Problemy z zaparowanymi reflektorami mogą wystąpić przy każdym rodzaju transportu. Początkowo nie zwracają większej uwagi na kondensację w reflektorach, ponieważ zjawisko to nie jest szczególnie istotne, więc usunięcie wady odkłada się „na później”. Ale nie zapominajmy, że problem może się pogorszyć. Nadejdzie czas, kiedy niedostatecznie oświetlona droga przed samochodem może spowodować awarię, wilgoć może nawet wyłączyć oświetlenie lub spowodować zwarcie.
Oczywiście zamglenia reflektorów nie można uznać za normę, powodem tego jest przede wszystkim znaczne pogorszenie jakości oświetlenia, które można uzyskać z zabrudzonego reflektora. Oznacza to, że dość trudno będzie zauważyć dziurę na drodze, a nawet pieszego.
W każdym razie nie zaleca się zwracania uwagi na problem zaparowanych reflektorów – prędzej czy później ta sytuacja doprowadzi do bardziej złożonych problemów.
Reflektor poci się od środka, na co wpływa zaparowanie, gdzie jest niebezpieczeństwo
Zaparowanie reflektorów może powodować gromadzenie się wody w reflektorze. Ponieważ części metalowe boją się wilgoci, wkrótce pojawią się oznaki korozji, a w przyszłości metalowe części reflektora ulegną pogorszeniu.
Obecnie wielu producentów próbuje zastąpić metalowe części reflektorów częściami z tworzywa sztucznego, jednak metalowe szkło jest nadal materiałem do produkcji lamp.
Bliskość wody z rozgrzaną lampą może spowodować, że lampa po prostu pęknie.
Lampa może się również przepalić, jeśli woda dostanie się na jej styki, co jest dobrym przewodnikiem prądu. Bezpieczniki mogą się też przepalić, jeśli samochód jest w tym momencie na drodze – istnieje ryzyko, że dalszą podróż trzeba będzie odbyć po ciemku.
Stała wilgoć w stykach prowadzi do tego, że lampy stale się wypalają.
Kondensacja w reflektorach, pot reflektorów, powody
Zaparowanie reflektorów obserwuje się z powodu pojawienia się w nich kondensacji i jej osadzania na wewnętrznej powierzchni kloszy. Aby wyeliminować to zjawisko, musisz dowiedzieć się, w jaki sposób wilgoć może dostać się do reflektora, ponieważ urządzenie oświetleniowe wygląda na optycznie uszczelnione.
Tworzenie się mgły parowej może mieć następujące przyczyny:
- Na plastikowej obudowie reflektora pojawiły się pęknięcia
- nastąpiło zniszczenie uszczelniacza łączącego karoserię ze szklaną częścią reflektora
- na szklanej powierzchni pojawiły się drobne pęknięcia
- Wyciek w miejscu okablowania
- zatkane kanały wentylacyjne
Z powodu awarii o zupełnie innym charakterze otrzymujemy jeden wynik – naruszenie szczelności optyki samochodowej. Ponieważ jednak przyczyny występowania kondensacji mogą być różne, konieczne jest zastosowanie różnych metod eliminacji.
Zaparowanie reflektorów można zaobserwować zarówno na już naprawionych, jak i zupełnie nowych samochodach. Ponadto negatywne zjawiska można zaobserwować nawet wtedy, gdy nie ma obiektywnych przyczyn, które mogłyby spowodować pojawienie się kondensacji.
zła konstrukcja reflektorów
W niektórych samochodach chińskiego i krajowego montażu, gdzie pojawiły się poważne skargi dotyczące jakości tego montażu, zamglenie reflektorów było dość powszechne.
Głównym tego powodem jest niedoskonały projekt. Zakłada się, że montaż powinien skutkować szczelną konstrukcją, tzn. przestrzeń powietrzna w reflektorze nie może być dostępna z zewnątrz.
Niewłaściwie wyprodukowany reflektor będzie zatrzymywał powietrze z zewnątrz samochodu, a jego poziom wilgotności jest często dość wysoki. Podwyższona temperatura wewnątrz reflektora i schłodzona szklana powierzchnia na zewnątrz to dobre powody tworzenia się kondensacji. Nowoczesne samochody nie są już wyposażone w takie „dmuchane reflektory”, ale w przypadku samochodów wcześniejszej wersji taka awaria była typowa.
reflektor ma przetokę
Zjawisko takie jak „przetoka” rozwija się, gdy po naciśnięciu np. w wypadku reflektora nie pęka on całkowicie, lecz oddala się nieco od ciała. Na zewnątrz do utworzonego małego otworu wciągane jest wilgotne powietrze i woda osadowa.
Mikropęknięcia w szkle reflektora
Z tych samych powodów na powierzchni szkła mogą tworzyć się mikropęknięcia, które prowadzą do zaparowania.
