Dotknij pomieszane? Drugi samochód z tobą i zatankowany olejem napędowym zamiast benzyny? Nieprawidłowe tankowanie może nastąpić szybko. Aby ten błąd nie przerodził się w kosztowną katastrofę: dzięki tym wskazówkom możesz uniknąć najgorszego.
-
W przypadku niewłaściwego tankowania: Nie uruchamiaj silnika
-
E10 zamiast E5 w większości nieszkodliwe
Niewłaściwe tankowanie ma z gruntu złe konsekwencje. Przynajmniej silnik zatrzymuje się, aw nowoczesnych pojazdach z silnikami wysokoprężnymi wrażliwy układ wtryskowy może również ulec kosztownym uszkodzeniom. Zasadniczo w momencie, gdy zdasz sobie sprawę z błędu, natychmiast zatrzymaj proces tankowania. Następnie nie uruchamiaj silnika i nie wyłączaj zapłonu! W nowoczesnych samochodach wrażliwa pompa paliwa układu wtryskowego jest często uruchamiana już w momencie otwarcia drzwi pojazdu – najpóźniej w momencie włączenia zapłonu. W każdym przypadku należy przeczytać instrukcję obsługi, aby dowiedzieć się, jakie konkretne kroki należy podjąć w przypadku pojazdu.
Aby uniknąć niewłaściwego tankowania, wprowadzono jednolite, ogólnounijne oznakowanie paliwa. Możesz dowiedzieć się o co w tym wszystkim chodzi .
W takim przypadku zbiornik musi być opróżniony, a podczas napełniania zbiornika odpowiednim paliwem i ostrożna jazda może wystarczyć.
Przyczyny niewłaściwego tankowania
-
Zamiast powszechnego w przeszłości rozdzielenia przestrzennego benzyny i oleju napędowego, na jednej pompie (multidystrybutor) znajduje się coraz więcej rodzajów paliwa.
-
Dysza pompy benzyny często pasuje również do szyjki wlewu oleju napędowego.
-
Nowoczesne silniki wysokoprężne trudno odróżnić od silników benzynowych po hałasie.
-
Naklejki reklamowe na dyszach paliwowych są często większe niż oznaczenie typu.
-
Dziwne nazwy odmian, takie jak Excellium, Fuel Save, Maxx Motion, Supreme, Ultimate i V-Power.
-
Nazwy produktów łatwo pomylić. Typy premium, takie jak V-Power lub Ultimate, są dostępne zarówno w wersji benzynowej, jak i wysokoprężnej.
-
Etykiety paliwa na korku zbiornika często brakuje lub jest za małe.
-
Kierowca jest nieostrożny.
Masz do dyspozycji Super E10 zamiast Super E5?
Jest to nieszkodliwe, jeśli Twój pojazd jest ogólnie dopuszczony do E10 . W przeciwnym razie nawet pojedyncze błędne napełnienie zbiornika E10 może doprowadzić do poważnych uszkodzeń. W przypadku nieprawidłowego tankowania E10 należy postępować zgodnie z instrukcjami producenta pojazdu.
Według oceny ekspertów ADAC może jednak wystarczyć natychmiastowe zatankowanie zbiornika paliwem o niskiej zawartości etanolu (najlepiej Super Plus) w celu uzyskania możliwie najmniej krytycznego stosunku mieszanki etanolowej . Jeśli natomiast napełniłeś zbiornik po brzegi E10, paliwo należy wypompować – w zależności od specyfikacji producenta.
Zatankowany benzyną zamiast diesla?
Jeśli nie uruchomiłeś silnika lub zapłonu, wypompowanie mieszanki benzyny/oleju napędowego ze zbiornika może być wystarczające. Jeśli jednak silnik już pracował, może być konieczna wymiana całego układu wtryskowego, w tym pompy wysokiego ciśnienia, wtryskiwaczy, przewodów paliwowych i zbiornika. Może to kosztować kilka tysięcy euro.
Naprawa jest obowiązkowa, jeśli w układzie paliwowym utworzyły się już wióry. Ponieważ nawet jeśli silnik nadal pracuje, części układu wtrysku wysokiego ciśnienia zostały już uszkodzone, ponieważ benzyna natychmiast ściera bardzo potrzebny film smarny oleju napędowego. Często objawia się to potem całkowitym uszkodzeniem pompy. Panuje błędne przekonanie, że dodanie niewielkiej ilości benzyny do oleju napędowego, zwłaszcza zimą, nie zaszkodzi. Dziś to już nie obowiązuje.
Jeśli natomiast jest to starszy pojazd z silnikiem Diesla (diesel wirowy lub z komorą wstępną, bez wtrysku bezpośredniego), kilka litrów benzyny wraz z resztkową ilością oleju napędowego zwykle nie jest szkodliwych.
Zatankowany olejem napędowym zamiast benzyny?
Nawet przy niewielkich ilościach paliwa w ogóle nie uruchamiaj silnika. Jeśli zauważysz nieprawidłowe tankowanie tylko podczas jazdy, natychmiast zatrzymaj się i wyłącz silnik. Jeśli nie możesz znaleźć żadnych informacji w instrukcji obsługi, skontaktuj się z warsztatem producenta pojazdu. W zależności od silnika i ilości niewłaściwego paliwa, możesz albo ostrożnie jechać (i ponownie dolewać właściwe paliwo) albo opróżnić bak. Nie można wykluczyć uszkodzenia układu wtryskowego i oczyszczania spalin.
Normal/Super zamiast Super/Super plus zatankowany?
Zwykle można obejść się bez pompowania, jeśli nie wymagasz od silnika wysokich osiągów. Oznacza to rezygnację z maksymalnej prędkości, jazdę pod górę i holowanie na jakiś czas oraz tankowanie odpowiedniej klasy benzyny.
AdBlue w zbiorniku oleju napędowego?
Jest raczej mało prawdopodobne , aby olej napędowy został przypadkowo wlany do zbiornika AdBlue: przewody zasilające (diesel 25 mm, benzyna o średnicy 21 mm) lub zwykłe przewody rezerwowych kanistrów nie pasują do małej szyjki wlewu (średnica 19,75 mm).
Z drugiej strony, łatwo jest wlać AdBlue do zbiornika oleju napędowego w pojazdach bez zabezpieczenia przed nieprawidłowym tankowaniem: Na przykład przy użyciu standardowych kanistrów pięcio- lub dziesięciolitrowych ze sklepu z narzędziami lub supermarketu z prostą rurką do napełniania. Nie ma jednak znaczenia, czy AdBlue został wlany do zbiornika oleju napędowego, czy na odwrót: szkody wynikowe mogą być równie kosztowne, jak niewłaściwe tankowanie benzyny.
Jeśli AdBlue został wlany do zbiornika, a zapłon nie został jeszcze włączony, zwykle wystarcza dokładne czyszczenie zbiornika. Jednak przy włączonym zapłonie AdBlue może dostać się do wrażliwego układu wtryskowego. Ponieważ AdBlue działa bardzo agresywnie na rury i węże, może to prowadzić do kosztownych uszkodzeń. Oprócz czyszczenia zbiorników należy wówczas wymienić pompy paliwa, przewody i filtry. To samo dotyczy dysz wtryskowych lub wtryskiwaczy.
W zależności od producenta i modelu zalecenia po zatankowaniu są jednak nieco inne. Dlatego należy zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu lub, w razie niebezpieczeństwa, skontaktować się z warsztatem.