Podczas gdy motorowery i motorowery są wyposażone w silnik dwusuwowy, samochody mają silnik czterosuwowy. W tym artykule wyjaśnimy, czym różnią się te dwa rodzaje napędów.
Jak to działa z 2-suwem
Silnik dwusuwowy nie ma zaworów. Zamiast tego stosowane są szczeliny w cylindrze. Ponadto połączony jest dzień roboczy i skok ssania. Suw sprężania i suw wydechu są również połączone w silniku dwusuwowym. W momencie zapłonu tłok w cylindrze jest dociskany w dół, jednocześnie zasysana jest nowa mieszanka. Następnie tłok porusza się do przodu, powodując odpowietrzenie spalin.
Ponieważ silnik dwusuwowy nie ma zaworów ani rozrządu, jest znacznie lżejszy niż silnik czterosuwowy. Następuje jednak mniej efektywne spalanie paliwa.
Jak to działa z 4-suwem?
W czterosuwowym silniku tłoki poruszają się w cylindrach w górę iw dół. Jest to więc to samo, co w przypadku silnika dwusuwowego. W silniku czterosuwowym nie ma tutaj połączenia. W ten sposób tłok przesuwa się w dół w cylindrze suwu ssania. Podczas tego ruchu w dół zawór wlotowy pozostaje otwarty. W ten sposób w komorze spalania cylindra powstaje podciśnienie, które zasysa ciężar paliwa. Gdy tylko tłok zostanie całkowicie wciśnięty, zawór wlotowy zamyka się.
Gdy tłok cofa się, powstaje iskra, która zapala paliwo. To ciśnienie z kolei powoduje ruch tłoka w dół. Cykl ten jest również nazywany cyklem roboczym. Na koniec znowu następuje ruch tłoka w górę. Powoduje to otwarcie zaworu wydechowego. Spowoduje to uwolnienie gazów spalinowych. Z tego powodu ten skok jest również nazywany skokiem wydechu.