zawartość
- Jaka jest różnica między drogą hamowania a drogą hamowania?
- Jak obliczyć drogę hamowania w metrach, korzystając z praktycznej reguły?
- Jakie czynniki wpływają na drogę hamowania?
- Wniosek
Jaka jest różnica między drogą hamowania a drogą hamowania?
Aby móc obliczyć drogę hamowania za pomocą praktycznej reguły, musisz wiedzieć, że istnieje również droga hamowania. Droga hamowania opisuje drogę przebytą podczas całego manewru hamowania, a także obejmuje drogę reakcji. Mówiąc o drodze hamowania, mamy na myśli część czysto techniczną.
Jeżeli przed kierowcą pojawi się przeszkoda, która wymaga awaryjnego hamowania pojazdu do momentu zatrzymania, dzieje się co następuje:
- Przeszkoda jest widziana i rejestrowana przez mózg.
- Mózg postanawia zainicjować hamowanie awaryjne (hamowanie awaryjne).
- Stopa zmienia się z pedału gazu na pedał hamulca, aby ją wcisnąć.
- Pedał hamulca jest wciśnięty, ale hamulce zareagują i zaczną wykonywać swoją pracę po krótkiej chwili.
Ta część aż do tego momentu jest częścią manewru hamowania i jest błędnie nazywana czasem reakcji. Termin czas hamowania wstępnego jest prawidłowy.
- Kiedy pedał hamulca jest wciśnięty, opony przenoszą na nawierzchnię ogromną siłę, która w samochodach wynosi co najmniej pięć metrów na sekundę kwadratową. System zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS) zapewnia, że opony nie blokują się, dzięki czemu mogą trwale przenosić maksymalną siłę hamowania. Jednocześnie ESP, jeśli jest obecny, zapewnia, że pojazd pozostaje na swoim pasie, nie wpada w poślizg lub nieumyślnie nie opuszcza swojego pasa. Systemy te działają do momentu całkowitego zmniejszenia prędkości pojazdu, czyli zatrzymania pojazdu.
Ta druga część manewru hamowania to część czysto techniczna, znana jako droga hamowania. Droga, którą pojazd przebył w czasie poprzedzającym hamowanie, oraz droga hamowania razem dają drogę hamowania.
Oblicz drogę hamowania na podstawie drogi hamowania i drogi reakcji
Aby obliczyć drogę hamowania, najpierw musisz znać odległość reakcji i drogę hamowania. Możesz użyć do tego prostej zasady: odległość reakcji + droga hamowania = droga hamowania. Aby obliczyć odległość reakcji, podziel prędkość przez dziesięć i pomnóż wynik przez trzy. Na przykład, jeśli jedziesz z prędkością 50 km/h, odległość reakcji wynosi 15 metrów, ponieważ 50:10×3=15. Teraz dodaj drogę hamowania. Wzór na to znajdziesz poniżej. Obliczyłeś już drogę hamowania.
Jak długi jest czas hamowania wstępnego?
Normalny, średni czas hamowania wstępnego wynosi od 0,8 do jednej sekundy. Jednak czas potrzebny kierowcy na reakcję na sytuację na drodze poprzez hamowanie może być bardzo różny. Istnieje wiele powodów.
Młodzi kierowcy z wystarczającym doświadczeniem w ruchu drogowym i zdrowymi fizycznie i psychicznie mają zwykle czas reakcji od 0,2 do 0,3 sekundy. W tym czasie mózg rozpoznaje przeszkodę jako niebezpieczeństwo iw konsekwencji wydaje polecenie stopie przestawienia się z pedału przyspieszenia na pedał hamulca w celu jej uruchomienia. Aby uzyskać czas hamowania wstępnego, należy dodać czas wymagany do zmiany pedału i czas reakcji hamulców na włączenie i zwolnienie pojazdu. Dlatego jest to średnio około 0,8 do jednej sekundy.
Istnieje jednak wiele czynników, które mogą wpływać na sam czas odpowiedzi.
- Jeśli jesteś zaskoczony, pojawia się zjawisko momentu szoku. To blokuje wszelkie logiczne działania i myślenie. Chwila szoku trwa zwykle do 800 milisekund.
