Z jakich rozwiązań zabezpieczających nasz pojazd byśmy nie skorzystali, należy pamiętać, że nic nie jest wieczne. Tak samo jak zabezpieczenie, np. telefonu. Stosowane folie, szkła ochronne, powłoki wodoodporne czy etui z czasem tracą swoje właściwości ochronne lub ulegają uszkodzeniu czy zniszczeniu i należy je odświeżyć lub wymienić. Nie tylko po to aby nadal móc korzystać z telefonu, ale także po to, aby zachować jego nienaganny wygląd.
Wielu użytkowników zapomina o tym i po nałożeniu jednej warstwy ochronnej, pozostają przy niej na długi okres czasu, a przecież nic nie jest wieczne i z czasem po prostu może się zetrzeć lub stracić swoje właściwości.
Dokładnie tak samo jest z powłoką ceramiczną. Zapewnia niepowtarzalną ochronę karoserii, ale nie jest niezniszczalna oraz, podobnie jak i przy jej braku, nasz pojazd nadal wymaga pielęgnacji. Czasami okazuje się, że od chwili zabezpieczenia pojazdu, będziemy musieli poświęcić nawet więcej czasu na jego pielęgnacje.
https://badanie-techniczne.pl/2018/11/powloka-ceramiczna-czy-folia-ochronna/
Ochrona to inwestycja, która kosztuje
Inwestycja w ochronę może być więc rozpatrywana w kilku kontekstach. Przykładowo ochrony pojazdu przed uszkodzeniami, np. w samochodach Off Road stosuje się liczne wzmocnienia, zabezpieczenia, kraty, itp. które też ulegają uszkodzeniu i jeśli nie spełniają swojej roli, należy je wymienić. Nie każda z tych osłon zapewni też 100% ochronę samochodu. Czasami jej rola ogranicza się do zniwelowania poważniejszych uszkodzeń, ale nie ich całkowitego wyeliminowania.
Nie trzeba myć samochodu
Podobno po nałożeniu powłoki ceramicznej, samochód pozostaje nieskazitelnie czysty… pod warunkiem, że regularnie go myjemy.
Powłoka ceramiczna nie niweluje potrzeby mycia samochodu. Jedynie, przy regularnym odwiedzaniu myjni, pozwala skuteczniej pozbyć się zabrudzeń przy mniejszym wysiłku. Jeśli jednak zaniedbamy nasz samochód, powłoka ceramiczna, podobnie jak czysta powłoka lakiernicza, szybko przestanie pełnić swoją funkcję ochronną i wizualnie zapewni nam sporo rozczarowania.
Powłoka ceramiczna sprawi, że auto będzie wyglądało jak nowe przy mniejszym zaangażowaniu w jego pielęgnację. Dodatkowo pozwoli na szybsze uzyskanie błysku, bez konieczności woskowania.
Podobnie jak na karoserii niezabezpieczonej tak i na powłoce ceramicznej osadza się dokładnie ten sam brud. Owszem, w mniejszej ilości, zwłaszcza w kontekście wody (deszcz, woda z kałuży), dlatego że powłoka ceramiczna ma świetne właściwości hydrofobowe. Powoduje to, że woda „łatwiej” spływa z niej. Ale nie oznacza to, że powłoka ceramiczna nie zatrzymuje śladów po zanieczyszczeniach z powietrza czy minerałów.
W praktyce, jak napisałem wyżej, powłoka ceramiczna ułatwi nam mycie przy znacznie mniejszym wysiłku w nie włożone.
Rysy i odpryski – mnie to nie dotyczy
Powłoka ceramiczna jest znacznie bardziej odporna na zarysowania niż powłoka lakiernicza. Nie jest jednak kuloodporna, co oznacza, że także będzie ulegała powstawaniu śladów rys i odprysków, w mniejszym lub większym stopniu. Dokładnie tak samo jak działa szkło ochronne na telefonie, które może być równie wysokiej jakości co szkło ekranu telefonu. Zapewnia ochronę, ale przyjmuje też na siebie ryzyko uszkodzenia ekranu. Po pewnym czasie stosowania także będzie wyglądało źle i trzeba będzie je wymienić.
Pamiętajmy, że powłoka ceramiczna, chociaż wielu może kojarzyć się z babciną ceramiką, to tak naprawdę bardzo cienka warstwa. Warstwa, którą nakładamy gąbką, a następnie polerujemy szmatką. Powstająca warstwa i zabezpieczenie, jest niczym nałożony i wypolerowany na karoserii wosk.
O ile więc powłoka ceramiczna zapewnia nam łatwiejszą pielęgnację, uchroni nas także przed zniszczeniami lakieru. Zniszczeniem powstałymi od „zużycia” a więc, bardziej od zmatowienia czy powstania mikrorysek. Ochrona ceramiczna nie chroni w żaden sposób od uszkodzenia powłoki lakierniczej, np. od obcierki parkingowej, od kamieni, odprysków na autostradzie, itp..
Jeśli oczekujesz takiej właśnie ochrony, powinieneś zainteresować się, np. folią kolorową lub transparentną. W tym drugim przypadku jest ona często stosowana nawet przez samych producentów samochodów. Za dodatkową opłatą oferują jej nałożenie w newralgicznych miejscach, np. na przednim zderzaku, progu bagażnika, itp..
Folia to jest właśnie ochrona idealnie nadająca się na autostrady i do miasta. Powłoka ceramiczna jest raczej ochroną dekoracyjną, a więc nie ma wpływu na kolor lakieru. Nie zmienia też nic w wyglądzie pojazdu (poza tym że zapewnia lepszy połysk). Jednak jego rolą jest właśnie ochrona lakieru przed mikrouszkodzeniami oraz zmniejszenie nakładu pracy potrzebnego na jego pielęgnację.
Podsumowanie
Powłoka ceramiczna nie chroni samochodu przed uszkodzeniami, nie chroni lakieru przed głębokimi rysami i odpryskami. Powłoka ceramiczna podnosi wartość pojazdu, ale nie cenę, co wartość wizualną, która po kilku latach stosowania powłoki ceramicznej (która ma przeważnie żywotność 4-5 lat) zapewni lakierowi naszego samochodu wspaniały wygląd. O ile wcześniej nie zarysujemy go na parkingu.
Powłoka ceramiczna chroni nie tylko elementy lakierowane, można nią pokrywać także szkło, plastik, np. reflektory).
Powłoka ceramiczna należy do tego typu ochrony, która najlepsze efekty da na nowym lakierze, wzmacniając go. Na odświeżonym lakierze, a więc np. kiedy zajęliśmy się doprowadzeniem do porządku naszego starego samochodu. Następnie chcemy odświeżyć jego wygląd nie tylko profesjonalną polerką ale i właśnie ceramiką.
Czy można samemu nałożyć powłokę ceramiczną? Tak. Kluczowym jest jednak to aby dokładnie stosować się do instrukcji i kontrolować czas. Tego typu warstwy ochronne, źle nałożone, mogą przynieść sporo szkód dla naszego lakieru, dlatego jak zawsze, warto rozważyć skorzystanie z profesjonalnego studia detailingowego w Twojej okolicy.