zawartość
- Co to jest półautomat?
- Jak w praktyce działa półautomat?
- Zalety i wady półautomatyki w samochodach i motocyklach
- Jakie samochody mają półautomat?
- Czy poza automatyczną skrzynią biegów istnieją alternatywy dla półautomatycznej?
- Czy mogę również jeździć półautomatem z automatycznym prawem jazdy?
- Jak jeździsz półautomatycznym samochodem?
- Wniosek
Co to jest półautomat?
Pierwszym i być może najważniejszym aspektem nowoczesnych półautomatycznych skrzyń biegów jest to, że nie są to automatyczne skrzynie biegów . Półautomatyczna skrzynia biegów ma manualną skrzynię biegów, ale nie ma pedału sprzęgła. W pełni automatyczne skrzynie biegów współpracują z niezależnym przemiennikiem momentu obrotowego i dlatego są oparte na innej technologii.
Półautomatyczna skrzynia biegów i manualna skrzynia biegów mają jedną zasadniczą różnicę. Kierowca sam zajmuje się wszystkimi zmianami przełożeń z manualną skrzynią biegów, więc jeśli jeździsz autem z manualną skrzynią biegów, musisz zarówno sprzęgać sprzęgło, jak i operować dźwignią zmiany biegów. Z drugiej strony, jeśli prowadzisz samochód z półautomatyczną skrzynią biegów, sam musisz zmienić bieg, ale to Twój pojazd robi sprzęgło.
Pierwsze półautomatyczne skrzynie biegów
Półautomatyczne skrzynie biegów istnieją od lat 30. XX wieku. Zamiast całkowicie pozbywać się pedału sprzęgła, celem było jak najmniejsze używanie sprzęgła. W tych wczesnych metodach standardowe suche sprzęgło zastąpiło sprzęgło płynowe lub sprzęgło odśrodkowe.
W pojazdach półautomatycznych siłowniki są również wykorzystywane do sterowania załączaniem sprzęgła i zmianą biegów. Służy to odciążeniu kierowcy. Siłowniki to elementy napędowe, które przetwarzają sygnały elektryczne i elektryczność na ruch lub światło. Dziś w tej pracy pomagają też programy komputerowe. Czujniki wykrywają, kiedy kierowca zmienia bieg. Oprogramowanie następnie steruje półautomatycznie odłączeniem i późniejszym zaangażowaniem.
Obecnie najpowszechniejsze zastosowanie półautomatycznych zmian biegów znajduje się w najnowocześniejszych pojazdach. Są to tak zwane skrzynie dwusprzęgłowe. W przeciwieństwie do niektórych przedstawień nie należą one do skrzyń automatycznych, ale do skrzyń półautomatycznych.
Jak w praktyce działa półautomat?
Koncepcyjnie skrzynia biegów działa jak każda inna manualna skrzynia biegów. Pochłania energię generowaną przez silnik za pomocą obracającego się wału. Następnie ta moc jest przekazywana na koła. Daje to napęd pojazdowi.
Dobrze wiedzieć
Zastosowanie skrzyni biegów jest konieczne w celu znacznego zwiększenia sprawności silnika. Bez skrzyni biegów musiałby przyłożyć około czterokrotnie większą siłę, aby wprawić pojazd w ruch. Zapewnia, że moc silnika jest przekształcana w taki sposób, aby optymalnie dopasowywał się do każdej sytuacji na drodze.
Wydajne przenoszenie mocy wymaga różnych przełożeń. Między skrzynią biegów a silnikiem znajduje się sprzęgło. Umożliwia to kontrolowany poślizg, dzięki czemu silnik napędza włączony bieg. Po odłączeniu skrzynia biegów może się swobodnie obracać niezależnie od silnika.
Proporcjonalne sprzęgnięcie, tj. pozwolenie na poślizg sprzęgła, skutkuje płynną zmianą biegów. Chroni również materiał. Gdyby silnik przekazywał pełną moc do skrzyni biegów, wałek lub koła zębate włączonego biegu mogłyby się zepsuć. Sprzęgło ślizgowe rozpędza wał z opóźnieniem. Najwyższą możliwą prędkość może osiągnąć tylko wtedy, gdy sprzęgło jest włączone.