- Alkohol, narkotyki i niektóre leki lub ich połączenia zwykle drastycznie zmniejszają zdolność reagowania. Od poziomu alkoholu we krwi 0,3 promila wzrok jest osłabiony, a czujność spada. Od 0,8 promila czas reakcji jest spowolniony nawet o 50 procent. Od 2,0 na tysiąc zdolność reagowania jest prawie całkowicie wyłączona, kierowca reaguje tylko mechanicznie, jeśli w ogóle.
- Kolejnym czynnikiem jest zmęczenie. W 2020 r. w Niemczech zarejestrowano około 1400 wypadków z obrażeniami ciała, które można przypisać zmęczeniu.
Odwracanie uwagi od prowadzenia pojazdu, takie jak smartfon lub gorąca dyskusja z pasażerem, może wpłynąć na Twoją zdolność reagowania. Dlatego przy okazji nie wolno rozmawiać z kierowcą w tramwajach i autobusach komunikacji miejskiej podczas jazdy.
- Niektóre zaburzenia mogą negatywnie wpływać na czas reakcji, szczególnie te, które wpływają na autonomiczny układ nerwowy. Już we wczesnych stadiach choroby Alzheimera i Parkinsona mogą zmniejszać zdolność reagowania.
- Wiek kierowcy może odgrywać kluczową rolę. Osoby starsze często mają wolniejszy czas reakcji, co jest wyraźnie widoczne od około 70 roku życia. Ponadto często dochodzi do zamieszania w ruchu drogowym w tym samym czasie. Dlatego starsi kierowcy powodują znacznie więcej wypadków, ignorując pierwszeństwo przejazdu, a zwłaszcza skręcając w lewo. Wiąże się to również z naturalnie pogarszającym się wzrokiem oraz zmniejszaniem się kąta widzenia osoby wraz z wiekiem.
Jak mogę poprawić swój czas reakcji?
W rzeczywistości możesz trenować i poprawiać swoją zdolność reagowania w ukierunkowany sposób. Gry kognitywne, w których akcja nabiera coraz szybszego tempa w trakcie gry, bardzo dobrze się do tego nadają . Wśród gier online polecanym przykładem jest Subway Surfers.
Aby nie wpłynąć negatywnie na czas odpowiedzi, o wiele ważniejsze jest przestrzeganie pewnych podstawowych zasad. Kierowcy nigdy nie powinni siadać za kierownicą, jeśli:
- są pod wpływem alkoholu, leków lub narkotyków.
- nie mieli dość snu.
- cierpią na zaburzenia widzenia i (lub) wysokie ciśnienie krwi.
- cierpią na chorobę, która wydłuża czas reakcji.
Podobnie, pokonywanie długich dystansów bez przerw nie jest zbyt korzystne. A jeśli masz telefon lub rozmowę z pasażerem, która wymaga Twojej pełnej uwagi, powinieneś natychmiast udać się do najbliższego miejsca odpoczynku lub parkingu.
Czy istnieją sposoby na zrekompensowanie słabego czasu reakcji?
Warunkowo można zrekompensować gorszy czas odpowiedzi środkami technicznymi. Szczególnie starsi użytkownicy dróg powinni jeździć pojazdami najnowszej konstrukcji, aby zminimalizować ryzyko wypadku. Aby zrekompensować ludzkie źródło błędów, przemysł motoryzacyjny opracował wiele systemów wspomagania, które są wykorzystywane wyłącznie w celu zapewnienia bezpieczeństwa na drogach. Do najważniejszych systemów asystujących należą:
- Ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu
- kontrola uwagi
- Wykrywanie zmęczenia
- ostrzeżenie o odległości
- Ostrzeżenie o kolizji dostępne dla zderzeń czołowych, nadjeżdżających pojazdów i ruchu poprzecznego
- Asystent martwego pola
- aktywne ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu
- Asystent hamowania awaryjnego z telefonem alarmowym (w sytuacjach niebezpiecznych)
- Asystent zatrzymania awaryjnego z połączeniem alarmowym (gdy kierowca nie kontroluje już pojazdu, ponieważ zasnął lub prawdopodobnie miał zawał serca)
- Układ przeciwblokujący (ABS
- ESP
Jak obliczyć drogę hamowania w metrach, korzystając z praktycznej reguły?
