Twój samochód ostatnio nie działał prawidłowo, więc decydujesz się na jego serwis. Tam, po dokładnym oględzinach, mechanik powie: „Masz spaloną uszczelkę podgłowicową”.
Co to jest uszczelka głowicy cylindrów?
Twój silnik jest podzielony na dwa solidne bloki metalu, blok silnika i głowicę cylindrów silnika. Blok silnika to ten, który zawiera wał korbowy i tłoki, a głowica cylindrów zawiera zawory dolotowe, wydechowe i wałek rozrządu (w niektórych przypadkach kilka wałków rozrządu), który obsługuje te zawory.
Być może słyszałeś o dolnej skrzyni korbowej lub tylko o skrzyni korbowej. Popularnie nazywamy to miską olejową. Skrzynia korbowa jest częścią bloku silnika i jest miejscem przechowywania oleju.
Uszczelka podgłowicowa znajduje się pomiędzy dwoma wymienionymi powyżej kawałkami metalu, uszczelniając blok i działając jak jeden element.
Uszczelka podgłowicowa odgrywa kluczową rolę w pracy silnika. Uszczelnia silnik, utrzymując sprężanie w komorach spalania i zapobiegając przedostawaniu się oleju lub płynu niezamarzającego do silnika lub komory spalania.
Musi wytrzymać temperaturę setek stopni (nawet 800 stopni), jednocześnie wytrzymując tarcie dwóch metalowych bloków, które stale zmieniają kształt z powodu różnic temperatur i wywierania nacisku na uszczelkę.
Wiele dzisiejszych silników jest wykonanych z różnych materiałów. Istnieją silniki z dolną obudową z twardego tworzywa sztucznego, aluminiowym blokiem silnika i prawdopodobnie żeliwną głowicą cylindrów. Różne materiały różnie zachowują się w ekstremalnych temperaturach i tu właśnie w grę wchodzi uszczelka podgłowicowa. Dzięki temu silnik jest zawsze w jednym kawałku.
Dlaczego uszczelka podgłowicowa pali się?
Wnętrze silnika nie jest komfortowym środowiskiem, silnik pracuje w ekstremalnych warunkach temperaturowych. Jeśli ciepło przekracza normalne warunki spalania, nadmierne ciepło może spalić uszczelkę. Gdy silnik jest bardzo gorący, blok silnika zbytnio się rozszerza, czego wynikiem jest spalona uszczelka głowicy.
Podczas procesu spalania można osiągnąć temperatury powyżej 800 stopni. Rolą oleju i płynu niezamarzającego jest pochłanianie części tego ciepła i utrzymywanie całej jednostki w optymalnych warunkach temperaturowych.
Kiedy przestaną wykonywać swoją pracę, a silnik się przegrzewa, uszczelka podgłowicowa jako pierwsza ulega uszkodzeniu, tracąc swoje właściwości i w domyśle nie może już spełniać swojej roli. Wypalona uszczelka głowicy zniszczy cały silnik, jeśli nie zostanie wymieniona.
Jakie są oznaki i objawy spalonej uszczelki głowicy?
Wypalona uszczelka głowicy umożliwia przedostawanie się środka przeciw zamarzaniu do komory spalania. Dlaczego to się dzieje? Płyn niezamarzający krąży w otwartym bloku silnika i chłodzi go wieloma kanałami.
Pomyśl o tych kanałach jak o żyłach ludzkiego ciała. Płyn stale krąży, odbierając całe ciepło z silnika. Przy pomocy chłodnicy jest chłodzony, a następnie wraca do silnika. Ten cykl jest kontynuowany podczas jazdy samochodu. Kanały te są przerywane tylko w jednym miejscu, w którym zamontowana jest uszczelka głowicy.
Uszczelka ma na swojej powierzchni otwory, które umożliwiają przepływ płynu z bloku silnika do głowicy cylindrów silnika bez zatrzymywania. Gdy uszczelka się pali, kanały pękają i płyn wydostaje się do komory spalania, ale też wycieka z silnika.
Najczęstsze oznaki spalonej uszczelki głowicy cylindrów to przegrzewanie się silnika z powodu nieprawidłowej pracy chłodnicy i płynu niezamarzającego w oleju. Te dwa objawy są najczęstsze, ale niekoniecznie wynikają z spalonej uszczelki głowicy. Diagnozę najlepiej pozostawić specjaliście.
Co się stanie, jeśli będę jeździł ze spaloną uszczelką podgłowicową?
Kierowcy często ignorują oznaki spalonej uszczelki głowicy cylindrów, co wynika z bardzo wysokich kosztów napraw, zwłaszcza gdy uszczelka jest spalona z powodu pękniętej lub owalizowanej głowicy cylindrów.
