Wielu kierowców woli kupować „tomtom” do swojego pojazdu, zarówno systemy pokładowe, czyli wbudowany system nawigacji, jak i urządzenia przenośne, takie jak znane marki Tomtom, Navigon, Garmin, Becker itp., mają zalety i wady.
System nawigacji: pokładowy lub przenośny: zalety i wady obu systemów
na pokładzie
- Instrukcje nawigacji głośne i wyraźne przez głośniki samochodowe
- Często większa mapa o wyższej rozdzielczości niż na urządzeniach przenośnych
- W wielu pojazdach instrukcje nawigacyjne są ponownie wyświetlane
w postaci strzałek/symboli na prędkościomierzu, a system nawigacyjny jest zintegrowany z całym systemem informacyjno-rozrywkowym. - Lepszy odbiór GPS niż w przypadku urządzeń przenośnych, zwykle do odbioru używa zewnętrznej anteny samochodowej
- Możliwość sterowania za pomocą wielofunkcyjnej kierownicy : Łatwiejsza obsługa i większe bezpieczeństwo podczas jazdy
- Często w połączeniu z radiem, centrum multimedialnym lub zmieniarką MP3/CD: wszystko w jednym urządzeniu
- Często tylko mapy DA-CH (Niemcy, Austria, Szwajcaria), dodatkowe mapy często trzeba dokupić na kartach SD lub DVD w wysokich cenach
- Często bezpieczne przed kradzieżą, ponieważ niektóre z nich są bardzo odporne na kradzież
- System nawigacyjny jest gotowy do jazdy z każdą podróżą , nie musi być najpierw przymocowany do przedniej szyby
- Dodatki, takie jak wykrywanie korków (=TMC) są zwykle zintegrowane, gotowe do jazdy, a komunikaty drogowe można odbierać przez radio samochodowe
- Częściowo wysoka cena zakupu, dotykowy system nawigacji z kolorową mapą może kosztować około 800 EUR w VW[/one_half]
[jedna_połowa_ostatnia]
przenośny
- Mały, kompaktowy: może być używany w każdym pojeździe, a nawet na piechotę
- Zwykle zawiera więcej map np. dla całej Europy
- Często mały ekran dotykowy ze słabą jakością grafiki
- W zależności od urządzenia słaby odbiór GPS , prawdopodobnie czas oczekiwania na odebranie sygnału
- Przy głośnej muzyce w pojeździe instrukcje nawigacji głosowej można łatwo podsłuchać
- Jeśli nie jest prawidłowo zamocowany, system nawigacyjny szybko staje się „pociskiem” we wnętrzu, gdy mocno hamujesz
- Materiał map można kupić stosunkowo tanio
- Często bezpłatne poprawki map poprzez aktualizację online
- Często niekorzystna obsługa za pomocą ekranów dotykowych, często dostępnych tylko po pochyleniu się do przedniej szyby
- Dodatki, takie jak antena TMC i aktualizacje map, często trzeba kupić osobno, co jest drogie
- Wykrywanie korków zwykle wymaga anteny TMC, czyli cienkiego kabla, który musi leżeć wzdłuż przedniej szyby
- Często jest kradziony z pojazdu – zwłaszcza w samochodach z wypożyczalni na wakacje
- Zwykle znacznie tańsze niż nawigacja na pokładzie[/one_half_last]
Wniosek
Mobilne systemy nawigacyjne są małe, poręczne, można je zainstalować w każdym pojeździe i są teraz dostępne w bardzo przystępnych cenach. Ich obsługa, zwłaszcza podczas jazdy, jest często nie tylko denerwująca ze względu na słabo reagujące wyświetlacze dotykowe i zawiłą nawigację w menu, ale także niebezpieczeństwo na drodze. Wbudowane systemy nawigacyjne są czasami dziesięciokrotnie droższe w zakupie, ale ułatwiają wiele rzeczy w codziennym życiu. Jego obsługa, np. wpisywanie nazw ulic, jest znacznie prostsza i można ją wykonać bezproblemowo i bez ryzyka podczas jazdy, bez konieczności ciągłego pochylania się nad systemem nawigacyjnym na przedniej szybie. Instrukcje głosowe są lepiej słyszalne dzięki pokładowym systemom nawigacyjnym dzięki dźwiękowi emitowanemu przez głośniki samochodowe, a wyświetlacz jest zwykle większy i lepszej jakości.