Aby silnik pracował płynnie, potrzebuje oleju silnikowego . Zapewnia płynną pracę wszystkich ruchomych części, służy jako dokładne uszczelnienie między tłokiem a cylindrem, obniża temperaturę w silniku i oczyszcza go z pozostałości spalania. Ale kiedy ostatnio sprawdzałeś poziom oleju? Wielu kierowców polega na wizytach serwisowych w warsztacie . Lepiej jednak regularnie sprawdzać poziom oleju.
Instrukcje: Jak sprawdzić poziom oleju?
1. Silnik powinien być ciepły , aby prawidłowo zmierzyć poziom oleju . Jednak po wyłączeniu silnika odczekaj chwilę, aby olej mógł całkowicie zebrać się w misce olejowej.
2. Większość samochodów ma bagnet do sprawdzania poziomu oleju. W tym celu otwórz maskę i wyciągnij prętowy wskaźnik poziomu oleju . Możesz dowiedzieć się, gdzie znajduje się w Twoim samochodzie, z instrukcji obsługi. (Uwaga: niektóre nowoczesne samochody nie mają już miarki poziomu oleju, tutaj poziom oleju jest sprawdzany przez komputer pokładowy).
3. Wyczyść prętowy wskaźnik poziomu oleju niestrzępiącą się szmatką lub ręcznikiem papierowym i włóż go całkowicie (!) do odpowiedniego otworu .
4. Wyciągnij ponownie bagnet .
5. Korzystanie ze znacznikówOdczytaj, czy poziom oleju jest prawidłowy : Minimalny i maksymalny poziom oleju jest zaznaczony na bagnecie, film olejowy powinien sięgać co najmniej do środka między dwoma oznaczeniami (bardziej w kierunku linii maks.), ale w żadnym wypadku nie może być poniżej ani powyżej to.
Kiedy należy uzupełnić olej?
wymiana oleju
Poziom oleju powinien zawierać się między minimum a maksimum. W przeciwnym razie istnieje ryzyko uszkodzenia silnika.
Jeśli zmierzony film olejowy ledwie dochodzi do znaku minimalnego lub jest nawet poniżej niego, należy jak najszybciej uzupełnić olej . Szyjka wlewu znajduje się zwykle na górze silnika, gdzie dokładnie jest to opisane w instrukcji obsługi. Ilość oleju do uzupełnienia zależy od poziomu napełnienia i ilości napełnienia podanej w dzienniku pokładowym. Z reguły pomiędzy znakami min i max znajduje się około jednego litra oleju. Lepiej powoli wyczuwać drogę, zanim wypełnisz za dużo. Ważne: Zawsze odczekaj kilka minut przed ponownym pomiarem, aby olej mógł się osadzić.
Co się stanie, jeśli zabraknie oleju?
Jeśli w silniku nie ma wystarczającej ilości oleju, istnieje ryzyko poważnego uszkodzenia. Przede wszystkim tak zwane zatarcie tłoka : bez wystarczającego smarowania powierzchni bieżnych tłoków i cylindrów powstaje tarcie i ciepło. Wewnątrz cylindra może być tak gorąco, że tłok jest dosłownie „przyspawany” do ścianki cylindra. W rezultacie silnik natychmiast się zatrzymuje, korbowód może się zerwać, a wał korbowy i łożysko wału mogą się odkształcić. Takie uszkodzenia są prawie zawsze nie do naprawienia!
Czy zbyt dużo oleju jest szkodliwe?
Zbyt duża ilość oleju może również uszkodzić silnik: Przekroczenie maksymalnej ilości oleju może spowodować spienienie oleju i utratę niezbędnych właściwości smarnych . Ponadto w przypadku zbyt dużej ilości oleju istnieje ryzyko, że smar dostanie się do przewodu wlotowego i spowoduje tam uszkodzenia.
Który olej silnikowy jest właściwy?
Który silnik wymaga jakiego oleju jest określony w instrukcji obsługi. Podczas doładowywania należy zawsze postępować zgodnie z zaleceniami producenta, w przeciwnym razie istnieje ryzyko uszkodzenia– a roszczenie gwarancyjne może w pewnych okolicznościach wygasnąć. Odpowiednie kody, które wskazują na aprobatę producenta, znajdują się również na markowych pojemnikach na olej. Oleje dzieli się głównie ze względu na ich właściwości płynięcia: w handlu podaje się dwie liczby, na przykład 10W-40 lub 5W-30. Liczba przed W wskazuje lepkość oleju, gdy jest zimny, a po W przy 100 stopniach Celsjusza. Im mniejsza liczba, tym bardziej płynny olej. Oleje silnikowe dzielą się również na stosunkowo proste i niedrogie oleje mineralne (uzyskiwane z destylatów ropy naftowej) oraz droższe oleje syntetyczne (produkowane chemicznie z ropy naftowej). Większość olejów zawiera różne dodatki, które wpływają na lepkość. Nie zalecamy używania osobno dostępnych dodatków do samodzielnego ich mieszania.
Czy można mieszać różne oleje?
W zasadzie nie ma nic przeciwko mieszaniu równoważnych olejów, ale olejów do różnych koncepcji silnika nigdy nie należy wylewać razem . Na przykład silniki Diesla wymagają specjalnych olejów o szczególnie niskiej zawartości fosforu, siarki i popiołu siarczanowego – te dodatki, które są obfite w olejach do silników benzynowych, mogą zatkać filtr cząstek stałych.
Dlaczego warto regularnie wymieniać olej?
Olej silnikowy również starzeje się i zużywa . Suplementy (dodatki) z czasem ulegają degradacji, olej zostaje zanieczyszczony przez ścieranie, pozostałości spalania i kurz. W silnikach benzynowych częste zimne rozruchy mogą również prowadzić do rozcieńczenia oleju przez niespalone składniki benzyny. Na krótkich trasach często tworzy się woda w obiegu oleju. Zmniejsza to smarność. Olej w silnikach wysokoprężnych gęstnieje przez pochłanianie sadzy. Więcej o: Wymiana oleju
Jak często trzeba sprawdzać poziom oleju?
Jeśli chodzi o olej silnikowy , lepiej sprawdzać za dużo niż za mało. Każdy, kto zdecyduje się sprawdzać poziom oleju przy co trzecim tankowaniu, jest po bezpiecznej stronie. Tylko w starszych samochodach z dużym zużyciem oleju należy na wszelki wypadek sprawdzać poziom oleju przy każdej wizycie na stacji benzynowej. Ważne: Zaleca się również sprawdzenie oleju przed długą podróżą samochodem.
Dlaczego musisz sprawdzać poziom oleju?
Wideo: przewodnik wymiany oleju
Zrób własną wymianę oleju
Smarowanie, uszczelnianie, chłodzenie, czyszczenie – olej ma wiele zadań. Ale może to spełnić tylko wtedy, gdy w silniku jest go wystarczająco dużo. Jednak z biegiem czasu zapasy oleju maleją, ponieważ część oleju spala się lub odparowuje : kiedyś zakładano, że zużywa się od pół litra do jednego litra oleju na tysiąc kilometrów, ale nowoczesne samochody potrzebują znacznie mniej. Stopień zużycia zależy przede wszystkim od wielkości silnika. Większość samochodów ma teraz lampkę ostrzegawczą, która uruchamia alarm, jeśli poziom oleju jest zbyt niski. Jednak gdy lampka sygnalizacyjna zaświeci się, może być już za późno. Dlatego należy regularnie sprawdzać, czy jest jeszcze wystarczająca ilość oleju.