Należy zauważyć, że mikropęknięcia są tak małe, że raczej trudno je dostrzec gołym okiem. Jednak problemy wynikające z ich obecności będą widoczne.
hydrokorektor jest niesprawny
Chociaż ten powód powinien być konkretnie przypisany, nie jest to niemożliwe. Niektóre typy reflektorów są wyposażone w korektory hydrauliczne. Kręcąc pokrętłem na panelu sterującym można zwiększyć ciśnienie, od którego wzrośnie poziom oświetlenia, lub odwrotnie, w ten sam sposób można w razie potrzeby zmniejszyć, kręcąc pokrętłem w przeciwnym kierunku.
W przypadku awarii korektora hydraulicznego do reflektora wpływa ciecz, w wyniku czego obserwujemy zaparowanie. Najczęściej właściciele krajowych VAZów cierpią z powodu takiego załamania.
Jeśli wilgoć dostanie się przez zawór zwrotny
Informacje na temat szczelności reflektorów samochodowych należy nieco doprecyzować, ponieważ większość jednostek oświetleniowych we współczesnych samochodach wyposażona jest w zawory zwrotne, których zadaniem jest wypuszczenie nadmiaru powietrza, które rozszerza się pod wpływem ogrzewania lampami.
Jeśli wewnątrz takich reflektorów tworzy się kondensacja, upewnij się, że zaślepki zaworów zwrotnych są na swoim miejscu i sprawdź, czy działa prawidłowo.
Oglądamy film na temat czyszczenia kanału wentylacyjnego reflektora:
Chęć zaoszczędzenia trochę na naprawach po wypadku sprawia, że właściciele aut decydują się na zamontowanie w aucie nieoryginalnych części zamiennych. A elementy oświetleniowe nie są wyjątkiem, ponieważ koszt oryginalnego reflektora czasami okazuje się po prostu zaporowy.
Problemy pojawiają się podczas instalowania niskiej jakości chińskiej podróbki. Czasami trudno jest zlokalizować miejsce uszkodzenia, podczas oględzin zewnętrznych nie stwierdza się żadnych wad.
Są tu dwie opcje:
- Sprawdź, czy reflektor nie jest uszkodzony
- kup nowy i zainstaluj, jeśli nie oryginalny, to przynajmniej droższy i lepszej jakości.
Aby osiągnąć pożądany rezultat naprawy, eksperci zalecają:
- W pierwszym kroku dokładnie osusz reflektor – pozostała wilgoć w środku spowoduje ponowne zaparowanie
- Jeśli wyjęcie reflektora jest problematyczne, można skorzystać z suszarki do włosów, a emanujące z niej gorące powietrze pozwoli pozbyć się z reflektora wilgoci.
Wilgotne powietrze może dostać się do reflektora, jeśli nie ma gumowej lub plastikowej uszczelki w miejscu, w którym żarówka przylega do nadwozia.
Poszukujemy przetoki w reflektorze, 100% metoda na określenie przetoki
Aby dokładnie określić obecność i lokalizację przetoki, musisz zdjąć reflektor. Następnie wlej wodę do dużego pojemnika i opuść do niego reflektor. Obserwacja procesu tworzenia się pęcherzyków powietrza pokazuje dokładną lokalizację przetoki.
Należy zauważyć, że następnie suszymy reflektor, posmarujemy zaznaczone miejsce szczeliwem. Po wyschnięciu pierwszej warstwy należy nałożyć drugą. Ta procedura pomoże usunąć kondensację wewnątrz reflektora.
Ekonomiczna opcja naprawy pękniętej soczewki reflektora
Ponieważ wady szkła są czasami bardzo małe, można je wykryć za pomocą specjalnego sprzętu oświetleniowego.
W przypadku wykrycia odprysku lub pęknięcia właściwą opcją byłaby wymiana pękniętej soczewki reflektora na nową, ale nie zawsze da się ją kupić – w większości przypadków soczewka sprzedawana jest razem z reflektorem w tym przypadku na stronie nie da się uniknąć dodatkowych kosztów.
Wyjściem z tej sytuacji może być folia barwiąca. W takim przypadku wybierz przezroczystą folię, której samoprzylepna podstawa z łatwością poradzi sobie z zadaniem, istniejące pęknięcia zostaną niezawodnie uszczelnione, a samo szkło nie będzie się już zapadać.
Jeśli pęknięcie jest wystarczająco duże, nie da się uniknąć wymiany szkła.
Aby zmniejszyć koszty napraw, można poszukać na paczkach oryginalnego reflektora, ale należy sprawdzić stopień zużycia szyby – może być konieczne wypolerowanie szyby.
Metody suszenia zaparowanych reflektorów
Jeśli nie chcą komplikować procesu naprawy, doświadczeni kierowcy stosują metodę „suchego” usuwania kondensatu. Jest to szczególnie istotne, jeśli reflektor regularnie paruje. Musisz zdjąć plafon z urządzenia oświetleniowego, odkręcić oprawy lamp, odkręcić je od wspornika, ale nie do końca.
Po tej operacji nie powinna pojawić się kondensacja. Jeśli to zostanie zaobserwowane, będziesz musiał użyć innych metod, aby się go pozbyć.
