Dziś przyjrzymy się dość ciekawemu tematowi, jakim są wtryskiwacze. Ale najpierw wyjaśnijmy trochę czym one są i jak działają wtryskiwacze. Wtryskiwacze stosowane są zarówno w silnikach benzynowych, jak i wysokoprężnych.
Jak widać z nazwy, zadaniem tych części jest „wtrysk” lub rozpylenie paliwa do silnika. Silniki benzynowe pracowały z gaźnikami do lat 90., ale ta technologia już dawno minęła, ponieważ ma tylko wady w porównaniu z układem wtryskowym.
Zamiast tego od początku silniki wysokoprężne pracowały z układem wtryskowym sterowanym mechanicznie lub, od niedawna, mechanicznie.
Po zniknięciu gaźnika samochody zaczęto wyposażać w silniki wtryskowe, bez względu na to, czy jako paliwo używały oleju napędowego, czy benzyny.
Od czasu pojawienia się tego systemu, jest on stale ulepszany, zaczynając od wtrysku mechanicznego, a następnie elektronicznego jednopunktowego, wielopunktowego, komputerowego, pompy wtryskowej czy common rail do silników Diesla. Obecnie wtrysk jest jedyną metodą zasilania silnika. Jest to również jeden z problemów napotykanych w szczególności w pojazdach z silnikiem Diesla.
Czemu? Cóż, benzyna działa jak rozpuszczalnik, więc wtryskiwacze benzyny są dużo czystsze niż wtryskiwacze diesla, biorąc pod uwagę, że olej napędowy jest dużo bardziej oleisty.
Wtryskiwacze to końcowe elementy całego układu wtryskowego. Wtryskiwacz to część odpowiadająca liczbie tłoków w silniku, wymagająca jednego wtryskiwacza na każdy cylinder.
Istnieją różne typy wtryskiwaczy paliwa, począwszy od prostych wtryskiwaczy paliwa, przez wolnossące silniki benzynowe, po wtryskiwacze paliwa z funkcją pompki, jak te stosowane w starszych silnikach wysokoprężnych.
Samochód wyposażony w turbosprężarkę to inny układ wtryskowy, jest to układ wtryskowy wysokiego ciśnienia, który może osiągnąć nawet 500-1000 barów dla silników diesla. W tej chwili wtryskiwacze są jednymi z najbardziej skomplikowanych elementów samochodu, „wiedzą”, kiedy i ile paliwa rozpylić.
Coraz więcej producentów zaczęło produkować systemy wtryskowe. Najbardziej znane są jednak zasilane elektrycznie Bosch, Delphi i VDO, CR Bosch, CR Delphi, Siemens CR oraz wtryskiwacze Denso.
Jak działają te systemy? Załóżmy, że silnik z wtryskiem bezpośrednim jest typu „pompa-prysznic”, czyli jak sugeruje nazwa wtryskiwacza, pod każdym względem pełni również rolę pompy wtryskowej.
Działają jak sprężynowe strzykawki, które rozpylają olej napędowy po „pchnięciu” lub uruchomieniu przez wałek rozrządu. Wyjaśniono nieco bardziej szczegółowo, że każdy wtryskiwacz jest napędzany pompą niskociśnieniową z olejem napędowym. Kiedy musi nastąpić „wtrysk”, wałek rozrządu naciska na sprężynę wtryskiwacza i wtryskuje olej napędowy do cylindra.
Ten system wtrysku jest dość prosty iz tego powodu jest również najbardziej niezawodny. System ten ma też wady, np. dla tych wtryskiwaczy niezależnie od prędkości ciśnienie wtrysku jest równomierne, co prowadzi do niskiej wydajności przy dużych prędkościach i dość dużej zawartości zanieczyszczeń.
W takim przypadku komputer pokładowy nie będzie w stanie kontrolować ilości oleju napędowego wtryskiwanego przez każdy wtryskiwacz. „Widzi” tylko, ile oleju napędowego zużywa każdy wtryskiwacz, aby pokazać zużycie sterownika lub czy zawór elektromagnetyczny jest zablokowany. Więc ten system jest nieco starszy, ale z biegiem czasu bardzo niezawodny i może wytrzymać wiele kilometrów.