Dalsza jazda z wypaloną uszczelką głowicy może spowodować poważne uszkodzenie silnika. Na przykład może to prowadzić do uszkodzenia katalizatora, dużych wycieków oleju silnikowego, które z powodu braku smarowania doprowadziłyby do poważnego uszkodzenia silnika i oczywiście przegrzania silnika.
Jak już wspomniałem powyżej, winę może stanowić pęknięta głowica cylindra. Porozmawiajmy więcej o objawach pękniętej głowicy cylindrów. Głowica cylindra jest kluczowym elementem silnika spalinowego. Innymi słowy, jeśli prowadzisz samochód elektryczny, cieszysz się, że pozbyłeś się głowicy cylindrów. Wracając bez głowicy, żaden pojazd spalinowy nie może pracować, gdyż jest to proces spalania, a następnie uruchomienia pojazdu.
Głowica cylindra jest zamontowana na cylindrze, aby stworzyć zamkniętą przestrzeń między górną częścią tłoka a wewnętrznymi ściankami cylindra. Wykonany jest zwykle z żeliwa lub stopów aluminium.
Głowica cylindra ma również otwory do cyrkulacji wody w celu chłodzenia silnika. W dolnej części głowica cylindra jest płaska, co zapewnia doskonałe uszczelnienie bloku silnika, uszczelnienie to zapewnia uszczelka głowicy cylindra.
Objawy pękniętej lub owalnej głowicy cylindra
Jeśli masz nowy samochód, nie martw się o pęknięcie głowicy lub owalizację. Nie oznacza to jednak, że jest to niemożliwe. Jest stosunkowo niewielka szansa, że nowy samochód pęknie głowicę cylindrów. Istnieją różne rodzaje objawów pękniętej głowicy cylindrów, w tym:
• Wyciek oleju: W głowicy cylindrów znajduje się olej. Gdy tylko pęknie głowica cylindra, olej zaczyna płynąć. W pierwszym etapie można określić, czy pod autem lub w niektórych nowszych modelach pojazdu nie ma plamy oleju. Jeśli głowica cylindrów jest pęknięta i wystąpi wyciek oleju, zapali się lampka ostrzegawcza silnika pokładowego.
• Wyciek płynu chłodzącego: Podobnie jak w przypadku wycieków oleju, pod pojazdem widoczne są ślady płynu. Gdy tym wyciekom towarzyszy wskaźnik temperatury silnika, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo pęknięć w głowicy cylindrów.
• Słabe osiągi silnika: Gdy głowica cylindra jest pęknięta, silnik bardzo cierpi, ponieważ nie jest w stanie wytworzyć pełnego uszczelnienia zapewniającego wydajne spalanie. Jeśli czujesz, że pojazd ma problemy z wjazdem na rampę lub jeśli zielone światło nie prowadzi prawidłowo, oznacza to, że osiągi silnika są słabe, co może być spowodowane pękniętą głowicą cylindrów.
Skąd wiesz, że płyn niezamarzający dostaje się do silnika?
• białe spaliny;
• Nadmiar wody z rury wydechowej (o wodę wypływającą z rury wydechowej należy się martwić tylko wtedy, gdy wraz z wodą jest biały dym, ponieważ w wielu nowych samochodach filtr cząstek stałych w tłumiku zamienia spaliny w wodę i małe krople wody wychodzące z odpływu, ale bez białego dymu);
• pęcherzyki wody w chłodnicy iw zbiorniku płynu niezamarzającego;
• pianki olejowe;
• Silnik ciągle się przegrzewa.
Jak wspomniano powyżej, uszczelka głowicy utrzymuje płyn niezamarzający i olej w silniku, więc spalona uszczelka spuszcza olej i płyn niezamarzający na zewnątrz bloku silnika.
Możesz również zauważyć spadek osiągów pojazdu, ponieważ ciśnienie w komorze spalania spada, a pojazd nie przyspiesza jak poprzednio.
Jeśli masz spaloną uszczelkę głowicy, wyłącz silnik. Ustaw samochód na platformie i zawieź pojazd do serwisu. Naprawa nie jest droga, a uszczelka kosztuje kilkadziesiąt euro. Zawsze wybieraj oryginalną uszczelkę.
W niefortunnych przypadkach podczas naprawy może być konieczna wymiana łańcucha rozrządu lub nawet pompy wody. Dlatego upewnij się, że naprawa została wykonana zgodnie z instrukcją.
Jak zabezpieczyć uszczelkę podgłowicową przed spaleniem?
Upewnij się, że poziom płynu niezamarzającego zawsze mieści się w normalnych granicach. Jeśli stwierdzisz, że samochód się przegrzewa, jak najszybciej wyłącz silnik i pozwól mu ostygnąć. Jeśli samochód nadal się przegrzewa, należy to szczegółowo sprawdzić i jak najszybciej rozwiązać problem.