Od teraz nadchodzi zimna pora roku, a najgorsza sytuacja jest, gdy wsiadasz z zimna na zewnątrz w zimnym samochodzie. Ale coraz więcej samochodów zaczęło mieć system zwany „webasto”. Dzisiaj dowiemy się więcej o tym systemie ogrzewania postojowego.
Nowe, droższe i nowocześniejsze samochody są standardowo wyposażone w tę opcję fabrycznie bez konieczności dopłacania do nich. Ale możesz zamontować ten sprzęt również w starszych samochodach. Istnieją wyspecjalizowane serwisy, które mogą zainstalować takie systemy, nawet jeśli samochód nie jest nowy.
Rumuni często nazywają ten system „sirocou” naprawdę ważną funkcją w zimie.Tylko ci, którzy nie mają czegoś takiego w swoim samochodzie, mogą powiedzieć, że nie jest to takie ważne. Ale po pierwszym użyciu w zimowy dzień zapewniamy, że nie będziesz już chciał z nim zrywać.
Na rynku jest kilka firm, które produkują te ogrzewanie postojowe, ale najbardziej znane i największe to Webasto, Eberspacher czy Airtronic.
Webasto to firma, która po raz pierwszy wprowadziła na rynek taki system ogrzewania postojowego. Firma ta została założona w Niemczech w 1901 roku. Webasto to największa firma produkująca ogrzewanie postojowe do samochodów. Firma ta została założona w 1901 roku, ale pierwszy system ogrzewania postojowego został wprowadzony na rynek w 1955 roku i był przeznaczony tylko dla autobusów. Dopiero 5 lat później, w 1960 roku, system stał się dostępny dla małych samochodów. Porsche 356 to pierwszy samochód wyposażony w takie ogrzewanie postojowe.
Jak działa system grzewczy Webasto?
Głównym celem nagrzewnicy dodatkowej jest szybsze rozgrzanie silnika i płynu chłodzącego w celu wytworzenia gorącego powietrza w przedziale pasażerskim, gdy temperatura na zewnątrz jest niska.
Te systemy grzewcze działają z programowaniem cyfrowym lub zdalnym sterowaniem, nawet gdy silnik jest wyłączony. Układy te potrzebują tylko 5 minut, aby doprowadzić płyn niezamarzający do normalnej (pracy silnika) temperatury. Możesz więc rano wsiąść do już nagrzanego samochodu.
Istnieją różne rodzaje grzałek pomocniczych. Są też takie, o których mowa wyżej jako „stacjonarne”, są też takie „równoległe” lub automatyczne. Te „równoległe” są częściej spotykane w silnikach wysokoprężnych i zimą sprawiają, że znacznie szybciej się nagrzewają, zaczynają się od silnika, a nie wcześniej.
Dzięki temu systemowi prawie każdy silnik wysokoprężny osiąga swoją temperaturę roboczą w maksymalnie 5-6 minut po uruchomieniu silnika. System ten działa do momentu osiągnięcia przez silnik optymalnej temperatury pracy, po czym zatrzymuje się.
Jak dokładnie działa to ogrzewanie postojowe?
Niezależnie od rodzaju wspomnianych wyżej Webasto, działają na tej samej zasadzie. To urządzenie wykorzystuje paliwo ze zbiornika, czy to olej napędowy, czy benzynę. Paliwo w zbiorniku jest zasysane przez małą pompkę, a następnie rozpylane na świecę żarową, która zapala paliwo.
Zasadniczo Webasto wykorzystuje paliwo w zbiorniku do zapalenia płomienia w obudowie. Płyn niezamarzający krąży na zewnątrz w zamkniętej obudowie, która krąży w silniku przez inną pompę. Podgrzany płyn niezamarzający jest następnie przepuszczany przez nagrzewnicę powietrza, aby ogrzać powietrze wewnątrz pojazdu. Tak więc w zimny i pochmurny poranek wsiada się do ładnego, już nagrzanego samochodu.
Zasadniczo to Webasto wykorzystuje paliwo samochodu do podgrzewania płynu niezamarzającego, który z kolei ogrzewa kabinę pasażerską i silnik.
Czy warto mieć taki system w samochodzie?
Zależy to również w dużej mierze od obszaru, w którym mieszkasz, ale z własnego doświadczenia ten system jest wart swojej ceny. Na przykład, jeśli mieszkasz w górzystym terenie z długą zimą, ten system bardzo się opłaci. To powiedziawszy, wyobraź sobie bardzo zimny poranek, samochód jest pokryty śniegiem, w kabinie jest zimno po dniu nie uruchamiania auta.
W takim przypadku musisz usunąć śnieg/lód z samochodu, ale jeśli masz w samochodzie Webasto, uruchom je 10 minut przed wejściem do samochodu, a w samochodzie będzie ciepły przedział pasażerski, Śnieg zmięknie i spadnie z samochodu, a szyby same się odmrożą. To już bardzo ułatwiało ci pracę każdego ranka, prawda? Teraz wyciągnij własne wnioski, czy warto, czy nie?
