Czym lepiej zabezpieczyć lakier samochodu: powłoka ceramiczna czy folia ochronna? Zebrałem dla Was najważniejsze informacje o obu produktach. Warto zwrócić uwagę, że w przypadku folii ochronnych rozróżniamy tutaj folie barwione oraz transparentne, ale także monomeryczne, polimerowe, wylewane. Wybór właściwej folii przełoży się na jej żywotność, zdolność samoregeneracji, grubość i cenę.
Powłoka ceramiczna
Powłoka ceramiczna charakteryzuje się chemicznym powiązaniem z lakierem, który w efekcie zapewnia lakierowi dodatkową powłokę ochronną. Jednak to nie tylko dodatkowa warstwa, która jako pierwsza będzie miała styczność ze wszelkimi zabrudzeniami. To także skuteczne narzędzie do odpychania zanieczyszczeń.
Powłoka ceramiczna zapewnia wysoki połysk oraz posiada właściwości hydrofobowe. Oznacza, że spływająca po niej woda nie osiada się na lakierze lub pozostaje w niewielkiej ilości. Przekłada się to na skuteczną ochronę przed zabrudzeniami oraz znacznie łatwiejszą i pochłaniającą mniej wysiłku pielęgnację lakieru. Pisząc wprost, powłoka ceramiczna wypełnia mikropory, a zarazem tworzy idealnie gładką powierzchnię.
https://badanie-techniczne.pl/2018/11/powloka-ceramiczna-czy-warto-zabezpieczac-tym-lakier/
Należy jednak pamiętać, że ochrona ceramiczna nie niweluje potrzeby mycia samochodu. W zależności od rodzaju zanieczyszczeń, będą one nadal osiadały na lakierze i ingerowały w lakier. Dzięki powłoce ceramicznej ich usunięcie będzie znacznie łatwiejsze, a sam lakier zabezpieczony. Zabezpieczony dodatkową powłoką ochronną, co przede wszystkim przełoży się na jego wygląd na przełomie kilkunastu lat.
Powłoka ceramiczna jest bardzo trwała i tu w zależności od produktu, zapewnimy sobie spokój na kilka lat. Należy pamiętać, że powłoka ceramiczna zapewniając wysoki połysk i dużą odporność na zarysowania. Faktycznie pozwoli nam uniknąć matowienia lakieru czy powstawania licznych mikrorys. Nie chroni jednak przed zarysowaniami oraz odpryskami, chociaż w pewnej części może je na siebie przyjąć. Dlatego wymaga regularnej konserwacji, w efekcie chroniąc lakier właściwy, który jest znacznie miększy.
Powłoka ceramiczna wymaga okresowej konserwacji i odświeżenia. Oznacza, że podobnie jak wszelkiego rodzaju woski i powłoki polimerowe, ściera się, zużywa.
Nałożenie powłoki ceramicznej kosztuje od około 1000 zł w górę, przy czym należy pamiętać, że obejmuje ono: przygotowanie lakieru do aplikacji powłoki oraz samo nałożenie. Zwykle proces ten trwa 1 do maksymalnie 2 dni.
Folia ochronna
Na początku warto zastanowić się nad wyborem właściwej dla nas folii. Folie ochronne, np. popularne transparentne, potrafią mieć grubość już 20 mikrometrów. W przeciwieństwie do powłoki ceramicznej, twardej, folia jest bardzo miękką formą ochrony lakieru, ale mimo to odporną na liczne uszkodzenia. Zdecydowanie jest świetnym wyborem do miasta i na autostrady, gdzie ryzyko mechanicznego uszkodzenia lakieru, np. w wyniku obcierki czy uderzenia kamienia, jest znacznie większe.
Folie ochronne posiadają termopamięć, a drobne zarysowania potrafią same się zabliźnić pod wpływem ciepła. Dzięki temu folie ochronne są świetnym narzędziem ochrony samochodu przed odpryskami, delikatnymi zarysowaniami. Całkowicie niwelują zużycie lakieru, spowodowane codziennym użytkowaniem. Fizycznie lakier nie ma żadnego kontaktu z otoczeniem, chociaż ten efekt osiągnąć możemy także przy zastosowaniu powłoki ceramicznej. Ta jednak jest znacznie cieńsza, a jej cele nadrzędne opisałem wyżej.
Folie ochronne mają właściwości amortyzujące, co także ma duże znaczenie przy absorbowaniu uszkodzeń, wynikających np. z uderzenia ziaren piasku, kurzu, owadów, itp.
W przypadku folii, jest to wydatek od 2000 zł w górę, a ogromne znaczenie będzie miało tu dokładnie przygotowanie lakieru, nałożenie folii oraz jej naciągnięcie.
Folie ochronne to nie tylko skuteczna ochrona mechaniczna, ale także łatwy sposób na zmianę wyglądu samochodu. Ochrona transparentna pogłębia kolor nadając mu jeszcze ciekawszy wygląd, chociaż niekoniecznie połysk jaki oferuje powłoka ceramiczna. Folie kolorowe potrafią nadać pojazdom unikalny wygląd.
Nałożenie folii nie powinno zająć więcej jak 1 do 2 dni w zależności od złożoności pojazdu, ilości detali.
Podsumowanie
Należy pamiętać, że w obu przypadkach przed aplikacją ochrony należy zadbać o stan lakieru. Raz: dlatego że obie formy ochrony lakieru nie są tanie, dwa: po nałożeniu chcemy uniknąć rodzących się, np. ognisk rdzy, zwłaszcza w przypadku folii.
Należy pamiętać, że o ile powłoka ceramiczna prawdopodobnie zetrze się na przestrzeni kilku lat (dlatego wymaga konserwacji) o tyle folię, możemy w każdej chwili ściągnąć i założyć kolejną.
Reasumując: powłoka ceramiczna to ochrona detailingowa, zapewniająca przede wszystkim świetny wygląd, ochronę wizualną lakieru, pomoc w utrzymaniu czystości. Napisałbym że polecam ją każdemu, dla kogo wygląd ma ogromne znaczenie i kto mimo wszystko lubi gdy jego samochód jest cały czas czysty. Powłoka z folii ochronnej to ochrona mechaniczna, ochrona przed uszkodzeniami powstałymi podczas codziennej eksploatacji pojazdu. Idealny środek na trasy i do miasta. Ochrona dla każdego rodzaju pojazdu, w którym chcemy podtrzymać stan lakieru przez długie lata. Jednocześnie wzmocnić go i zabezpieczyć przed typowymi uszkodzeniami, które doprowadzą do jego degradacji.
car detailing warszawa, car detailing poznan, car detailing wroclaw