Czy kiedykolwiek jechałeś samochodem i zauważyłeś, że na desce rozdzielczej zapaliła się lampka ostrzegawcza EPC (zwykle razem z lampką ostrzegawczą silnika)?
Jeśli odpowiedź brzmi „tak”, prawdopodobnie zastanawiałeś się, czy problem jest poważny i czy dalsza jazda jest niebezpieczna. Z pewnością stworzyłeś już w głowie wiele scenariuszy dotyczących tego, jak długo samochód będzie służył, ile będzie kosztować jego naprawa, a przykłady mogą być kontynuowane.
Cóż, w dalszej części tego artykułu dowiesz się wielu ciekawych rzeczy na temat lampki ostrzegawczej EPC, która pojawia się w samochodzie, ale także tego, co musisz zrobić, gdy spotkasz się z taką sytuacją.
Co to jest EPC?
Jeśli nie wiesz, lampka ostrzegawcza EPC zapala się, gdy zostanie wykryty problem z elektronicznym sterowaniem mocą pojazdu.
W większości przypadków taki problem powoduje układ pedałów gazu, jednak są szanse, że przyczyną problemu jest również układ hamulcowy pojazdu (ABS). W większości przypadków lampka ostrzegawcza EPC zaświeci się na desce rozdzielczej pojazdu wraz z lampką ostrzegawczą ABS lub lampką ostrzegawczą ESP, w zależności od charakteru problemu.
Elektroniczny układ sterowania mocą znajduje się w sterowniku silnika, sterowniku skrzyni biegów, sterowniku układu kierowniczego i wreszcie sterowniku układu hamulcowego.
EPC jest obecne w pojazdach z grupy VAG, do której należą również pojazdy Audi, Volkswagen, Seat czy Skoda. Ciekawostką jest to, że wskaźnik EPC można znaleźć również w innych pojazdach, o ile korzystają z systemu Volkswagen EPC.
Dlaczego kontrolka EPC może się zapalić?
Biorąc pod uwagę, że EPC współpracuje z różnymi systemami pojazdu, niezwykle trudno jest określić, gdzie i dlaczego występuje problem, a lampka na desce rozdzielczej świeci. Częściej jednak zapala się wraz z innymi lampkami ostrzegawczymi, dzięki czemu problem można szybciej rozwiązać.
W niektórych sytuacjach wskaźnik EPC pojazdu może spowodować przejście pojazdu w tryb LIMP. Jest to stan silnika, w którym funkcje są ograniczone. Mówimy tutaj o funkcjach, takich jak niska moc silnika, ograniczone obroty, a przykłady można wymienić dalej.
Lampka EPC może się zapalić z powodu obudowy czujnika położenia przepustnicy z powodu problemów z silnikiem. Ta kontrolka może również zapalić się z powodu wadliwego czujnika silnika, ale także z powodu wadliwego czujnika ABS lub z powodu uszkodzonego pierścienia ABS.
Nawet jeśli czujnik kierownicy, czujnik ciśnienia hamulca lub kabel czujnika ABS nie działają prawidłowo, zapali się kontrolka EPC. Lampka ostrzegawcza EPC może ponownie zapalić się, jeśli wystąpi problem z okablowaniem lub jeśli wspomaganie kierownicy jest wyłączone.
Aby dokładnie określić, dlaczego zapaliła się lampka EPC, a następnie rozwiązać problem, musisz wiedzieć, jak odczytywać kody usterek pojazdu. Gdy zaświeci się kontrolka EPC, jasne jest, że jednostka sterująca ma jeden lub więcej kodów usterek.
W tych warunkach będziesz musiał użyć skanera OBD2 do odczytania kodów usterek. Jeśli więc masz taki skaner w garażu, możesz osobiście zająć się skanem. W przeciwnym razie możesz udać się do serwisu samochodowego.
Najlepiej jednak kupić taki skaner do swojego domu jak najszybciej, zwłaszcza, że nie jest on wcale drogi i dlatego możesz z niego korzystać, kiedy tylko poczujesz taką potrzebę.
Na przykład istnieją bardzo tanie skanery diagnostyczne, które potrafią wykryć tylko istniejące usterki w sterowniku silnika. Najmądrzejszym rozwiązaniem byłoby zwrócenie uwagi na bardziej zaawansowany skaner lub za każdym razem odwiezienie samochodu do serwisu, aby specjaliści mogli odczytać Twoje kody usterek.
Jeśli zeskanowałeś ECU i napotkałeś konkretny kod błędu, ale nie wiesz, jak rozwiązać problem, możesz poszukać w Internecie więcej informacji i na przykład znajdziesz wiele wyjaśnień listy kodów OBD2.
Jak niebezpieczna jest jazda z zapaloną lampką ostrzegawczą EPC?
Kiedy zauważysz, że na desce rozdzielczej Twojego samochodu świeci się lampka ostrzegawcza EPC, najprawdopodobniej zastanawiasz się, jak niebezpieczna jest jazda z zapaloną lampką ostrzegawczą. Jeśli stwierdzisz, że na desce rozdzielczej świeci się kontrolka EPC, musisz jak najszybciej rozwiązać problem, ponieważ różne funkcje pojazdu są ograniczone.
Ze względu na to, że ta lampka ostrzegawcza EPC jest zintegrowana z układem kierowniczym i układem hamulcowym, problem należy rozwiązać jak najszybciej, ponieważ możliwe szkody materialne, które mogą wystąpić, mogą być dość duże, ale także dla Twojego bezpieczeństwa na drodze.
Ze względu na ograniczenia funkcji takich jak ABS konsekwencje mogą być poważniejsze niż oczekiwano.
Wnioski
EPC to lampka ostrzegawcza, która zapala się na desce rozdzielczej pojazdu, gdy zostanie wykryty problem z elektronicznym układem sterowania mocą (EC) pojazdu. Dzieje się tak w pojazdach należących do grupy VAG (Volkswagen, Audi, Skoda lub Seat).
W takiej sytuacji samochód należy jak najszybciej oddać do serwisu, ponieważ problem może być poważniejszy niż początkowo sądzono i może doprowadzić do utraty układu ABS lub ESP, a przez to spowodować poważne wypadki drogowe.
Skaner OBD2 służy do dokładnego wykrycia problemu.
Są to więc głównie najważniejsze szczegóły, które musisz wiedzieć o wskaźniku EPC na desce rozdzielczej samochodu.
Marki samochodów, w których może pojawić się lampka ostrzegawcza EPC: Skoda, Seat, Volkswagen, Audi, Mercedes i inne. Są to marki, w których EPC jest najczęściej spotykane.