Zaczniemy od znaczenia każdego skrótu. FSI (Fuel Stratified Injection) pochodzi od „bezpośredniego wtrysku paliwa”, TSI (Turbo Statified Injection) oznacza „bezpośredni wtrysk i turbosprężarkę”, a TFSI (Turbo Fuel Stratified Injection) oznacza „bezpośredni wtrysk paliwa i turbosprężarkę”.
Trudno uwierzyć, że trzeba powiedzieć, że te 3 typy silników są zasilane benzyną i pochodzą z grupy VW. FSI uruchomiło nowy system paliwowy. Jeśli paliwo było wtryskiwane do kolektora dolotowego aż do FSI, nowa technologia była wyposażona w system, który wtryskuje benzynę bezpośrednio do komory spalania.
W ten sposób silniki FSI, TSI lub TFSI zużywają paliwo wydajniej, osiągają wyższe osiągi i lepszą dynamikę niż silniki konwencjonalne.
Jeśli lubisz liczby lub jesteś po prostu ciekawy, na każdy kilogram wtryskiwanego paliwa spala się 14,7 kg powietrza lub równowartość 12400 litrów.
Wszystko to ma jednak wadę. Do konwencjonalnych 1-litrowych silników benzynowych dodaje się znacznie mniej powietrza. Zamiast tego FSI poprawiło mieszankę paliwową i stało się bardziej „skuteczne”, ale w rezultacie znacznie zwiększa emisje dwutlenku węgla.
Z tego powodu grupa VW nie odniosła sukcesu z tymi silnikami w USA, ponieważ USA – benzyna zawiera dużo siarki, która niszczy katalizatory i automatycznie świat przestał kupować silniki FSI, TSI czy TFSI.
TFSI to FSI, do którego dodano turbosprężarkę. Dzięki bogatej mieszance powietrza i niskiemu zużyciu paliwa, technologii FSI udało się rozwiązać duży problem starych silników z turbodoładowaniem.
Stare samochody z technologią turbodoładowania cierpiały na samozapłon benzyny w cylindrze na długo przed tym, jak ten zapłon był wymagany zgodnie z parametrami pracy silnika. Turbina „zdołała” bardzo mocno podgrzać powietrze, tworząc w cylindrze gorące punkty, które spontanicznie i zupełnie niekontrolowanie zapalają benzynę.
Wraz z pojawieniem się TFSI zjawisko to zniknęło. TFSI wprowadziła na rynek silnik o wysokim stopniu sprężania, bardzo wysokiej sprawności termodynamicznej i niskim zużyciu paliwa.
Silnik FSI
- Pojemność butli: 1984cc;
- Maksymalna moc: 200;
- Maksymalny moment obrotowy: 206 Nm;
- wtryskiwacze na cylinder: 4;
- Średnica cylindra (mierzona wewnątrz): 82,5 mm;
- Wysokość cylindra (mierzona wewnętrznie) lub maksymalny skok tłoka: 92,8 mm;
- Kolejność zapłonu cylindra: 1-3-4-2
Co zmieniło się w TSI w porównaniu z FSI?
- łańcuch rozrządu a pasek zębaty;
- stopień kompresji 9,6:1 w porównaniu do 10,5:1;
- Zarządzanie silnikiem Bosch MED 17 w porównaniu do Bosch MED9;
- 3 czujniki tlenu w porównaniu do 2 w FSI;
- Olej jest rozpylany przez dysze na spodzie tłoków, aby poprawić ich chłodzenie i smarowanie.
- lepiej wyważony wałek rozrządu;
- Ulepszony system dostarczania paliwa;
- Zmodyfikowana głowica tłoka;
- Części wewnętrzne zmodyfikowane w celu uniknięcia strat pasożytniczych;
- Ulepszony system PCV.
Nie można uznać, że bardzo trudno jest dostrzec, że silnik TSI jest ulepszonym i znacznie wydajniejszym FSI.
Problemy z silnikiem TFSI
Starsze wersje silników TFSI, w które wyposażone są A5, A4 i Q5, mają wadę fabryczną, która prowadzi do dużego zużycia oleju.
Problem wydaje się być związany z pierścieniami tłokowymi, które umożliwiają przepływ niewielkich ilości oleju do cylindrów. Te ilości oleju spalają się, a zatem występuje większe zużycie oleju. Kierowcy zauważają to, gdy na samochodzie pojawia się wskaźnik poziomu oleju.
Gdy lampka ostrzegawcza wskazuje, że musisz uzupełnić olej, nie musisz natychmiast się zatrzymywać, wkrótce będziesz musiał uzupełnić olej silnikowy. Których silników dotyczy problem? Dotyczy to silników 2.0 i 1.8 TFSI wyprodukowanych przed 2012 rokiem: CAEB, CDNC i CNDC.
TSI vs silniki TFSI
Różnica między tymi silnikami jest prosta, oba działają na tej samej zasadzie, z wyjątkiem tego, że silniki TSI są wyposażone w modele VW, a silniki TFSI są wyposażone w modele Audi.
FSI czy MPI? Który jest lepszy?
Wielu z Was prawdopodobnie często zastanawiało się, jaka jest różnica między FSI a MPI. Silnik MPI ma wtrysk wielopunktowy w porównaniu do silników TSI z wtryskiem bezpośrednim. W silnikach MPI benzyna jest pobierana ze zbiornika przez pompę elektryczną i przekazywana do wtryskiwaczy poprzez rampę wtryskową. Silniki FSI mają inny kolektor dolotowy niż silniki MPI.
Na koniec artykułu chcielibyśmy przedstawić kilka opinii bezpośrednio od właścicieli takich silników.
Właściciel Golfa 5 1.4 FSI: „Jeździłbym nim non stop, podoba mi się to, jak się dogadujemy. Podoba mi się w nim niezawodność, a silnik, o który się dba, jest bardzo cichy, a nawet dostarcza wystarczającą moc. był zaskoczony”.
Właściciel Audi A3 1.4 TFSI: „Potrzebujesz benzyny 98-oktanowej, zużywa olej tylko przy ciągłym przejechaniu 500-700 km. Na tym dystansie dolałem 150 ml, a amortyzatory są trochę sztywne”.
Właściciel Golfa 6 2.0 TSI: „Jest super szybki, jeździłem dieslem 200KM, ale benzyna jest wow, w tej chwili mam problem z czujnikiem powietrza i zużywa trochę więcej.”
Właściciel Golfa 6 1.2 TSI: „Na szczęście miałem tylko drobne problemy na prawie 200 000 km. Wymieniłem tylko łożyska, spalone żarówki, klocki hamulcowe i rzeczy, które z czasem się zużywają, nic bardzo drogiego i trudnego do naprawienia.” .
Właściciel Audi A5 2.0 TFSi: „Samochód był przyjemny w prowadzeniu, fajny, stabilny, udało mi się nim wykonać wiele czynności, było dobrze przemyślane, ale silnik 2.0 TFSI był rozczarowaniem. Problemy w produkcji silnika , średnie do dużego zużycia oleju (1L przy 1500-2000 km), małe słabe elementy (cewki indukcyjne, zawór PCV) Z punktu widzenia niezawodności pewne problemy (tarcza alternatora, wahacze przedniej osi, łożyska kół, stabilizatory, uszczelnienia zaworów) pojawiły się w stosunkowo krótkim czasie ( 1 rok) co jest stałym obciążeniem, które muszę oddać do użytku”.
Golf 5 1.6 FSI właściciel: „Na co dzień jest mi wygodnie. To jak jazda na rowerze. Nie podoba mi się jej część, sonda 2 lambda z czujnikiem NOX,.