W rzeczywistości olej napędowy może w zasadzie zamarzać w bardzo niskich temperaturach. Mówiąc dokładniej, w przewodach paliwowych tworzą się kryształki parafiny, które zatykając filtr paliwa uniemożliwiają przepływ oleju napędowego ze zbiornika do silnika.
Dzieje się tak jednak tylko w bardzo rzadkich przypadkach . Wszystkie stacje benzynowe automatycznie dodają środek przeciw zamarzaniu do oleju napędowego w miesiącach zimowych, co zwykle zapobiega jego zamarzaniu do około -25 stopni. Jeśli w ogóle nie ufasz stacjom benzynowym, masz również możliwość samodzielnego dodania środka przeciw zamarzaniu oleju napędowego, co jest co najwyżej konieczne, jeśli pojazd jest zaparkowany na zewnątrz w wietrznym miejscu przez dłuższy czas poniżej -25 stopni.
W przeszłości bardziej wiarygodna była pogłoska, że silniki wysokoprężne zamarzają zimą, ponieważ stacje benzynowe nie mieszały jeszcze płynu niezamarzającego, a technologia podgrzewania silnika nie była aż tak zaawansowana.