zawartość
- Jak działa turbosprężarka?
- Jak można dostroić turbosprężarkę?
- Ile kosztuje modernizacja turbosprężarki?
- Czy turbosprężarka wymaga szczególnej uwagi – zwłaszcza po tuningu?
- Co muszę wziąć pod uwagę po tuningu turbosprężarki?
- Wniosek
Jak działa turbosprężarka?
Turbosprężarki są w zasadzie oparte na bardzo prostej zasadzie. Dobrą analogią ilustrującą tę zasadę są małe wiatraczki dla dzieci, często sprzedawane na festiwalach folklorystycznych. Jeśli 2 koła wiatrowe, każde z 2 śmigłami, są połączone tyłem do siebie, oba śmigła zawsze się obracają, nawet jeśli wiatr napędza tylko jedno koło. Drugie koło wytwarza strumień powietrza, który płynie dokładnie w przeciwnym kierunku, napędzając drugie śmigło w przeciwnym kierunku. W podobny sposób zbudowana jest turbosprężarka.
Turbosprężarka składa się zasadniczo z 2 wirników umieszczonych w strumieniu spalin i wzdłuż ścieżki wlotowej powietrza, które dostaje się do silnika. Strona wydechowa obraca się w miarę przepływu spalin. Powoduje to obrót wirnika po stronie ssącej, wciągając dodatkowe świeże powietrze. Turbo wykorzystuje przepływ spalin jako napęd i powoduje większą ilość powietrza dolotowego do wnętrza silnika .
Chociaż umieszczenie śmigła w strumieniu spalin zmniejsza wydajność wydechu, przyrost mocy turbosprężarki z nawiązką to kompensuje. Ogólna zasada jest taka, że silnik z wentylacją turbo dostarcza od 40% do 70% więcej mocy . W przypadku instalacji podwójnego turbodoładowania moc silnika można nawet prawie podwoić.
Potencjał wzrostu wydajności dzięki tuningowi turbo
Potencjał wzrostu wydajności dzięki tuningowi turbo jest ogromny. Większość silników została zaprojektowana z myślą o niezawodności i może wytrzymać wzrost mocy od 30 do 50 procent. Niektóre silniki radzą sobie z jeszcze większym wzrostem mocy.
Historia turbosprężarki
Nawiasem mówiąc, przemysł samochodowy zawdzięcza swoją turbosprężarkę samolotom. Zastosowanie turbosprężarki umożliwiło wtłoczenie powietrza do silnika, dzięki czemu samolot mógł operować na wyższych wysokościach z małą ilością tlenu lub latać szybciej na niższych wysokościach . Nie trzeba było długo czekać na rozpoznanie zastosowań i zalet silników samochodowych.
Turbosprężarki w ogromnym stopniu przyczyniają się do ochrony środowiska
Od dziesięcioleci producenci samochodów zmuszeni są do produkowania coraz bardziej ekonomicznych samochodów ze względu na rosnące ceny ropy naftowej i przepisy dotyczące ochrony środowiska. Turbosprężarka to idealny sposób na zmniejszenie zużycia paliwa przez pojazd . Turbosprężarka wytwarza większą moc na centymetr sześcienny pojemności skokowej, dzięki czemu silnik jest ogólnie bardziej wydajny. W rezultacie, dzięki turbosprężarkom, małe i lekkie silniki mogą osiągnąć te same osiągi, co silnik dwukrotnie większy – i przy znacznie niższym zużyciu paliwa.
Jak można dostroić turbosprężarkę?
W przypadku nowoczesnego sterowania komputerowego silnika, jedną z metod maksymalizacji jest zmiana oprogramowania lub programowania, aby turbosprężarka wytwarzała więcej mocy . Na przykład spaliny z turbosprężarki są kierowane po osiągnięciu określonego poziomu ciśnienia doładowania. To ograniczenie można obejść za pomocą remapy. Należy również dostosować dostarczanie paliwa, aby uniknąć ubogiej mieszanki. Dlatego komputer kontroluje czas i ilość podawania paliwa.
Należy pamiętać, że turbosprężarka nie będzie działać, dopóki spaliny nie będą przepływać wystarczająco szybko. Wyraża się to w tak zwanym opóźnieniu, w którym silnik wydaje się być martwy, dopóki nie włączy się turbosprężarka. Im większa turbosprężarka, tym większy problem z opóźnieniem, ponieważ duże turbosprężarki potrzebują do pracy większego przepływu powietrza o dużej objętości.
ochłodzić powietrze
Powietrze również nagrzewa się, gdy jest sprężane. Jednak gorące powietrze zawiera mniej tlenu niż zimne powietrze. Jeżeli do silnika wtłacza się gorące, a tym samym ubogie w tlen powietrze, następuje spalanie, które jest znacznie mniej wydajne i całkowite niż to, które można by osiągnąć przy zimnym powietrzu. Ten problem można łatwo rozwiązać za pomocą intercoolera .
Podobnie specjaliści od tuningu nie są już ograniczeni do jednej turbosprężarki. Wiele samochodów jest obecnie wyposażonych w podwójne turbodoładowanie , w tym Nissan 300zx i Audi RS 7 . Obecnie dostępne są nawet potrójne i poczwórne turbosprężarki z regulatorami ciśnienia doładowania, które włączają się jedna po drugiej w miarę wzrostu przepustowości spalin, aby zapewnić równomierną moc wyjściową.
