zawartość
- Jaki jest najlepszy sposób zmiany biegów w samochodzie?
- Kiedy muszę zmieniać biegi w samochodzie?
- Który sprzęt jest właściwy?
- Typowe błędy podczas przełączania
- Zalety jazdy z manualną skrzynią biegów
- Wniosek
Jaki jest najlepszy sposób zmiany biegów w samochodzie?
Prawdziwą zmianę zaczynasz z całkowicie wciśniętym sprzęgłem. W ten sposób unikniesz uszkodzenia sprzęgła i skrzyni biegów, ponieważ w ten sposób energia nie jest przenoszona z silnika do skrzyni biegów. Musisz wciskać sprzęgło przez całą zmianę.
Zaraz potem zdejmujesz nogę z pedału gazu. Teraz możesz użyć dźwigni zmiany biegów, która zwykle znajduje się pośrodku pojazdu, między fotelem kierowcy i pasażera, aby włączyć żądany bieg. Powinieneś robić to tak delikatnie, jak to możliwe, ponieważ gwałtowne, zbyt gwałtowne zmiany biegów mogą z czasem uszkodzić skrzynię biegów. Jeśli poczujesz lekki opór, musisz chwilę poczekać – bieg można wtedy włączać bardzo delikatnie.
Następnym krokiem podczas startu ze startu zatrzymanego jest znalezienie punktu zaczepienia sprzęgła , czyli miejsca, w którym poczujesz pewien opór. Gdy już go znajdziesz, możesz ponownie wcisnąć gaz i puścić sprzęgło. Najlepiej trochę przyspieszyć, szukając punktu szlifowania. Tak zwany gaz wstępny zmniejsza efekt hamowania silnika, a także zapobiega zużyciu sprzęgła, ponieważ wyrównuje prędkości ze sobą. Jeśli zmieniasz biegi podczas jazdy, robisz to samo. Po prostu nie jest tak ważne, aby prawidłowo trafić w punkt szlifowania sprzęgła.
Jeśli nie ma nieprzyjemnych szarpnięć lub zauważalnego opóźnienia w jeździe, to udało Ci się i pomyślnie zmieniłeś bieg.
Kiedy muszę zmieniać biegi w samochodzie?
W samochodzie ze skrzynią biegów należy wrzucić prawy bieg już na początku podróży: albo bieg wsteczny jest odpowiedni – na przykład podczas parkowania poza miejscem parkingowym – albo pierwszy bieg, aby ruszyć normalnie przodem do kierunku jazdy. Przy mocniejszych pojazdach możliwe jest również ruszanie na drugim biegu – ale prowadzi to do szybszego zużycia sprzęgła, a to może być bardzo kosztowne!
Wrzucasz drugi bieg natychmiast po ruszaniu. Najlepiej przy około 3500 obr./min ; potem kolejne wyższe biegi można włączyć, gdy zostanie osiągniętych około 2000 do 2500 obrotów na minutę.
Chociaż początkujący kierowcy często trochę boją się zmieniać biegi, większość kierowców szybko wyrabia sobie wyczucie właściwego czasu i właściwego biegu.
Przy ilu km/h należy zmieniać biegi?
Oczywiście różni się to trochę w zależności od pojazdu, ale następujące wartości mogą służyć jako przybliżone wartości orientacyjne:
-
- Biegi: do ruszania, do zatrzymywania się, do parkowania
-
- Bieg: do maksymalnie 35 km/h
-
- Bieg: do maksymalnie 60 km/h
-
- Bieg: do maksymalnie 80 km/h
-
- Bieg: od 80 km/h
-
- Bieg – jeśli jest dostępny: od 100 km/h
Jak wspomnieliśmy powyżej, wartości te mogą się różnić w zależności od pojazdu – ale jeśli pojazd jest eksploatowany przez dłuższy czas, szybko zauważysz, kiedy nadszedł właściwy moment na zmianę biegów.
Wskazane jest, aby zmieniać biegi we właściwym czasie: zbyt wczesna zmiana biegów prowadzi do utraty mocy i często trzeba to zrekompensować, zmniejszając bieg na niższy; Z drugiej strony, jeśli zbyt późno zmienisz bieg , zużyjesz więcej paliwa i będziesz mieć większy wpływ na środowisko . Ponadto silnik będzie w tym przypadku wył. Znak, że prędkości gwałtownie rosną do niezdrowych wysokości. Powoduje to szybko trwałe uszkodzenie, zwłaszcza na zimnym silniku , a także niepotrzebnie zwiększa zużycie ważnych (i często drogich) części.
Który sprzęt jest właściwy?
To nie zależy tylko od szybkości. Aby chronić hamulce, podczas zjazdów ze wzniesienia można wybrać niższy bieg, a tym samym wykorzystać efekt hamowania silnika. Możesz zmienić biegi nieco później , aby uzyskać szybką, sportową jazdę i gwałtowne przyspieszenie . Jednak powoduje to większe zużycie paliwa i na dłuższą metę może stać się drogie.
Krótko przed wysoką górą lub stromym zakrętem zmiana biegów na wyższy zazwyczaj nie jest opłacalna, ponieważ później wymagane jest hamowanie lub większa moc. Musiałbyś niepotrzebnie redukować bieg na niższy.
Typowe błędy podczas przełączania
Jeśli (w najgorszym przypadku nawet regularnie) popełniasz poważne błędy podczas zmiany przełożeń, może to prowadzić do zwiększonego zużycia . Może to spowodować uszkodzenie sprzęgła, silnika i/lub skrzyni biegów. Aby tak się nie stało, wymieniliśmy tutaj najczęstsze problemy:
Za długo wciskaj sprzęgło
Zbyt długie wciskanie sprzęgła ogromnie skróci jego żywotność , ponieważ podlega ono silnemu tarciu i szybko się zużywa. Lepiej używać sprzęgła tylko wtedy, gdy jest to konieczne, a następnie szybko je zwolnić.
