zawartość
- Różnice między klockiem hamulcowym, tarczą hamulcową i zaciskiem
- Kiedy należy wymienić klocki hamulcowe w moim samochodzie?
- Jak często należy wymieniać klocki i tarcze hamulcowe?
- Skąd mam wiedzieć, czy tarcze hamulcowe wymagają wymiany?
- Jak długo trwa tarcza hamulcowa?
- Ile kosztuje wymiana klocków hamulcowych ?
- Wniosek
Różnice między klockiem hamulcowym, tarczą hamulcową i zaciskiem
Hamulec składa się z kilku elementów i powinien zawsze działać prawidłowo, aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom drogi. Dlatego powinny być regularnie sprawdzane. Poszczególne elementy są poddawane ogromnym obciążeniom i zużycie części jest tylko kwestią czasu. Jednak hamulce zwykle wskazują na ich zużycie we właściwym czasie. Abyś mógł poprawnie przypisać wszystkie części, pokrótce wyjaśnimy, jak działają.
Budowa i funkcja hamulców
Koła pojazdu połączone są metalową tarczą i obracają się wraz z oponą . Zacisk spowalnia jazdę, ponieważ powoduje tarcie. Odpowiednikiem tego jest tarcza hamulcowa. Podczas procesu hamowania zacisk naciska na tarczę hamulcową jak szczypce i wytwarza w ten sposób pożądaną funkcję hamowania. Klocki hamulcowe znajdują się od wewnątrz, co powoduje powstawanie tarcia. Po naciśnięciu pedału hamulca tłok jest dociskany do zacisku hamulca. Powoduje to, że klocki hamulcowe przesuwają się w kierunku tarczy, spowalniając obrót kół. Im mocniej wciśnięty jest pedał hamulca, tym szybciej koła blokują się. Jeśli ten proces zostanie teraz zastosowany do wszystkich czterech kół, samochód się zatrzyma.
Kiedy należy wymienić klocki hamulcowe w moim samochodzie?
Hamulce są ważną częścią zużywającą się w samochodzie. Dlatego należy je regularnie sprawdzać i w razie potrzeby odnawiać. Jeśli klocki hamulcowe są bardzo zużyte, stanowi to duże zagrożenie dla bezpieczeństwa, a także wpływa na skuteczność hamowania. Jednak gdy części osiągną granicę zużycia, nie oznacza to od razu konieczności wymiany całego hamulca. Zwłaszcza klocki hamulcowe można szybko i łatwo wymienić bez konieczności długiego pozostawania bez samochodu.
Właściwy czas na nowe klocki hamulcowe
Podczas każdej przeprowadzanej kontroli klocki hamulcowe są jednym z najważniejszych punktów kontrolnych. Dlatego też bardziej nowoczesne samochody mają system ostrzegania, który wskazuje, że klocki są zużyte i wymagają wymiany. W przeciwnym razie następną zmianę można również zmierzyć na podstawie liczby przejechanych kilometrów, ponieważ okresy wymiany są oparte wyłącznie na stopniu zużycia. Sposób, w jaki prowadzisz, również ma znaczenie: jeśli hamujesz często lub hamujesz mocno, możesz spodziewać się wymiany klocków hamulcowych po około 20 000 kilometrów. Przyszłościowy i zrównoważony styl jazdy może opóźnić zmianę nawet o 100 000 kilometrów – lub więcej.
Niektórzy producenci ustalają limit zużycia hamulców tarczowych. Minimalna grubość to cztery milimetry. Ponieważ hamulce bębnowe działają na innej zasadzie, nadal można ich używać z okładzinami o grubości do jednego milimetra. Jeśli komponenty osiągnęły tę granicę, klocki lub klocki hamulcowe należy również tutaj wymienić. W przeciwnym razie bezpieczeństwo jazdy jest bardzo ograniczone.
Zwykle możesz sam sprawdzić limit zużycia. W większości samochodów kokpit pokazuje, kiedy osiągnięto minimalną siłę i kiedy należy dokonać zmiany. Czasami zmiana jest ogłaszana jeszcze przed lampką ostrzegawczą. Wrażliwi kierowcy mogą zauważyć zużycie klocków hamulcowych już podczas jazdy , jeśli obecne są następujące oznaki:
- odgłos zgrzytania
- dłuższa droga hamowania
- trzepotanie pedału hamulca
- mało płynu hamulcowego
Czasami olej dostaje się również do hamulców, na przykład jeśli popełniono błąd podczas wymiany oleju lub w komorze silnika są nieszczelne układy. Smar zapobiega wówczas tarciu, a tym samym również działaniu hamulca. Dlatego zmiana jest wskazana nie tylko w przypadku zużycia, ale również w przypadku zaolejonych elementów.
