Powietrze się skończyło, a potem co? Mamy dziesięć wskazówek, które pomogą Ci w przypadku przebicia opony. Oraz: Niektóre modele samochodów mają na pokładzie koło awaryjne zamiast koła zapasowego. Przeczytaj tutaj, co musisz wiedzieć o kołach awaryjnych.
Przebita opona – co teraz? Dziesięć wskazówek:
1. Szukaj profesjonalnej pomocy
Przed przystąpieniem do naprawy z użyciem uszczelniacza do opon, jeśli to możliwe, skontaktuj się z serwisem pomocy drogowej, specjalistycznym warsztatem lub sprzedawcą opon. Ponieważ są w stanie trwale naprawić lub wymienić uszkodzoną oponę.
2. Zostaw obce przedmioty w oponie
Zostaw wbity gwóźdź w oponie i sprawdzaj i koryguj ciśnienie powietrza w krótkich odstępach czasu. W ten sposób można ewentualnie dotrzeć do specjalistycznego warsztatu.
3. Zawsze najpierw czytaj instrukcje
Jeśli zestaw awaryjny ma być używany, lepiej zapoznać się z instrukcją w samochodzie przed rozpoczęciem naprawy, a nie tylko w trasie – i postępować zgodnie z nią. W zasadzie uszkodzeń ściany bocznej opony nie da się naprawić.
4. Barierka
Do wszystkich napraw w pobliżu drogi obowiązkowe są światła awaryjne, trójkąt ostrzegawczy i kamizelka odblaskowa. Dodatkowe światła zapewniają większe bezpieczeństwo w nocy. Ze względów bezpieczeństwa osoby nie pracujące bezpośrednio przy pojeździe powinny szukać schronienia z dala od niego, na przykład za barierką.
5. Upewnij się, że powierzchnia jest czysta
Zabrudzone rdzenie zaworów mogą szybko przeciekać.
6. Odrzuć uszkodzony obszar opony do naprawy
W ten sposób szczeliwo może bezpośrednio dotrzeć do uszkodzenia. Następnie ostrożnie poruszaj pojazdem, aż zostanie uszczelniony.
7. Prawidłowo rozprowadź szczeliwo
W przypadku niewielkich uszkodzeń barku i ściany bocznej opony możliwe jest nałożenie uszczelniacza na uszkodzony obszar poprzez ostrożne pokonywanie zakrętów.
8. Monitoruj ciśnienie powietrza
Po naprawach sprawdzaj ciśnienie powietrza w oponach w krótkich odstępach czasu, aby być po bezpiecznej stronie.
9. Dostosuj ilość uszczelniacza zgodnie z wymaganiami podczas zmiany kół
Ilość uszczelniacza seryjnego używanego przy przejściu na szerokie opony jest często zbyt mała. Według Continental na pokładzie powinno znajdować się około 300 ml płynu w przypadku opon o szerokości do 205 mm, około 450 ml w przypadku 245 mm i około 560 ml w przypadku opon sportowych o szerokości powyżej 245 mm.
10. Przestrzegaj limitów obciążenia
Nie jedź szybciej ani dalej niż zaleca producent. Zleć jak najszybciej profesjonalną naprawę lub wymianę uszkodzonej opony. W większości przypadków przy naprawie lub zakupie nowej opony nie są naliczane żadne dodatkowe koszty za czyszczenie lepkiej felgi.
Jeśli Twój samochód jest wyposażony w dojazdowe koło zapasowe, możesz użyć go jako prowizorycznego rozwiązania w przypadku przebicia opony, aby móc pojechać do najbliższego warsztatu i wymienić wadliwe koło. Ponieważ w przeciwieństwie do pełnoprawnych kół zapasowych, koła awaryjne nie są przeznaczone do stałego użytkowania.
Przestrzegaj ograniczenia prędkości
Dojazdowe koła zapasowe już różnią się wizualnie od innych kół, ponieważ opony do dojazdowych kół zapasowych mają znacznie węższy bieżnik. Z tego powodu obowiązują również specjalne warunki użytkowania kół awaryjnych, których należy bezwzględnie przestrzegać. Z reguły nie wolno przekraczać prędkości 80 km/h na wąskim kole pomocniczym. Obowiązujące ograniczenie prędkości jest zwykle zapisane na kole lub w instrukcji obsługi samochodu.
Opony na koła zapasowe: cechy szczególne
Ponieważ posiadanie na pokładzie koła zapasowego gotowego do użycia w przypadku przebicia opony może być przydatne, należy regularnie sprawdzać, czy obejście działa prawidłowo. Należy pamiętać, że wąskie opony do kół zapasowych, w przeciwieństwie do zwykłych opon samochodowych, powinny mieć zwykle ciśnienie powietrza 4,2 bara, aby zapewnić niezbędną nośność.
Jak znaleźć odpowiednią oponę zastępczą
Jeśli samo prowizoryczne urządzenie jest uszkodzone lub przestarzałe, a zatem nie jest gotowe do użycia w sytuacji awaryjnej, należy wymienić oponę. W przeciwieństwie do opon konwencjonalnych, wymagany rozmiar opony do dojazdowego koła zapasowego nie jest podany w Części I dowodu rejestracyjnego. Dlatego skoncentruj się na oponie, która ma zostać wymieniona. Znajdziesz tam podobną kombinację liter i cyfr jak na pełnych kołach, z tą różnicą, że opony na koła zapasowe są wstępnie oznaczone literą „T”. Oznacza to, że używanie jest dozwolone tylko przez krótki czas („Tylko do użytku tymczasowego”). Poza tym struktura kombinacji jest taka sama jak w przypadku zwykłych opon. Ewentualne oznaczenie to np.: T 115/70 R15 90M dla opony o szerokości 11,5 centymetra do kół awaryjnych,