Zasadniczo należy odróżnić normalną drogę hamowania w normalnym codziennym ruchu drogowym od drogi hamowania w przypadku hamowania awaryjnego, ponieważ tylko tutaj następuje hamowanie awaryjne. Aby zachować normalną bezpieczną odległość, wystarczy zachować normalną drogę hamowania jako drogę. Obliczenie tej drogi hamowania jest bardzo łatwe za pomocą wzoru:
Jedna dziesiąta napędzanej prędkości jest mnożona przez jedną dziesiątą napędzanej prędkości. Czyli jedna dziesiąta prędkości do kwadratu. Przy 100 km/h byłoby to 10 x 10 = 100, co oznacza, że droga hamowania wynosi 100 metrów. Jednak tylko podczas normalnego hamowania, regularne zwalnianie pojazdu.
W przypadku hamowania awaryjnego, w którym pedał hamulca jest wciśnięty do oporu, droga hamowania skraca się o około połowę. Wtedy wzór to jedna dziesiąta kwadratu prędkości / 2 = droga hamowania awaryjnego. To znaczy, aby pozostać na przykładzie prędkości 100 km/h: 10 x 10 / 2 = droga hamowania 50 metrów.
Wyznaczniki mogą służyć jako orientacja na autostradzie i drogach krajowych. Odległość między dwoma słupkami wynosi zazwyczaj 50 metrów. Przy prędkości 100 km/h wystarcza bezpieczna odległość 100 metrów, co odpowiada odległości między dwoma ogranicznikami.
Jakie czynniki wpływają na drogę hamowania?
Obliczenie drogi hamowania za pomocą wzoru jest zwykle bezpieczną sprawą. Jednak tylko wtedy, gdy żadne niekorzystne czynniki nie wydłużają drogi hamowania. Droga hamowania wydłuża się, gdy:
- Na drodze jest piasek, liście czy brud, tak jak na nieutwardzonych ścieżkach.
- Lód i/lub śnieg zapewniają gładkość.
- droga jest mokra lub nawet jest na niej woda, bo wtedy istnieje ryzyko aquaplaningu .
- klocki hamulcowe są zużyte,
- w przypadku hamulców tarczowych tarcze hamulcowe są zużyte, zaolejone lub niewyważone.
- w przypadku hamulców bębnowych bębny hamulcowe są zaolejone, niewyważone lub przewymiarowane lub cylinder hamulcowy nie działa.
- koła są znacznie niewyważone.
- bieżnik opon jest zużyty lub zamontowano opony nieodpowiednie do danej pogody.
- ciśnienie powietrza w oponach znacznie odbiega od odpowiednich zaleceń.
- opony nadal mają dobry bieżnik, ale są przestarzałe.
- układ ABS nie działa prawidłowo.
- płyn hamulcowy zawiera za dużo wody.
Wszystkie te czynniki stają się niebezpieczne, szczególnie przy dużych prędkościach, dlatego należy zawsze sprawdzać swój pojazd i dostosowywać styl jazdy do różnych warunków pogodowych.
Stan drogi wpływa na efekt hamowania
Piasek, brud, liście, lód, śnieg i wilgoć to czynniki przeszkadzające, które wydłużają normalną drogę hamowania pojazdu, czasem nawet znacznie. Podczas gdy droga hamowania wydłuża się tylko na brudnych drogach, należy zachować szczególną ostrożność na lodzie, śniegu i stojącej wodzie na drodze. Woda w stanie płynnym lub zamrożonym może całkowicie uniemożliwić kontakt opon z nawierzchnią drogi. W rezultacie pojazd nie hamuje, może skręcać i ślizgać się. W takich przypadkach droga do całkowitego zatrzymania pojazdu może być kilkakrotnie większa od normalnej drogi hamowania.
