Jest bardziej stabilny na czterech nogach niż na dwóch. Inżynierowie też to wiedzą. Dzięki napędowi na wszystkie koła i czterem napędzanym kołom samochód prowadzi się stabilniej, moc silnika lepiej wychodzi na drogę, a przyczepność wzrasta. Dotyczy to w zimie ze śniegiem i lodem oraz na śliskich drogach wiosną, latem i jesienią. Jeśli współczynnik tarcia na suchej drodze wynosi około 0,8 mu (µ), to tylko około 0,2 µ na lodzie.
Gdy droga jest śliska, opony mogą przez to znacznie gorzej przenosić moc – koła się kręcą, a samochód nie rusza. Jest to znacznie mniej powszechne w pojazdach z napędem na wszystkie koła. Dzięki nim skrzynia rozdzielcza przenosi efektywne siły na wszystkie koła, równomiernie lub inaczej, w zależności od wersji. To sprzyja bezpieczeństwu jazdy. Ale są różnice między systemami.
Co należy wziąć pod uwagę przy napędzie na wszystkie koła?
Obecnie napęd na wszystkie koła jest reprezentowany w prawie każdej klasie pojazdów, od małych samochodów po supersportowe samochody. Samochody kompaktowe, sedany, kabriolety , samochody dostawcze, kombi, SUV-y i SUV-y. W samych Niemczech producenci oferują ponad 150 różnych modeli z napędem na wszystkie koła.
Cztery opony dają większą moc na drodze niż dwa napędzane koła. Jasny. Pytanie tylko: czy wszystkie cztery koła muszą być napędzane na stałe, bo to kosztuje więcej paliwa niż gdyby tylko jedna oś napędzała pojazd. Z tego powodu napęd na wszystkie koła można zwykle włączyć, więc działa tylko wtedy, gdy jest potrzebny.
W normalnych warunkach drogowych na suchej nawierzchni moc jest przekazywana tylko na jedną oś z przełączalnymi układami. Jeśli elektronika zauważy, że koła napędowe się ślizgają, moc ze skrzyni biegów jest rozdzielana na obie osie. Zwykle działa to doskonale i oszczędza paliwo. Bardzo niewielu kierowców potrzebuje stałego napędu na wszystkie koła. Ogólnie rzecz biorąc, zanim kupisz samochód z napędem na wszystkie koła, powinieneś pomyśleć o tym, do czego chcesz go używać.
Napęd na cztery koła w różnych modelach – różnice
Nie ma jednego napędu na wszystkie koła, ale kilka wariantów. W zależności od producenta nazywane są xDrive, 4Matic, 4WD, 4Motion, All-Mode, ActiveDrive, QuadraTrac, RockTrack, CommandTrack lub Terrain Response.
Podstawowe rozróżnienie dotyczy samochodów z napędem na wszystkie koła
- stały napęd na wszystkie koła: napęd na wszystkie koła jest zawsze aktywny
- Ręcznie załączany napęd na wszystkie koła: napęd na wszystkie koła jest włączany tylko wtedy, gdy wymaga tego sytuacja
- Automatyczne włączanie napędu na wszystkie koła: elektronika decyduje, kiedy przełączyć się na napęd na wszystkie koła
Oprócz napędu na cztery koła istnieją inne pomoce do jazdy w terenie, takie jak
- Blokady mechanizmu różnicowego: Pozwala to na zablokowanie osi, aby nie było poślizgu
- Przekładnia redukcyjna: dwubiegowa skrzynia biegów, która ponownie dzieli wszystkie biegi, tworząc biegi pełzające
Starsze pojazdy terenowe i pojazdy użytkowe często oferują ręcznie wybierany napęd na wszystkie koła. Samochody terenowe, takie jak Łada Niva 4×4 , Land Rover Discovery 1 i 2 oraz Mercedes G-Class, korzystają ze stałego napędu na wszystkie koła. Nowoczesne SUV-y i inne pojazdy wykorzystują automatycznie załączane napędy na wszystkie koła.
Technologia kryjąca się za wieloma nazwami produktów jest bardzo zróżnicowana. Z reguły stosuje się większość systemów opartych na sprzęgłach, które są połączone z silnikami elektrycznymi. Mimo że te wersje napędzają przez większość czasu tylko jedną oś, producenci reklamują je jako stałe napędy na wszystkie koła.
Jakie są wady pojazdu z napędem na wszystkie koła?
Dodatkowa oś napędzana wymaga połączenia z silnikiem. Oznacza to dodatkowe wały napędowe, wał Cardana, sprzęgło i skrzynię rozdzielczą. To kosztuje, więc wersje z napędem na cztery koła są o kilka tysięcy euro droższe niż te z tylko jedną osią napędową, w zależności od modelu i marki. Producenci często łączą tylko mocniejsze silniki z napędem na wszystkie koła, co również podnosi cenę.
Ponadto napęd na cztery koła zwykle zwiększa wagę samochodu, od 50 do ponad 100 kilogramów. To zwiększa zużycie. Nawet jeśli inteligentne systemy napędu na wszystkie koła włączają dodatkową oś tylko w przypadku utraty przyczepności, zużycie wzrasta o co najmniej pół litra. Dzięki stałemu napędowi na wszystkie koła pojazd zużywa znacznie więcej paliwa.
Napęd na wszystkie koła z automatyczną skrzynią biegów
Wielu producentów łączy automatykę i napęd na wszystkie koła. Ma to kilka zalet: Z jednej strony zwiększa się komfort jazdy dzięki automatycznej zmianie biegów. Z drugiej strony klasyczny automat współpracuje ze zmiennikiem momentu obrotowego, który delikatnie i delikatnie rozdziela moc, szczególnie podczas ruszania.
Ręczna skrzynia biegów z ręcznym suchym sprzęgłem może zużywać się szybciej podczas intensywnego użytkowania 4WD, na przykład holowania ciężkiej przyczepy. Nawiasem mówiąc, dotyczy to również skrzyń dwusprzęgłowych z suchymi sprzęgłami. Zazwyczaj jednak łączy się je ze słabszymi silnikami o maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm i dlatego i tak nie nadają się do ciągnięcia ciężkich ładunków.
Które samochody mają napęd na tylne koła i przełączany napęd na wszystkie koła?
W nowoczesnych pojazdach z napędem na wszystkie koła druga oś włącza się automatycznie lub jeździsz na stałe z napędem na wszystkie koła. Z kolei używane samochody z napędem na wszystkie koła mogą być zazwyczaj obsługiwane ręcznie, w tym pojazdy terenowe, takie jak:
- Land Rover Defender
- Toyota Land Cruiser
- Toyota Hilux
- Mercedes klasy G
- Mitsubishi Pajero
Czy napęd na wszystkie koła sprawia, że samochody są bezpieczniejsze?
Pojazd z napędem na przednie koła jest bezpieczny w prowadzeniu. Zanim stanie się niestabilny na zakrętach i zacznie się ślizgać, przepycha przednie koła. Kierowca może zwykle opanować tę nadsterowność, po prostu zdejmując nogę z pedału gazu. W tak ekstremalnych sytuacjach napęd na cztery koła ślizgałby się po wszystkich kołach, co utrudnia niedoświadczonym kierowcom jego złapanie. Ale dzieje się tak tylko w sytuacjach ekstremalnych.
Napęd na cztery koła zwykle zmniejsza tendencję do poślizgu nawet przy niskich prędkościach, zanim do niego dojdzie. Dzięki pojazdowi z napędem na wszystkie koła możesz szybciej pokonywać zakręty i szybciej podjeżdżać pod górę. Ponadto nowoczesne pojazdy z napędem na cztery koła posiadają ESP, a także pojazdy z tylko jedną osią napędową. Pojazd z napędem na wszystkie koła nie jest zatem wcale nieprzewidywalny i zapewnia bezpieczniejsze prowadzenie w większości sytuacji drogowych niż pojazd z tylko jedną osią napędową.
Napęd na wszystkie koła czy na dwa koła?
To zależy od zastosowania. Jeśli jeździsz tylko po mieście i na płaskim terenie, nie potrzebujesz napędu na wszystkie koła. Wtedy możesz zaoszczędzić na dodatkowych kosztach zakupu i paliwa. Jeśli mieszkasz w górach, zaśnieżonych regionach lub często uprawiasz sporty zimowe, pojazd z napędem na cztery koła ma sens. Pojazd z napędem na cztery koła ma również zalety, gdy duża, ciężka przyczepa jest regularnie holowana, na przykład dla koni lub łodzi rekreacyjnych.