Podobnie jak pojazdy elektryczne, samochody hybrydowe stanowią alternatywę dla konwencjonalnych samochodów napędzanych paliwem (benzyną, ropą czy gazem). Zmniejsza to koszty eksploatacji i emisje spalin do atmosfery. Posiadanie hybrydy ma pewne zalety w porównaniu z pojazdem całkowicie elektrycznym i odwrotnie. Tak samo jak hybrydy i pojazdy elektryczne względem napędzanych typowym paliwem jak benzyna, ropa czy gaz. Przeczytaj o głównych różnicach między samochodami hybrydowymi a pojazdami elektrycznymi.
Samochody hybrydowe to połączenie dwóch rodzajów pojazdów – samochodów elektrycznych i tradycyjnych samochodów napędzanych benzyną, zwanych również pojazdami z silnikami spalinowymi czyli ICE. Samochód hybrydowy ma silnik spalinowy napędzany benzyną i silnik elektryczny z dołączonym akumulatorem do jazdy z napędem elektrycznym. Hybrydy mogą wykorzystywać oba silniki jednocześnie, aby zwiększyć moc lub polegać na jednym, w zależności od rodzaju jazdy. Mogą wspomagać jazdę w niskich prędkościach, zastępując działanie silnika spalinowego elektrycznym, np. w samochodach Toyota. Mogą też wspierać pracę silnika spalinowego przy dużych prędkościach lub przyśpieszeniach, zmniejszając duże spalanie, np. hybrydy Hondy.
https://badanie-techniczne.pl/2019/05/jak-jechac-w-korku/
Samochód dopasowany do stylu jazdy
Decydując się na wybór odpowiedniego samochodu hybrydowego, warto nie tylko brać pod uwagę możliwości i parametry wskazane przez producenta, ale także przeznaczenie samochodu. Świetnym przykładem jest niewielka Toyota Yaris (materiał nie jest sponsorowany), której napęd hybrydowy tym szybciej się zwróci im więcej będziemy poruszali się po mieście, stali w korkach, itp.. Silnik elektryczny nie tylko pracuje przy niedużych prędkościach, ale także wtedy, gdy pojazd stoi. W konsekwencji Toyota Yaris w mieście bije rekordy niskiego spalania, a do tego tym więcej oszczędzamy na benzynie, im dłużej pracuje silnik elektryczny.
Warto pamiętać, że napęd hybrydowy coraz częściej wspierany jest paliwem LPG. Odciążenie silnika spalinowego + gaz, sprawiają, że popularna Toyota Auris czy Prius używane w korporacjach taxi, potrafią spalić około 5-6 litrów gazu na 100 km przejechanej drogi (w mieście!) i znikomym zużyciu benzyny. To wynik praktycznie o połowę niższy niż tradycyjna jednostka benzynowa wyposażona w instalację LPG.
Dwa rodzaje hybryd
Istnieją dwa rodzaje samochodów hybrydowych: standardowe hybrydy i hybrydy plug-in (PHEV). Standardowe hybrydy wykorzystują hamowanie regeneracyjne i silnik spalinowy do ładowania zestawu akumulatorów, zapewniając dodatkową energię elektryczną. Nie można ich ładować na stacji ładowania samochodów elektrycznych, w przeciwieństwie do PHEV. Dzięki temu PHEV są bardziej podobne do pojazdów w pełni elektrycznych. PHEV mają na ogół większe akumulatory elektryczne niż standardowe hybrydy, z możliwością jazdy wyłącznie na energii elektrycznej.
Zazwyczaj hybrydy mają niższe zasięgi akumulatorów niż pojazdy w pełni elektryczne, a pojemność elektryczna jest zaprojektowana raczej w celu uzupełnienia jazdy na benzynie i maksymalizacji oszczędności paliwa. Niektóre hybrydy oferują tryb jazdy wyłącznie z napędem elektrycznym, który może być dostępny tylko dla niskich prędkości i / lub krótkich zasięgów. Wiele hybryd automatycznie pobiera energię tylko z silnika elektrycznego poniżej określonych prędkości, dlatego często są one znacznie wydajniejsze w warunkach jazdy w mieście. Hybrydy są czasem postrzegane jako opcja pośrednia w przejściu od paliw kopalnych do bardziej odnawialnych źródeł energii.
