Wybór bezpiecznego samochodu to coś więcej niż tylko wybór karoserii, która najbardziej Cię przyciąga i jak najmniej zużywa.
Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na zakup nowego, czy używanego samochodu, problemy mogą pojawić się wszędzie. Niektóre usterki wymagają natychmiastowej interwencji, ponieważ nie można już prowadzić samochodu w bezpiecznych warunkach.
Jednak inne wady mogą mieć prostą naturę techniczną, odtwarzacz CD przestał działać lub przepaliła się żarówka. Jako właściciel samochodu zawsze musisz wiedzieć, jak odróżnić te dwie rzeczy i w razie potrzeby skonsultować się z mechanikiem.
Jeśli z tłumika wydobywa się niebieski dym, potraktuj to jako sygnał, którego nie można zignorować i umów się na wizytę serwisową.
Najlepiej wychwycić problem w momencie jego wystąpienia, aby interwencje nie były bardzo drogie, a problemy nie narastały. Dlatego przygotowaliśmy listę najczęstszych przyczyn, przyczyn, które mogą prowadzić do pojawienia się niebieskiego dymu z tłumika oraz sposobu rozwiązania problemu.
Co oznacza pojawienie się niebieskiego dymu w spalinach?
Kiedy Twój samochód zaczyna emitować niebieski dym z tłumika, w rzeczywistości próbuje Ci powiedzieć, że mogą wystąpić problemy ze spalaniem oleju silnikowego.
Ogólnie rzecz biorąc, wycieki oleju są najczęstszą przyczyną, ponieważ pierścienie tłokowe lub gniazda zaworów są zbyt zużyte.
W ten sposób wydostający się olej dostaje się do komory spalania, gdzie wraz z paliwem podczas spalania wytwarzają niebieski dym.
Dym jest nie tylko oznaką awarii silnika, ale wdychanie go może również prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych. Dlatego powinieneś jak najszybciej skontaktować się z mechanikiem.
Jakie są najczęstsze przyczyny niebieskiego dymu?
Prawda jest taka, że istnieje wiele wad, które mogą powodować powstawanie niebieskiego dymu. Podzielimy więc te przyczyny na dwie główne kategorie: te, które pojawiają się podczas uruchamiania samochodu i niebieski dym, który pojawia się tylko podczas przyspieszania.
Przyczyny niebieskiego dymu podczas uruchamiania samochodu
Samochody benzynowe – Zużycie uszczelek zaworów – Jeśli zauważysz pojawienie się niebieskiego dymu dopiero po tym, jak samochód nie jest używany przez dłuższy czas i jest gotowy do jazdy, najbardziej prawdopodobną przyczyną jest zużycie uszczelek wtryskiwaczy.
Każdy silnik jest zbudowany tak, aby mieć określone wtryskiwacze paliwa, których zadaniem jest otwieranie i zamykanie dysz, które umożliwiają wlot i wylot powietrza z cylindrów. Głównym elementem zaworu jest płytka zamykająca wlot lub wylot.
Jednak po przyłożeniu ciśnienia olej pokryje górną część zaworów. A tutaj chwyć uszczelnienia zaworów, które nie pozwalają olejowi dostać się do silnika. Jednak gdy ta uszczelka się zużyje, olej może łatwo dostać się do silnika, gdzie spala się, wytwarzając niebieski dym w kontakcie z powietrzem i paliwem.
W pojazdach z silnikami wysokoprężnymi – zastosowanie świec żarowych – jedną z głównych różnic między silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi jest to, że w tych ostatnich zapłon następuje poprzez sprężanie powietrza i paliwa.
Im wyższe ciśnienie, tym wyższa temperatura i łatwiejszy zapłon. Świeca żarowa ma za zadanie nagrzać komorę spalania, aby Twój samochód optymalnie uruchomił się, gdy na zewnątrz jest zimno.
Chociaż te świece zapłonowe mają bardzo długą żywotność, sposób ich obsługi jest ważny. W momencie, gdy trzeba wymienić świece żarowe, pojawia się kilka sygnałów. Jednym z nich jest pojawienie się niebieskiego dymu spowodowanego niespalonym olejem napędowym w silniku. Nawet jeśli twój samochód odpala z wypalonymi wszystkimi świecami żarowymi, jasne jest, że dobrze byłoby interweniować przy pierwszym sygnale i je wymienić.
Niebieski dym, gdy przyspieszasz samochód
1. Zatkany zawór PCV — co właściwie oznacza PCV? Pochodzi z systemu wentylacji dodatniej skrzyni korbowej, a biorąc pod uwagę, że silnik samochodu jest systemem termicznym, w naturalny sposób zmienia się temperatura, ciepło, kondensacja, chłodzenie itp.
System PCV to system wentylacji wewnętrznej. Najważniejszym elementem tego systemu PCV jest zawór PCV. Zawór ma za zadanie kontrolować gazy, które dostają się do obwodu silnika, a następnie ulegają spaleniu.
Moment, w którym zawór PCV pozostaje zatkany, to wyraźny znak, że należy skontaktować się ze specjalistą, ponieważ wyciekający olej nadal łączy się z powietrzem i innymi gazami w silniku, początkowo wytwarzając niebieski dym.
