Obecnie istnieje tak wiele projektów karoserii, że nie jest łatwo uzyskać przegląd, a nawet jasną klasyfikację. Co sprawia, że kombi lub coupe jest stosunkowo jasne, ale co z dzisiejszymi hybrydami z SUV-ami? Crossovery, strzelające hamulce, a nawet najnowszy trend SUV-ów coupé? A jakie są inne formy pośrednie? W tym artykule wyjaśniamy różne warianty nadwozia i klasy pojazdów oraz wyjaśniamy, czym się od siebie różnią.
Czym jest ciało?
Nadwozie to karoseria pojazdu, że tak powiem nadwozie samochodu, które montuje się na ramie pojazdu, tzw. podwoziu. Nadwozie chroni pasażerów podczas jazdy i pochłania energię uderzenia w razie wypadku. Ponieważ w dzisiejszych czasach jest tylko kilka samochodów z „prawdziwą” ramą – auta terenowe, takie jak Klasa G czy Toyota Landcruiser – zwykle mówi się o nadwoziu samonośnym, zwanym również „ramą kosmiczną”. Interakcja obu tych elementów określa projekt samochodu.
Oprócz blachy stalowej na różne części karoserii stosuje się aluminium i tworzywa sztuczne. Nowoczesna mieszanka materiałów zwykle nie jest pozbawiona wszystkich trzech. Oszczędza to masę, co sprzyja nie tylko przyspieszeniu w gotowym samochodzie, ale także zużyciu paliwa – co w dzisiejszych czasach jest ważniejsze dla większości producentów. Plastik i aluminium są teraz używane prawie wyłącznie na błotnikach, w szczególności zderzaku i masce.
Producenci samochodów sportowych również używają węgla lub tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP), jak to się technicznie nazywa. Ale i tutaj coraz częściej dochodzi do wejścia w sferę normalnych samochodów, zwłaszcza elektrycznych. BMW było tutaj absolutnym pionierem, tworząc mały samochód elektryczny i3, który wciąż wygląda futurystycznie i wkrótce będzie miał 9 lat. Jego podwozie składa się w dużej mierze z CFRP, co wyjaśnia nie tylko jego unikalny kształt i wyjątkową ilość miejsca, ale także cenę.
Te kształty ciała są tam
Różnorodność różnych kształtów i nisz jest teraz niewyczerpana dzięki tym innowacjom. Aby zapewnić dobry przegląd, wyjaśniamy tutaj najpopularniejsze organy.
Klasyk: sedan
Sedan jest prawdopodobnie najbardziej klasycznym wariantem nadwozia samochodu osobowego. Twój panel dachowy jest podtrzymywany przez trzy słupki (powszechnie nazywane słupkami A, B i C). Bagażnik zaczyna się za słupkiem C i jest wyraźnie oddzielony wysokością od dachu. Prawie każdy sedan ma czworo drzwi. Wewnątrz znajdują się dwa rzędy siedzeń z czterema do pięciu siedzeniami
Cud przestrzeni: kombi
Termin „Kombi” to skrót od „Kombi”. W przeciwieństwie do sedana, kształt nadwozia zapewnia znacznie większą pojemność bagażnika, ponieważ jego wysokość nie jest przesunięta w stosunku do dachu.
Dach biegnie raczej poziomo do tyłu pojazdu, gdzie jest utrzymywany na miejscu przez dodatkową parę słupków (słupków D). W przeszłości na końcu pojazdu zwykle mocowano prawie pionową klapę bagażnika – dobrym przewodnikiem jest tutaj Volvo 240. Linie są teraz bardziej płynne.
Ze względu na (teoretyczną) możliwość dostania się do przedziału pasażerskiego przez bagażnik często określa się je mianem modeli pięciodrzwiowych. Podobnie modele trzydrzwiowe mają tylko dwoje drzwi kierowcy.
Elegancki: coupe
Kształt nadwozia „coupé” wywodzi się z francuskiego wyrażenia „cut” i dlatego bardzo trafnie opisuje jego cechy. Coupé ma elegancki i sportowy wygląd zewnętrzny, który wyraża się głównie w bardzo pochyłej, ściętej linii dachu. Przy dzisiejszej aerodynamice prawdopodobnie wolelibyśmy mówić o „płynięciu”.
Większość coupé zaprojektowano jako modele dwudrzwiowe z dodatkową klapą tylną. Ale są też modele z czterema drzwiami. Pierwotnie w coupé było miejsce tylko dla dwóch pasażerów, ponieważ spadzisty dach i brak słupka C nie pozostawiały miejsca na drugi rząd siedzeń. Czasami z tyłu znajdowały się dwa foteliki dziecięce, zwane też fotelikami awaryjnymi – jak na przykład w Porsche 911 . Tymczasem coupé, takie jak Klasa C czy BMW serii 4, mają cztery, a nawet pięć miejsc. Jednak przestrzeń dostępna w drugim rzędzie siedzeń jest często ograniczona.
