Gdy w samochodzie zapala się kontrolka check engine, kierowcy wpadają w panikę. Potencjalnie poważne uszkodzenie lub tylko drobiazg, który można łatwo naprawić? Na te pytania często można szybko odpowiedzieć za pomocą złącza ODB. Odpowiednie urządzenie diagnostyczne może odczytać pamięć błędów. Ale co dokładnie się za tym kryje? Jaka jest różnica między OBD a OBD2? A jak działa ewaluacja? Ten tekst to wyjaśnia.
Co oznacza OBD?
OBD to skrót oznaczający diagnostykę pokładową i odnosi się do własnej elektroniki samochodu. Za pomocą specjalnego złącza OBD błędy z licznych jednostek sterujących (ECU) i komponentów mogą być łatwo rejestrowane i oceniane w czasie rzeczywistym. Odbywa się to obecnie za pomocą prostych czytników OBD, bardziej rozbudowanych urządzeń diagnostycznych OBD, a czasem także za pomocą aplikacji. W ten sposób problemy można zidentyfikować na wczesnym etapie i zapobiec uszkodzeniom.
Jaka jest różnica między OBD a OBD2?
Od końca lat 80-tych możliwe jest odczytywanie pamięci błędów w samochodach z pierwszą diagnostyką pokładową (OBD). Pierwsze systemy tego typu sięgają nawet 1965 roku, kiedy Volkswagen wprowadził centralne gniazdo, które można było analizować za pomocą komputera z kartami dziurkowanymi. Jednak odpowiednie interfejsy nie były wówczas obowiązkowym elementem dla producentów. Można je było podłączyć tylko do specjalnych urządzeń, ponieważ połączenie nie było ustandaryzowane, a funkcja była bardzo ograniczona.
Dopiero wraz z wprowadzeniem pierwszej diagnostyki emisji w 1988 roku przez Kalifornijską Radę Kontroli Zanieczyszczenia Powietrza (CARB) standard OBD został wprowadzony i ujednolicony przez General Motors. Kształt gniazda OBD z 16 pinami został ustandaryzowany, podobnie jak złącza do oceny. Od tego czasu zawsze były albo w komorze silnika, albo ukryte za małą osłoną po lewej stronie pod kierownicą.
Podczas jazdy OBD monitoruje tylko układy, które wpływają na emisję spalin. Sprawdzane są emisje pojazdów, wykrywane są problemy z mieszanką paliwową lub powietrzną, a odpowiednie kody błędów są skatalogowane.
Przy obecnym OBD2, jednak oprócz danych silnika, przez 16-pinowe gniazdo można odczytać wiele innych danych samochodu. Ponadto wszystko zostało ustandaryzowane i uproszczone zgodnie z międzynarodowymi standardami w normie SAE J2012 oraz normie ISO 15031-6. Kody błędów są wysyłane do urządzeń diagnostycznych jako DTC – Diagnostic Trouble Code lub kody P0.
Które samochody mają złącze OBD2?
Samochody posiadają interfejs OBD2 od 1996 roku. Wszystkie nowo zarejestrowane silniki benzynowe od 2001 r. i wszystkie diesle nowo zarejestrowane od 2004 r. muszą mieć nawet interfejs OBD2. Ponad 90 procent pojazdów w Niemczech ma interfejs OBD2 do połączenia z elektroniką samochodu.
Jak odczytać dane z samochodu?
Prawdopodobnie najłatwiejszy sposób w dzisiejszych czasach: samochody z połączeniem OBD2 można podłączyć do smartfona przez Bluetooth za pomocą adaptera OBD (dongle). W większości samochodów połączenie znajduje się po lewej stronie kierownicy, na słupku A w przestrzeni na nogi. Adapter, na przykład od Carly lub Pace, musi być tam podłączony i podłączony do specjalnych aplikacji OBD w telefonie komórkowym przez Bluetooth.
Wcześniej użytkownicy muszą załadować aplikację jako oprogramowanie na swój smartfon i utworzyć konto. Adapter OBD działa wtedy jak czytnik OBD lub urządzenie diagnostyczne OBD. Istnieją również specjalne czytniki OBD lub urządzenia diagnostyczne OBD, które podłącza się bezpośrednio do interfejsu OBD w celu odczytu danych pojazdu. Zakres funkcji jest w większości podobny.
Jakie dane można odczytać przez interfejs OBD2?
Oprócz odczytywania pamięci błędów samochodu dostawcy urządzeń diagnostycznych lub kluczy sprzętowych oferują inne funkcje. Należą do nich między innymi funkcja automatycznego połączenia alarmowego, analiza kodów błędów, informacje o stanie baterii, usługi warsztatowe, elektroniczny dziennik pokładowy, trener oszczędzania paliwa, wyszukiwarka stacji benzynowych oraz funkcja automatycznego wyszukiwania.