Jak działa proces przełączania
W pojeździe półautomatycznym nie ma dźwigni zmiany biegów.
W manualnej skrzyni biegów kierowca steruje sprzęgłem pedałem, a zmianę biegów dźwignią zmiany biegów. W półautomatycznych skrzyniach biegów silnik hydrauliczny i siłowniki zastępują pedał zmiany biegów i sprzęgła . Komputer, zwany w niektórych modelach TCM lub modułem sterowania skrzynią biegów, monitoruje różne parametry. Obejmuje to moment obrotowy silnika, aktualną prędkość i położenie pedału przyspieszenia. W ten sposób system może określić, kiedy i w jakim kierunku musi nastąpić proces przesuwania.
Jeśli system zdecyduje na podstawie danych, że konieczna jest zmiana biegu, wyłącza się. Konwerter momentu obrotowego oddziela silnik od skrzyni biegów. Następnie aktywuje siłowniki zmiany biegów, aby dokonać zmiany biegów. Półautomat ponownie włącza się, aby silnik ponownie napędzał skrzynię biegów.
Zalety i wady półautomatyki w samochodach i motocyklach
Jeśli nie masz pewności, czy pojazd półautomatyczny Ci odpowiada, poniższa tabela może Ci pomóc. Oto kilka zalet i wad, które mogą ułatwić Ci podjęcie decyzji.
Zalety | Niedogodności |
---|---|
Brak odwracania uwagi od zmiany biegów, pełna koncentracja na drodze | Droższe niż modele z manualną skrzynią biegów |
Niższe koszty naprawy w porównaniu z pełną automatyką | Nie tak skuteczny jak pełna automatyka |
Nadaje się również do dużych obciążeń, łagodny dla silnika | Wyższe koszty naprawy w porównaniu z manualną skrzynią biegów |
Szybka zmiana | Pęknięte skrzynie zwykle nie są naprawiane, ale wymieniane, co oznacza, że są droższe |
Nadaje się dla początkujących kierowców | Szarpanie podczas zmiany biegów |
Lepsze zużycie paliwa |
W jaki sposób kierowca rozpoznaje, że prowadzi samochód półautomatyczny?
To pytanie jest jak najbardziej uzasadnione, bo nie jest to łatwe do rozpoznania, zwłaszcza w nowoczesnych pojazdach o wysokich osiągach . Ale są pewne oznaki typowe dla półautomatycznej skrzyni biegów.
Pierwszą i najłatwiejszą do zauważenia cechą jest dźwignia zmiany biegów. W manualnej skrzyni biegów numery biegów są zwykle ułożone we wzór widelca. Automatyczna skrzynia biegów, jeśli w ogóle ma dźwignię zmiany biegów, ma typowy układ PRND dla postoju, biegu wstecznego, położenia neutralnego i jazdy.
Półautomat może mieć dźwignię lub przycisk. Półautomaty nie mają biegów ułożonych jak w manualnej skrzyni biegów, ale różnią się także od automatycznych skrzyń biegów . Pojazdy półautomatyczne nie posiadają stanowiska do parkowania, a zamiast napędu znajduje się automatyczna pozycja dźwigni. W większości nowoczesnych samochodów znajduje się również znak plus i minus, aby ręcznie zmieniać biegi.
Jakie samochody mają półautomat?
Istnieje wielu producentów pojazdów, którzy instalują w swoich samochodach półautomatyczne skrzynie biegów. Jednak ta technologia nie zawsze jest nazywana nazwą, ale jest oferowana pod nazwą specyficzną dla firmy .
Na przykład w firmie Opel Easytronic jest również używany przez Forda. Fiat i Alfa Romeo wymyślają bardzo podobną koncepcję techniczną, tylko tutaj półautomat nazywa się Selespeed . Uderzające jest to, że półautomatyczną skrzynię biegów obu producentów można zwykle zmieniać za pomocą manetek, które mocuje się do kierownicy jak w samochodzie wyścigowym.
Lista półautomatycznych samochodów i motocykli jest nieskończona, zwłaszcza jeśli uwzględnimy modele historyczne i zabytkowe.
Czy poza automatyczną skrzynią biegów istnieją alternatywy dla półautomatycznej?