Uszczelniacz silikonowy do uszczelniania reflektorów
Jeśli powyższy proces suszenia reflektorów okaże się nieskuteczny, nadal trzeba poświęcić czas na dokładną kontrolę i identyfikację szczelin, pęknięć lub odprysków.
Jeśli zostanie znaleziony, można użyć uszczelniacza silikonowego. Jest sprzedawany w butlach i jest dostępny w każdym warsztacie samochodowym.
Stosowanie produktu jest dość prostym procesem, łatwym do opanowania przez każdego kierowcę. Jeśli są jakieś problemy z określeniem luk lub chipów, lepiej natychmiast skontaktować się z profesjonalistami – mistrzowie z łatwością je określą za pomocą specjalnych urządzeń optycznych lub laserowych.
Pozostaje tylko starannie uszczelnić wykryte defekty silikonem.
Należy również pamiętać, że uszczelniacze nie zawsze wystarczają na długo, tzn. problemy mogą powstać właśnie dlatego, że uszczelniacz utracił swoje pierwotne właściwości.
Mogą powstawać szczeliny widoczne gołym okiem, jak również szczeliny praktycznie niewidoczne. Na takie problemy najczęściej cierpią samochody średniej klasy, które są montowane w Chinach lub na liniach montażowych krajowych fabryk samochodów.
Jeśli istnieje podejrzenie, że przyczyną problemów jest uszczelniacz, jedynym wyjściem jest ostrożne nałożenie świeżego silikonu na wszystkie podejrzane szwy.
Polerowanie reflektorów, np. polerowanie w celu wyeliminowania mikropęknięć na reflektorach
Jeśli na szkle zostanie znalezione pęknięcie, można zastosować proces polerowania. Wymaga to szlifierki i miękkiego mocowania. W wyniku polerowania krawędzie pęknięć wydają się „zaczepiać” o siebie.
Uszczelniacze przezroczyste syntetyczne
Drugą sensowną opcją byłoby potraktowanie pękniętej powierzchni specjalną przezroczystą kompozycją z tworzywa sztucznego, która jest również stosowana w salonach samochodowych.
Takie kompozycje są łatwe w aplikacji, szybko schną, nie przepuszczają wilgoci i co najważniejsze nie przeszkadzają w przenikaniu wiązki światła.
Jednocześnie nie należy zapominać o zasadach stosowania materiału – naruszenie technologii nakładania syntetycznej kompozycji sprawi, że Twoja praca stanie się bezużyteczna.
Co zrobić, gdy do urządzenia dostanie się woda?
Nie jest konieczne wykluczanie tej opcji z praktyki. W takim przypadku praca będzie długa i żmudna, konieczne jest uszczelnienie opraw oświetleniowych od wewnątrz. Jeśli nie ma doświadczenia w wykonywaniu takiej pracy, łatwiej jest skontaktować się z mistrzami stacji paliw. Ponadto taka praca może wymagać użycia specjalnego sprzętu.
W trakcie renowacji:
- zespół oświetleniowy jest zdemontowany;
- odłącza się od obwodu elektrycznego samochodu
- szczeliny, łączniki, otwory technologiczne uszczelniane są za pomocą uszczelek, uszczelek, mas uszczelniających.
Pewne trudności w wykonywaniu pracy mogą tworzyć cechy konstrukcyjne konkretnego modelu samochodu.
Samochód jest na gwarancji, a przednie reflektory zaparowane
Nic dziwnego, że zamglenia reflektorów nigdy nie obserwuje się w samochodach takich jak Porsche, SSC Tuatara czy Koenigsegg Agera R. Istnieje możliwość naruszenia norm produkcyjnych.
Jeśli zamglenie reflektorów zostanie zauważone w nowym samochodzie, który jeszcze nie był w sytuacji awaryjnej lub nie zaparkował przypadkowo na krawężniku, jedynym sposobem na złożenie skargi jest zgłoszenie się do producenta.
Wada musi zostać usunięta bezpłatnie w okresie gwarancyjnym. Oczywiście producent ma prawo przeprowadzić test – w końcu winę za problem ponoszą czasem niedoświadczeni kierowcy.
Jeśli w Twoim miejscu zamieszkania nie ma centrum serwisowego, możesz skontaktować się z kierownikiem salonu, w którym zakupiono samochód lub z dealerem.
Wskazówka dla profesjonalistów: jeśli wszystkie powyższe metody nie działają, co zrobić?
Jest jeszcze jedna, że tak powiem, „metoda ludowa”, która sugeruje wlewanie płynu hamulcowego do reflektora w celu zamglenia pary. W rzeczywistości przyciąga cząsteczki wody i kondensacja zniknie. Jednak płyn hamulcowy przyciąga również brud i osady iw pewnym momencie wnętrze szyby pokrywa się warstwą brudu i przestaje być przezroczysty.
Kawałek żelu silikonowego umieszczony w czołówce długo nie daje pozytywnego wyniku – dobrze wchłania wilgoć, ale dość aktywnie rozszerza się i z czasem może urosnąć do tak dużych rozmiarów, że przeszkadza w przechodzeniu światła.
