Dzięki ciągłemu rozwojowi samochodu, kupując samochód, możesz teraz wybrać swój ulubiony z szerokiej gamy typów przekładni. Półautomatyczna skrzynia biegów raz za razem powoduje zamieszanie. Czy to automatyczna skrzynia biegów, czy nie?
sprzęgło i konwerter
W konwencjonalnej manualnej skrzyni biegów do oddzielenia silnika od skrzyni biegów służy sprzęgło. Musisz nacisnąć pedał sprzęgła stopą. W półautomatycznej lub automatycznej skrzyni biegów pedał sprzęgła nie jest obecny. Czy to oznacza, że dwa systemy zmiany biegów nie potrzebują sprzęgła?
Tak właśnie jest w przypadku automatycznych skrzyń biegów . Zamiast sprzęgła między silnikiem a skrzynią biegów znajduje się przemiennik momentu obrotowego. Przenosi on moment obrotowy z silnika do sprzęgieł wielopłytkowych w automatycznej skrzyni biegów. Ponadto zwiększa się moment obrotowy w przekładni hydrokinetycznej, dzięki czemu możliwy jest rozruch lub przyspieszanie. Przekładnie planetarne znajdują się w automatycznej skrzyni biegów i są hamowane lub przyspieszane za pomocą taśm hamulcowych i sprzęgieł wielopłytkowych. W ten sposób producenci mogą zaimplementować do dziewięciu biegów w ciasnych przestrzeniach.
Z drugiej strony półautomatyczna skrzynia biegów prawie nie różni się od manualnej skrzyni biegów. Konwencjonalne suche sprzęgło jest przymocowane do koła zamachowego, znajdującego się między silnikiem a skrzynią biegów. To przenosi moment obrotowy z silnika na wał wejściowy skrzyni biegów. Silnik można oddzielić od skrzyni biegów za pomocą sprężyn membranowych na obudowie sprzęgła. Podczas procesu zmiany biegów poszczególne koła zębate są mocno połączone z wałem wejściowym lub wyjściowym. Podobnie jak w przypadku manualnej skrzyni biegów, możliwych jest do sześciu różnych przełożeń.
Proces łączenia
Jednak półautomatyczna skrzynia biegów nie jest skrzynią manualną. W przypadku ręcznej skrzyni biegów sam przejmujesz zmianę biegów, podczas gdy półautomatyczna skrzynia biegów obsługuje sprzęgło za Ciebie. Układ elektrohydrauliczny oddziela silnik od skrzyni biegów, podczas gdy Ty inicjujesz zmianę biegów za pomocą dźwigni lub łopatek zmiany biegów.
Odbywa się to za pomocą czujnika znajdującego się w dźwigni zmiany biegów lub w manetkach zmiany biegów. Jeśli czujnik wykryje, że chcesz zmienić biegi, natychmiast wysyła sygnał elektryczny do jednostki sterującej skrzynią biegów. Jednostka sterująca przekazuje następnie polecenie do siłownika. Przy półautomatycznej skrzyni biegów jest to pompa hydrauliczna lub silnik elektryczny. Sprzęgło jest odłączane za pomocą mechanizmu zwalniającego, a silnik jest oddzielony od skrzyni biegów.
Zmiana biegów
Po oddzieleniu silnika od skrzyni biegów koła zębate są odciążone i następuje zmiana biegów. Jednostka sterująca skrzyni biegów wysyła sygnały elektryczne do silników siłowników w skrzyni biegów. Są one połączone z widelcami zmiany biegów i w ten sposób dostosowują rękawy zmiany biegów zgodnie z potrzebami. Koła zębate są poluzowane od wału napędowego lub mocno z nim połączone za pomocą tulei zmiany biegów. Pozwala to na nowe przełożenie i ponowne sprzęganie sprzęgła.
Bardziej popularna alternatywa
Półautomatyczna skrzynia biegów różni się od automatycznej skrzyni biegów sposobem zmiany przełożeń oraz konstrukcją. Z tego powodu nie może być tak nazwany. Dzięki automatycznej skrzyni biegów zmiany biegów mogą być również dokonywane prawie niezauważalnie. Z drugiej strony w przypadku półautomatycznej skrzyni biegów zmiany biegów trwają dłużej, a zatem są mniej komfortowe dla kierowcy.
Z tego powodu producenci coraz częściej instalują dziś przekładnie dwusprzęgłowe. Są one oparte na zasadzie półautomatycznej skrzyni biegów, ale mają dwa sprzęgła. Jedno sprzęgło zmienia biegi parzyste, a drugie nieparzyste. Podczas gdy jedno sprzęgło jest włączone, drugie jest odłączone, a jego biegi są odciążone.
Oznacza to, że na tym wale skrzyni biegów można już zmienić następny bieg. Gdy wymagana jest zmiana biegu, pozostaje tylko włączyć sprzęgło. Umożliwia to szybszą zmianę biegów, lepsze emisje i bardziej komfortowe wrażenia z jazdy. Dlatego też dwusprzęgłowa skrzynia biegów jest również bardziej popularną alternatywą dla automatycznej lub manualnej skrzyni biegów.