Automatyczna skrzynia biegów – programy jazdy w aucie

  • Czy ostatnio cieszyłeś się luksusem automatycznej skrzyni biegów? Wciąż masz problemy z literami na dźwigni zmiany biegów? Potrzebne jest więc wyjaśnienie tego.
  • Automatyczna skrzynia biegów to manualna skrzynia biegów, w której programy jazdy sterowania skrzynią biegów zwiększają komfort jazdy poprzez uproszczoną obsługę. Ponadto oszczędza się paliwo i ogranicza emisje. Producenci samochodów tacy jak Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroën, Fiat, Honda, Ford i Opel stosują w swoich pojazdach klasyczne automatyczne skrzynie manualne.

Objaśnienie liter na dźwigni zmiany biegów

To może być Twój pierwszy raz w pojeździe z automatyczną skrzynią biegów. Patrzysz na zmiennokształtną i zastanawiasz się, co oznaczają litery na niej. Wyjaśnienie jest stosunkowo proste i oczywiste, jeśli mówisz po angielsku. Każda z tych liter jest pierwszą literą oznaczającą czynność wykonywaną, gdy dźwignia znajduje się w odpowiedniej pozycji przełącznika.

Na przykład „P” oznacza „Park”. Oznacza to, że pojazd znajduje się w pozycji parkowania z blokadą mechaniczną. Więc nie może się odtoczyć.

„R” oznacza „Reverse” i jest zasadniczo biegiem wstecznym. Przy dźwigni zmiany biegów w tej pozycji samochód cofa, gdy tylko kierowca przyspiesza.

Automatyczna skrzynia biegów nie potrzebuje sprzęgła, dlatego masz w tych…

  • „N” oznacza „neutralny” i jest bezczynny. Oznacza to, że nic się tu nie dzieje, gdy kierowca przyspiesza.
  • „D” to początkowa litera „dysku” i oznacza „jazdę”. Gdy tylko kierowca przyspiesza, pojazd rusza do przodu.

Do czego potrzebujesz pozycji „N”?

W samochodach z manualną skrzynią biegów nazywa się to wysprzęglaniem. To omija sprzęgło i umożliwia pracę silnika bez przykładania siły do ​​kół, a hamowanie silnikiem jest również omijane.

Pozycja N w automatycznej skrzyni biegów jest odpowiednia np. do pchania auta. Jeśli nadepniesz na gaz, silnik wyje bez ruchu pojazdu.

Co oznacza „M”?

Nie każdy samochód z automatyczną skrzynią biegów ma tryb M. Tylko nowe skrzynie biegów mają ręczną klapę wywrotu (Tiptronic).

W trybie M przerzutka jest zablokowana. Na przykład może to wyglądać tak: Kierowca włącza normalny bieg D, a następnie przełącza się w tryb M, dzięki czemu określany jest aktualnie włączony bieg. Umożliwia to np. bardzo czuły start na 3. biegu, co może być bardzo pomocne np. na śniegu.

W przypadku ręcznej zmiany biegów bez trybu M, biegi są ograniczone tylko w górę, tzn. przy przejściu na 3. bieg, biegi 1 i 2 są również zmieniane automatycznie. W trybie M bieg jest ograniczony w górę iw dół, bieg jest praktycznie stały.