Chcesz sprawdzić poziom oleju? Dobrze, bo tylko w ten sposób możesz mieć pewność, że w silniku zawsze jest zapas olejku eterycznego. Wszystko czego potrzebujesz to niestrzępiąca się szmatka lub szmata i trochę czasu.
Sprawdź poziom oleju
- Pojazd powinien być zaparkowany na możliwie równej powierzchni z silnikiem w temperaturze roboczej.
- Wyłącz silnik i pozostaw samochód na pięć minut. Dzięki temu olej krążący w silniku ma możliwość gromadzenia się w misce olejowej.
- Otwórz maskę.
- W komorze silnika często można znaleźć miarkę oznaczoną wyraźnym kolorem (zazwyczaj żółtym).
- Wyciągnij wskaźnik poziomu i wytrzyj go czystą, niestrzępiącą się szmatką lub niepylącym ręcznikiem papierowym.
- Włóż prętowy wskaźnik poziomu oleju z powrotem do otworu do oporu.
- Upewnij się, że pręt jest wsunięty do końca. Czasami kij się zacina.
- Wyciągnij go ponownie i sprawdź poziom oleju. Są na to dwa oznaczenia: minimum i maksimum. Poziom oleju musi znajdować się pomiędzy.
Uzupełnianie oleju – instrukcja
- Etykieta w komorze silnika zwykle informuje, jakiego oleju potrzebujesz. Warsztat zostawia go tam po wymianie oleju.
- Aby być po bezpiecznej stronie, ponownie sprawdź w instrukcji obsługi właściwy rodzaj oleju.
- Otwórz otwór wlewu oleju w górnej części silnika.
- Wlej trochę oleju do silnika – nie za dużo na raz!
- Poczekaj kilka minut, aż olej spłynie do miski olejowej.
- Następnie ponownie zmierz poziom oleju.
- Powoli zbliżaj się do odpowiedniego poziomu oleju. Około połowa do trzech czwartych odległości między min i max jest w porządku.
Jeśli uważasz, że zużycie oleju jest zbyt wysokie, sprawdź, czy olej silnikowy nie wycieka z zewnątrz silnika i czy po zaparkowaniu pod pojazdem nie ma kałuży oleju. Jeśli tak, idź do warsztatu. Innym przypadkiem dla warsztatu jest utrata oleju w wyniku spalania. W takim przypadku Twój samochód będzie spalał olej, rozpoznawalny po niebieskawym dymie z wydechu.
Oto, co musisz wiedzieć o oleju silnikowym
Głównym zadaniem oleju silnikowego w silniku spalinowym i jego obiegu jest smarowanie wszystkich części mechanicznych i ruchomych. Tutaj metalowe koła zębate, pierścienie łożyskowe i ich gniazda są często narażone na duże obciążenia podczas pracy. Smarowanie i związane z nim chłodzenie zainstalowanych części jest niezbędne do długotrwałego i trwałego użytkowania.
Olej silnikowy minimalizuje ciepło tarcia, które występuje podczas pracy silnika.
Co oznacza SAE?
Oznaczenia produktów, takie jak SAE 10W-40, są wyjaśnione w następujący sposób. Skrót SAE oznacza Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacyjnych. Jest to towarzystwo klasyfikacyjne, które zostało założone w 1911 roku i oprócz standaryzacji procesów produkcyjnych opracowało również klasy lepkości olejów silnikowych.
Ogólnie rozumie się, że lepkość oznacza twardość płynów. Dotyczy to również oleju silnikowego. Oznaczenie 10W-40 wyjaśniono w następujący sposób:
10 oznacza, że jest to rzadki olej. Im większa ta liczba, tym gęstszy olej. Litera „W” oznacza, że powyższa wartość dotyczy zimnej pogody. Druga liczba wskazuje górną granicę lepkości przy 100 stopniach – tutaj w przykładzie 40.
Ogólnie rzecz biorąc, zimą potrzebujesz cieńszego olejku, a latem gęstszego. Z 10W-40 można bez problemu przetrwać cały rok. Ponieważ olej dostosowuje swoją lepkość.
Jak długo wystarcza olej silnikowy?
Olej silnikowy ma trwałość około trzech lat. Zakładając, że pieczęć nie została złamana. Ponadto puszka oleju nie powinna być narażona na wysokie wahania temperatury. W razie wątpliwości należy zutylizować olej na stacji benzynowej, w przeciwnym razie istnieje ryzyko uszkodzenia silnika.
Olej napędowy ma również ograniczony okres trwałości. Najpóźniej po dwóch latach utlenianie posunęło się do tego stopnia, że silnik jest zagrożony. Na przykład na układzie wtryskowym mogą tworzyć się osady, a na dnie silnika mogą gromadzić się ciała stałe.