Wszyscy wiemy, że poduszki powietrzne są niezbędne w razie wypadku i mają chronić kierowcę, ale także pasażerów przed uderzeniem w twarde powierzchnie w samochodzie przy dużych prędkościach.
Poduszki powietrzne zostały wdrożone w latach 70., a statystyki pokazują, że uratowały wiele osób, którym od tego czasu groziło życie. Jednak wiele razy właściciele samochodów zauważyli, że na desce rozdzielczej zapala się lampka ostrzegawcza poduszki powietrznej.
Chociaż wielu ignoruje ten aspekt i znaczenie, jakie może mieć, ten artykuł ma na celu poinformowanie Cię o najczęściej pojawiających się problemach i ich znaczeniu.
Czujniki poduszek powietrznych są uruchamiane w razie wypadku i dlatego nazywane są czujnikami zderzenia.
Umieszczono je zarówno z przodu, jak i po bokach pojazdu, aby zapewnić ochronę przed uderzeniami czołowymi i bocznymi. Liczba może się różnić w zależności od marki, modelu i roku pojazdu.
Jak działa czujnik poduszki powietrznej?
Zasada działania poduszki powietrznej jest dość prosta. Jest to system, którego zadaniem jest wykrywanie prędkości, z jaką pojazd jest hamowany. Znane również jako przyspieszenie ujemne, spowolnienie reprezentuje tempo zmiany prędkości w samochodzie, gdy rozpoczyna się proces hamowania.
W zależności od wykrytej prędkości system podejmuje działania i przekazuje te informacje do jednostki sterującej oraz do wszystkich elementów tego systemu. Czujnik ten określa nie tylko prędkość, ale także intensywność, z jaką nastąpiło uderzenie, w szczególności ważne czynniki w aktywacji lub braku aktywacji poduszek powietrznych.
Istnieją dwa rodzaje czujników – typu luzem i typu rolkowego. Czujnik gruntu z przodu pojazdu określa, jak silne było uderzenie.
To urządzenie składa się z dwóch czujników umieszczonych na poziomie silnika oraz w obszarze, w którym siedzą pasażerowie. Potrafi prawidłowo ocenić, jak niebezpieczne było uderzenie i kiedy uruchomić poduszkę powietrzną, aby chronić kierowcę i pasażerów.
Drugi czujnik ma postać sprężyny śrubowej. Ta sprężyna śrubowa może wysyłać sygnał do układu kierowniczego poprzez naprężenie wytworzone przez uderzenie.
Przy każdym uruchomieniu samochodu sprawdzane są obwody czujnika poduszki powietrznej. Czynność ta jest sygnalizowana miganiem lampki ostrzegawczej na desce rozdzielczej. Zwykle kontrolka na desce rozdzielczej gaśnie po zakończeniu testu i wszystko działa na normalnych parametrach. Jeśli jednak dioda pozostaje zapalona, jest to znak, że wystąpił błąd.
Jeśli czujnik poziomu poduszki powietrznej jest uszkodzony, to kontrolka na desce rozdzielczej będzie się świecić i rozwiązaniem tego problemu jest wymiana czujnika.
Musisz wiedzieć, że sposób, w jaki zapala się sygnał pokładowy, może oznaczać konkretny problem. Zaleca się sprawdzenie instrukcji obsługi samochodu, aby zobaczyć, jakie kody błędów mogą się pojawić i jakie są ich funkcje.
W celu postawienia prawidłowej diagnozy warto skorzystać z niezwykle precyzyjnego narzędzia, zdolnego do skanowania i odczytywania zaburzeń. Specjalista, który jest właścicielem tego narzędzia, może pomóc w dokładnej diagnozie, aby rozwiązać problem w bardzo krótkim czasie.
Jeśli ostatnio musiałeś wymienić baterię, może ucierpieć również zapasowy akumulator w poduszce powietrznej. Nawet po wymianie baterii lampka ostrzegawcza na desce rozdzielczej miga i może wprowadzać w błąd. Po każdej takiej operacji dobrze jest usunąć błąd za pomocą narzędzia diagnostycznego.
Problem ze sprężyną poduszki powietrznej
Ta sprężyna ma za zadanie utrzymywać połączenie między poduszką powietrzną a przewodami elektrycznymi. Jeśli problem wystąpi na tym poziomie z powodu zużycia w czasie, wskazane jest oddanie samochodu do serwisu, który posiada niezbędne narzędzia do zdiagnozowania takiego problemu i wymiany sprężyny.
Moduł poduszki powietrznej jest szczególnie wrażliwy na wodę, a nawet niewielką wilgoć.
Czujnik ten, umieszczony po prawej stronie fotela kierowcy i pasażera, może z czasem korodować i zwierać. W takim przypadku zostanie wyświetlony kod DTC, a lampka ostrzegawcza poduszki powietrznej pozostanie zapalona.
Błędem byłoby założenie, że wiesz dokładnie, gdzie znajduje się każdy czujnik w twoim samochodzie. Aby dowiedzieć się dokładnie, dobrze jest zapoznać się z instrukcją techniczną samochodu. Najczęstsze miejsca to przedni zderzak, w pobliżu skraplacza, w silniku, na siedzeniu pasażera, a nawet w przednim błotniku pojazdu.
