Najczęściej właściciel samochodu jest przyzwyczajony do specyficznego zapachu własnego samochodu. Wielu docenia samochód właśnie ze względu na jego niezastąpiony zapach, a inni wybierają odświeżacze powietrza, które przywodzą na myśl lasy, zieleń, kwiaty czy zapach oceanu. Chodzi o to, aby zapach samochodu był tak samo ważny, jak każdy inny element techniczny.
Ale kiedy twój samochód jest zepsuty, może pokazać ci dokładnie niezwykły zapach. Zapach spalenizny może wystąpić z różnych powodów i jest zwykle oznaką, że przed pojawieniem się poważniejszych i groźniejszych usterek należy poddać samochód dokładnemu przeglądowi.
W niektórych sytuacjach zapach spalenizny może być jedynie wskazówką niewielkiego problemu, który można rozwiązać na miejscu przy pomocy własnej interwencji. Ale najczęściej wskazuje na poważniejszą wadę, która wymaga interwencji eksperta.
Zanim jednak przyjrzymy się głównym przyczynom, które mogą prowadzić do rozprzestrzeniania się zapachu spalenizny w Twoim samochodzie, przyjrzyjmy się dokładnie, jaki rodzaj zapachu jest postrzegany. Mówienie ogólnie o oparzeniach jest zbyt ogólnikowe, a każdy typowy zapach oparzeń sygnalizuje coś innego.
Zapach spalonej gumy
Jeśli często czujesz pod maską zapach spalonej gumy, jest to wyraźny sygnał, że musisz zwrócić szczególną uwagę na swój samochód, ponieważ może to prowadzić do poważnych problemów.
Jeśli po zmianie biegów poczujesz zapach spalenizny podobny do zapachu palącej się gazety, przyczyną problemu może być sprzęgło. Ten szczególny rodzaj zapachu jest spowodowany pokryciem powierzchni sprzęgła rodzajem bibuły papierowej, która może nadać mu wygląd spalonego papieru.
Aby zapewnić jak najdłuższą żywotność sprzęgła, podstawową zasadą jest nie stawanie na sprzęgle na światłach, gdyż w przeciwnym razie całkowita wymiana sprzęgła w samochodzie może być kosztowna.
Zapach spalonej gumy może być również spowodowany problemami z paskiem pomocniczym. Ten rodzaj usterki może powodować różne ukryte problemy, takie jak zablokowanie pompy wodnej, alternatora lub sprężarki klimatyzacji.
Sytuacja nie jest bardzo poważna i możesz ją rozwiązać, wymieniając zużyty pasek akcesoriów. Jednak dla bezpiecznej eksploatacji samochodu zaleca się sprawdzanie stanu paska co 6 miesięcy.
Również zapach przypominający spaloną gumę może być spowodowany wyciekiem oleju. Jeśli Twój samochód cierpi z powodu wycieków oleju, rozlany olej znajdzie się w rurze wydechowej, przegrzewając rurę podczas pracy i generując silny zapach spalenizny, a nawet białawy dym.
Najczęściej możesz cierpieć na to, gdy musisz podjechać pod górę, po zboczu. Nie zaleca się kontynuowania jazdy, jeśli zauważysz wycieki oleju. Najlepiej jest zadzwonić do pierwszego serwisu po drodze, aby dowiedzieć się, skąd dokładnie pochodzą przecieki.
Problemy z chłodziwem mogą również powodować podobny zapach spalonej gumy. Często płyn chłodzący może dostać się do układu chłodzenia samochodu lub układu klimatyzacji, powodując zapach spalonej gumy. W takim przypadku należy sprawdzić samochód pod kątem pęknięć w układzie chłodzenia. Ogólnie rzecz biorąc, tego typu problemy będą dość drogie.
Zapach spalonego plastiku
W większości przypadków ten rodzaj zapachu pojawia się po włączeniu ogrzewania lub wentylacji w samochodzie. Może również odnosić się do kilku elementów technicznych:
Sprawdź instalację grzewczą – jeśli instalacja grzewcza nie była używana przez dłuższy czas, mogły nagromadzić się różne zanieczyszczenia i kurz, które zwykle po stosunkowo krótkim czasie wypalają się.
Jeśli jednak zapach spalenizny utrzymuje się nawet po dłuższym użytkowaniu nagrzewnicy, możliwe jest, że osady te blokują otwór wentylacyjny.
W najgorszym przypadku jednak możliwe jest, że problemem jest sama grzałka lub konkretna jej część, która się stopiła i spowodowała zapach spalonego plastiku.
