Oto porównawcza analogia pozwalająca zrozumieć podobieństwa i różnice między napędem na wszystkie koła (AWD) a napędem na cztery koła (4WD): Miller Lite ma się do tequili tak, jak napęd na wszystkie koła do napędu na cztery koła. Oba to środki do celu, ale o ile piwo i napęd na cztery koła nadają się do codziennego użytku (oczywiście nigdy jednocześnie), o tyle tequilę i napęd na cztery koła warto zarezerwować na specjalne okazje, gdy potrzebujesz czegoś mocniejszego.
Jak działa napęd na wszystkie koła
AWD jest zoptymalizowany do użytku na drodze. Ma możliwość ciągłego przesyłania mocy silnika na wszystkie cztery opony. Pomoże to utrzymać pojazd w ruchu do przodu lepiej niż napęd na przednie lub tylne koła na drogach pokrytych śniegiem lub deszczem. W pojazdach o wysokich osiągach napęd na wszystkie koła pomaga przenieść moment obrotowy silnika na podłoże podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością lub ruszania z miejsca z pełną mocą silnika. Wiele systemów napędu na wszystkie koła płynnie przenosi moment obrotowy między przednimi i tylnymi oponami w razie potrzeby i automatycznie przełącza się na napęd na dwa koła, gdy jest to konieczne, aby zmniejszyć zużycie paliwa.
Napęd na wszystkie koła może być używany na chodniku bez złego wpływu, ponieważ został zaprojektowany tak, aby każda opona obracała się z własną prędkością na zakrętach — opony wewnętrzne obracają się wolniej na zakrętach — więc napęd na wszystkie koła jest lepszym systemem niż na cztery koła jazdy dla przeciętnego kierowcy poszukującego bezpieczeństwa w złych warunkach pogodowych. Z tego powodu napęd na wszystkie koła jest tym, co znajdziesz w większości nowoczesnych SUV-ów i samochodów osobowych. Jest coraz częściej oferowany w pickupach, które od dawna są domeną napędu na cztery koła.
Jak działa napęd na cztery koła
Przeznaczony wyłącznie do użytku w terenie lub na wyjątkowo śliskich nawierzchniach, napęd na 4 koła jest systemem w niepełnym wymiarze godzin, co oznacza, że kierowca musi przełączać się na i z napędu na cztery koła, obracając gałkę, naciskając przycisk lub szarpiąc dźwignię. W ten sposób blokuje się przednie i tylne półosie napędowe, utrzymując przednią i tylną oś obracającą się z tą samą prędkością. W piasku, błocie i śniegu gwarantuje to, że przynajmniej moment obrotowy silnika jest zawsze przesyłany na co najmniej jedno przednie i jedno tylne koło, bez polegania na komputerach w celu przewidzenia lub wykrycia poślizgu. A to oznacza, że w ultraśliskich warunkach na ziemię trafia więcej mocy, abyś mógł się ruszać i kontynuować. Ale napęd na cztery koła nie jest przeznaczony do użytku na drogach utwardzonych i jest zarezerwowany dla pojazdów o poważnych zdolnościach terenowych, takich jak Jeep Wrangler iGladiator i pickupy, takie jak Ford F-150 Raptor i Chevrolet Colorado Bison .
Ograniczenia dotyczące używania napędu na cztery koła
Na zakręcie wszystkie cztery koła pojazdu obracają się z różnymi prędkościami. Widać to po śladach pozostawionych, gdy pojazd skręca w świeżym śniegu, gdy każde koło tworzy unikalny łuk o nieco innej długości. Aby umożliwić ślizganie się przednich i tylnych opon z różnymi prędkościami, systemy napędu na cztery koła wykorzystują albo centralny mechanizm różnicowy, albo sprzęgło sprzęgła między przednią i tylną osią. W naszym przeglądzie systemów napędu na cztery koła omówiliśmy złożoność i niuanse wspólnego sprzętu.
