Wymiana paska zębatego lub łańcucha rozrządu, na pewno wszyscy kierowcy o tym słyszeli. Większość ludzi również wie, co to jest, jaką odgrywa rolę i wiele więcej, ale zapewniamy, że nie wiesz o tym wszystkiego.
W dzisiejszym artykule porozmawiamy więcej o wymianie. Przeczytaj więc ten artykuł do końca, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tej pracy.
W tym artykule odpowiadamy na następujące pytania: Co to jest wymiana paska rozrządu lub łańcucha rozrządu? jaka jest jego rola? Ile jest rodzajów napędu? Kiedy powinniśmy dokonać wymiany? Którzy producenci są lepsi?
Oto niektóre z wielkich pytań, na które odpowiemy, ale jednocześnie szczegółowo opiszemy każdy temat, aby lepiej wszystko zrozumieć.
Zacznijmy od pierwszego pytania, które jest dość proste i które wszyscy kierowcy powinni wiedzieć, ale wyjaśnimy to jeszcze raz, aby wszyscy lepiej rozumieli.
Napęd paskowy lub łańcuchowy to podzespół silnika, którego rolą jest synchronizacja elementów odpowiedzialnych za położenie dolotu, wydechu i cylindra w celu respektowania cykli spalania silnika.
W wielu pojazdach ten napęd obejmuje również pompę wody, która jest napędzana przez ten sam pasek.
System ogólnie składa się z: paska napędowego, rolki prowadzącej, rolki napinacza i pompy wody, jeśli samochód jest napędzany paskiem. Po wdrożeniu napędu łańcuchowego wszystko się zmienia i do gry wchodzi więcej części.
Istnieje kilka rodzajów napędu, o których być może nie słyszałeś. Przede wszystkim musimy wiedzieć, że od lat 90. XIX wieku silniki spalinowe miały łańcuchy rozrządu, a nie paski rozrządu. Dopiero w latach 60. Pontiac wprowadził na rynek pierwszy 6-cylindrowy silnik z gumowym paskiem zębatym, a nie z klasycznym łańcuchem. Potem nastąpiła eksplozja silników z paskami zębatymi.
Jakie zalety miałby pasek zębaty? Cóż, po pierwsze jest dużo tańszy, czyli to kawałek gumy, a nie skomplikowany łańcuch, więc cena jednego silnika była niższa. Również dzięki temu, że nie ma kontaktu żelazo-żelazo, a raczej guma-żelazo, wibracje i hałas zostały znacznie zredukowane na biegu jałowym.
Ale po latach 90. łańcuch rozrządu ponownie doceniono. Wielcy producenci wyposażyli nawet silniki o małej mocy w łańcuchy rozrządu zamiast pasków. Jednak z łańcuchami rozrządu pojawiły się dość duże problemy, dlatego najnowsze modele, które pojawiły się na rynku, są również wyposażone w pasek rozrządu, a nie w łańcuch.
Jakie zalety miałby łańcuch rozrządu nad paskiem zębatym? Łańcuch rozrządu nie musi być wymieniany przy 60 000-100 km, tak jak pasek. Ponieważ jest metalowy, podobny do łańcucha rowerowego, ale bardziej wytrzymały, niektórzy producenci twierdzą, że nigdy nie należy go zmieniać, a niektórzy zalecają wymianę łańcucha w pewnym momencie, około 150 000-190000 mil.
Kolejną korzyścią jest to, że pompa wody jest niezależna od układu napędowego, dzięki czemu podczas zmiany nie trzeba przechodzić do układu napędowego. Zarówno pasek, jak i łańcuch rozrządu współpracują z rolką prowadzącą (napinacz).
Pasek posiada napinacze mechaniczne, które są napinane sprężyną lub amortyzatorem. Ale napinacz łańcucha działa na zasadzie ciśnienia hydraulicznego, co może stanowić problem.
Wiadomo, że BMW TSI i silniki wysokoprężne mają problemy z napinaczem łańcucha rozrządu, ponieważ napinacz nie dostał natychmiastowego ciśnienia, łańcuch poszerzył się, wibrował, a z czasem odległość między niektórymi ogniwami wzrosła. Gdy samochód nie został oddany do serwisu w odpowiednim okresie konserwacji, łańcuch również uległ awarii).
Istnieją również silniki napędzane przekładniami. Modele te są dość rzadkie, na przykład Ferrari używa w swoich silnikach napędu zębatego. Ten system jest trwały w czasie, ale bardzo skomplikowany. VW zastosował tę technologię również w kilku modelach silników (w silniku 2.5 TD, który stanowi wyposażenie VW LT 46, ale także w silniku 2.5 TDI, który stanowi wyposażenie Transportera 5. generacji).
Istnieją również dwa rodzaje silników, z zakłóceniami i bez.
Co to dokładnie oznacza? Cóż, jeśli niestety pęknie łańcuch dystrybucyjny lub pasek, są dwie możliwości.
