Skrzynia automatyczna w odróżnieniu od skrzyni manualnej charakteryzuje się mechanizmem który pozwala na automatyczny dobór biegu do prędkości, przyśpieszenia, obciążenia, itp. Nie oznacza to jednak, że skrzynia automatyczna nie posiada żadnej możliwości regulacji czy wyboru funkcji lub tzw. biegów. Okazuje się, że skrzynia automatyczna może być o wiele bardziej złożona i oferować znacznie więcej funkcji niż skrzynia manualna, która wydawać by się mogła że jest najlepszym rozwiązaniem jeśli chcemy wycisnąć maksymalne możliwości pojazdu.
Podstawowe objaśnienie liter w automatycznej skrzyni biegów
- Transmisja automatyczna – objaśnienie liter
- Automatyczna skrzynia biegów – programy jazdy w aucie
- Objaśnienie liter na dźwigni zmiany biegów
- Do czego potrzebujesz pozycji „N”?
- Co oznacza „M”?
Podstawowe objaśnienie liter w automatycznej skrzyni biegów
O ile więc wiemy, że skrzynia automatyczna może oferować multum ciekawych opcji jej używania, a co za tym idzie prowadzenia pojazdu, warto zwrócić też uwagę na to że nie każdy „program” czy bieg automatycznej skrzynki biegów jest dokładnie tym na co wygląda. Owszem, z jednej strony działa to dokładnie tak jakbyśmy tego oczekiwali, ale warto zwrócić uwagę gdy np. zechcemy zostawić włączony silnik
- P – Parking, pozostawiamy zaparkowany samochód na tym biegu
- R – Reverse, bieg wsteczny
- N – Neutral, czyli popularny „luz”. W tej pozycji skrzynia biegów nie przenosi napędu na koła. Pozycja podobna do P, lecz bez blokady kół. W tej pozycji można uruchamiać lub wyłączać silnik. Korzystamy z niej również, gdy chcemy holować pojazd z automatyczną skrzynią biegów.
- D – Drive. Jest to pozycja do jazdy do przodu na wszystkich dostępnych biegach
- 1, 2, 3, L, S – Poszczególne pozycje, na których uruchamiamy specjalne tryby jazdy. Korzystamy z nich np. podczas hamowania silnikiem, holowania przyczepki lub gdy ruszamy ze śliskiego podłoża, np. śniegu.
- 1 – skrzynia biegów wykorzystuje tylko pierwszy bieg
- 2 – skrzynia korzysta tylko z dwóch pierwszych biegów
- 3 – skrzynia korzysta z trzech pierwszych biegów
- S – Sport – automatyczna skrzynia biegów pracuje w trybie sportowym. Dłużej utrymuje wysokie obeoty, zmienia biegi bardziej agresywnie
- W – Winter (snow) – w niektórych samochodach może być oznaczonym śnieżynką lub gwiazdką. To tryb zimowy który służy do jazdy na śliskich nawierzchniach. Gdy uruchomimy ten tryb samochód może ruszać z drugiego biegu. Uwaga! Używanie tego przełożenia w normalnych warunkach może skutkować uszkodzeniem automatycznej skrzyni biegów!
- Hold – służy do zablokowania danego przełożenia. Na przykład po wybraniu tego trybu na czwartym biegu skrzynia blokuje ten bieg.
- Shift Lock – to przełożenie umożliwia nam zmianę położenia dźwigni zmiany biegów w warunkach serwisowych. Tego przełożenia używamy, gdy nie działa stacyjka oraz gdy nie ma możliwości, aby wcisnąć hamulec główny.
- +/- i M – tryb, w którym możemy zmieniać biegi ręcznie. W zależności od producenta system ten może nosić inne nazwy.
Transmisja automatyczna – objaśnienie liter
Automatyczna skrzynia biegów – programy jazdy w aucie
- Czy ostatnio cieszyłeś się luksusem automatycznej skrzyni biegów? Wciąż masz problemy z literami na dźwigni zmiany biegów? Potrzebne jest więc wyjaśnienie tego.
- Automatyczna skrzynia biegów to manualna skrzynia biegów, w której programy jazdy sterowania skrzynią biegów zwiększają komfort jazdy poprzez uproszczoną obsługę. Ponadto oszczędza się paliwo i ogranicza emisje. Producenci samochodów tacy jak Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroën, Fiat, Honda, Ford i Opel stosują w swoich pojazdach klasyczne automatyczne skrzynie manualne.
Objaśnienie liter na dźwigni zmiany biegów
To może być Twój pierwszy raz w pojeździe z automatyczną skrzynią biegów. Patrzysz na zmiennokształtną i zastanawiasz się, co oznaczają litery na niej. Wyjaśnienie jest stosunkowo proste i oczywiste, jeśli mówisz po angielsku. Każda z tych liter jest pierwszą literą oznaczającą czynność wykonywaną, gdy dźwignia znajduje się w odpowiedniej pozycji przełącznika.
Na przykład „P” oznacza „Park”. Oznacza to, że pojazd znajduje się w pozycji parkowania z blokadą mechaniczną. Więc nie może się odtoczyć.
„R” oznacza „Reverse” i jest zasadniczo biegiem wstecznym. Przy dźwigni zmiany biegów w tej pozycji samochód cofa, gdy tylko kierowca przyspiesza.
Automatyczna skrzynia biegów nie potrzebuje sprzęgła, dlatego masz w tych…
- „N” oznacza „neutralny” i jest bezczynny. Oznacza to, że nic się tu nie dzieje, gdy kierowca przyspiesza.
- „D” to początkowa litera „dysku” i oznacza „jazdę”. Gdy tylko kierowca przyspiesza, pojazd rusza do przodu.
Do czego potrzebujesz pozycji „N”?
W samochodach z manualną skrzynią biegów nazywa się to wysprzęglaniem. To omija sprzęgło i umożliwia pracę silnika bez przykładania siły do kół, a hamowanie silnikiem jest również omijane.
Pozycja N w automatycznej skrzyni biegów jest odpowiednia np. do pchania auta. Jeśli nadepniesz na gaz, silnik wyje bez ruchu pojazdu.
Co oznacza „M”?
Nie każdy samochód z automatyczną skrzynią biegów ma tryb M. Tylko nowe skrzynie biegów mają ręczną klapę wywrotu (Tiptronic).
W trybie M przerzutka jest zablokowana. Na przykład może to wyglądać tak: Kierowca włącza normalny bieg D, a następnie przełącza się w tryb M, dzięki czemu określany jest aktualnie włączony bieg. Umożliwia to np. bardzo czuły start na 3. biegu, co może być bardzo pomocne np. na śniegu.
W przypadku ręcznej zmiany biegów bez trybu M, biegi są ograniczone tylko w górę, tzn. przy przejściu na 3. bieg, biegi 1 i 2 są również zmieniane automatycznie. W trybie M bieg jest ograniczony w górę iw dół, bieg jest praktycznie stały.