Jaki to rodzaj pojazdu? typ silnika (diesel/benzyna); Układ paliwowy (gaźnik, pompowtryskiwacz, CDI, TDI, FSI itp.) Jeśli nie masz pewności co do tych danych, najlepiej przygotować dokumenty pojazdu/instrukcję obsługi z schowka i zadzwonić do producenta pojazdu. W każdym razie on ci pomoże.