Należy również pamiętać o wskazówkach, które mogą być naprawdę przydatne i uniwersalne. To są:
- Polerowanie reflektorów, ale nie ma gwarancji, że pęknięcia nie pojawią się po jeździe po nierównych drogach spowodowanych wstrząsami i wibracjami
- zastosowanie nowoczesnych kompozycji transparentnych, odpornych na wilgoć, charakteryzujących się dobrymi właściwościami optycznymi
- wymiana okularów.
Tych. Musi być regularnie zmieniany, w przeciwnym razie wpłynie to na normalne działanie systemu oświetleniowego.
Zaparowanie reflektorów w samochodzie nie jest rzadkim zjawiskiem. Jednak jego pojawienie się powoduje zamieszanie wśród właścicieli samochodów i oczywiście budzi poważne obawy. Jest to uzasadnione, ponieważ wysoka wilgotność samego reflektora może powodować szereg problemów, na przykład powstawanie korozji i uszkodzenia różnych części metalowych i przewodów elektrycznych. Dlatego problem zaparowanych reflektorów należy jak najszybciej naprawić.
Rozważ wszystkie opcje pojawienia się niepotrzebnej wilgoci w reflektorach i sposób ich pozbycia się.
Reflektory zaparowują: przyczyny i usuwanie
Spróbujmy dowiedzieć się, czym jest zamglenie reflektorów. To nic innego jak kondensacja, czyli małe kropelki wody, które osadzają się na szybie reflektora z zimnego powietrza zewnętrznego w kontakcie z cieplejszym powietrzem w pomieszczeniu. Problem ten występuje najczęściej, gdy temperatura na zewnątrz jest niska, czyli w okresie zimowym, jesiennym lub wiosennym.
Reflektory są uważane za całkowicie uszczelnione. W rzeczywistości nie jest to do końca prawdą. Tutaj musisz znać budowę reflektorów samochodowych. Ich konstrukcja zapobiega przedostawaniu się wody podczas deszczu. Ale w żaden sposób nie utrudnia swobodnej wymiany powietrza. Do tego są nawet małe otwory w reflektorach ze specjalnymi wtyczkami.
Z biegiem czasu materiał korków, które mają być elastyczne i szczelne, stopniowo kurczy się. W ten sposób wilgoć zaczyna wnikać do wnętrza urządzenia. Na początku jest to zupełnie niewidoczne dla właściciela samochodu, zwłaszcza gdy na zewnątrz jest ciepło, a temperatura w reflektorach i na zewnątrz jest mniej więcej taka sama. Jednak gdy robi się zimno, kondensacja na szkle jest nieunikniona.
Czy ten błąd można naprawić? Tak! To wymaga:
- Upewnij się, że w reflektorze jest odpowiednia wentylacja.
- Całkowicie osusz całą wilgoć.
- Uszczelnij pęknięcia specjalnym uszczelniaczem.
W tym celu wyjmuje się wtyczki z otworów reflektorów i na krótko włącza się lampy. Ogrzane w ten sposób reflektory wysychają stosunkowo szybko, kondensacja jest całkowicie wyeliminowana. Wtedy pozostaje tylko sprawdzić je pod kątem ewentualnych pęknięć i uszkodzeń oraz uszczelnić słabo przylegające elementy nadwozia.
problem z tylnym światłem
Tylne światła pocą się z tych samych powodów, co przednie. Najczęściej dzieje się to po umyciu ciała lub podczas deszczu.
Przy suchej pogodzie tylne światła mogą zaparować. Dzieje się to dzięki interakcji niskiej temperatury zewnętrznej z ciepłym powietrzem z wnętrza pojazdu.
Gdzie istnieje ryzyko zaparowania tylnych świateł? To:
- Problemy z utlenianiem styków i połączeniami elektrycznymi.
- Szybka korozja metalowego odbłyśnika.
- Istnieje ryzyko przepalenia przewodów elektrycznych.
- Częste przepalanie się żarówki.
Prawie we wszystkich przypadkach wewnętrzna powierzchnia reflektora jest podatna na zaparowanie. Jeśli szkło jest pokryte wilgocią z zewnątrz, szybko schnie.
Reflektory pocą się od środka: jak to naprawić?
Niezależnie od modelu samochodu, zaparowanie reflektorów jest eliminowane w ten sam sposób. Instrukcja jest następująca:
- Krok 1. Odłącz przewody od reflektora, wyjmij korektor hydrauliczny, jeśli jest. Wyjmij żarówki, a następnie samą obudowę reflektora.
- Krok 2. Oczyść obudowę reflektora z wszelkich zabrudzeń. Sprawdź, czy nie ma wiórów, pęknięć lub innych uszkodzeń, które mogą mieć wpływ na uszczelnienie. W reflektorze między elementami plastikowymi a szklanymi często pojawiają się szczeliny. W dolnej części obudowy znajdują się otwory odpływowe do wentylacji. Muszą być czyszczone, ponieważ również ulegają zanieczyszczeniu podczas pracy.