Jednocześnie system ten bardzo pomaga silnikowi, ponieważ największe zużycie silnika występuje podczas zimnego rozruchu, ponieważ olej jest zimny w ciągu pierwszych kilku sekund pracy, a smarowanie jest słabe. System ten podgrzewa płyn niezamarzający i silnik, dzięki czemu praktycznie nie uruchamiamy silnika „na zimno”, ale bezpośrednio „na gorąco”. Zwłaszcza jeśli masz samochód z silnikiem diesla, który już po 15-20 km jazdy po mieście czasami nagrzewa przedział pasażerski.
Jakie są zagrożenia związane z ogrzewaniem postojowym?
Ogólnie rzecz biorąc, systemy te są produkowane zgodnie z bardzo wysokimi standardami i są dokładnie testowane przed zamontowaniem w samochodach. Ryzyko pożaru jest minimalne, komora spalania jest bardzo dobrze izolowana i uszczelniona. Zamiast tego systemy te wymagają również konserwacji, na przykład dlatego, że świeca żarowa w środku z czasem traci swoją wydajność i zamiast czystego gazu wydobywa się biały dym, co oznacza, że spalanie nie działa już prawidłowo.
Mogą również wystąpić problemy z pompą cyrkulacyjną przeciwzamrożeniową, układem programowania lub okablowaniem. Z definicji ten system jest dość skomplikowany, co z czasem zmniejsza jego niezawodność, ale uważamy, że warto, jeśli regularnie zabierasz go do konserwacji i kontroli, zwłaszcza że w Rumunii mamy dość surowe zimy.
Ile paliwa zużywa system Webasto do ogrzania samochodu?
To bardzo dobre pytanie, na które chcę odpowiedzieć. Ten aspekt też trzeba wziąć pod uwagę, taki system jak ten prezentowany nie zużywa zbyt dużo paliwa, ale chodzi o to, że z czasem się kumuluje. Dodatkowe grzałki tego typu zużywają 0,6-1 litra paliwa na godzinę pracy przy maksymalnej mocy. Uważamy jednak, że ten system działa przez maksymalnie 10 minut każdego ranka, więc możemy osiągnąć zużycie 0,1-0,2 litra paliwa dziennie, około 2-20 euro centów za każdy poranek.
Myślę, że to nie tak dużo jak na to, co oferuje. Innym aspektem, o którym należy pamiętać, jest to, że po uruchomieniu silnika od razu w temperaturze roboczej nie zużywa on tak dużo, więc zużycie jest w jakiś sposób zrównoważone, a koszt porannego ogrzewania samochodu i oczyszczonego śniegu można uzyskać w 2 euro centy, co jest wartością malutką i znikomą.
Czy mogę go zamontować w samochodzie, jeśli samochód nie miał systemu Webasto od producenta?
Tak, odpowiedź brzmi tak, bez problemu można zamontować takie ogrzewanie postojowe w prawie każdym modelu samochodu/vana/ciężarówki/autobusu. Możesz je zamontować na dowolnym pojeździe. Ale w tym przypadku lepiej jest skorzystać z autoryzowanego serwisu, w rzeczywistości próba zainstalowania go w domu nie wchodzi w rachubę.
Mimo że tego typu urządzenie jest bardzo bezpieczne, nie można w nie grać. Obecnie istnieje wiele usług, które zajmują się tego rodzaju sprawami, więc nie powinno być zbyt trudno znaleźć przyzwoity, zarówno pod względem jakości, jak i ceny. W zależności od tego, jaki system chcesz założyć na samochód, jego cena może wahać się od kilku tysięcy euro (jeśli są na oryginale) do kilkuset euro, a czasem nawet mniej, jeśli kupujesz go z drugiej ręki. Ale jak już wspomniałem w innych artykułach, lepiej kupić ten komponent jako nowy niż „igrać z ogniem”.
Zalety/wady systemu Webasto nie są tak specyficzne. Jako zalety mamy znacznie podwyższony komfort pasażerów, niskie zużycie silnika, śnieg i lód samochodu topią się samoczynnie bez konieczności czyszczenia przed jazdą, mniejsze zużycie paliwa po uruchomieniu silnika, koniec z zanieczyszczeniem auta. (Wszyscy wiemy, że silniki nie działają zbyt dobrze, gdy są uruchamiane w bardzo niskich temperaturach, dopóki nie nagrzeją się naturalnie, więc emisja zanieczyszczeń jest wyższa).
Nie mogę powiedzieć nic konkretnego o wadach, bo nie ma ryzyka pożaru, skoro koszt świecy żarowej + montaż z serwisem to nie więcej niż 20-100 EURO, co nie wydaje się aż tak przesadzone. Nie byłoby innych wad, systemy te są zazwyczaj bardzo odporne.