Warto jednak zwrócić uwagę, że hybryda uzależniona jest swoim zasięgiem wyłącznie od lokalizacji stacji benzynowych, gdyż nie wymagają one ładowania. Odzyskują energię z pracy silnika spalinowego czy hamowania. Samochody elektryczne, oszczędne, o zerowej emisji spalin, bardzo szybkie i oferujące niesamowite przyśpieszenie, nadal uzależnione są od możliwości ich naładowania. Nawet jeśli potrafią także odzyskiwać część energii do naładowania akumulatorów.
https://badanie-techniczne.pl/2019/10/co-to-jest-eco-driving-jak-zmniejszyc-spalanie/
Stacje ładowanie w całym kraju
Przyszłość jest jednak bardzo optymistyczna. Coraz więcej marketów oferuje na parkingach stanowiska do ładowania akumulatorów, coraz więcej znajdziemy ich na stacjach benzynowych. Właściciele domów i garaży mogą z powodzeniem ładować takie akumulatory samodzielnie. Z możliwości samochodów elektrycznych coraz częściej korzystają służby miejskie i firmy nastawione na ciągłe poruszanie się w obrębie miasta. Nawet niewielki zasięg akumulatorów ratuje możliwość ich szybkiego naładowania na parkingach firm.
Jeśli masz krótką codzienną dojazd do pracy lub planujesz używać samochodu do przeważnie szybkich podróży, możesz być w stanie korzystać z energii elektrycznej przez większość czasu jazdy. W takim przypadku hybryda może mieć sens, ponieważ nie musisz często używać silnika spalinowego i wydawać pieniędzy na benzynę.
I odwrotnie, jeśli podróż do pracy jest długa i chcesz zabrać pojazd na dłuższe podróże, hybryda może nie mieć sensu. Ponieważ oszczędności hybrydowe zaczynają się od konieczności zatrzymywania się na stacji benzynowej tak często, jak w przypadku konwencjonalnego ICE, jazda na długich dystansach, przekraczających pojemność akumulatora w hybrydzie, utrzyma te wycieczki na stację benzynową w regularnych odstępach czasu. Pojazd hybrydowy jest najskuteczniejszy w oszczędzaniu pieniędzy, gdy dojazdy są krótkie, i możesz polegać na małym akumulatorze elektrycznym przez większość czasu jazdy. O tym napisałem wyżej.
Koszty paliwa
Co się bardziej opłaca? Tu trzeba by tak naprawdę dobrze pochylić się nad tym jak jeździmy i ile jeździmy. Nie ukrywajmy, że jeśli chodzi o same koszty „paliwa” czy to dla hybrydy czy samochodu elektrycznego, finalnie może okazać się, że zapłacimy podobne kwoty. Ale będą one i tak znacznie niższe niż przy tradycyjnym silniku. Oznacza to, że im bardziej eksploatujemy taki samochód tym koszty tankowania są dla nas niższe. Tak samo jak przy instalacji LGP w której to szukanie oszczędności w paliwie nie powinno być liczone w stosunku do zwykłej jazdy pokroju 10k km rocznie. Instalacja LPG tym lepiej będzie wpływała na nasz portfel im więcej będziemy z niej korzystali. Powinni się więc nią zainteresować osoby które chcą jeździć więcej (zamiast 10k robić np. 25k rocznie dzięki takim samym wydatkom na paliwo) lub osoby które już eksploatują samochód intensywnie i oczekują realnej redukcji kosztów ponoszonych na paliwa.
https://badanie-techniczne.pl/2018/03/jak-prawidlowo-policzyc-spalanie-paliwa-w-samochodzie/
Rabaty i korzyści
Za samochodami elektrycznymi i hybrydami stoi jednak znacznie więcej korzyści. Wynikają one m.in. z dodatkowych upustów na zakup takiego samochodu, wsparcia przy montażu instalacji ładujących, możliwości korzystania z darmowych stacji ładujących (w ramach programów wspierających czyste powietrze i promocję odnawialnych źródeł energii), możliwość wjazdu na strefy zamknięte, gdzie ustalono strefy wolne od samochodów lub spalin i w końcu bezpłatne parkingi w większości dużych miast, które mogą przynieść nawet kilkaset złotych oszczędności miesięcznie.