Jeśli zapach stanie się trwały lub silniejszy, będziesz musiał skontaktować się z mechanikiem, aby sprawdzić problem. Podczas długotrwałej eksploatacji często sprawdzaj filtr powietrza i stosuj produkty antybakteryjne do systemu wentylacji.
Problemy związane ze zwarciem – Niestety, jedną z najczęstszych przyczyn, które mogą prowadzić do zapachu spalonego plastiku, jest zwarcie po stronie silnika.
Może to być spowodowane oparzeniami lub zużyciem plastikowych części otaczających przewody i bezpieczniki. Aby uniknąć tego typu błędów, regularnie sprawdzaj instalację elektryczną pojazdu i wezwij elektryka, aby dokładnie określił przyczynę zwarcia i bezpiecznie go naprawił.
Zapach spalonego oleju
To jeden z najpopularniejszych zapachów, który wcześniej czy później sprawi, że poczujesz się nieszczęśliwy.
Zwykle występuje, gdy olej wydostaje się z układu wydechowego i w wyniku tego procesu wydziela się zapach spalonego oleju. Jeśli podczas jazdy poczujesz zapach spalenizny, nie zaleca się kontynuowania jazdy po drodze, ponieważ zapach jest nie tylko nieprzyjemny, ale może zagrażać Twojemu życiu. Lepiej jak najszybciej zadzwonić do mechanika, aby zweryfikować dokładne źródło.
Problemy z wymianą oleju – jeśli wymiana oleju nie została wykonana prawidłowo, takie wycieki oleju mogą pojawić się nie tylko z wydechu, ale także z innych źródeł. Po uruchomieniu samochodu i rozruchu silnika spalanie oleju jest normalne, ale zapach spalenizny powinien całkowicie zniknąć po zakończeniu i prawidłowym procesie spalania. Problemy z filtrem oleju – Filtr oleju może być jednym z głównych źródeł wycieków oleju. Jeśli filtr jest już zużyty, a na drodze są dziury, olej może wyciekać wokół silnika.
Jeśli zauważysz wyciek oleju tworzący się pod samochodem podczas parkowania, przyczyna jest prawdopodobnie ta sama i powinieneś jak najszybciej sprawdzić samochód, zanim pojawią się poważniejsze problemy z silnikiem.
Problemy z pokrywą miski olejowej – kąpiel olejowa wyposażona jest w szczelną pokrywę i sitko, przez które przeprowadzana jest wstępna filtracja oleju.
Jeśli ten hermetyczny korek zużyje się, olej może wyciekać do układu wydechowego i powodować zapach spalenizny. Również w tym przypadku podczas parkowania zauważysz wyciek oleju pod samochodem.
Jeśli na tym polega problem, należy jak najszybciej skontaktować się z mechanikiem, zanim dojdzie do poważniejszego uszkodzenia silnika z powodu braku oleju.
Problemy z uszczelkami — jeśli wyciek oleju utrzymuje się, prawdopodobnie jest to spowodowane zużytymi amortyzatorami silnika.
Jeśli problem zacznie się od tego momentu, w Twoim samochodzie pojawi się nieprzyjemny zapach spalonego oleju. Jeśli zauważysz zapach spalonego oleju, zdecydowanie powinieneś jak najszybciej skontaktować się z mechanikiem.
Zapach spalonego materiału tekstylnego
Ten szczególny rodzaj zapachu jest zwykle związany z problemami z hamulcami. Zwykle występuje, gdy zbyt mocno zużyjesz hamulce, na przykład podczas zjazdu ze wzniesienia, kiedy musisz stale trzymać stopę na hamulcu.
Jeśli problem nie pojawia się zbyt często, nie martw się. Ogólne przeglądy techniczne powinny ujawnić jakiekolwiek problemy z hamulcami. Problem mógł wynikać z prostej tarczy zabezpieczającej na tłoku, która prowadziłaby do specyficznego zapachu spalonego dywanu w samochodzie.
Generalnie jednak, bez względu na to, jaki zapach spalenizny poczujesz w swoim aucie, powinieneś jak najszybciej skontaktować się z mechanikiem, aby uniknąć poważniejszych i kosztowniejszych usterek.
Poza oczywistymi problemami, które mogą pojawić się po wdychaniu tego rodzaju zapachu, nigdy nie wiadomo, jaka może być ukryta wada, która spowodowała powstanie zapachu spalenizny. Aby kontynuować bezpieczną jazdę należy jak najszybciej rozwiązać problem i unikać jazdy, jeśli zapach spalenizny jest odczuwalny w samochodzie przez dłuższy czas.
Możesz jednak użyć tego artykułu jako punktu wyjścia, aby zorientować się, skąd pochodzi zapach, ale skonsultuj się ze specjalistą, aby być bezpiecznym.