Po naciśnięciu pedału hamulca pojawia się impuls elektryczny. Włącznik świateł hamowania uwalnia prąd do świateł hamowania i zaczynają świecić. W ten sposób sygnalizujesz, że chcesz zahamować pojazd. Kolejny ruch jest ostrzegany przez fakt, że pojazd jadący z przodu hamuje. Awaria lub awaria kompletnego oświetlenia hamulca może mieć kilka przyczyn.
Włącznik świateł hamowania
Głównym powodem braku impulsu elektrycznego po wciśnięciu pedału hamulca, a światło hamowania również daje sygnał optyczny, może być uszkodzony włącznik świateł hamowania. Przyczyną uszkodzenia włącznika świateł hamowania jest z kolei oznaka zużycia tego elementu lub wnętrza włącznika. Z kolei przyczyną zużycia jest zwykle wiek elementu. Takie zużycie ma zazwyczaj wpływ na pojazdy o dużym przebiegu. W przypadku takiego zużycia światła hamowania będą albo świecić na stałe, albo nie będą się świecić po wciśnięciu pedału hamulca. Dodatkowo tempomat nie działa i kontrolka ESPjest aktywny. Dodatkowo pamięć błędów w warsztacie wyświetla następujący komunikat: Włącznik świateł hamowania: Sygnał nieprawidłowy. Ponadto lampka kontrolna układu świec żarowych świeci lub miga w mylący sposób.
Wadliwy bezpiecznik lub przerwa w kablu
W przypadku, gdy nie świecą się tylko światła hamowania, jest jeszcze inny powód. Może to być na przykład uszkodzony bezpiecznik. Jednak może to być również spowodowane zepsutym kablem. Można to sprawdzić tylko w warsztacie za pomocą testera diagnostycznego. W zależności od komunikatu na urządzeniu testowym należy rozpocząć odpowiednie naprawy. Albo bezpiecznik jest wymieniony, albo kabel. Oczywiście zależy to od miejsca zerwania kabla. W razie wątpliwości należy wymienić całą wiązkę przewodów. Przed wymianą kabla lub całej wiązki przewodów należy zmierzyć napięcie. W ten sposób dotrzesz do miejsca uszkodzenia. Napięcie jest mierzone na lampie lub na bezpieczniku. Tutaj różnice napięciaznaleziono, należy sprawdzić okablowanie. Zamiast pękniętego kabla, wadliwa izolacja kabla może być również przyczyną awarii światła hamowania.
Poszukaj przyczyn w przypadku nawrotu
W przypadku, gdy włącznik świateł hamowania odpowiada za awarię świateł hamowania, wystarczy wymienić żarówkę. Jeżeli po krótkim czasie błąd pojawi się ponownie, tzn. światło hamowania ponownie zgaśnie, należy szukać przyczyny. W tym przypadku istnieje głębszy powód. Na przykład woda mogła dostać się do tylnego światła . Powoduje to zwarcie, powodując uszkodzenie lampy. Możliwe jest jednak również, że gniazdo, do którego jest włożona żarówka, jest zabrudzone lub skorodowane.
Lepiej od razu zacząć szukać przyczyny
Każdy, kto sam stwierdzi, że światło hamowania nie działa – na przykład podczas cofania w garażu lub zostanie poinformowany przez komputer pokładowy – powinien jak najszybciej poszukać przyczyny lub wymienić światło hamowania. Przede wszystkim zwykle wymieniany jest iluminator. Wielu kierowców zakłada, że sama żarówka jest uszkodzona. Ponieważ wymiana nawet uszkodzonego światła hamowania nie jest obecnie możliwa w wielu pojazdach, pojazd jest przewożony do warsztatu. Tam pojazd jest podłączony do urządzenia diagnostycznego i odczytywany jest błąd. Dzięki nowoczesnym urządzeniom diagnostycznym możliwe jest nie tylko zidentyfikowanie samej usterki – światła hamowania – ale także przyczyny jej wystąpienia, np. zerwania kabla czy niesprawnego bezpiecznikalub uszkodzony włącznik świateł hamowania. Zwykle nie tylko źródło światła ma wadę. W większości przypadków przyczyna tego leży głębiej.
bezpieczeństwo przede wszystkim
Ważne jest, aby nie lekceważyć wadliwego światła hamowania. Niedziałanie światła hamowania stanowi zagrożenie bezpieczeństwa dla samego kierowcy i innych użytkowników drogi, które należy natychmiast zaradzić.