Potwierdź czujnik poduszki powietrznej
Potwierdzenia czujnika można dokonać za pomocą skanera OBD2 (diagnostyka pokładowa). Aby zresetować poduszkę powietrzną musisz zrobić dwie rzeczy: najpierw musisz odłączyć akumulator.
Najpierw musisz umieścić baterię pod maską. Jak widać, jest on połączony z pozytywnym i negatywnym połączeniem. Z bieguna ujemnego należy odkręcić nakrętkę i odłączyć zacisk kablowy. Drugi krok – ponowne podłączenie akumulatora.
Po wyjęciu złącza odczekaj ponad 5 sekund i ponownie zaciśnij kabel. Po wykonaniu tych czynności czujniki wraz z poduszką powietrzną zostały potwierdzone, co oznacza, że lampka ostrzegawcza na desce rozdzielczej zgaśnie.
Jak wymienić uszkodzony czujnik
Warto wiedzieć, że wymiana czujnika nie jest łatwym zadaniem. Jednak aby to zrobić, potrzebujesz instrukcji technicznej samochodu, aby szczegółowo poznać charakterystykę montażu części. Po pierwsze, wadliwy czujnik należy zlokalizować zgodnie z instrukcjami zawartymi w instrukcji technicznej.
W tym czasie silnik musi być wyłączony. Upewnij się, że masz pod ręką wszystkie niezbędne narzędzia. Odłącz akumulator, aby zapobiec przypadkowemu wyzwoleniu poduszki powietrznej. Odczekaj co najmniej 3 minuty po odłączeniu akumulatora. Użyj multimetru cyfrowego, jeśli chcesz sprawdzić czujnik.
Taki czujnik normalnie pracuje z mniej niż 10 mA. Zapoznaj się z tymi informacjami przed rozpoczęciem pracy. Odłącz złącza 4P. W celu wymiany czujników przednich poduszek powietrznych należy odłączyć odpowiednie złącza od czujników po prawej stronie kierowcy i pasażera.
Znajdź dokładną lokalizację SRS. Wymień stary czujnik na nowy. Podłącz ponownie wszystkie złącza.
Jak sprawdzić, czy czujnik jest uszkodzony?
Jeśli czujnik nie działa domyślnie, sygnalizuje to wbudowana lampka ostrzegawcza. Chociaż kontrolka ta normalnie miga po uruchomieniu pojazdu, co jest oznaką sprawdzania integralności i prawidłowego funkcjonowania systemu, ciągłe świecenie tej kontrolki na desce rozdzielczej oznacza, że wystąpił problem. W zależności od tego, jak mruga, można zinterpretować i znaleźć przyczynę błędu.
W przypadku czujników poduszek powietrznych nie zaleca się używania multimetru cyfrowego do ich sprawdzania, ponieważ może to wyzwolić poduszki powietrzne pojazdu i spowodować dodatkowe problemy w porównaniu z oryginalnymi, a także wiązać się z wysokimi kosztami.
Jeśli poduszki powietrzne nie rozwiną się w wyniku gwałtownego uderzenia, jest oczywiste, że zawiodły. Po takim uderzeniu dobrze też wymienić czujnik lub cały układ.
Uzyskaj porady od specjalistów, aby zdecydować, który środek jest najlepszy dla Ciebie i Twojego samochodu. Ponieważ od poduszek powietrznych i ich optymalnego działania zależy życie Twoje i pasażerów, dobrze, aby tą pracą zajęli się profesjonaliści.
Jeśli nadal nalegasz na wymianę czujnika w domu, dobrze jest poznać pewne aspekty od samego początku i uzyskać informacje z przewodnika technicznego swojego samochodu. Proces polega na odłączeniu akumulatora. Aby zużywać pełną ilość energii elektrycznej, reflektory powinny pozostać włączone.
Odczekaj kwadrans, aby upewnić się, że poduszki powietrzne straciły moc i nie uruchomią się. Odłącz i wymień uszkodzony czujnik. Czasami może być konieczny dostęp do demontażu półki i drzwi. Po zakończeniu procesu użyj skanera OBD2, aby potwierdzić błąd.
Ile kosztuje wymiana czujnika?
Chociaż sama część niekoniecznie jest droga, wymaga pracy montażowej, doświadczenia i umiejętności. Wymiana może potrwać do 2 godzin, nawet jeśli zostanie wykonana przez profesjonalistę. Dlatego też ze względu na to, że jest to proces czasochłonny, który ma również wysoki stopień trudności, może być dość kosztowny.
Cena różni się również w zależności od typu pojazdu, konstrukcji i kroków, które należy wykonać. Zanim zainwestujesz w zakup czujnika i wymień go w domu, upewnij się, że rozumiesz, na czym polega praca i że możesz przeprowadzić tę wymianę, aby uniknąć marnowania czasu i pieniędzy, a także innych potencjalnych problemów z instalacją.