Promocja hybryd i samochodów elektrycznych nie prędko się skończy, a do tego oferta producentów cały czas rozszerza się o nowe modele.
Koszty utrzymania
Oprócz płacenia za paliwo istnieją inne koszty związane z posiadaniem pojazdu. W szczególności koszty utrzymania są znaczącym wydatkiem pieniężnym dla każdego właściciela samochodu. Niestety hybrydy napotykają wiele typowych problemów konserwacyjnych, których doświadczają również samochody typowo spalinowe. Wymiana oleju silnikowego, płynu przekładniowego, płynu chłodzącego i paska przez cały okres eksploatacji hybrydy jest jednak niższa niż w przypadku ICE, które zależą wyłącznie od silnika spalinowego.
Pojazdy elektryczne unikają kosztów związanych z silnikami spalinowymi. Nadal jednak ponoszą koszty utrzymania w postaci problemów związanych z samochodami uniwersalnymi, takich jak wymiana opon, plany ubezpieczenia i uszkodzenia konstrukcyjne. Ponieważ hybrydy mogą polegać na silniku elektrycznym w celu zmniejszenia obciążenia silnika spalinowego, ich utrzymanie może nie kosztować tyle, co tradycyjnych ICE, ale nadal będą kosztować więcej niż utrzymanie pojazdu elektrycznego.
Zarówno pojazdy całkowicie elektryczne, jak i hybrydy są narażone na uszkodzenie akumulatora. Jeśli nadal znajdujesz się w okresie gwarancji akumulatora na samochód, a akumulator pogarsza się powyżej gwarantowanego punktu, nie musisz się martwić o zapłatę za akumulator zamienny. Jeśli gwarancja skończyła się, wymiana złożonej baterii elektrycznej może kosztować znaczną sumę pieniędzy. Jest to ryzyko związane z posiadaniem pojazdu elektrycznego lub hybrydowego.
https://badanie-techniczne.pl/2019/02/jak-policzyc-kiedy-zwroci-nam-sie-instalacja-lpg/
Ochrona środowiska czy wygoda i oszczędność
Wybierając samochód na kolejne lata można kierować się wieloma względami zarówno związanymi z problemem zanieczyszczenia powietrza, wyczerpującymi się złożami paliw ale także wygodą danego typu napędu i oszczędnościami jakie się za nimi kryją. Nie od dziś wiadomo, że samochód nie jest inwestycją (no chyba, że kupujemy Ferrari i czekamy aż jego cena pójdzie w górę). W każdym przypadku samochód jest narzędziem, które generuje koszty. Aby więc koszty nie były zbyt dotkliwe w stosunku do naszych możliwości finansowych i ceny pojazdu, najlepszym wyjściem jest nieustannie korzystać z samochodu tak aby wszelkie naprawy były naprawami czystko eksploatacyjnymi. Nie jest oszczędnością kupić samochód i oszczędzać go nie jeżdżąc nim.
Wybierając właściwy napęd należy zebrać w całość wszystkie ewentualne koszty i korzyści (np. darmowe parkingi) i obliczyć co będzie dla nas najbardziej korzystne oraz zastanowić się, co taki napęd może dla nas zrobić.
Dziś decydując się na wymianę dwóch samochodów, wiem że jednym z nich będzie właśnie hybryda Toyoty, która idealnie sprawdzi się w warunkach miejskich, gdzie tracę dużo czasu na stanie w korkach a zarazem nie potrzebuję ani dużych prędkości, ani dalekich odległości. Trudno nadal mi zdecydować jaki samochód chcę używać prywatnie, np. na wyjazdy wakacyjne i weekendowe. Oszczędność będzie tu wynikała z możliwości pokonania dużego dystansu małym kosztem paliwa.
Warto zwrócić też uwagę na to, że nie tylko zmieniają się paliwa do napędzania silników, napęd, oferty wynikające z wyboru danego systemu, ale także formy finansowania pojazdów. Popularność zyskuje, m.in. możliwość wynajmu samochodu. Coraz chętnie kupujemy samochody aby po 2-3 latach wymienić je na nowe. Coraz chętniej korzystamy z gwarancji producenta aby po zakończeniu jej trwania, od razu przesiąść się do samochodu, który taką gwarancję ma. Chcemy jeździć i nie martwić się o wizyty u mechaników, ale taki komfort także kosztuje.