Sprzęgło przekazuje moc silnika do skrzyni biegów. Jeśli kierowca wie, jak prawidłowo używać sprzęgła swojego pojazdu, może to zrobić nawet do 200 000 km. Jednak słynne „ślizganie się” sprzęgła w pojazdach z manualną skrzynią biegów może oznaczać, że pierwsza wizyta w warsztacie i kilkaset euro trzeba będzie zapłacić już po 10 000 km.
Poślizg sprzęgła – co to znaczy?
Jeśli zbyt szybko wciśniesz pedał gazu, a jednocześnie zbyt wolno „pozwolisz na wciśnięcie pedału sprzęgła”, nie tylko zwiększy się obroty silnika, ale także spowoduje, że tarcza sprzęgła ociera się o koło zamachowe silnika. Sprzęgło się nagrzewa. Im częściej w ten sposób ślizga się sprzęgło, tym szybciej rozpuści się okładzina na sprzęgle. Wytwarzanie ciepła ma również wpływ na inne elementy, takie jak łożysko wyciskowe, i może prowadzić do uszkodzeń w dłuższej perspektywie.
Prędzej czy później sprzęgło zacznie „drgać” i zmiana biegu będzie utrudniona lub wręcz niemożliwa. W pewnym momencie nie można już włączyć biegu; w najgorszym przypadku powstaje nieprzyjemny zapach lub dym.
Jak możesz chronić sprzęgło?
Jeśli chcesz chronić swoje sprzęgło i opóźnić naprawę tak długo, jak to możliwe, powinieneś wziąć pod uwagę następujące 11 punktów:
- Przewidujący, spokojny styl jazdy
- Nie pozwól im przewracać się w kółko podczas oczekiwania
- Nie wciskaj sprzęgła na światłach
- Używaj hamulca ręcznego podczas ruszania pod górę
- Podczas parkowania utrzymuj jak najmniejszą prędkość obrotową silnika
- Nie ruszaj na wysokim biegu przy niskich obrotach silnika
- W wolnym ruchu zmień bieg i pozwól, aby samochód się toczył
- Nie pomijaj biegów podczas zmiany biegów
- Unikaj zbyt częstej zmiany biegów
- Nie kładź ręki na dźwigni zmiany biegów podczas jazdy
- Unikaj nadmiernego obciążenia
A jeśli to wszystko nie jest możliwe, kup pojazd z automatyczną skrzynią biegów.