zawartość
- Jakie są oleje napędowe i jakie są różnice?
- Czym są Power Diesel i Ultimate Diesel?
- Czy Power Diesel jest lepszy od zwykłego oleju napędowego?
- Który olej napędowy jest najlepszy?
- Czy mogę mieszać paliwa premium, takie jak V-Power lub Ultimate, ze zwykłym olejem napędowym?
- Wniosek
Jakie są oleje napędowe i jakie są różnice?
Olej napędowy był kiedyś uważany za zbyt powolny dla normalnego samochodu osobowego.Dzisiaj olej napędowy napędza szybkie, wyrafinowane pojazdy, w tym samochody wyścigowe, które łączą wydajność z dynamicznym prowadzeniem. Audi zapisało się nawet w historii wyścigów dzięki samochodom wyścigowym wyposażonym w silniki wysokoprężne.
Różne oleje napędowe są z grubsza podzielone na kategorie 1D, 2D i 4D. Silniki wysokoprężne o niskich obrotach zazwyczaj wykorzystują paliwa 4D. Paliwo 4D nie nadaje się do większości silników w pojazdach. Wykorzystuje się do tego paliwa 1D i 2D, ponieważ zostały one zaprojektowane do szybkich silników wysokoprężnych.
Ważnymi cechami olejów napędowych są ich lepkość, temperatura krzepnięcia i liczba cetanowa . Główne różnice między paliwami 1D i 2D to temperatura płynięcia i lepkość. Temperatura płynięcia to najniższa temperatura, w której może płynąć ciecz. Lepkość opisuje lepkość cieczy: im wyższa lepkość, tym gęstsza ciecz.
Na przykład paliwo 1D jest przeznaczone do pracy w chłodne dni; dlatego jest mniej lepki i ma niższą temperaturę krzepnięcia. Paliwa te znane są nam jako zimowy olej napędowy.
Paliwo 2D stosuje się w cieplejsze dni, ponieważ ma wyższą lepkość i temperaturę krzepnięcia (temperaturę, w której ciecz przestaje płynąć). Wyższa lepkość zapewnia lepsze właściwości smarne ruchomych części układu wtrysku paliwa. Ponieważ paliwa 2D mają również wyższą wartość kaloryczną, mogą dostarczać więcej mocy. Ma to kluczowe znaczenie dla zużycia silników Diesla:
im wyższa wartość opałowa oleju napędowego, tym wyższa moc wyjściowa. Oznacza to jednak również wyższe zużycie paliwa.
Liczba cetanowa jest odpowiednikiem liczby oktanowej benzyny w oleju napędowym. W przeciwieństwie do liczby oktanowej, która ocenia odporność benzyny na samozapłon, liczba cetanowa wskazuje, jak łatwo zapala się olej napędowy. Zwykle liczba cetanowa olejów napędowych na zwykłej stacji benzynowej wynosi od 40 do 55, co jest odpowiednie dla silników o średniej i dużej prędkości. Im wyższa liczba cetanowa, tym łatwiej paliwo ulega zapłonowi. Każdy producent zazwyczaj określa minimalną lub maksymalną liczbę cetanową i zalecaną temperaturę pracy dla paliw 1D i 2D.
Mniejsza wydajność pomimo specyfikacji
Dane paliwo może spełniać specyfikacje 1D lub 2D, ale jeśli wartość opałowa jest zbyt niska, zużycie paliwa i osiągi silnika ulegną zmniejszeniu.
olej napędowy naftowy
Olej napędowy jest najczęściej stosowanym paliwem w ciężarówkach, pociągach, autobusach oraz pojazdach rolniczych i budowlanych. Wiele nowych samochodów osobowych jest również napędzanych olejem napędowym. Znany również jako kopalny olej napędowy . Jego składniki pozyskiwane są poprzez destylację frakcyjną ropy naftowej. Osiągane są temperatury od 200 do 350 stopni Celsjusza. Rezultatem jest mieszanina łańcuchów węglowych zawierająca około 8 do 20 atomów węgla w cząsteczce.