Idealne połączenie: Shooting Brake
Shooting Brake to nowoczesny wariant nadwozia, który łączy praktyczne elementy stylistyczne kombi ze sportowym, eleganckim wyglądem coupé. Początki Shooting Brake sięgają lat 60. XX wieku. W tamtym czasie tylko jako dwudrzwiowe, ponieważ były to głównie przerobione coupé lub samochody sportowe, takie jak legendarne Volvo P1800. Dzięki temu zyskał najbardziej znany przydomek samochodowy jako „Trumna Śnieżka”.
Kształt nadwozia na przestrzeni lat nieco popadł w zapomnienie i ponownie stał się popularny na przełomie tysiącleci, w dużej mierze dzięki Mercedesowi CLS Shooting Brake . Dzięki sprytnemu projektowi i odrobinie sztuczek optycznych udało mu się zmienić Shooting Brake w prawdziwy czterodrzwiowy samochód z obszernym bagażnikiem. Jack we wszystkich transakcjach, jeśli wolisz.
Shooting Brake ma bardziej płaską klapę tylną, która kiedyś była nachylona dokładnie pod kątem 45 stopni, w przeciwieństwie do kombi lub opadającej linii dachu coupé.
Topless: kabriolet
Podczas gdy poprzednie wersje nadwozia wymagały stałego dachu, kabriolet wyróżnia się zmienną lub nieistniejącą konstrukcją dachu. Konwencjonalny dach znacząco wpływa na stabilność pojazdu. Dlatego kabriolet musi być dodatkowo wzmocniony na różnych częściach nadwozia, aby wytrzymać duże siły podczas jazdy. Istnieje w sumie pięć możliwych kabrioletów:
- Klasyczny kabriolet z miękkim lub twardym dachem (VW New Beetle Cabrio, Mercedes SLK )
- Półkabriolet ze stałą ramą dachu i regulowanym środkiem dachu ( Fiat 500 Cabriolet , Smart fortwo cabrio )
- Roadster z długą maską i miękkim dachem, zazwyczaj bez dachu ( Mazda MX5 , BMW Z4 , Porsche 911 Speedster )
- Targa ze zdejmowanym dachem wykonanym z plastiku, szkła lub węgla – prawdziwe Targi są zagrożone wyginięciem od lat 90-tych (Nissan 300ZX, Toyota Supra MK3&4, Ferrari 488 Spider)
- Landaulet z trwale zakrytą kabiną kierowcy i otwartym tylnym przedziałem – niezwykle rzadki i właściwie zbudowany tylko w celach reprezentacyjnych (lub jako mobilny szejk naftowy na wydmy)
Solidny: pojazd terenowy
Samochód terenowy jest przeznaczony do surowego, co producenci samochodów zwykle wyrażają solidnym i kanciastym kształtem nadwozia. Przede wszystkim pojazdy terenowe powinny (powinny) być niezawodne i funkcjonalne w terenie. Dzięki temu mają duży prześwit, pudłowy nadwozie o dużej wysokości pojazdu i opór (wartość Cd) kontenera transportowego. Przynajmniej wiele klasycznych pojazdów terenowych nadal jest zgodnych z tym stereotypem – patrz Mercedes G-Class i Jeep Wrangler .
Jak wspomniano na początku, puryści wciąż rozróżniają „prawdziwe”Pojazdy terenowe z ramą drabinową, do której mocowane jest nadwozie, oraz z podwoziem typu spaceframe. Ten pierwszy jest uważany za bardziej wytrzymały i zwykle zapewnia większy prześwit, ponieważ rozpórki mają więcej miejsca, ale także są raczej nieuprawiane. Zwłaszcza na autostradzie.
Wszechstronny: SUV
Skrót SUV oznacza „Sport Utility Vehicle”, co w języku niemieckim oznacza „pojazd sportowy i użytkowy”. Pod względem gabarytów SUV-y początkowo przypominają klasyczny samochód terenowy. Jeśli chodzi o możliwości terenowe, są one jednak znacznie bardziej ograniczone ze względu na mniejszy prześwit, podwozie zaprojektowane na zakręty i opony, które całkowicie się do tego nie nadają.
SUV-y łączą raczej przyjemnie wysoką pozycję siedzącą pojazdu terenowego z przestrzenią i przydatnością do codziennego użytku w wersji kombi. Z biegiem lat przekształciły się w „fajny” zamiennik rodzinnych i mini vanów, a nie uniwersalny pojazd. Znajduje to również odzwierciedlenie w różnych projektach w tej klasie.
Od ogromnych 7-miejscowych ( Audi Q7 , BMW X7 , Toyota Highlander ) po crossovery, które niewiele różnią się wymiarami (poza prześwitem) od kompaktów na których są oparte ( Mercedes GLA , VW T-Cross , Citroën C4 ) . W Niemczech, ale także na całym świecie, SUV jest obecnie prawdopodobnie najpopularniejszym kształtem nadwozia.