W przypadku urządzeń z najwyższej półki dostępne są nawet dane na żywo z komory silnika: w zależności od dostawcy obejmują one obciążenie silnika, moment obrotowy, temperaturę wody chłodzącej, temperaturę oleju, prędkość, napięcie, ciśnienie turbosprężarki, zużycie paliwa, dopływ powietrza, temperatura zewnętrzna i poziom w zbiorniku. Obowiązkowa pozycja dla wszystkich tunerów, którzy chcą jak najlepiej wykorzystać swój blok silnika.
Jakie zalety oferują złącza OBD?
Użytkownicy posiadający aplikacje OBD, czytniki OBD lub urządzenia diagnostyczne OBD mogą uzyskać wiele informacji o silniku za pośrednictwem złącza OBD bez konieczności dojazdu do warsztatu. Analiza kodów błędów pozwala uniknąć wysokich kosztów naprawy. Informacje o odpowiednich kodach pomogą właścicielom lepiej zdecydować, czy muszą zgłosić usterkę do warsztatu, czy nie.
Standardowe kody błędów wskazują, który zespół powoduje problemy lub która z wielu jednostek sterujących nie działa prawidłowo. Pięciocyfrowe kody numeryczne można łatwo znaleźć w Internecie . W przypadku niektórych wtyczek OBD2 przebieg przechowywany w jednostce sterującej można również dokładnie odczytać za pomocą kodu. W ten sposób można wykryć możliwe oszustwo prędkościomierza.
Do jakich samochodów odpowiednie jest złącze OBD2?
Rozwiązania klucza sprzętowego aplikacji złącza OBD2 nie są powiązane z konkretną marką samochodu i mogą być używane dla wielu marek. Niemniej jednak dostawcy i funkcje różnią się. Poszukując odpowiedniego dostawcy i adaptera, kierowcy powinni sprawdzić, czy pasuje on do modelu, roku produkcji i silnika. Niektóre urządzenia wyświetlają niezrozumiałe kody błędów DTC nawet dla profesjonalistów. Wtedy porównanie z tabelą jest nieodzowne. Istnieją jednak również urządzenia, które potrafią bezpośrednio dekodować te kody i przekładać je na zrozumiałe instrukcje.
Czy używanie narzędzia diagnostycznego OBD2 jest legalne?
Eksploatacja urządzenia diagnostycznego OBD2 jest legalna, a licencja na użytkowanie nie wygasa w momencie jej użycia, ponieważ kody nie są nadpisywane ani zmieniane przez użycie. Tylko podczas jazdy nie należy używać aplikacji OBD2 na smartfonie. Kierowcy wtedy nie tylko ryzykują wypadek, ponieważ są rozproszeni, ale także grzywną.
Czy urządzenie diagnostyczne OBD2 zastępuje wyjazd do warsztatu?
Aplikacje OBD2 i informacje, które można z nich odczytać nie zastępują profesjonalnej diagnozy w specjalistycznym warsztacie. Ponieważ większość dostawców ogranicza się do diagnozowania silnika i dodatkowych jednostek, ale nie odkrywa rzeczywistego błędu. Jeśli na przykład zostanie wyświetlony błąd „sonda lambda”, aplikacja lub urządzenie odczytujące nie ujawniają, czy sam element jest uszkodzony. Przyczyna może mieć różne przyczyny, od wadliwego kabla, przez linię zasilającą, do powiązanej jednostki sterującej.
Komu opłaca się złącze OBD2?
Aplikacja skierowana jest do miłośników samochodów, tunerów i osób zainteresowanych samochodami używanymi, którzy chcą dowiedzieć się więcej o samochodzie. Dzięki temu użytkownicy lepiej poznają swój pojazd, mogą zoptymalizować własny styl jazdy i otrzymują dodatkowe informacje i usługi.
Jak drogie są złącza OBD2 i sprzęt diagnostyczny?
Klucz sprzętowy Pace do smartfona kosztuje około 115 euro, a Carly około 60 euro. Klienci płacą 40 euro za klucz sprzętowy Veepeak. Dzięki aplikacji „Volkswagen Connect” i „DataPlug” Volkswagen oferuje własny interfejs diagnostyczny dla pojazdów wyprodukowanych w 2008 roku lub później za około 40 euro. Mercedes sprzedaje adapter Me za 35 euro. Specjalne urządzenia diagnostyczne do odczytu pamięci błędów są dostępne online już za 30 euro.