System common rail jest nieco bardziej skomplikowany w działaniu, jak widzimy i jak sama nazwa wskazuje, system ten posiada „wspólną – kolumnę wtryskową”. Olej napędowy jest po prostu pobierany ze zbiornika przez pompę niskociśnieniową, która z kolei „prowadzi” go do pompy wysokociśnieniowej, która wtryskuje szeroko przy tym samym ciśnieniu we wszystkich 4 wtryskiwaczach.
W przeciwieństwie do powyższego systemu, w którym każdy wtryskiwacz pełni również rolę pompy, w common rail jest tylko jedna pompa, która przesyła olej napędowy pod ciśnieniem do wszystkich wtryskiwaczy. System ten jest „wspomagany” lub prowadzony przez kilka czujników, takich jak regulator ciśnienia zamontowany na „wspólnej kolumnie wtryskowej”.
System ten oferuje szereg zalet, w tym lepszą oszczędność paliwa, zmniejszoną emisję i zwiększoną wydajność. Dużą wadą tego systemu jest to, że istnieje wiele ruchomych części, które muszą być bardzo dobrze ze sobą zsynchronizowane, aby działały prawidłowo.
Kolejną wadą byłaby niezawodność, która z biegiem czasu pozostawia wiele do życzenia, zwłaszcza że pompa wysokociśnieniowa wykonana jest z aluminium, które z biegiem czasu, dzięki kiepskiej jakości dieslowi, generuje dużo drobnych wiórów i przez to zatyka wtryskiwacze i cały układ wtryskowy.
Co może się nie udać z wtryskiwaczem?
W zależności od modelu wtryskiwacza może on ulec uszkodzeniu na różne sposoby.
Najczęstsze awarie wtryskiwaczy
– Sprężyny tracą elastyczność i zmniejsza się nacisk przy ich otwieraniu. W takim przypadku wtryskiwacze otworzą się szybciej niż powinny (tak jak zmieniłeś posuw). Oznacza to, że paliwo wtryskiwane jest pod niższym ciśnieniem iw mniejszych ilościach, co znacznie obniża sprawność silnika.
Dysze wtryskiwaczy mogą ulec rozkalibrowaniu lub zapchaniu z powodu osadów powstałych podczas spalania paliwa złej jakości. Regulacja „dysz” nie jest prawidłowa, co skutkuje niepełnym spalaniem.
Jednym z powodów awarii wtryskiwaczy byłby fakt, że niemieckie. Kierowcy jeżdżą głównie w miastach, na bardzo niskich prędkościach, przy niskich obrotach, na krótkich dystansach, z częstymi startami i postojami oraz z zimniejszym silnikiem.
Wtryskiwacze, przynajmniej w przypadku oleju napędowego, pozostawiają osady, gdy nie pracują nawet przy dużych prędkościach, co prowadzi do ich zapychania.
– Nawet przy wtrysku Delphi, „część elektryczna” wtryskiwaczy może ulec uszkodzeniu. W szczególności „zawór zwrotny” lub „zawór sterujący”, który kontroluje powrót oleju napędowego każdego wtryskiwacza. Praktycznie nie radzi sobie już z ciśnieniem i nie otwiera i nie zamyka obwodu, więc cały olej napędowy wraca na powrót.
Oznaki wadliwego wtryskiwacza
Pierwszymi objawami w tym przypadku byłby drastyczny spadek mocy silnika, a następnie pojawienie się czarnego dymu z wydechu i utrudniony zimny start.
Samochody nowszej generacji i nowsze, wyposażone w układ wtryskowy Common Rail, ostrzegają Cię, jeśli coś pójdzie nie tak z układem wtryskowym, zapalając lampkę ostrzegawczą na pokładzie.
Normalnie zapala się lampka ostrzegawcza „Sprawdź silnik”, a następnie przyspieszanie jest „odcięte” lub samochód przechodzi w „tryb awaryjny” (tryb LIMP) lub „tryb awaryjny”. Jeśli sytuacja się pogorszy lub pogorszy na trasie, komputer wyłącza silnik.