- Krok 3. Dobrze wysusz reflektor. Następnie musisz pokryć wszystkie połączenia szczeliwem. Starą szpachlówkę na styku szkła z plastikiem należy usunąć, odtłuścić i nałożyć nowy uszczelniacz. Wszystkie środki są starannie wykonywane, aby szczeliwo nie dostało się na inne elementy – szkło, odbłyśnik, styki lub mechanizm obrotowy.
- Krok 4. Po zmontowaniu czołówkę należy przechowywać w suchym i dobrze wentylowanym miejscu przez co najmniej 24 godziny. Dopiero wtedy można zamontować reflektor na swoim miejscu.
Najpierw dowiedzmy się, jakie jest niebezpieczeństwo chronicznej wilgoci w reflektorach samochodu. Do nieprzyjemnych konsekwencji tego stanu rzeczy można zaliczyć utlenienie styków wewnątrz urządzenia i związane z tym problemy z połączeniami elektrycznymi. Równolegle może rozwinąć się przyspieszona korozja metalowego odbłyśnika. Wilgoć może powodować częste awarie lampy. Jednak obecność małego w reflektorze jest w zasadzie dozwolona. Faktem jest, że wszystkie źródła światła samochodowego – czy to halogenowe, ksenonowe czy LED – bardzo się nagrzewają podczas pracy i w związku z tym nie nagrzewają powietrza w reflektorze. Jak przystało na podgrzewany gaz,
Bez tego mechanizmu reflektor by pękł. Gdy wyłączamy reflektor, reflektor i powietrze w nim stygną. Gaz chłodzący jest sprężany, a powietrze z atmosfery jest zasysane do reflektora przez ten sam zawór. Wraz z nim przenika wilgoć, która jest wokół nas wszechobecna. Mogą skraplać się i zaparowywać na szybie reflektora. To, powtarzamy, jest normalne, ponieważ następnym razem, gdy włączysz światła mijania, reflektor ponownie się nagrzeje, wilgoć wyparuje i ucieknie przez zawór. Jeszcze gorzej jest, gdy w świetle reflektorów tworzy się kałuża wody.
Oznacza to, że normalny proces przełączania gazu został z jakiegoś powodu zakłócony lub początkowo nic nie wymyślili konstruktorzy reflektora. Z jej winy niewiele możemy zrobić przeciwko wodzie w reflektorze. Czy to próbuje „skolkhozit” w nim jakiś zawór spustowy, który przepuszcza wodę i powietrze, ale zapobiega przedostawaniu się brudu i kurzu z ulicy. Ale z reguły w takich przypadkach samochód.
Zdarza się, że reflektor się nie poci i nagle wilgoć zaczyna się skraplać. Oznacza to, że albo zawór jest uszkodzony, albo w reflektorze pojawiły się dodatkowe dziury. Innymi słowy, w obudowie powstało pęknięcie lub gdzieś oderwało się szkło od plastikowej „ramki”. To ostatnie zdarza się najczęściej. Jeśli woda pojawia się w reflektorze po umyciu samochodu, najprawdopodobniej jest to przyczyna.
Gdyby to był zawór, który przestał działać lub zatkały się brudem otwory odpływowe, wystarczy je wyczyścić i włączyć światła mijania. Wilgoć wysycha i nie przeszkadza już jej obecność. W przypadku pęknięcia lub odprysku szkła eksperci doradzają, aby zdecydować, co jest bardziej akceptowalne pod względem kosztów finansowych i robocizny: zmień reflektor na nowy lub spróbuj wypełnić „dziury” w starym szpachlówka.
Zaparowane reflektory to prawdziwa plaga nowoczesnych samochodów i dlatego kierowcy pytają , co zrobić, gdy reflektor się poci? I w ogóle, czym jest to zamglenie, czy naprawdę może wyrządzić znaczną szkodę, czy warto się z nim połączyć lub zostawić wszystko takim, jakim jest?
Należy oczywiście wykluczyć zamglenie, ponieważ może powodować następujące problemy:
- 1. Utracona zostaje pełna moc samego reflektora; nie może już emitować całego światła, jego część jest pochłaniana i rozpraszana przez cząsteczki wody;
- 2. Woda może powodować poważny problem w postaci korozji reflektora, która często występuje w starszych samochodach. Naturalnie;
- 3. Woda jest naturalnym wrogiem elektryczności i wszystkie reflektory bez wyjątku pracują z tą elektrycznością. Tak więc, gdy jest zamglony, zwarcie z przepaleniem całego systemu nie jest wykluczone;
- 4. Udowodniono, że przepalone żarówki są wymieniane częściej, gdy występuje wilgoć, i to jest fakt.
Co zrobić, gdy reflektor się poci, czy jest sposób na rozwiązanie tego problemu i jak to zrobić? Oczywiście od dawna wymyślano sposoby radzenia sobie z taką chorobą lokomocyjną.