Zainstaluj większe turbosprężarki lub wiele turbosprężarek
Powszechną praktyką w tuningu turbosprężarek jest montaż większych turbosprężarek. Inną opcją jest doposażenie turbosprężarki w standardowy silnik. Jest jednak kilka punktów do rozważenia przy modernizacji turbosprężarki, dlatego te prace powinny być wykonywane tylko przez specjalistów od silników .
Zoptymalizuj przepływ powietrza podczas tuningu turbosprężarki
Głównym celem podczas strojenia turbosprężarki jest poprawa przepływu powietrza przez turbosprężarkę. Dotyczy to zarówno strony wydechowej, jak i wlotowej. Powiększenie kanału wlotowego i wypolerowanie powierzchni wewnętrznych znacznie zmniejsza tarcie wewnętrzne. Turbo i kolektory wydechowe są zwykle odlewane. Proces odlewania pozostawia szwy, wgniecenia i porowate powierzchnie, które znacznie utrudniają przepływ powietrza. Wada ta jest usuwana przez dokładne polerowanie . W rezultacie do silnika napływa więcej powietrza, a turbulencje powietrza są znacznie mniejsze, co razem skutkuje zwiększoną wydajnością silnika.
Ponadto zamiast łożysk osiowych można zamontować łożyska kulkowe, co ułatwia pracę turbosprężarki. Umożliwiają one szybsze uruchamianie turbosprężarki, a czasem także wyższe prędkości. Łożyska kulkowe mają również dłuższą żywotność niż łożyska osiowe, które są zwykle montowane w standardzie. Alternatywą są łożyska ceramiczne, wykorzystywane ze względu na ich właściwości żaroodporne.
Ile kosztuje modernizacja turbosprężarki?
Większe lub mocniejsze turbosprężarki oferowane są w specjalistycznych sklepach, przez specjalistów od tuningu oraz w akcesoriach samochodowych do szerokiej gamy modeli. Ostateczna wysokość kosztów zależy od modelu pojazdu, producenta modernizacji turbosprężarki i rodzaju silnika, czyli benzyna lub olej napędowy. Istnieją mniejsze turbosprężarki, które są oferowane od około 1000 euro . Jeśli chcesz dostroić już wysokowydajny pojazd z turbodoładowaniem, musisz liczyć się z kosztami czasami 6000 euro i więcej za samą turbosprężarkę. Istnieją również dodatkowe części i koszty samego tuningu.
Czy turbosprężarka wymaga szczególnej uwagi – zwłaszcza po tuningu?
Turbo obraca się z prędkością 100 000 obrotów na minutę i więcej. Ten aspekt należy wziąć pod uwagę, zwłaszcza po tuningu. Jednak podczas jazdy należy przestrzegać pewnych podstawowych zasad dotyczących turbosprężarek, których nieprzestrzeganie jest najczęstszą przyczyną uszkodzeń turbosprężarek.
Ważne jest, aby nie wyłączać silnika od razu po szybkiej jeździe lub przy przenoszeniu ciężkich ładunków, ponieważ turbosprężarka potrzebuje oleju. Dlatego jeśli silnik zostanie wyłączony zbyt wcześnie, gdy turbosprężarka jest jeszcze bardzo gorąca, olej w turbosprężarce spali się. Prowadzi to do nadmiernego tarcia i zwiększonego zużycia. Wyłączenie silnika przerywa również dopływ świeżego oleju, co oznacza, że ruchome części turbosprężarki nie są już odpowiednio smarowane.
Dlatego tak ważne jest, aby schłodzić turbosprężarkę pod koniec jazdy . Wystarczy zwolnić i delikatnie wcisnąć pedał przyspieszenia. Daje to szansę na schłodzenie turbosprężarki, co drastycznie wydłuża jej żywotność.
Co muszę wziąć pod uwagę po tuningu turbosprężarki?
Po tuningu turbosprężarki zmieniają się wartości osiągów pojazdu. W rezultacie informacje o wydajności w kW lub PS nie odpowiadają już rzeczywistości. Powoduje to automatyczne wygaśnięcie licencji na prowadzenie działalności, co skutkuje utratą ubezpieczenia. Z tych powodów konieczne jest, aby tuning turbosprężarki został zatwierdzony przez rzeczoznawcę i wpisany do dokumentów pojazdu , na przykład przez DEKRA lub TÜV. Ponadto firma ubezpieczeniowa musi zostać poinformowana o zmienionych danych pojazdu. Pojazd może wtedy zostać sklasyfikowany w innej kategorii, co zwykle skutkuje wyższymi składkami ubezpieczeniowymi.
Wniosek
Strojenie samochodu z turbodoładowaniem jest stosunkowo łatwe, jeśli chcesz tylko uzyskać kilka dodatkowych koni mechanicznych z silnika. Jednak modernizacja turbodoładowania lub zamiana na znacznie mocniejszy model wiąże się z pewnymi kosztami. Aby turbosprężarka mogła realizować pełny wzrost osiągów i nie uległa uszkodzeniu, zdecydowanie należy zwrócić uwagę na ostrożną obsługę podczas jazdy.