Żaden bagaż nie jest zbyt duży: minibus / van
Jeśli szukasz pojazdu z jak największą liczbą siedzeń i schowków, nadal potrzebujesz vana lub minibusa. Małe autobusy lub minivany są nadal samochodami osobowymi, ale z siedmioma ( VW Sharan , Ford S-Max , Renault Espace ) lub dziewięcioma miejscami (Hyundai H-1, VW T-Busse ) oferują znacznie więcej miejsc siedzących niż inne popularne typy nadwozia . Aby ułatwić wsiadanie do tylnych rzędów siedzeń, prawie wszyscy producenci montują z tyłu drzwi przesuwne.
Już duży kształt nadwozia jest często bardzo kanciasty, zwykle ma krótką maskę i poziomą linię dachu oraz prawie pionową klapę tylną. Zapewnia to wystarczająco dużo miejsca zarówno pasażerom, jak i bagażom.
Różne klasy pojazdów od małych do dużych
Pojazdy można kategoryzować nie tylko według kształtu nadwozia, ale także według wielkości. Podobnie jak w przypadku kształtów, istnieje niezliczona ilość podkategorii. Poniższe oznaczenia są oparte na Federalnym Urzędzie Transportu Samochodowego. W nawiasach znajdziesz również nazwę Komisji Europejskiej.
Subkompakt (segment A)
Najmniejsi przedstawiciele: Są to Miejskie samochody ze stosunkowo niewielką przestrzenią bagażową – w sam raz na krótkie zakupy czy codzienne dojazdy do pracy. Ich wymiary przydają się przy szukaniu miejsca parkingowego w wąskich centrach miast. Ponadto, ze względu na stosunkowo słabe silniki, są one ekonomiczne w prowadzeniu i niedrogie w utrzymaniu. Przykładami są VW Up , Fiat 500 i Hyundai i10 .
mały samochód (segment B)
Czy mały samochód nie oferuje wystarczająco dużo miejsca na bagaż, ale powinien być mały i zwrotny? Wtedy mały samochód (w segmencie B) mógłby być właściwym rozwiązaniem. Oferują od czterech do pięciu (stosunkowo) pełnych siedzeń i więcej miejsca z tyłu. Stanowią więc idealny kompromis dla (małego) miasta. Asortyment tutaj jest ogromny: sprawdź Forda Fiestę , Citroëna C3 lub Suzuki Swift , jeśli jesteś zainteresowany.
Klasa kompaktowa (segment C)
Klasa kompaktowa (segment C) prawdopodobnie zapewnia najlepszą równowagę między ceną, kompaktowością, przestrzenią i komfortem. Obejmuje to bestsellery, takie jak VW Golf , Opel Astra czy Honda Civic . Przy cenach poniżej 30 000 euro i długości od 4,15 do 4,50 metra są one dostępne dla większości kierowców. Samochody z klasy kompaktowej oferują wystarczająco dużo miejsca dla rodzin, a także są dobrze wyposażone – pod względem bezpieczeństwa i systemów wspomagania kierowcy niewiele ustępują większym modelom w dzisiejszych czasach.
Średni zakres (segment D i E)
Pojazdy średniej klasy (segment D) są bardziej nastawione na dłuższe podróże. Firmy często wykorzystują samochody klasy średniej jako pojazdy służbowe lub serwisowe i jest to idealny samochód wakacyjny dla mniejszych rodzin. Dzięki dłuższemu rozstawowi osi siedzą cicho na drodze nawet przy wyższych prędkościach, a ich mocne silniki pozwalają również na bezstresowe wyprzedzanie.
Wśród nich są takie pojazdy jak BMW serii 3 , Kia Optima czy Audi A4 , a także nieco większa, wyższa klasa średnia (segment E). Znajduje się powyżej, z pojazdami takimi jak BMW serii 5 , Mercedes E Class , Jaguar X F czy Lexus GS .
Klasa wyższa (segment F)
Klasa wyższa (segment F) reprezentuje klasę luksusową.Ceny nowych samochodów powyżej 100 000 euro nie są rzadkością. Pojazdy z klasy luksusowej nie tylko są wyposażone w wysokim standardzie i mają mocne silniki, ale występują niemal wyłącznie w dużych limuzynach. Jak Audi A8 i oczywiście Mercedes S-Class .
Zwrotnice wychodzą poza linię
Właściwie zwrotnice mogły pojawić się wcześniej na naszej liście. Jednak prawie z definicji odbiegają one od jakiejkolwiek klasyfikacji i dlatego zajmują szczególne miejsce: podczas gdy SUV jest mieszanką samochodu terenowego i sedana, crossover przełamuje niemal każdą niszę. Mieszanka SUV-a, a teraz prawie wszystkich innych stylów nadwozia (patrz Hyundai Kona , Mercedes GLC Coupé , BMW X6 , VW T-Roc Cabrio itp.).
Szczególną formą crossovera jest terenowa wersja znanych kombi. Obejmuje to na przykład Audi A6 Allroad , Volvo V90 Cross Country , Opel Insignia Country Tourer . Wszystkie modele bazują na istniejącym kombi, ale wyróżniają się większym prześwitem i optycznymi elementami terenowymi, takimi jak plastikowe okładziny nadkoli.