Podstawową zaletą silników wysokoprężnych jest to, że mają już bardzo korzystny moment obrotowy w niskim zakresie prędkości. Oznacza to, że podczas ruszania potrzeba niewielkiej ilości gazu, aby w ogóle ruszyć pojazdem. Ponieważ rozruch zużywa najwięcej paliwa podczas podróży samochodem, można tutaj zaoszczędzić dużo paliwa w porównaniu z silnikiem benzynowym.
Dla początkującego kierowcy oznacza to, że podczas ruszania pedał sprzęgła powinien być zwalniany powoli, a silnik powinien obracać się do około 1000-1500 obr./min, gdy pedał przyspieszenia osiągnie punkt szlifowania. Tutaj sprzęgło może działać, dopóki bieg nie zostanie całkowicie włączony.
Podczas ekonomicznej jazdy nie należy przekraczać prędkości 1500 w ruchu miejskim. Należy unikać prędkości powyżej 2500.
Starsze pojazdy z silnikiem diesla i temperatura pracy
Należy zauważyć, że olej napędowy wymaga wyższej temperatury pracy niż silnik benzynowy. Dlatego starsze pojazdy z silnikami wysokoprężnymi muszą być wstępnie nagrzane przed uruchomieniem.W zależności od typu pojazdu, należy nacisnąć dodatkowy przycisk i określony czas oczekiwania przed uruchomieniem.
Może to zająć kilka minut, zwłaszcza zimą. Nowsze modele diesla zbudowane po przełomie tysiącleci mogą szybciej się nagrzewać i zwykle zaczynają niezauważenie, gdy centralny zamek jest odblokowany. Jednak nawet nowe pojazdy potrzebują więcej czasu, aby osiągnąć temperaturę roboczą zimą niż latem. Zimą więc zaraz po uruchomieniu silnika trzeba trochę przyspieszyć.
Różnice w stosunku do silnika benzynowego
Dla kierowcy najważniejszą różnicą między olejem napędowym a benzyną jest to, że olej napędowy porusza się przy niższych obrotach silnika. Świadczy o tym fakt, że obrotomierz w silnikach wysokoprężnych osiąga zwykle tylko 4 lub 5000 obrotów na minutę, podczas gdy w silnikach benzynowych nawet 7 lub 8000 obrotów na minutę. Jeśli kierowca nie wie, który silnik jest zainstalowany, w wielu przypadkach wystarczy rzut oka na obrotomierz, aby sprawdzić, czy pojazd jest silnikiem wysokoprężnym, czy benzynowym.
Ponieważ olej napędowy pali się goręcej niż benzyna, silnik wysokoprężny może uwalniać więcej mocy na prędkość i osiąga maksymalne osiągi lub optymalny moment obrotowy w niższym zakresie prędkości niż silnik benzynowy. Jest to optymalizowane przez wielu producentów, przy czym silniki wysokoprężne mają zwykle większą pojemność niż silnik benzynowy tego samego modelu o takich samych osiągach. Na przykład, jeśli samochód o mocy 120 KM jest sprzedawany jako silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra, ten sam model z silnikiem wysokoprężnym o mocy 120 KM jest zwykle sprzedawany jako silnik o pojemności 2,0 litra itp.
Kierowca odczuwa inne wrażenia z jazdy, zwłaszcza podczas ruszania ze startu zatrzymanego i przyspieszania z zakrętów, z nieco bardziej bezpośrednią, spokojniejszą reakcją pedału przyspieszenia i wrażeniem, że moc silnika jest lepiej przenoszona na drogę niż przy silnik benzynowy. Dotyczy to również diesla z automatyczną skrzynią biegów.
Kolejną ważną różnicą jest to, że olej napędowy bardzo rdzewieje podczas spalania. Dlatego nawet nowoczesne i czyste silniki Diesla zawsze wytwarzają więcej i innych gazów spalinowych niż silnik benzynowy.
W tym celu w Niemczech wprowadzono naklejki ekologiczne. Prawie wszystkie silniki benzynowe otrzymują zieloną naklejkę ekologiczną, podczas gdy wiele, głównie starszych pojazdów z silnikiem Diesla, otrzymuje żółte lub czerwone naklejki. W niektórych obszarach metropolitalnych samochody nie mogą wjeżdżać do odpowiednio oznakowanej strefy ekologicznej. Kupując nowy pojazd z silnikiem Diesla, należy zwrócić uwagę na nową zieloną naklejkę.
Ogólne informacje dotyczące ruszania z manualną skrzynią biegów
Zasadniczo każdy samochód różni się mniej lub bardziej podczas ruszania. Wiedza teoretyczna nie może zastąpić praktycznej praktyki i doświadczenia w prowadzeniu pojazdu. Zaleca się, aby każdy początkujący kierowca ćwiczył z jak największą liczbą różnych pojazdów, aby rozwinąć wyczucie różnych typów silnika i skrzyni biegów. Kiedy po raz pierwszy jedziesz starszym pojazdem, zwłaszcza dieslem, powinieneś zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu.