Gdy tylko na asfalcie lub chodniku pojawiają się plamy, właściciele samochodów stają się bardzo zaniepokojeni. Jaka może być przyczyna, jeśli np. z układu wydechowego wydostaje się ciecz? Czy jest jakaś wada, czy całość należy uważać za nieszkodliwą? Dowiedz się, co to znaczy, gdy ciecz wyczerpuje się z układu wydechowego w tym artykule. Czasami można zauważyć to zjawisko na czerwonym świetle, gdy pojazd przed Tobą kapie z rury wydechowej. Prawdopodobnie zastanawiałeś się, czy to normalne. Dowiedz się, co możesz zrobić w takim przypadku i zawsze miej pełną kontrolę nad sytuacją.
Woda wypływa z układu wydechowego – nie musisz się martwić!
W silnikach spalinowych spalane są węglowodory, takie jak benzyna i olej napędowy. Ten proces spalania wytwarza wodę i dwutlenek węgla . Silniki, które są zimne i uruchomione, mają również zimny układ wydechowy. Powstała woda może z pewnością skraplać się na zimnym układzie wydechowym i spływać. To, ile wody się tam zbiera, zależy od różnych czynników. Zależy to na przykład od stylu jazdy i temperatury , która powoli rośnie wraz z ruchem. Jest całkiem możliwe, że stosunkowo duża ilość wody zbiera się i spływa rurą wydechową. Woda przepływa przez rurę wydechową w wyniku procesu przyspieszaniapoza. Gdy silnik i układ wydechowy osiągną odpowiednią temperaturę roboczą </strong>, woda nie może się już gromadzić i zamiast tego natychmiast odparowuje .
Czy nagromadzona woda może uszkodzić układ wydechowy?
Ważne jest, aby nagromadzona woda całkowicie opuściła układ wydechowy. Nagromadzona woda może prowadzić do uszkodzeń korozyjnych . W większości przypadków za większe nagromadzenie wody odpowiadają niewielkie odległości . System nie może nagrzać się do optymalnej temperatury roboczej na krótkich dystansach. Skroplona woda pozostaje w układzie wydechowym i może go uszkodzić . Dlatego zdecydowanie należy unikać krótkich podróży, zwłaszcza zimą!
Jakie inne przyczyny może mieć kapiący wydech?
W większości przypadków za gromadzenie się wody odpowiadają krótkie odległości , ale zdarzają się też wyjątkowe przypadki, które pokrywają się z innymi wskaźnikami. Jeśli często musisz uzupełniać wodę chłodzącą , możliwe, że woda chłodząca gromadzi się w układzie wydechowym. W takim przypadku uszczelka głowicy cylindrów w pojeździe może zostać uszkodzona. Kolejną oznaką wady pojazdu jest test smaku. Chociaż nie jest to optymalne rozwiązanie dla Twojego zdrowia, dość szybko możesz określić, czy wszystko jest w porządku z pojazdem. Aby to zrobić, po prostu weź małą kroplę na palec i posmakuj próbki. Konwencjonalna woda skondensowana ma jedenneutralny smak , smakuje albo lekko metalicznie, albo nic. Jeśli jednak woda smakuje lekko alkoholowo lub słodko, może to być woda chłodząca. Woda chłodząca jest często wytwarzana w połączeniu z glikolami . Ten związek chemiczny jest powiązany z cukrem i dlatego smakuje słodko . W takim przypadku odpowiednia jest wizyta w warsztacie.
Co zrobić, gdy z wydechu wydobywa się ciemna ciecz?
Chłodziwo i skroplona woda są przejrzyste i przejrzyste. Jeśli w rurze wydechowej znajdują się pozostałości spalania lub jeśli nagromadziła się sadza, pozostałości mogą połączyć się z płynem. Z wydechu wypłynie wtedy ciemna ciecz. Jeśli jednak ciemna, oleista ciecz wydostaje się z układu wydechowego przez dłuższy czas, znaki ostrzegawcze są czerwone. W takim przypadku należy pilnie udać się do warsztatu i sprawdzić cały system.