Pierwszą rzeczą do zrobienia jest demontaż korektora hydraulicznego z wcześniejszym odłączeniem całej sieci elektrycznej od reflektora. Następnie sam reflektor musi zostać usunięty, zaleca się najpierw odkręcić od niego lampy oświetleniowe
Następnym krokiem jest zidentyfikowanie przyczyny wnikania wilgoci do reflektora. Najczęstszą przyczyną jest słabe uszczelnienie obudowy i szkła ochronnego (patrz artykuł „”). W szczeliwie powstają małe otwory, przez które przepływa woda. Innym powodem może być luka, która istnieje między osłoną wymiany żarówki a samym korpusem reflektora.
(banner_content)
Większość reflektorów ma specjalne kurki spustowe. Służą do usuwania kurzu i wilgoci z wnętrza reflektora, a jeśli wilgoć gromadzi się w reflektorze przy takich wylotach, to oczywiście są zatkane lub pęknięte.
W trzecim kroku reflektory muszą zostać wysuszone, aby usunąć resztki wilgoci. Następnie musisz go przetworzyć specjalnym uszczelniaczem. Wymiana potencjalnie problematycznego uszczelniacza łączącego korpus i szybę nie będzie zbyteczna. Stare szczeliwo usuwa się po podgrzaniu, tj. natychmiast po wyjęciu części można usunąć zwykłym nożem.
Miejsce przyszłego dokowania należy dokładnie wyczyścić i odtłuścić. Niektórzy twierdzą, że można umieścić szybę na tej samej uszczelce, która została na reflektorach, ale nie jest to zalecane, ponieważ nikt nie może zagwarantować, że po doświadczeniu będzie w dobrym stanie.
Dodatkowo może być już zabrudzony, co znacznie wpływa na jego właściwości uszczelniające.
Jest też bardzo poważny błąd, który wielu popełnia, to wycieranie odbłyśnika produktami zawierającymi alkohol. Nie warto tego robić, ponieważ może to całkowicie zniszczyć warstwę odblaskową. A to będzie miało duży wpływ na jakość blasku w przyszłości.
Procedura ta powinna być wykonana bardzo, bardzo starannie , ponieważ uszczelniacz powinien być na swoim miejscu, a jego uderzanie w odbłyśnik, a tym bardziej w tylną część szyby jest niedopuszczalne.
Ostatnim krokiem będzie odsłonięcie fazy zamkniętej i przetworzonej. Wszystkie uszczelniacze reflektorów wysychają przez około 25 godzin. I dopiero potem możesz zmontować i zainstalować reflektor. Chcę powiedzieć, że taka naprawa jest bardzo prosta i wymaga nie więcej niż 2 godzin pracy i niedrogiej tubki szczeliwa. W warsztacie samochodowym mogą wziąć na takie naprawy porządną sumę.
Ale co z bardziej globalnymi problemami? Dlaczego zamglenie może nastąpić niemal znikąd? Warto pamiętać, że nie może tak po prostu wyglądać. Prawdopodobne jest, że w wara zastosowano uderzenie, uderzenie lub zwykły nacisk, co spowodowało odkształcenie lub oderwanie szczeliwa. Inną bardzo częstą sytuacją jest pęknięte szkło reflektora.
Można je zobaczyć na większości reflektorów wielu pojazdów. Sedno sprawy polega na tym, że pęknięcie nie zawsze może prowadzić do zmatowienia, masz tu szczęście. Ale zawsze należy pamiętać o jednej rzeczy: jeśli pojawił się taki problem, nie należy zwlekać.
Trzeba to rozwiązać na czas, w przeciwnym razie możesz skończyć z całkowicie niesprawnym reflektorem, a jego wymiana będzie kilkakrotnie droższa i trudniejsza, a nie jest faktem, że sobie z tym poradzisz. Oczywiście, jeśli nie wiesz, co zrobić, gdy reflektor się poci, masz bezpośrednią drogę do warsztatu samochodowego.
Pomimo tego, że taki środek został wcześniej potępiony, niektórzy ludzie po prostu nie są w stanie zrobić wszystkiego dobrze. Twoim jedynym rozwiązaniem będzie przekazanie pieniędzy na naprawienie tej przygnębiającej choroby. Na szczęście procedura usuwania wilgoci i zapobiegania jej pojawianiu się jest przeprowadzana z szacunkiem we wszystkich warsztatach samochodowych.
Samochód jest świetnym pomocnikiem w życiu codziennym, ale czasami zdarzają się mu wypadki. Wszystkie one w taki czy inny sposób kojarzą się z niestaranną obsługą lub niską jakością części zamiennych. Każdy mechanizm może zawieść w każdej chwili. Weźmy na przykład oświetlenie, bez którego, zgodnie z nowymi przepisami, nie da się już poruszać w dzień, a co dopiero nocą.
Reflektory samochodowe zapewniają bezpieczną jazdę w ciemności, dlatego wymagają stałej pielęgnacji. Co więcej, to nie tylko wymiana żarówek czy baterii, ale również prawidłowe wyregulowanie wiązki światła, która może oślepiać kierowców nadjeżdżających z naprzeciwka samochodów. Powinieneś także mieć wystarczające oświetlenie, aby droga była dobrze widoczna. Jednak nie wszystko jest takie proste! Często nawet najczęstsza przyczyna, taka jak zaparowanie, może znacząco wpłynąć na działanie reflektorów.