Objawy wadliwego wtryskiwacza w silnikach wysokoprężnych
Silnik pozostaje w dobrym stanie tak długo, jak długo wtryskiwane jest potrzebne i odpowiednie paliwo. Mając to na uwadze, należy zawsze zdawać sobie sprawę z objawów problemów z wtryskiwaczami diesla w Twoim samochodzie.
1. Stała wydajność
Zanieczyszczony wtryskiwacz może dostarczać do silnika nierówne poziomy paliwa, a w konsekwencji niespójne poziomy mocy. Najbardziej oczywistym objawem byłoby nieoczekiwane zmiany prędkości silnika i wahania prędkości obrotowej.
2. Uszkodzenie silnika
Ten problem jest zwykle spowodowany niskim poziomem paliwa pompowanego do silnika, gdy się zapala. Błędy te mogą być spowodowane wieloma innymi problemami, w tym brudnym, zatkanym wtryskiwaczem lub wtryskiwaczem, który się nie otwiera.
3. Szorstki bezczynność
Jeśli silnik ma różne obroty biegu jałowego, prawdopodobnie jest to spowodowane wadliwym wtryskiwaczem. Zabrudzony wtryskiwacz może wpływać na rytm pracy układu wtryskowego i powodować nierówny wzór natrysku.
4. Pachnie paliwem
Jeśli czujesz zapach paliwa, oznacza to, że gdzieś wycieka olej napędowy. Może to być spowodowane wadliwym wtryskiwaczem, wadliwym wtryskiwaczem paliwa, który umożliwia wypływ oleju napędowego z wtryskiwacza, nawet gdy nie jest on aktywny.
5. Większe zużycie oleju napędowego
Wielu z was może tego nie wiedzieć. Wadliwy wtryskiwacz może zwiększyć zużycie paliwa. Jeśli wydaje Ci się, że samochód zużywa więcej oleju napędowego niż zwykle nawet po jeździe z dużą prędkością, problemem może być uszkodzony wtryskiwacz.
Objawy niesprawnego wtryskiwacza paliwa w silnikach benzynowych
Wtryskiwacze paliwa mają kluczowe znaczenie dla działania i prowadzenia pojazdu. Należy oddać samochód do profesjonalnego serwisu, jeśli nosi którykolwiek z poniższych znaków.
1. Wibracje silnika
Wtryskiwane paliwo wspomaga proces spalania. Jeśli któryś z wtryskiwaczy jest uszkodzony, odpowiedni cylinder nie będzie w stanie spalić paliwa. Powoduje to wibracje silnika podczas jazdy. Drgania silnika to objaw niesprawnego wtryskiwacza, ale przyczyną może być inny problem z silnikiem. Musisz przeprowadzić diagnostykę, aby upewnić się, że przyczyną jest uszkodzony wtryskiwacz.
2. Sprawdź lampkę ostrzegawczą silnika na pokładzie
Jeśli lampka ostrzegawcza Check Engine zapala się po tym, jak pojazd zaczyna wibrować, istnieje duże prawdopodobieństwo, że głównym problemem jest uszkodzony wtryskiwacz. Jednostka sterująca silnika (ECU) zapali lampkę ostrzegawczą na pokładzie, gdy wykryje, że problem dotyczy wadliwego, brudnego lub zablokowanego wtryskiwacza.
3. Wycieki paliwa
Z powodu wieku wtryskiwacz może ulec uszkodzeniu, powodując wyciek paliwa z wtryskiwacza. Wizualna inspekcja może to wyjaśnić. Jeśli znajdziesz ślady benzyny na powierzchni wtryskiwacza, oznacza to, że jest on uszkodzony.
4. Pachnie jak benzyna
Reakcja łańcuchowa wycieków paliwa to także zapach benzyny. Jeśli wtryskiwacz nie działa prawidłowo, paliwo nie będzie się palić. Zapach benzyny powinien być poważną przyczyną alarmu, dlatego dobrze byłoby jak najszybciej zdiagnozować ten problem.
5. Test emisji nie powiódł się
Objawami niesprawnego wtryskiwacza są również nadmierne emisje spowodowane niepełnym lub nieregularnym spalaniem benzyny. Wyciek z wtryskiwacza może spowodować, że stosunek powietrza do paliwa będzie tak bogaty, że katalizator spali się.
Jak prawidłowo serwisować wtryskiwacze samochodowe?