Nie czekaj zbyt długo z wymianą klocków hamulcowych
Zużyte klocki hamulcowe oznaczają również większe obciążenie tarcz hamulcowych. Jeśli zwlekasz zbyt długo z wymianą klocków hamulcowych, ryzykujesz wymianę całego układu hamulcowego, co wiąże się z wyższymi kosztami.
Jak często należy wymieniać klocki i tarcze hamulcowe?
Nowoczesne układy hamulcowe zwykle wytrzymują od 40 000 do 120 000 kilometrów. To, jak szybko się zużywają, zależy m.in. od profilu trasy, pojazdu oraz stylu jazdy. Korozja spowodowana wpływami środowiska (np. sól drogowa i wilgoć) może również stanowić problem i powodować szkody.
W starszych pojazdach klocki hamulcowe często wymagają wymiany na jakiś czas przed tarczami. W nowszych samochodach tarcze i klocki wymienia się zwykle jednocześnie.
Skąd mam wiedzieć, czy tarcze hamulcowe wymagają wymiany?
Ekspert samochodowy z wyszkolonym okiem często może wcześnie zobaczyć, czy klocki hamulcowe są nadal nienaruszone. W przeciwnym razie obowiązuje następująca zasada: Jeśli pozostały klocek ma około dwóch do trzech milimetrów w przypadku hamulców tarczowych i około jednego milimetra w przypadku hamulców bębnowych, należy je wymienić. TÜV zwraca na to szczególną uwagę. Niektóre pojazdy mają również wskaźnik zużycia hamulców w zestawie wskaźników.
Z czasem zużywają się również bębny i tarcze hamulcowe. Zwykle producent wskazuje na to minimalne moce. Jeśli ten limit zostanie przekroczony, zmiana jest w toku.
Zwróć uwagę na zużycie tarcz hamulcowych
Tarcze hamulcowe mają wiele zalet w stosunku do hamulców bębnowych, takich jak bardziej równomierne hamowanie i lepsze odprowadzanie ciepła. Z drugiej strony oznacza to również większe zużycie, ponieważ powierzchnia materiału ciernego jest znacznie mniejsza niż w przypadku hamulców bębnowych.
Prawidłowo działające hamulce są niezbędne do zapewnienia bezpiecznej jazdy, dlatego hamulce i ich poszczególne elementy należy regularnie sprawdzać pod kątem zużycia. W przypadku problemów z hamulcami natychmiast skontaktuj się z warsztatem .
W ten sposób rozpoznajesz zużycie
Zużycie tarczy hamulcowej jest stosunkowo łatwe do rozpoznania. Gdy dysk jest zużyty, na jego krawędzi często tworzy się mały zadzior, który można zobaczyć i wyczuć. Dzieje się tak, ponieważ tarcza najczęściej ulega zużyciu, ponieważ znajduje się tam materiał cierny klocka hamulcowego. Istnieją jednak inne punkty styku umożliwiające rozpoznanie zużycia:
problem | przyczyna | uderzenie | rekomendacje |
---|---|---|---|
rowki na materiale | Cząsteczki brudu na klocku i tarczy hamulcowej | Hałas hamowania, tarcie, słaba skuteczność hamowania | Sprawdź klocki i tarcze hamulcowe |
nierówne zużycie | Odchylenia koncentryczności tarczy hamulcowej, nierównomierne działanie zacisku hamulcowego | Wibracje przenoszone na kierownicę, pulsowanie na pedale hamulca, nierówne i/lub słabe hamowanie | Sprawdź układ hamulcowy |
Powierzchnia dysku jest w kolorze niebieskim | Samochód jechał z zaciągniętym hamulcem postojowym, klocki hamulcowe przegrzane z powodu zakleszczenia lub zatarcia, zablokował się tłoczek zacisku | Przegrzanie, zarysowania | Zlecić sprawdzenie układu hamulcowego jako całości |
Punkty nacisku na powierzchni styku | Uszkodzenie powierzchni z powodu brudu, niewłaściwe czyszczenie powierzchni styku, piasta koła uległa wypaczeniu | Efekty tarcia lub trzepotania, zwiększone boczne chybotanie tarcz hamulcowych | Sprawdź układ hamulcowy |
Zardzewiała powierzchnia pierścienia ciernego | Wpływ czynników korozyjnych (środki czyszczące, sól drogowa itp.), niewielkie obciążenie hamulców, uszkodzenia wodne lub stacjonarne | koniec z regularnym efektem hamowania, hałas podczas hamowania | zlecić sprawdzenie całego układu hamulcowego |
Jak długo trwa tarcza hamulcowa?