Trzymaj wciśnięte sprzęgło podczas zatrzymywania się na światłach, przejazdach kolejowych itp.
Wiele osób robi to na czerwonych światłach, aby móc szybciej wystartować – ale nie jest to zalecane. Stanowi to duże obciążenie dla tzw. łożyska wyciskowego, ponieważ nie ma ono niwelować przestojów, a jedynie umożliwiać szybką zmianę z jednego biegu na drugi.
Lepiej przestawić go na luz i zdjąć nogę ze sprzęgła. Nie można w ten sposób wystartować jak rakieta, ale sprzęgło wytrzymuje znacznie dłużej. Naprawa sprzęgła w warsztacie wiąże się z dużymi kosztami, dlatego zdecydowanie warto o to zadbać.
„Hamulec” na górze ze sprzęgłem
Jeśli pozwolisz, aby sprzęgło ślizgało się pod górę, z pewnością zatrzymasz się, ale to ogromnie skraca żywotność tego samego.
Lepiej: zatrzymaj się hamulcem ręcznym lub hamulcem. Są one zaprojektowane dokładnie do tego celu i znacznie lepiej wytrzymują obciążenie.
Cały czas trzymaj rękę na dźwigni zmiany biegów
Jeśli cały czas trzymasz dźwignię zmiany biegów w dłoni, uniemożliwisz swobodny ruch drążka zmiany biegów i spowodujesz trwałe uszkodzenie przekładni.
Lepiej: trzymaj obie ręce na kierownicy. Kierujesz także bezpieczniej, a skrzynia biegów może pracować bez zakłóceń.
Przyspieszaj na wysokich biegach przy niskich obrotach silnika
Jeśli przyspieszasz na niskich obrotach na czwartym lub piątym biegu, silnik może z czasem ulec uszkodzeniu. Aby przyspieszyć przy zaledwie kilku obrotach, musi działać przeciwko silnym siłom, które w dłuższej perspektywie prowadzą do zużycia i nieproporcjonalnego zużycia.
Częste przełączanie
W nieznanym pojeździe lub w gorączkowym otoczeniu można szybko włączyć niewłaściwy bieg. Przejście może się również ponownie wysunąć, słychać wtedy nieprzyjemny, głośny odgłos drapania.
Zwykle nie stanowi to problemu, ale nie powinno się to zdarzać częściej, ponieważ istnieje wtedy ryzyko uszkodzenia pierścieni synchronizacyjnych, uszczelek, łożysk igiełkowych czy tulei zmiany biegów.
Wrzuć bieg, który jest za niski
Jeden z nielicznych przypadków, w których uszkodzenie silnika może nastąpić na miejscu: jeśli zmienisz bieg z wysokiego na bieg, który jest o wiele za niski, na przykład z czterech na jeden, obroty rosną niesamowicie szybko. Silnik głośno zaprotestuje a pojazd bardzo szybko zacznie hamować – uważaj na niebezpieczeństwo wypadku! Jest to również bardzo niezdrowe dla silnika: tłoki poruszają się teraz znacznie szybciej niż zawory otwierające się i zamykające, co może spowodować ich wygięcie lub pęknięcie tłoka. W najgorszym przypadku korbowód jest załamany. Dlatego należy uważać, aby przypadkowo nie przełączyć się tak drastycznie.
Nie ma jednak powodów do paniki: większość błędów powoduje uszkodzenie pojazdu tylko wtedy, gdy popełniane są regularnie i przez dłuższy czas. Żaden samochód od razu nie odda ducha, po prostu zmieniając biegi lub zrzucając bieg.
Zalety jazdy z manualną skrzynią biegów
Dla wielu jazda z manualną skrzynią biegów wydaje się skomplikowana. Szczególnie początkujący kierowcy lub kierowcy przyzwyczajeni do samochodów automatycznych często muszą przyzwyczaić się do prawidłowej zmiany biegów. Ale jazda z przełącznikiem ręcznym ma również istotne zalety:
- Oszczędzaj paliwo: Model z manualną skrzynią biegów zużywa mniej paliwa niż jego wersja automatyczna.
- Radość z jazdy: szorstka, sportowa i samodzielna, tak właśnie wygląda jazda z przełącznikiem ręcznym. W przeciwieństwie do samochodu automatycznego, kierowca przez cały czas ma pełną kontrolę nad zachowaniem kierowcy, może szybciej reagować na warunki pogodowe, takie jak lód i śnieg, i ma mniej problemów podczas pokonywania zakrętów. Ręczna skrzynia biegów jest również łatwiejsza w prowadzeniu na nierównych powierzchniach.
- Niższe koszty: Niezależnie od tego, czy chodzi o zakup, czy o naprawę – w przypadku pojazdu ręcznego koszty są znacznie niższe. Naprawy są również łatwiejsze do przeprowadzenia i wymagają mniej czasu i wysiłku.
- Wytrzymałość: Nawet dzisiaj manualne skrzynie biegów są mniej podatne na zużycie i uszkodzenia.
Wniosek
Przy odrobinie praktyki poprawna zmiana biegów nie jest taka trudna. Jeśli jesteś przyzwyczajony do jazdy z ręczną zmianą biegów, zwykle przyzwyczaisz się do tego szybko z jednego pojazdu do drugiego. Jeśli zwrócisz uwagę na właściwy moment na zmianę biegów, możesz zaoszczędzić paliwo i uniknąć zużycia. Ponadto prowadzenie samochodu manualnego jest tańsze niż prowadzenie samochodu automatycznego, jeśli prowadzisz prawidłowo.