W tym przypadku tworzy się w nim kondensat wodny, który osadza się na szkle. Ponieważ woda sama w sobie jest soczewką, promienie światła, które przechodzą przez nią, a następnie przez szkło, są rozpraszane i skracane. Jest to dość powszechny problem, dlatego właściciele samochodów od dawna znajdują powody jego pojawienia się i rozwiązania.
Do udanych napraw, a także konserwacji dowolnego urządzenia, musisz znać jego strukturę. Reflektor jest emiterem światła, nie chaotycznym, ale wyraźnie skierowanym strumieniem. Osiąga się to dzięki składnikom, które składają się na urządzenie:
Cały reflektor jest umieszczony w plastikowej lub żelaznej obudowie, którą mocuje się do ramy pojazdu. Te trzy główne elementy (deflektor, lampa, dyfuzor) zapewniają dobrą widoczność podczas jazdy po zmroku. Funkcjonują jako całość i znajdują się w pomieszczeniu odizolowanym od otoczenia, wykluczając wnikanie wilgoci i brudu.
urządzenie reflektorów samochodowych
Producenci komponentów i zespołów starają się je maksymalnie ulepszać. Towarzyszą temu nowe technologie i zastosowanie różnych materiałów. W naszym przypadku można to również zaobserwować na przykładzie dyfuzorów światła. Kiedyś były ze szkła, teraz modne staje się tworzywo sztuczne. Pojawiły się więc 2 rodzaje reflektorów:
- szyby – były jednak montowane w samochodach ubiegłego wieku i można je teraz znaleźć;
- Plastik – bardziej nowoczesna opcja, popularna we wszystkich produkowanych samochodach.
Nie bez powodu drugi typ okazał się wiodący, ponieważ ma wiele zalet w porównaniu ze szkłem. Przede wszystkim to niskie koszty produkcji, a także wysoka podatność na formowanie, dzięki której widzimy reflektory na aucie o różnej geometrii.
Szklane (po lewej) i plastikowe (po prawej) klosze
Powodem numer jeden przejścia na plastik było bezpieczeństwo. Wreszcie potłuczone szkło stanowi potencjalne zagrożenie w wypadku. Testy przeprowadzone przez ekspertów wykazały, że pożądane jest ograniczenie użycia takich materiałów w produkcji maszyny. Wkrótce zapadła decyzja o produkcji plastikowych dyfuzorów do reflektorów, która przetrwała do dziś. Jest jednak jeden problem, który dotyka wszystkich kierowców – matowienie. Pod wpływem słońca materiał ten nabiera żółtego odcienia, co zapobiega przechodzeniu światła. To prawda, że przywraca się to przez zwykłe polerowanie.
Reflektory można również sklasyfikować według zastosowanych lamp. Są różne i mają swoje zalety i wady:
- Halogen – w bańce szklanej znajdują się 2 żarniki oraz buforowy gaz halogenowy – mieszanina jodu z bromem. Są to najtrwalsze i najbardziej popularne reflektory samochodowe;
- Xenon – zamiast halogenu lampa zawiera ksenon i 2 elektrody, pomiędzy którymi przeskakuje łuk. W rezultacie pojawia się jasne białe światło, którego pojemność energetyczna jest trzykrotnie większa niż w poprzednim przypadku. Z tego powodu ksenon może być instalowany tylko przez specjalistę, aby nie utrudniał ruchu nadjeżdżającego;
- LED – światło białe, mocno przypominające światło dzienne, zużywa bardzo mało energii elektrycznej, a małe diody pozwalają na udekorowanie reflektora w różnych stylach.
Porównanie żarówek samochodowych
Najistotniejsze są dwa ostatnie typy lamp, ponieważ ich światło jest kilkakrotnie wyższe niż halogenów, a zużycie energii jest znacznie niższe.
Optyka samochodowa, jak każda jednostka, może zawieść, chociaż nie jest to zrozumiałe. Reflektor jest przecież fabrycznie uszczelniony, co oznacza, że podczas montażu klosz jest mocno przyklejony do krawędzi odbłyśnika specjalną masą, która nie przepuszcza powietrza. Zapobiega to przedostawaniu się wilgoci i kurzu do wnętrza optyki, ponieważ w przypadku zabrudzenia deflektora strumień świetlny będzie znacznie niższy.
Ponadto reflektor może zaparować. Wynika to ze słabego uszczelnienia, które umożliwia przenikanie wody. Gdy żarówka generuje wysoką temperaturę, wilgoć odparowuje i podczas stygnięcia na szkle i odbłyśniku tworzą się małe kropelki.
