W zależności od nachylenia, wejście na górę może być dość trudne. Łatwiej jest, gdy droga jest czysta i cicha. Jeśli masz mężczyznę za sobą przyklejonego bezpośrednio do tyłu, staje się to trudniejsze. Rozpoczęcie z hamulcem ręcznym może początkowo wydawać się łatwiejsze i może być również odpowiednie w niektórych sytuacjach. Niemniej jednak kierowcy powinni móc bezpiecznie ruszyć nawet bez hamulca ręcznego.
Zaczyna się na wzgórzu, tak się dzieje
Samochód ma określoną masę i w zależności od nachylenia, siły przyciągania mogą powodować toczenie się samochodu do tyłu z różnymi prędkościami. Normalnie hamulec zabezpiecza samochód, ale w pewnym momencie trzeba go zwolnić podczas ruszania. Wyczucie pedału jest wymagane, aby samochód nie toczył się do tyłu i szybko ruszał, aby dopasować się do nachylenia.
Jeśli używasz hamulca ręcznego, możesz najpierw bezpiecznie doprowadzić samochód do punktu startowego, a następnie zwolnić hamulec i rozpocząć jazdę. Bez hamulca ręcznego trzeba dostroić dostrojenie między zwolnieniem sprzęgła a przejściem z pedału hamulca na gaz. Gaz i sprzęgło należy wyregulować odpowiednio do nachylenia, aby silnik nie zgasł. To może wydawać się trudne, ale z praktyką szybko staje się rutyną.
Ruszanie bez hamulca ręcznego z silnikiem diesla
W porównaniu z silnikiem benzynowym, diesel jeździ prawie sam. Współdziałanie luzowania hamulca i późniejszego przyspieszania ze sprzęgłem i gazem nie musi być tak precyzyjne, jak przy silniku benzynowym.
Najpierw pozwól, aby sprzęgło dotarło do punktu zaczepienia, a następnie powoli przełącz z hamowania na przyspieszanie. Nawet po tym, jak samochód ruszy, nadal należy trzymać sprzęgło w punkcie gryzienia, dopóki nie zostanie ponownie bezpiecznie podłączony do silnika. Do tego czasu może się znacznie różnić w zależności od nachylenia i możliwej prędkości jazdy. Doświadczeni kierowcy to wyczuwają.
- hamulec jest wciśnięty
- Doprowadzić sprzęgło do punktu szlifowania
- Zwolnij hamulec i powoli zwolnij sprzęgło
- Przyspiesz delikatnie i początkowo trzymaj sprzęgło blisko punktu szlifowania
Ruszanie bez hamulca ręcznego z silnikiem benzynowym
Silnik benzynowy zwykle toczy się do tyłu znacznie szybciej niż diesel. Niemniej jednak kierowcy, którzy dobrze znają samochód, zawsze mogą bezpiecznie dotrzeć do punktu podejścia. W przypadku nowego samochodu powinieneś najpierw wyczuć jego punkty reakcji na płaskim odcinku, zanim zaczniesz wjeżdżać na strome wzgórze bez hamulca ręcznego.
Przy silniku benzynowym zwolnij sprzęgło, aż obrotomierz znacznie spadnie i samochód lekko szarpnie. Jeśli zwolnisz pedał za daleko, silnik się zatrzyma. Stosunkowo szybko przełącz się z pedału hamulca na pedał przyspieszenia, ale naciskaj pedał tylko delikatnie. Jeśli dasz panel podłogowy, usłyszysz głośny ryk silnika. Podobnie jak w przypadku oleju napędowego, samochód musi być przez chwilę trzymany w punkcie szlifowania, jeśli nachylenie jest strome, a prędkość niska.
- Stopa jest początkowo na hamulcu
- Pozwól, aby sprzęgło przeszło nieco ponad punkt szlifowania, aż silnik szarpnie
- Zdejmij stopę z pedału hamulca i lekko przyspiesz
- Zwiększ przepustnicę i początkowo trzymaj sprzęgło blisko punktu szlifowania
Rozpoczęcie od wspomagania ruszania pod górę (HHC)
Właściciele nowszych modeli samochodów są zadowoleni z luksusu asystenta ruszania pod górę. Utrzymuje to samochód w pozycji hamowania przez co najmniej dwie sekundy po zwolnieniu pedału hamulca. Okno czasowe na dostrojenie pedałów jest w ten sposób wygodnie wydłużone, a ruszanie przypomina normalny proces na płaskim terenie.