Aby uzyskać najlepszą drogę hamowania, układ hamulcowy musi być w idealnym stanie
Regularne sprawdzanie płynu hamulcowego jest ważne , aby zawsze mieć sprawne hamulce i móc obliczyć drogę hamowania za pomocą powyższego wzoru. Powodem tego jest to, że ten płyn hydrauliczny jest higroskopijny, co oznacza, że pochłania wodę. Z biegiem czasu zawartość wody staje się tak duża, że płyn hamulcowy nie jest już w stanie wytworzyć ciśnienia potrzebnego do prawidłowego działania hamulców. Jeżeli płyn hamulcowy jest używany przez zbyt długi czas, istnieje również ryzyko, że zawarte w nim zabrudzenia i luźne osady zatkają przewody hamulcowe, co może doprowadzić do całkowitej awarii przynajmniej jednego obwodu hamulcowego.
Należy również sprawdzać zużycie klocków, tarcz hamulcowych i bębnów hamulcowych w regularnych odstępach czasu oraz zawsze przed i po długiej trasie. W przypadku hamulców bębnowych należy pamiętać: Jeśli cylinder hamulcowy jest uszkodzony, oba cylindry hamulcowe należy zawsze wymienić jednocześnie. Jeśli oś jest wyposażona w siłowniki hamulcowe w różnym wieku, prowadzi to do nierównomiernej skuteczności hamowania. W skrajnych przypadkach pojazd może zboczyć z drogi.
Zapewnij sobie krótką drogę hamowania dzięki oponom o wysokich osiągach w każdych warunkach pogodowych
Większość kierowców nie zdaje sobie sprawy, że opony to jedyny kontakt pojazdu z drogą. Samochód może mieć najlepszy silnik z bi-turbo i ceramicznymi hamulcami tarczowymi: jeśli opony nie będą w stanie przenieść tej mocy na drogę, pojazd nigdy nie będzie w stanie zademonstrować swojego pełnego potencjału.
Specyfikację opon określa producent pojazdu po niezliczonych testach opon. Jeśli zamontujesz teraz nieodpowiedni rozmiar opony i koła, wpłynie to na osiągi i bezpieczeństwo Twojego pojazdu. Nie wspominając o tym, że samochód straci rejestrację i ochronę ubezpieczeniową z powodu niezatwierdzonych opon.
Nie ma kompromisów, jeśli chodzi o wzór bieżnika i związaną z nim przyczepność. Bieżnik opony to jedyny punkt kontaktu z drogą. Dlatego wydajność profilu jest najważniejsza. Trakcja opon zapewnia utrzymanie pojazdu na drodze. Słaba przyczepność prowadzi do dłuższych dróg hamowania, poślizgów i ogólnie gorszej kontroli. Staje się to problemem, zwłaszcza przy dużych prędkościach. Niektóre bieżniki opon lepiej sprawdzają się na mokrej i zimnej pogodzie, podczas gdy inne głębokości i wzory bieżnika są bardziej korzystne w suchych i ciepłych warunkach. Dlatego ważne jest, aby jeździć oponami sezonowymi w zależności od pogody, czyli zimowymi od października do kwietnia, a letnimi przez resztę czasu.
Jeśli jeździsz zimą na oponach letnich, ryzyko wypadku jest o 75 procent wyższe niż w przypadku opon zimowych.
Federalny Urząd Statystyczny podaje, że w 2018 r. w wypadkach zginęło 3275 osób, a 67 967 zostało ciężko rannych. Opony zostały zidentyfikowane jako przyczyna wypadków w 18 ofiarach śmiertelnych i 1058 ciężko rannych.
Wniosek
Obliczanie drogi hamowania to czysta fizyka, ale można to łatwo zrobić w głowie w dowolnym momencie, korzystając z praktycznej reguły. Wynik tego obliczenia można również wykorzystać do obliczenia drogi zatrzymania na podstawie odległości reakcji. Aby droga hamowania była jak najkrótsza, pojazd musi być w idealnym stanie technicznym. Ważne jest również, abyś zawsze był w stanie odpowiednio obsługiwać swój samochód.