Ponieważ hamulce tarczowe, klocki hamulcowe, szczęki hamulcowe i hamulce bębnowe są częściami zużywającymi się, z czasem ulegają one naturalnemu zużyciu. W szczególności tarcze hamulcowe są również narażone na silne wpływy termiczne i mechaniczne. Dlatego układ hamulcowy powinien być sprawdzany pod kątem działania i zużycia podczas każdej wizyty w warsztacie.Wskazane jest, na przykład, sprawdzenie układu hamulcowego w tym samym czasie, kiedy zmieniasz koło. Obecnie prawie wszystkie samochody mają również wskaźnik zużycia klocków hamulcowych. Z jednej strony zużycie można wyświetlić elektronicznie za pomocą światła na desce rozdzielczej. Nieco głośniejszy wariant to metalowa szpilka, która rysuje tarczę hamulcową po osiągnięciu limitu. To rysowanie wydaje charakterystyczny dźwięk podczas hamowania, co zachęca do odwiedzenia warsztatu.
Tarcza hamulcowa zapewnia bezpieczne zatrzymanie samochodu. Tarcze hamulcowe zwykle wytrzymują znacznie dłużej niż klocki hamulcowe. Ale tarcze hamulcowe również po pewnym czasie spełniły swoje zadanie i muszą zostać wymienione. Nie można dokładnie określić, jak długo wytrzyma taka tarcza hamulcowa. W większości przypadków zużycie osi tylnej i przedniej nie jest równomierne. Dlatego tarcze hamulcowe są często zmieniane w różnym czasie. Ich żywotność wynosi zwykle od 100 000 do 150 000 kilometrów.
Ile kosztuje wymiana klocków hamulcowych?
Wysokość kosztów zależy od części zużywających się do wymiany. Jeśli trzeba wymienić tylko przednie klocki hamulcowe, jest to zwykle tańsze niż wymiana tarcz hamulcowych. Ważny jest również rozmiar klocków i tarcz. Tak więc w przypadku wymiany klocków hamulcowych oczekiwany jest czas pracy około 20 do 30 minut na jedno koło. Opłata wynosi od 30 do 70 euro za oś plus godziny pracy. Zwykle klocki hamulcowe są wymieniane oś po osi.
Niektóre warsztaty oferują pełną cenę za wymianę klocków hamulcowych. W zależności od modelu ceny wahają się wtedy od 80 do 300 euro. Jeśli musisz również wymienić tarcze hamulcowe, cena może się podwoić, a nawet potroić. Dzieje się tak, ponieważ tarcze hamulcowe są znacznie droższe. Z drugiej strony dodatkowy czas pracy jest ograniczony. W rzadkich przypadkach niektóre części hamulca mogą się zablokować i trudno je zwolnić, co skutkuje wydłużeniem godzin pracy. W takim przypadku przewagę mają klienci, którzy zgodzili się na cenę all-inclusive. W przeciwnym razie warsztat będzie również wynagradzany za wydłużony czas pracy.
Cylindry hamulcowe hamulców bębnowych i tłoki zacisków hamulcowych również mogą się zużywać. Oznacza to również dłuższe godziny pracy i wyższe koszty napraw. Jednak tego typu naprawy są rzadkie.
Prace przy tarczach lub klockach hamulcowych należy zawsze zlecać profesjonalistom. Chodzi o bezpieczeństwo własne i innych użytkowników dróg. Nawet drobne błędy mogą stanowić ogromne zagrożenie dla bezpieczeństwa. Ponadto do zmiany często wymagane są specjalne narzędzia, dlatego te prace zdecydowanie powinny być wykonywane przez profesjonalistów.
Wniosek
Przy ostrożnej jeździe możesz znacznie wydłużyć żywotność hamulców. Gdy osiągną one kres swojej żywotności, jako wrażliwy kierowca, możesz to wcześnie rozpoznać, patrząc na kilka znaków. Ze względu na duże zagrożenie bezpieczeństwa należy udać się bezpośrednio do warsztatu i zlecić fachową wymianę.