Pierwszy to miejsce, w którym łamiemy silnik, a drugi, w którym silnik nie cierpi absolutnie nic. Otóż silnik interferencyjny to silnik, w którym maksymalne położenie tłoka przekracza maksymalny stopień otwarcia zaworu.
Zawory są zsynchronizowane z położeniem tłoka przez pasek, nie uderzają w tłok, ale w przypadku zerwania paska tłok i zawory obracają się niezależnie i zdecydowanie uderzają.
Nie musimy więc bawić się zbytnio wysuwem silnika, bo narażamy się na jego uszkodzenie, lub jeśli pasek lub łańcuch rozrządu nie są prawidłowo założone, ryzykujemy również poważne uszkodzenie, ponieważ rozrząd jest niezbędny i jest dopasowany do limit. Silnik bez zakłóceń nie ucierpi, nawet jeśli mamy pecha, aby zatrzasnąć pasek rozrządu. W tym przypadku, nawet w najniższym położeniu, zawór nigdy nie osiąga pozycji, w której tłok się podnosi (nigdy się nie stykają, niezależnie od pozycji, w jakiej się znajdują). Jeśli pasek zębaty ulegnie awarii, nie będziesz miał żadnych problemów, ponieważ tłok i zawór nie stykają się.
Co się dzieje, gdy pasek lub łańcuch rozrządu ulegnie awarii?
Coraz więcej dealerów samochodowych, ale także osób prywatnych nauczyło się w przypadku sprzedaży pojazdu mówić, że system został niedawno zmieniony i nie trzeba już inwestować pieniędzy w utrzymanie.
Cóż, największym błędem, jaki możesz popełnić, jest myślenie, że serwisował samochód przed jego sprzedażą. Jeśli im wierzysz, podejmujesz ryzyko, ponieważ nie znasz wieku paska w swoim samochodzie i ryzykujesz jego oddanie, kiedy najmniej się tego spodziewasz.
Gdy pasek rozrządu ulegnie awarii po raz pierwszy, z przodu samochodu (pod maską, z komory silnika) słychać huk, po którym silnik zatrzymuje się.
Jeśli mamy silnik bez zakłóceń, założymy inny ster i uciekniemy bez większych problemów. Ale jeśli jest to silnik z zakłóceniami, musimy wymienić tłoki, zawory i inne uszkodzone części. To oznacza dużo pieniędzy na części, montaż i stracony czas.
Jeśli mamy silnik z łańcuchem rozrządu i pęka, ponieważ może pęknąć również pod wpływem długotrwałego obciążenia mechanicznego.
Np. jeśli jedziemy ze zbyt małą ilością oleju silnikowego, szkody są znacznie większe. Łańcuch jest ciężkim kawałkiem metalu, który po zerwaniu z dużą prędkością może pęknąć blok silnika, głowicę cylindrów, a nawet wypaczyć obudowę tłoka. Jeśli po drodze pęknie nam łańcuch, zwykle potrzebujemy zupełnie nowego silnika.
Ogólnie rzecz biorąc, co jest lepsze, pasek zębaty czy łańcuch rozrządu?
Otóż łańcuch rozrządu jest mocniejszy, wytrzymuje więcej kilometrów niż pasek rozrządu, ale jest znacznie droższy, głośniejszy, a w przypadku awarii powoduje znaczne uszkodzenia.
Pasek będzie zawsze cichszy, aw przypadku awarii nie spowoduje tak dużych uszkodzeń jak łańcuch. Ponadto pasek zębaty kosztuje jeszcze mniej.
Ale niestety musimy wymienić rolki napinające i pompę wody na pasek zębaty. Pasek rozrządu należy wymienić między 60 000 a 100 000 km.
Teraz możemy wyciągnąć jaśniejszy wniosek, jeśli przejeżdżasz setki tysięcy kilometrów rocznie, łańcuch rozrządu jest wart więcej, ale jeśli przejeżdżasz maksymalnie 10 000-15 000 kilometrów rocznie, to silnik z paskiem rozrządu jest na pewno więcej opłacalny.
Które paski rozrządu są lepsze? Gdybyśmy musieli wybierać, najlepiej w odpowiednim czasie wymienić pasek rozrządu, nawet na tańszy, ale częściej (maksymalnie 60 000 km), niż czekać, aż będziemy mieli pieniądze na lepszy.
Ale najlepsze marki pasków rozrządu to Continental Contitech i Bosch. Najlepsza firma dla napinaczy to INA a dla pompy wody najlepsza marka to HEPU.
Naszą radą dla wszystkich kierowców jest dokonanie wymiany na czas i nie ryzykowanie co do niezawodności paska rozrządu.
Jeśli właśnie kupiłeś samochód, pierwszą rzeczą, którą powinieneś zrobić, to wymienić pasek rozrządu i nie ufać słowu dealera lub poprzedniego właściciela. Ponadto, aby wymienić pasek rozrządu, najlepiej skorzystać z autoryzowanego serwisu, ponieważ jest to dość skomplikowana operacja i nie każdy może to zrobić.