W rzeczywistości wielu producentów oferuje różne półautomatyczne lub ręczne skrzynie biegów , a także systemy wspomagające zmianę biegów. Obejmuje to variomatic, w który najlepiej wyposażyć skutery.
Jest to przekładnia bezstopniowa. Zapewnia to stałą prędkość silnika, co go chroni. Zmienia się tylko tłumaczenie. Ponieważ wariator jest niedrogi w produkcji, a także bardzo kompaktowy, ta skrzynia biegów jest idealna do małych motocykli i skuterów. Aprilia używa wariatora w Mana 850 GT , Honda w XRM 125.
BMW natomiast montuje asystenta zmiany biegów w modelach S1000 RR , K1300 R i K1300 F – ale tylko na zamówienie i za dodatkową opłatą. Ale w BMW HP4 ta technologia jest standardem. Ducati również korzysta z tego systemu, w tym modele 1199 Panigale i 848 Evo Corse SE .
Ponadto w specjalistycznych sklepach z częściami zamiennymi oferowane są półautomatyczne systemy zmiany przełożeń i wspomaganie zmiany przełożeń, które można doposażyć w motocykl lub samochód.
Czy mogę również jeździć półautomatem z automatycznym prawem jazdy?
Z automatycznym prawem jazdy możesz jeździć samochodami, które nie mają dźwigni sprzęgła i pedału.
Krótka odpowiedź: tak. Jakie typy pojazdów mogą być prowadzone i jaką klasą prawa jazdy określono w rozporządzeniu w sprawie prawa jazdy (FeV). Sekcja 17 (6) stanowi: Jeżeli prawo jazdy zostało uzyskane w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów, posiadacz prawa jazdy może prowadzić wyłącznie pojazdy, które nie mają ani dźwigni sprzęgła, ani pedału sprzęgła. Dotyczy to pojazdów półautomatycznych, dlatego można nimi jeździć z automatycznym prawem jazdy .
Jak jeździsz półautomatycznym samochodem?
Samochody półautomatyczne to doskonały sposób na naukę jazdy samochodem ręcznym. Aby zmienić bieg, przesuń dźwignię. Możesz zobaczyć, kiedy jest właściwy czas na obrotomierzu. Słychać to również z szumu silnika.
- Włączyć silnik. Hamulec postojowy powinien być zaciągnięty. Przytrzymaj również wciśnięty pedał hamulca. W większości samochodów z sekwencyjną skrzynią biegów hamulec postojowy jest włączany automatycznie, gdy dźwignia zmiany biegów znajduje się w położeniu P.
- Drążek zmiany biegów jest oznaczony literami i symbolami. Te również zapalają się na desce rozdzielczej. Dzięki temu zawsze wiesz, na jakim biegu znajduje się pojazd. Niektóre modele mają łopatki przy kierownicy do przełączania. Poszukaj wiosła plus po prawej stronie dla zmiany biegu na wyższy i wiosła z minusem po lewej stronie dla redukcji biegu.
- Pociągnij dźwignię zmiany biegów do R, aby włączyć bieg wsteczny. Po zwolnieniu hamulca samochód cofa.
- Jeśli chcesz jechać do przodu, musisz włączyć odpowiedni bieg. Aby to zrobić, pociągnij dźwignię zmiany biegów w dół do trybu automatycznego. Jeśli puścisz hamulec, twój samochód się potoczy. Teraz wystarczy wcisnąć gaz.
- W zależności od modelu znajdziesz M lub możesz przesunąć dźwignię między plusem a minusem. W ten sposób ręcznie zmieniasz biegi.
- Gdy pojazd nabiera prędkości, silnik staje się głośniejszy. Zwiększ bieg, przesuwając manetkę na plus. Jeśli chcesz zmniejszyć prędkość, zwalniasz gaz i redukujesz bieg przez minus.
Wniosek
Półautomat jest odpowiedni dla każdego, kto chce zmieniać biegi, ale nie używa sprzęgła. Taka skrzynia biegów ma wiele zalet manualnej zmiany przełożeń, a jednocześnie podnosi komfort jazdy. Trzeba jednak liczyć się również z wyższymi wydatkami.