Filtr kabinowy – zwany również filtrem przeciwpyłkowym lub mikrofiltrem – jest centralnym elementem systemu wentylacji w samochodzie, a jego regularna wymiana zapobiega zapychaniu się filtra kabinowego. Eksperci zalecają coroczną wymianę filtra kabinowego .
Nic dziwnego, bo zatkany filtr kabinowy może mieć znaczący wpływ na zdrowie i osiągi niektórych elementów pojazdu. Filtr kabinowy zapewnia czyste powietrze w samochodzie , filtrując cząsteczki kurzu i brudu oraz pyłki, zanim dostaną się do wnętrza. Z czasem mikrofiltr zapycha się, a jakość powietrza we wnętrzu pojazdu spada. Wpływa to również na wymianę powietrza.
Rezultatem jest wilgotne wnętrze z zaparowanymi szybami i zapachem stęchlizny . Czego wielu właścicieli pojazdów nie wie: jeśli filtr kabinowy jest zatkany, zużycie paliwa może wzrosnąć, ponieważ ogrzewanie i klimatyzacja muszą pracować ciężej. Silnik musi zrobić więcej. Dlatego zalecana jest regularna zmiana.
Miej oko na filtry kabinowe
Kontrola filtra kabinowego nie jest częścią normalnej kontroli pojazdu. Dlatego właściciele pojazdów muszą sami pilnować filtra kabinowego, aby móc go wymienić w odpowiednim czasie. Lekarze płuc zalecają wymianę filtra raz w roku . Szczególnie alergicy powinni się tego trzymać.
Filtr należy wymienić najpóźniej, gdy pojawią się pierwsze oznaki zatkania filtra, np. B. zapach stęchlizny, objawy alergiczne, zaparowane szyby lub wilgotne wnętrze.
Teoretycznie możliwe jest czyszczenie mikrofiltra sprężonym powietrzem. Usuwany jest jednak tylko gruboziarnisty, zewnętrzny brud. Z drugiej strony kurz pozostaje w dolnej części filtra. Pomimo czyszczenia filtr kabinowy działa słabo, więc wymiana filtra kabinowego jest prawie nieunikniona.
Wymiana filtra kabinowego samodzielnie czy w warsztacie?
Miejsce montażu filtra kabinowego w samochodzie zależy od pojazdu. Zapoznanie się z instrukcją obsługi samochodu pomoże w prawidłowej wymianie mikrofiltra. W większości pojazdów filtr montowany jest w przestrzeni na nogi lub za schowkiem na rękawiczki. Tam też wymieniany jest filtr kabinowy.
Sposób montażu nowego filtra kabinowego jest w dużej mierze wyjaśniony w instrukcjach dołączonych do nowego mikrofiltra. Należy zwrócić uwagę na kierunek przepływu. Informację na ten temat znajdziesz na nowym filtrze. Węże ssące należy również sprawdzić pod kątem uszkodzeń lub załamań i należy upewnić się, że żadne ciała obce nie dostały się do obudowy filtra.
Koszt filtra kabinowego jest umiarkowany. Zakup części zwykle kosztuje tylko kilka euro. Sama zmiana zajmuje nie więcej niż 20 minut. Z drugiej strony, jeśli zmiana jest przeprowadzana w specjalistycznym warsztacie, właściciele pojazdów muszą oszczędzić od 30 do 70 euro.
Wskazówka: konwencjonalny filtr kabinowy to zwykle prosty filtr papierowy. Ci, którzy chcą większej ochrony, powinni zainwestować kilka euro więcej (między 10 a 30 euro) i kupić filtr z węglem aktywnym . To także odfiltrowuje z powietrza szkodliwe tlenki azotu.