Przejmując prowadzenie, małe i duże SUV-y stały się samochodem wybieranym przez wielu brytyjskich kierowców w ciągu ostatnich kilku lat – a ich liczba pojawiła się na naszych drogach. Z tego powodu prawdopodobnie słyszeliście częściej określenie „napęd na wszystkie koła”. Ale co to oznacza? Czym różni się od napędu na 4 koła?
W tym poście wyjaśnimy napęd na cztery koła i odpowiemy na te palące pytania, które być może wstydziłeś się zadać. Dowiesz się również, dlaczego napęd na wszystkie koła jest tak pożądany w nowoczesnych SUV-ach, limuzynach i samochodach sportowych i dlaczego warto rozważyć go przy kolejnym aucie.
Co to jest napęd na wszystkie koła?
Najpierw wyjaśnijmy podstawy. Napęd na wszystkie koła (AWD) to całkiem nowy system napędowy, który przenosi moc na koła o największej przyczepności. Moc można podzielić między przednią i tylną oś lub poszczególne koła za pomocą trzech „dyferencjałów”: centralnego, przedniego i tylnego. Dyferencjał to połączenie skrzyni biegów AWD i zaawansowanej inżynierii, która pobiera moc ze skrzyni biegów samochodu i rozdziela ją na odpowiednie osie.
Istnieją dwa rodzaje napędu na wszystkie koła: mechaniczny i elektroniczny. Mechaniczny napęd na wszystkie koła wykorzystuje opisaną powyżej metodę opartą na mechanizmie różnicowym, jednak SUV-y z 2015 i 2016 r. mają również w swoich systemach skomputeryzowany „elektroniczny” napęd na wszystkie koła. Czujniki są umieszczone na każdym kole samochodu, aby dokładnie monitorować przyczepność, prędkość kół i nie tylko. ECU wykorzystuje te dane, aby zdecydować, gdzie jest przesyłana moc, w zależności od tego, które koło ma największą przyczepność. Elektroniczny napęd na wszystkie koła jest powszechnie nazywany „wektorowaniem momentu obrotowego”.
Najbardziej rewolucyjnym dotychczas typem napędu na cztery koła jest inteligentny napęd na wszystkie koła (iAWD) Forda. Dostępny w wielu nowych modelach Forda, iAWD uwzględnia warunki zewnętrzne podczas regulacji przyczepności kół, takich jak mokre, suche lub oblodzone. Zapewnia również doskonałe prowadzenie, responsywność i wydajność silnika przy niskich i wysokich prędkościach.
Jakie są zalety napędu na wszystkie koła?
Napęd na wszystkie koła (AWD) jest skomplikowany, ale jest to bardzo przydatna innowacja w nowoczesnych samochodach, która może radykalnie poprawić bezpieczeństwo na drodze i możliwości prowadzenia pojazdu.
• Lepsza przyczepność na śliskich warunkach –
Jeśli droga jest bardzo mokra lub oblodzona z nieoczekiwanie śliskimi terenami, napęd na wszystkie koła szybko i fachowo przeniesie przyczepność na właściwe koła. Pomaga to w utrzymaniu stabilności samochodu w tych niesprzyjających warunkach.
• Poprawia ogólną obsługę –
Od codziennych crossoverów po supersamochody, najnowsze systemy AWD wykorzystują inteligentne wektorowanie momentu obrotowego, aby poprawić prowadzenie. Przyczepność i prędkość w każdym kole są kontrolowane przez ECU, co ułatwia pokonywanie nierównych nawierzchni.
• Działa cały czas –
napęd na wszystkie koła włącza się zaraz po uruchomieniu samochodu, natomiast napęd na cztery koła musi być aktywowany ręcznie przez kierowcę.
napęd na wszystkie koła włącza się zaraz po uruchomieniu samochodu, natomiast napęd na cztery koła musi być aktywowany ręcznie przez kierowcę.
• Zapewnia bardziej sportowe prowadzenie i przyczepność wielu samochodom –
Dzięki AWD Twój SUV poradzi sobie z ciasnym pokonywaniem zakrętów i poprawi inne aspekty osiągów samochodu sportowego. Wiele popularnych modeli samochodów, takich jak Ford i Nissan, zostało zmodernizowanych z 4×4 na AWD, aby zapewnić dynamiczną, codzienną jazdę, podczas gdy Nissan GT-R z 2016 roku wykorzystuje go do poprawy przyspieszenia na torze.
Czym różni się napęd na cztery koła od napędu na cztery koła?
Ludzie często używają zamiennie terminów „napęd na wszystkie koła” i „napęd na cztery koła”, ale to nie to samo!
Napęd na 4 koła (4WD) lub 4×4 jest najczęstszy w pojazdach terenowych, ponieważ system działa dobrze przy niskich prędkościach, na przykład w błocie. Chociaż napęd na wszystkie koła nadaje się do każdych warunków drogowych, jest używany bardziej do sportowych osiągów i prowadzenia w trudnych warunkach pogodowych.
Kolejną różnicą jest sposób dystrybucji mocy ze skrzyni biegów samochodu na koła. Samochody z napędem na 4 koła wykorzystują skrzynię rozdzielczą, która zapewnia, że wszystkie koła obracają się z tą samą prędkością, gdy moc jest rozdzielana równomiernie. Może to powodować problemy z skręcaniem. Jednak systemy AWD wykorzystują mechanizmy różnicowe i wektorowanie momentu obrotowego, aby dostosować przyczepność i prędkość.