2. Silnik używany — silnik, który był używany przez bardzo długi czas, może skutkować wieloma sygnałami i awariami. Każdy silnik składa się z tłoków poruszających się w górę iw dół na wale cylindra.
Każdy z tych tłoków jest otoczony metalowymi pierścieniami do uszczelniania. Pierścienie tłokowe mają za zadanie jak najściślejszą izolację wokół cylindra.
Jeśli te metalowe pierścienie lub nawet sam cylinder są zbyt zużyte, olej może wyciekać na powierzchnię pod tłoki. Ten olej w połączeniu z powietrzem i paliwem spowoduje powstawanie niebieskiego dymu.
3. Problemy z turbosprężarką – W pojazdach benzynowych lub wysokoprężnych z turbodoładowaniem mogą wystąpić usterki w układzie turbosprężarki. Problemy z turbosprężarką mogą objawiać się kilkoma sygnałami, z których jednym jest niebieski dym wydobywający się z tłumika lub zwiększone zużycie paliwa i brak mocy.
4. Wycieki oleju w skrzyni biegów – Modulator służy do zmiany biegów w starszych modelach samochodów z automatyczną skrzynią biegów.
W przypadku usterek modulatora silnik ma możliwość „zjedzenia” oleju ze skrzyni biegów. I tak, podobnie jak olej, płyn przekładniowy ulega spaleniu, co powoduje pojawienie się niebieskiego dymu.
Co możesz zrobić, aby poprawić sytuację z niebieskim dymem?
Niektóre z najczęstszych przyczyn niebieskiego dymu z tłumika mogą być przyczynami wspomnianymi wcześniej.
W niektórych sytuacjach możesz interweniować, aby samemu rozwiązać problem, ale w innych przypadkach potrzebujesz profesjonalnej pomocy.
1. Spójrz na silnik
Silnik, który nigdy nie był czyszczony, może łatwo doprowadzić do nagromadzenia zanieczyszczeń. W ten sposób olej może łatwo dostać się do komory spalania, co prowadzi do pojawienia się niebieskiego dymu. W przypadku wystąpienia tego problemu możesz samodzielnie interweniować, aby znaleźć rozwiązanie.
Chociaż istnieje wiele rodzajów problemów, które mogą powodować powstawanie niebieskiego dymu, zdziwiłbyś się, widząc, jak wiele przypadków jest spowodowany tak małymi szczegółami, jak brud w silniku.
Możesz spróbować wyczyścić i sprawdzić wtryskiwacze paliwa. Nie oczekuj jednak natychmiastowego efektu, nawet po procesie czyszczenia, samochód potrzebuje kilku dni, aby wydostać się z resztek oleju.
2. Sprawdź zawory uszczelniające
Sprawdzanie i wymiana zaworów uszczelniających nie jest tak skomplikowana i skomplikowana, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka, zwłaszcza jeśli masz niewielkie doświadczenie z silnikami.
Najważniejszą rzeczą, na którą należy uważać, jest nie wrzucanie zaworów do silnika. Trzeba zdjąć płytkę, a potem uszczelki olejowe, a potem wyczyścić zawory i gniazda. Po montażu należy wykonać test w celu ustalenia ewentualnych nieszczelności.
3. Wymień świece żarowe w silnikach wysokoprężnych
Najbardziej odczujesz problemy spowodowane spaleniem świec żarowych w niższych temperaturach zimą.
Pamiętaj, że świece żarowe zawsze można wymienić na gorący silnik. Dla kogoś doświadczonego z silnikami ta praca nie jest zbyt trudna, ale z pewnością można zadzwonić do mechanika.
4. Napraw zawór PCV
Dobrą wiadomością jest to, że wymiana zaworu PCV nie jest ani trudnym, ani kosztownym zadaniem.
5. Zmień turbosprężarkę
Nawet jeśli turbosprężarka jest teoretycznie zaprojektowana tak, aby trwała przez cały okres eksploatacji silnika, mogą wystąpić różne awarie. Jedną z przyczyn problemu może być niski poziom oleju lub olej z zanieczyszczeniami.
Zanim jednak przejdziesz do przełączania, musisz dokładnie sprawdzić, jakie awarie wystąpiły. Jeśli problem nie jest bardzo poważny, możesz kontynuować proces wymiany. W przeciwnym razie będziesz musiał skorzystać z pomocy mechanika.
6. Napraw modulator skrzyni biegów
Aby móc naprawić lub wymienić modulator przekładni, głównym wyzwaniem jest jego zlokalizowanie.
Najczęściej tego typu problem związany z pojawieniem się niebieskiego dymu na tłumiku pojawia się rano lub przy pierwszym uruchomieniu samochodu (przy zimnym starcie).
Jeśli nie sprawdzisz prawidłowo auta i nie doprowadzisz go do optymalnych parametrów, to z pewnością pojawi się tego typu problem.
Jeśli problemy dotyczą silnika, możesz spróbować naprawić silnik lub całkowicie go wymienić, obie opcje kosztują mniej więcej tyle samo.
Jednak ostateczną i najważniejszą radą jest proaktywna jazda, zawsze przeprowadzanie niezbędnych przeglądów serwisowych samochodu i przy pierwszych sygnałach alarmowych wezwanie fachowca, aby znaleźć problem, zanim się pogorszy.