zeczywiście wiesz, czy Twój samochód potrzebuje oleju napędowego czy benzyny na stacji benzynowej. Ale w pośpiechu…. I nagle do zbiornika wlewa się niewłaściwe paliwo. Teraz wymagana jest szybka reakcja, ponieważ w najgorszym przypadku niewłaściwe paliwo może doprowadzić do uszkodzenia silnika.
W takich przypadkach ADAC przygotował kilka wskazówek dotyczących pierwszej pomocy. Najlepszy serwis to nadal ten, który zatankował super zamiast normalnej benzyny. W zasadzie ten błąd tankowania nie ma negatywnych skutków. Jednak powszechne przekonanie, że można osiągnąć wzrost osiągów silnika, jest prawdziwe tylko wtedy, gdy silnik jest wyposażony w czujniki spalania stukowego, które mogą dostosowywać się do różnych paliw.
Z drugiej strony gorzej wygląda, gdy benzyna jest zasilana do silnika wysokoprężnego. Silniki Diesla z wtryskiem pośrednim wybaczają błąd w zbiorniku, jeśli zatankowano tylko kilka litrów benzyny. Zdaniem ekspertów ADAC nie jest konieczne całkowite opróżnienie zbiornika. Uzupełnij olej napędowy wystarczy i możesz kontynuować podróż bez żadnych problemów. Jeśli wlałeś już dużą ilość benzyny, ale zauważyłeś błąd przed uruchomieniem auta, nie należy już uruchamiać silnika. Jeśli mimo to będziesz kontynuować jazdę, gwałtowne „pukanie” wkrótce ogłosi zbliżające się uszkodzenie silnika. W takim przypadku obowiązuje następująca zasada: Zatrzymaj się natychmiast i wyłącz silnik! Opróżnienie zbiornika nie jest już wtedy wystarczające, należy również dokładnie wyczyścić i sprawdzić układ paliwowy. Nie należy już uruchamiać nowoczesnych silników wysokoprężnych z bezpośrednim wtryskiem, takich jak pompowtryskiwacze czy common rail, nawet w przypadku drobnego zatankowania. Zawartość zbiornika należy opróżnić, zbiornik wyczyścić i napełnić olejem napędowym.
Zatankowany olejem napędowym zamiast benzyny czy super? Jeśli zauważyłeś błąd przed uruchomieniem pojazdu, nie powinieneś uruchamiać silnika, ale spuścić paliwo, wyczyścić zbiornik i napełnić go super lub benzyną. Jeśli mimo to nadal będziesz jeździć samochodem, szybko zauważysz, że silnik się zacina i dymi. W takim przypadku nie tylko zbiornik musi zostać wyczyszczony, ale cały układ paliwowy musi zostać dokładnie wyczyszczony i sprawdzony. Jednak nieprawidłowe tankowanie silnika benzynowego olejem napędowym zdarza się rzadko, ponieważ króciec wlewu oleju napędowego na stacjach benzynowych ma większą średnicę niż otwór zbiornika w pojazdach z silnikiem benzynowym.
Zatankowany zwykłą benzyną zamiast super? Według ADAC tankowanie zwykłą benzyną (91-oktanową) zamiast premium (95-oktanową) nie stanowi problemu dla większości samochodów. Szczególnie nowoczesne pojazdy są wyposażone w czujniki spalania stukowego, które dostosowują silnik do odpowiedniej jakości paliwa. Może jednak wystąpić utrata wydajności. Starsze pojazdy bez czujnika stuków nie powinny być prowadzone pod pełnym obciążeniem, a także wskazane jest jak najszybsze zatankowanie benzyny premium.