Wyświetlacz temperatury przechodzi w czerwony obszar podczas jazdy? To zawsze jest niepokojące. Nieważne, czy jedziesz na spotkanie biznesowe, czy na niedzielną wycieczkę – taka awaria nigdy się nie przyda. Istnieje również niepewność co do przyczyny. Jeśli nie postępujesz właściwie, może to spowodować kosztowne uszkodzenia, aż do całkowitego uszkodzenia silnika. Co zrobić w takim przypadku i jak najszybciej i najbezpieczniej dotrzeć do najbliższego warsztatu, można łatwo wytłumaczyć.
Przegrzany silnik: środki natychmiastowe
Przede wszystkim po prostu nie chcesz, aby silnik doznał trwałego uszkodzenia. W tym celu należy zmniejszyć prędkość do niskiego poziomu – najlepiej około 40 km/h. Celem jest doprowadzenie igły wskaźnika do stabilnej pozycji. Zmniejszając prędkość, silnik spalinowy jest mniej obciążony, wydajność jest zmniejszona, a chłodzenie może uzyskać tylko tak małą przestrzeń do oddychania, jakiej potrzebuje. Jednak na wszelki wypadek skontaktuj się z najbliższym warsztatem lub pojedź tam.
Zatrzymaj się całkowicie, podkręć wentylację
Jeśli wskazówka miernika temperatury nie powróci do zielonej strefy po tych czynnościach, nadszedł czas, abyś zjechał na najbliższy pas awaryjny i natychmiast się zatrzymał. Wyłącz silnik. Przetocz się do bezpiecznego zatrzymania bez dalszego obciążania samochodu. Ustaw grzałkę i powiązany wentylator na maksimum, aby silnik ostygł. (To transportuje przynajmniej część ciepła odpadowego z silnika). Powstającego ciepła w obszarze jazdy nie da się uniknąć w krótkim czasie, ale może to pomóc w zapobieganiu możliwemu uszkodzeniu silnika.
chłodzenie i ochrona
Po bezpiecznym zatrzymaniu ostrożnie otwórz maskę i pozwól, aby wszystko ostygło. Należy jednak uważać, aby nie dopuścić do kontaktu silnika z deszczem lub zimną wodą. Różnica temperatur może spowodować pęknięcia materiału i nieodwracalne uszkodzenia. Nie zaleca się również ponownego uruchamiania samochodu. Ponieważ ryzykujesz ostateczną całkowitą stratą – i kapitałem wymaganym na nowy samochód. Pomoc drogowa i szybkie przekazanie informacji do ubezpieczyciela auta pozwalają uniknąć kosztów i okazują się w tym przypadku tańszą opcją.
Na tropie przyczyny
Profesjonaliści szybko i bezpiecznie usuwają przyczynę przegrzania w warsztacie , tak jak podczas pit stopu w sporcie motorowym . Po całkowitym ostygnięciu samochodu sprawdzany jest układ chłodzenia na platformie podnoszącej pod kątem nieszczelności. Pęknięte lub nieszczelne węże to najczęstsze przyczyny przegrzania. Uszkodzenie to ma tę zaletę, że można je łatwo i stosunkowo tanio naprawić. Uszkodzenie instalacji elektrycznej lub zasilania jest również szybko usuwane. Wymiana mniejszych części, takich jak uszkodzony wyłącznik, bezpiecznik czy termostat jest tania i szybka. Jednak nowy wentylator może być droższy.
Możliwe z góry
Aby upewnić się, że nic z tego nie wydarzy się w pierwszej kolejności, konieczna jest ciągła konserwacja układu chłodzenia. Większość producentów i tak sprawdza to w ramach kontroli gwarancyjnej oferowanej w określonych odstępach czasu. Wszystkie możliwe problematyczne części, od gaźnika po uszczelkę głowicy cylindrów, są szczegółowo sprawdzane podczas tych kontroli. Profesjonalne warsztaty również same oferują tę usługę, zwłaszcza w przypadku starszych pojazdów, które są bardziej podatne na takie problemy.