Wielu kierowców uważa, że hamulca ręcznego nigdy nie należy zaciągać. Krąży wiele plotek, dlaczego źle jest zaciągać hamulec ręczny. W rzeczywistości jednak hamulec ręczny służy jako ważne „drugie zabezpieczenie” oprócz włączonego biegu i dlatego nie jest bez powodu w każdym samochodzie. Jeśli bieg nie zostanie prawidłowo włączony podczas wysiadania z pojazdu, pojazd może szybko lekko pochylić się. Latem, gdy temperatura spada poniżej zera, hamulec ręczny powinien być zawsze zaciągany jako podwójne zabezpieczenie, zwłaszcza na pochyłościach. Plotka, że hamulec ręczny zamarza zimą, jest prawdziwa tylko w pewnych wyjątkowych sytuacjach: Hamulec ręczny zamarza, zwłaszcza gdy jest wysoka wilgotność, pogoda jest mokra, a droga jest błotnista. Jeśli hamulec ręczny nieco zamarza, delikatne przyspieszanie zwykle pomaga całkowicie go zwolnić.
Hamulec ręczny powinien być zawsze zaciągnięty obok włączonego biegu! Jeśli nie zaciągniesz hamulca ręcznego, a bieg nie zostanie prawidłowo włączony, samochód może stoczyć się i, w najgorszym przypadku, wjechać na inny zaparkowany pojazd. Firma ubezpieczeniowa może tu odmówić wypłaty świadczeń, ponieważ niedbale nie zaciągnąłeś hamulca ręcznego! „Zamrożenie” jest raczej mało prawdopodobne. Jeśli na przykład zaparkujesz samochód na zewnątrz na równej powierzchni na tydzień lub dłużej w temperaturze około -20 stopni w zimie, wystarczy tylko (bezpiecznie) włączony bieg. Inną alternatywą dla hamulca ręcznego są kliny pod koła .
Wskazówka: Jeśli latem przejechałeś samochód przez myjnię, zaparkowałeś go na kilka dni i zaciągnąłeś hamulec ręczny, podczas ruszania napotkasz lekki opór – nawet jeśli zwolniłeś hamulec ręczny – który można pokonać delikatnie przyspieszenie. W tym przypadku hamulec ręczny jest minimalnie zardzewiały. Nie ma to jednak negatywnych konsekwencji dla pojazdu!