System napędu na cztery koła blokuje razem przednią i tylną półoś napędową, dzięki czemu obracają się one z tą samą prędkością i otrzymują równe momenty obrotowe. Spróbuj jeździć po ciasnym kole po suchej nawierzchni z włączonym napędem na cztery koła, a oboje poczujesz i usłyszysz niepokojący dreszcz, gdy układ napędowy się zablokuje. Czasami przednie opony również podskakują i ćwierkają. To wiązanie obciąża układ napędowy i powoduje nierównomierne zużycie opon, jeśli napęd na cztery koła jest regularnie używany na utwardzonych drogach. Co ważniejsze, używanie napędu na cztery koła na chodniku może być niebezpieczne, ponieważ zablokowany układ napędowy może utrudniać skręcanie. Na nawierzchniach o niskiej przyczepności, takich jak śnieg, lód, brud lub błoto, wiązanie nie stanowi problemu, ponieważ opony mogą swobodnie ślizgać się po powierzchni, aby pogodzić zablokowane wały napędowe z potrzebą, aby każda opona podążała za unikalnym łukiem.
Najlepsze z obu światów
Tak jak można zamówić Miller Lite z kieliszkiem tequili, tak można kupić pojazd z napędem zarówno na wszystkie koła, jak i na cztery koła. Opcjonalne w wielu nowoczesnych, pełnowymiarowych pickupach, systemy te pozwalają kierowcy wybrać napęd na wszystkie koła z trybem Auto lub 4Auto oraz napęd na cztery koła z ustawieniem 4High. (Pojazdy te zazwyczaj zawierają również tryb 2High i 4Low z napędem na tylne koła). Mercedes-Benz G-wagen, na przykład, zachowuje się jak pojazd z napędem na wszystkie koła, dopóki nie zablokujesz centralnego mechanizmu różnicowego na w którym to momencie staje się ciężarówką z napędem na cztery koła.
Zamieszanie systemowe
Producenci samochodów nie ułatwiają kupującym rozszyfrowania technologii znajdującej się pod ich pojazdami. Wiele pojazdów z symetrycznym napędem na wszystkie koła Subaru faktycznie rozdziela moment obrotowy między przednią i tylną oś asymetrycznie. System Audi Quattro oznacza trzy różne rzeczy, jeśli mówimy o Audi A3, A4 lub A4 Allroad. Chevrolet określa swoje ciężarówki z napędem na wszystkie koła jako napęd na cztery koła, podczas gdy modele z napędem na cztery koła to cztery na cztery koła. Ford nalega również na używanie napędu na cztery koła, aby opisać wiele SUV-ów z napędem na wszystkie koła. Jednym z najłatwiejszych sposobów sprawdzenia, czy Twój pojazd ma napęd na wszystkie koła, czy na cztery koła, jest otwarcie instrukcji obsługi. Jeśli ostrzega przed uruchomieniem systemu na suchej nawierzchni, masz napęd na cztery koła. Poza tym system prawdopodobnie ma napęd na wszystkie koła. I jeśli ty’ rozważając nowy pojazd, przed zakupem warto poznać te różnice. Również systemy napędu na wszystkie koła różnych producentów nie działają dokładnie tak samo, jak pokazano w tym filmie.
4WD i AWD w lodzie i śniegu
Po utknięciu lub utracie kontroli na śliskich warunkach niektórzy kierowcy nabierają przekonania, że potrzebują pojazdu z napędem na cztery koła lub napędem na cztery koła. To niekoniecznie prawda. Ponieważ napęd na wszystkie koła i napęd na cztery koła przesyłają moc na wszystkie cztery koła, a nie na dwa, zapewniają około dwa razy większą przyczepność niż pojazd z napędem na dwa koła do przyspieszania na śliskiej nawierzchni.
Ale te systemy pomagają tylko przy przyspieszaniu pojazdu na zaśnieżonych lub oblodzonych drogach. Nie robią nic, aby pomóc ci skręcić lub zatrzymać się lepiej w takich warunkach. Twoje opony zapewniają taką samą przyczepność na śliskich zakrętach, niezależnie od tego, czy korzystasz z samochodu z napędem na dwa koła, na wszystkie koła, czy na cztery koła. Hamulce zawsze działają na wszystkie cztery koła, aby spowolnić pojazd, bez względu na to, czy do przyspieszania używane są dwa, czy wszystkie cztery koła.
Jeśli chcesz poprawić zdolność swojego pojazdu do pokonywania zakrętów i hamowania, a także przyspieszania w niesprzyjających warunkach zimowych, często lepiej będzie Ci założyć odpowiedni komplet opon zimowych .