Spalone sprzęgło to efekt wysokiej temperatury okładzin ciernych, która ma swój początek w nieumiejętnym posługiwaniu się sprzęgłem. Spalone sprzęgło to jedna z wielu dolegliwości jakie może dopaść sprzęgło. Jest często efektem nie tyle zużycia sprzęgła, co jego nieprawidłowego użycia.
Spalone sprzęgło to problem kierowcy, a nie części
Pisząc o nieprawidłowym użyciu sprzęgła i doprowadzeniu do jego spalenia, najczęściej wymienia się takie działania jak:
- jazda na półsprzęgle (czytaj więcej) czyli jazda z wciśniętym do połowy sprzęgłem, kiedy moment obrotowy jest już przenoszony na koła, ale okładziny cierne ślizgają się po kole zamachowym.
- nadużywanie sprzęgła, np. podczas zbyt częstych zmian biegów czy nadwyrężania silnika dużym obciążeniem lub, np. sportową jazdą wymagającą nieustannej pracy sprzęgła.
Sprzęgło i wciśnięcie pedału sprzęgła powoduje odłączenie napędu samochodu. Tarcza sprzęgła odsuwa się od koła zamachowego w efekcie silnik pracuje bez obciążenia, a moc nie jest przekładana na układ napędowy, tj. koła. Wrzucenie lub zmiana biegu, a następnie puszczenie sprzęgła, powoduje przeniesienie momentu obrotowego na koła i nadanie pojazdowi prędkości.
Po tym krótkim opisie, możemy zauważyć, że zadaniem sprzęgła jest przenosić moment obrotowy na koła, a wspiera je w tym używanie pedału sprzęgła, które pozwala odciąć napęd na chwilę.
https://badanie-techniczne.pl/2018/03/sprzeglo-bierze-nisko-czy-sprzeglo-bierze-wysoko/
Palenie sprzęgła to temperatura okładzin ciernych
Spalone sprzęgło jest efektem rozgrzewania się i ścierania okładzin ciernych sprzęgła. Dochodzi do tego gdy okładziny trą cały czas o koło zamachowe, ale też wtedy gdy zbyt często, agresywnie, gwałtownie pracujemy pedałem sprzęgła.
Kiedy okładziny cierne trą cały czas? Kiedy jeździmy na tak zwanym półsprzęgle czyli z wciśniętym pedałem sprzęgła do połowy. Ma to miejsce często podczas wolnego poruszania się, np. w korkach czy po wyboistych leśnych drogach. Kiedy wrzucenie kolejnego biegu nada nam zbyt dużej prędkości, a chcemy utrzymać, np. niski bieg i kontrolować nadal prędkość minimalną. Wielu kierowców jeździ na półsprzęgle praktycznie cały czas, robią to odruchowo, tak samo jak odruchowo wciskamy sprzęgło wraz z hamulcem. Zamiast pozwolić wyhamować lekko pojazd samym pedałem hamulca, a następnie kontynuować jazdę na tym samym biegu.
https://badanie-techniczne.pl/2019/07/jazda-na-polsprzegle-kierowcy-psuja-samochody/
Zapach palonego sprzęgła
Charakterystycznym objawem spalonego i palonego sprzęgła, jest przede wszystkim zapach. Zapach, któremu często towarzyszy też w późniejszym etapie także wycie silnika, spowodowane wejściem na wysokie obroty. To z kolei, jeśli wysokie obroty równają się niewielkiej prędkości, jest objawem zużycia sprzęgła czyli zużycia okładzin ciernych. Oczywiście zużycie sprzęgła jest czymś naturalnym. W końcu taką rolę pełni sprzęgło, ale możemy skutecznie przyczynić się do jego wczesnego zużycia.
Czy pojawienie się zapachu palonego sprzęgła oznacza jego koniec i konieczność wymiany? Zgodnie z powyższym opisem, spalone sprzęgło jest efektem jego pracy i wysokiej temperatury. Sprzęgło możemy więc spalić nawet zaraz po wyjechaniu nowym samochodem z salonu. Zużycie sprzęgła należy identyfikować po typowym dla niego objawie jakim jest utrata prędkości przy jednoczesnym wzroście obrotów. Także problemach z ruszaniem pojazdu.
Spalmy sprzęgło a potem płaczmy że naprawa kosztuje
Palenie sprzęgła jest przyczyną uszkodzenia sprzęgła, szybkiego zużycia okładzin ciernych a także koła zamachowego. Naprawa tych części, ich wymiana, może nas sporo kosztować, a w niektórych samochodach, może być wręcz nieopłacalna.
Zużycie sprzęgła, a więc zużycie okładzin ciernych których zadaniem jest stykać się z kołem zamachowym. Może także prowadzić do pojawienia się palenia sprzęgła jako objawu. Zużycie okładziny są podatniejsze na ślizganie się, a co za tym idzie wytwarzanie nadmiaru ciepła. W efekcie czego poczujemy zapach spalonego sprzęgła.
Czuję zapach palonego sprzęgła – co robić?
Zapach palonego sprzęgła jest bardzo charakterystyczny i pojawia się zwykle w określonych sytuacjach, kiedy pracujemy ze sprzęgłem. Kiedy nadużywamy go, kiedy niepotrzebnie wkręcamy silnik na wysokie obroty, za wysokie, próbując balansować sprzęgłem celem uzyskania mocy i prędkości. Świetnym przykładem jest siłowanie się z krawężnikiem lub śnieżnymi zaspami na parkingu. Zwykle w tej sytuacji kierowcy wkręcają silnik na wysokie obroty a popuszczając sprzęgło próbują uzyskać większą moc.
Dojazdy w korku pod zderzak poprzedzającego nas auta to także częsta przyczyna palenia sprzęgła. Jazda na tak zwanym półsprzęgle czyli wciśniętym pedałem sprzęgła. Podobnie jak w przykładzie wyżej, umożliwia nam to nie tyle uzyskanie większej mocy, co balansowanie mocą i prędkością jakie osiągamy na danym biegu. A dobrze wiemy, że często pierwszy bieg to zbyt dużo aby od tak puścić sprzęgło i pozwolić pojazdu toczyć się.
Jeśli poczujemy zapach spalonego sprzęgła, przede wszystkim to znak dla nas, że robimy coś źle. Zwłaszcza, jeśli do tej pory problemów ze sprzęgłem nie było. Pozwólmy przede wszystkim ostygnąć okładzinom ciernym, a następnie zmieńmy styl jazdy. Jeśli mimo to odczujemy problemy ze sprzęgłem, spadek mocy, wysokie obroty, to znak że albo właśnie je dobiliśmy, albo zużyło się w wyniku eksploatacji.