Możemy zapobiec zużyciu wtryskiwaczy, stosując paliwo wyższej jakości lub samodzielnie dodając od czasu do czasu dodatki do oleju napędowego. W salonach samochodowych można znaleźć dodatki do czyszczenia układu wtryskowego.
Rozwiązania te nie są aż tak drogie, zwłaszcza, że nie powinno się ich używać zbyt często, ale jednocześnie nie wiadomo, na ile są użyteczne. Opinie kierowców, którzy stosowali takie dodatki są podzielone, jedni twierdzą, że „zdziałali cuda” a inni, że „to po prostu daje efekt placebo” nie ma nic „poważnego” w tego typu rozwiązaniach.
Inną metodą konserwacji wtryskiwaczy byłoby regularne czyszczenie ultradźwiękowe. W tym procesie wtryskiwacze są usuwane z silnika.
Po demontażu montowane są na specjalnej, bardzo nowoczesnej maszynie, na której wtryskiwacze czyszczone są przy użyciu najnowszych technologii. (piaskowanie roztworów rozpuszczalników pod wysokim ciśnieniem, ultradźwiękami itp.). Ta operacja nie jest tak droga, czyszczenie osiąga maksymalnie 20-30 euro na wtryskiwacz.
Nowe, używane czy zmodernizowane wtryskiwacze?
Wtryskiwacze to dość drogie części, jeśli chcemy je sami kupić. Najlepiej, gdybyśmy zawsze kupowali je nowe. Ale dlaczego ? Cóż, nadal mamy możliwość zakupu używanych, ale nie jesteśmy pewni, czy są w dobrym stanie, czy też są w dobrym stanie i ile kilometrów przejechały takie wtryskiwacze, aby wytrzymały jakiś czas.
Innym „pośrednim” rozwiązaniem byłoby ich doposażenie, operacja, która wykonana w profesjonalnym serwisie byłaby bardzo dobrym rozwiązaniem. Ale jeśli wykonujesz tę operację „w domu”, nie powinieneś mieć wysokich oczekiwań.
W takich przypadkach należy pamiętać, że wadliwy wtryskiwacz może spowodować poważne uszkodzenie silnika. Na przykład uszkodzony wtryskiwacz może stopić tłok. Nieodwracalna wada doprowadzi do tego, że będziesz musiał wymienić cały silnik. Jeśli budżet na to pozwala, najlepiej wymienić wadliwe wtryskiwacze na nowe. Jeśli jednak budżet jest niższy, najlepiej skontaktować się z profesjonalnym serwisem, który zajmie się prawidłową naprawą wtryskiwaczy.
Nigdy nie próbuj doposażać wtryskiwaczy w domu śledząc filmy na youtube, ponieważ jest to po prostu bardzo głupie i grozi uszkodzeniem wtryskiwaczy na stałe lub pogorszeniem silnika.
Nawet jeśli kosztuje trochę więcej, zawsze skontaktuj się z wyspecjalizowanym serwisem. I nie zapomnij wymienić uszczelki „O” wtryskiwaczy po demontażu bo będą „dmuchać” obok wtryskiwaczy lub spadać kompresja.
Jeśli więc zauważysz coś dziwnego w zachowaniu swojego samochodu, takie jak: Np. niska moc, utrudniony rozruch lub czarny dym ze spalin, należy sprawdzić wtryskiwacze lub wezwać serwis, aby zobaczyć, jak się sprawy mają.
Jeśli masz trochę wiedzy na temat mechaniki, możesz wykonać prosty test w domu, który pozwoli Ci sprawdzić stan Twoich wtryskiwaczy. Idź do apteki i kup 4 duże strzykawki i 4 rurki IV. Następnie podłącz powrót każdego wstrzykiwacza do strzykawki za pomocą przewodu.
Uruchamiasz samochód i pozostawiasz go na biegu jałowym przez około 30 sekund do 1 minuty. W tym czasie nie należy napełniać strzykawek, jeśli wstrzykiwacze są w dobrym stanie. W przypadku problemów z wtryskiwaczami strzykawki napełniają się dość szybko (maks. 10 s). To najprostszy test, który pozwoli sprawdzić stan wtryskiwaczy.