Reflektory zaparowane od wewnątrz
Aby rozwiązać ten problem, musisz najpierw zrozumieć, co go spowodowało. Widać, że reflektor zaparował z powodu zerwanej uszczelki, ale nie wiadomo dokładnie, który punkt łączy go z otoczeniem. Można jedynie przypuszczać, że powietrze z wilgocią może przenikać przez uszczelnione obszary, których elementy izolacyjne są przestarzałe i utraciły swoje właściwości. Mówiąc najprościej, między uszczelką a częścią, przez którą mogą przedostać się niepożądane substancje, pojawiła się szczelina. Przyczyną tego zjawiska jest często:
Są to główne powody, dla których reflektory zaparowują, ale wszystkie są związane z naruszeniem pieczęci w taki czy inny sposób. Oznacza to, że aby pozbyć się problemu, wystarczy usunąć wszystkie luki i przecieki. Jeśli jest pęknięcie dyfuzora, pozostaje tylko kupić nowy, ale nadal musi być poprawnie zainstalowany. Ogólnie rzecz biorąc, takie rzeczy nie są rozumiane, ale montowane i kupowane tylko w parach. Oznacza to, że jeśli optyka tylko jednego reflektora jest uszkodzona, lepiej kupić od razu dwie nowe, ponieważ nie można ich naprawić.
Zaparowany reflektor oprócz niedogodności ma wiele innych konsekwencji, przez które optyka staje się bezużyteczna. Z reguły nie można ich uniknąć, ponieważ obecność wilgoci w obudowie już wskazuje na naruszenie integralności obudowy. W rezultacie metale zaczynają korodować, a uszczelnienia niszczeją. Mówiąc najprościej, reflektor zaczyna świecić znacznie gorzej i ostatecznie przestaje działać. To prawda, że do tego momentu pojawi się szereg konsekwencji, które sprawią, że właściciel samochodu będzie cierpieć do czasu samej wymiany:
- słabe światło. W wyniku zamglenia na dyfuzorze osadza się warstwa wody. Wiadomo, że samo załamuje światło, czyniąc je bardziej rozproszonym. W tym przypadku nie widzimy na drodze wyraźnej elipsoidalnej plamy, ale słabą dużą chmurę.
Lampa po lewej jest gorsza niż ta po prawej
- utlenianie kontaktów. Dzieje się tak, ponieważ pod wpływem wilgoci w reflektorze metalowe elementy zaczynają korodować. Jest to najczęściej spotykane na stykach, które następnie tworzą tlenek, który zakłóca przepływ prądu. Konsekwencją tego może być nawet dezaktywacja optyki.
Utleniony kontakt
- Zniszczenie deflektora. Obecność wilgoci w etui jest niekorzystna nie tylko dla metalu, ale również dla elementów odblaskowych. Po podgrzaniu deflektor wytwarza parę. Jeśli wielokrotnie wystawisz go na działanie reflektora, zacznie blaknąć. Światło zaczyna źle odbijać i tej sytuacji nie da się naprawić w żaden sposób, z wyjątkiem wymiany reflektorów.
Zniszczony deflektor reflektora
- zniszczenie lamp. Zdarza się to bardzo rzadko i zwykle przez wodę spadającą bezpośrednio na rozgrzaną żarówkę. Oznacza to, że jest to możliwe tylko w przypadku wyraźnego uszkodzenia dyfuzora lub obudowy.
Lampa samochodowa pękła
Każdy kierowca może znaleźć te konsekwencje. Oczywiście są one często związane z korozją, ponieważ woda i tlen są silnymi utleniaczami. Chociaż obecnie prawie wszystkie reflektory są wykonane z tworzywa sztucznego, co wyklucza występowanie rdzy.
Przed naprawieniem przyczyn zaparowania warto zauważyć, że reflektora samochodowego nie da się naprawić. Już w fabryce jest mocno przyklejony uszczelniaczem, który wystarcza na cały okres użytkowania. A ponieważ obecność kondensatu wskazuje na spadek ciśnienia, to w każdym przypadku naruszona jest jego integralność. Słaba wentylacja może również powodować wilgoć.
Producenci oferują go specjalnie do przepływu powietrza, aby zapobiec zaparowaniu. Oznacza to, że musisz najpierw sprawdzić kanały, a następnie naprawić je zgodnie z określonym algorytmem:
Wszystkie środki naprawcze mają na celu wyeliminowanie wad samego reflektora. W niektórych przypadkach jest to możliwe, ale w niektórych nie. Na przykład, jeśli uszczelka między kloszem a odbłyśnikiem jest zerwana, problem ten można rozwiązać za pomocą uszczelniacza. Jednak ze szczeliną nic nie da się zrobić. W przypadku poważnego zniszczenia optyki lepiej od razu kupić nową, aby nie męczyć głowy.
Zwróć uwagę na wentylację. Często dzieje się tak, ponieważ reflektory w większości samochodów się pocą. Często zdarza się, że zagłuszane jest z fabryki. W takim przypadku można ostrożnie wywiercić mały otwór, wystarczający do cyrkulacji powietrza wewnątrz obudowy. Ale nie możesz też przesadzać, bo możesz tylko pogorszyć sytuację.