Syntetyczny olej napędowy
Chęć znalezienia długoterminowych, niskoemisyjnych alternatywnych paliw doprowadziła do opracowania syntetycznego oleju napędowego. Może być wykonany z dowolnego materiału węglowego, nie tylko z biomasy, biogazu, gazu ziemnego i węgla. Naturalna substancja po zgazowaniu i oczyszczeniu poddawana jest procesowi Fischera-Tropscha. Jest to zasadniczo seria reakcji chemicznych, które przekształcają połączenie tlenku węgla i wodoru w substancję hybrydową zwaną węglowodorami. Ten rodzaj oleju napędowego jest chwalony za to, że prawie nie zawiera siarki, co zmniejsza ogólną emisję.
biodiesel
Biodiesel jest alternatywą dla oleju napędowego ropopochodnego. Ten rodzaj oleju napędowego jest wytwarzany z olejów roślinnych, tłuszczów zwierzęcych lub z recyklingu tłuszczu restauracyjnego. Stosowane są głównie olej sojowy, olej rzepakowy i olej kukurydziany. W swojej najczystszej postaci biodiesel jest określany jako B100, ale może być mieszany z olejem napędowym naftowym w zależności od temperatury, w której paliwo jest używane. Wielu producentów układów paliwowych wyraziło zaniepokojenie biodieslem ze względu na możliwość korozji elementów wtrysku paliwa, zwiększania zatykania się i powodowania zatarcia pompy. Dlatego biodiesel jest dodawany do zwykłego oleju napędowego w Niemczech, aby stworzyć przynajmniej niewielką możliwość zaoszczędzenia na ropie naftowej.
Olej napędowy z olejów uwodornionych
Rzadko stosuje się olej napędowy wytwarzany z uwodornionych olejów i tłuszczów. Chociaż ta kategoria oleju napędowego jest podobna do syntetycznego oleju napędowego, trójglicerydy znajdujące się w olejach roślinnych i tłuszczach zwierzęcych są przekształcane w alkany w procesie rafinacji i uwodornienia substancji.
DME
Mówi się, że eter dimetylowy lub w skrócie DME może być paliwem odnawialnym. Jest to paliwo o czystym spalaniu, nietoksyczne, charakteryzujące się wysoką liczbą cetanową i dyskretnym spalaniem. Jego tani system w połączeniu z niską zawartością sadzy i obniżonymi emisjami może stanowić sposób na osiągnięcie celów w zakresie redukcji emisji dwutlenku węgla. Ten diesel nie jest jednak oferowany w Niemczech.
Czym są Power Diesel i Ultimate Diesel?
Ogólnie są to nazwy marek. V-Power Diesel to najwyższej klasy olej napędowy Shell, podczas gdy Ultimate Diesel jest produkowany przez British Patrol (BP).
Mówi się, że oba diesle premium mają następujące właściwości:
- oferują wyższą liczbę cetanową,
- lepsza smarowność,
- zawierają detergenty,
- wyglądają wyraźniej
- słabiej pachną,
- możesz wyczyścić wtryski,
- palą się czyściej i pełniej,
- produkują mniej sadzy,
- wytwarzają mniej tlenków azotu,
- zmniejszają zużycie paliwa,
- optymalizują pracę silnika,
- zmniejszają zużycie, zwłaszcza podczas rozruchu silnika,
- zapewniają płynną, cichą pracę silników
Shell oferuje również kolejny diesel premium z produktem FuelSave-Diesel. Został on specjalnie zaprojektowany, aby zużywać jak najmniej paliwa przy tej samej wydajności.
Czy Power Diesel jest lepszy od zwykłego oleju napędowego?
Paliwa premium mają wiele zalet, niezależnie od tego, czy są to benzyna, czy olej napędowy. Ale czy dodatkowe koszty są tego warte?
Regularne stosowanie paliwa premium wydłuża żywotność kluczowych elementów silnika, zmniejszając tarcie i utrzymując zawory dolotowe w czystości. Olej napędowy Premium zawiera w mieszance środki czyszczące, które usuwają osady sadzy i oleju z silnika. Szczególnie właściciele samochodów z silnikiem rotacyjnym polegają na wyłącznym stosowaniu paliwa premium z dodatkiem oleju w zbiorniku w celu utrzymania smarowania.
Olej napędowy premium może być szczególnie skuteczny w starszych, gorzej utrzymanych jednostkach , które mają wyższy niż przeciętny poziom nagromadzenia węgla. Stosowanie oleju napędowego premium przedmuchuje układ paliwowy i silnik pojazdu w celu usunięcia sadzy, oleju i osadów węglowych.
Jednak testy ADAC nie wykryły żadnych znaczących zmian. Korzyści były, ale tylko nieznacznie zaobserwowane. Najlepiej, jeśli sam wypróbujesz i stworzysz własne doświadczenia.
Kiedy powinienem wybrać olej napędowy premium?
Jeśli właśnie kupiłeś nowy pojazd z silnikiem Diesla, używanie paliwa premium nie przyniesie Ci wiele dobrego. Wszystkie elementy silnika są już czyste, ponieważ Twój samochód jest fabrycznie nowy i dlatego działa płynnie. Jeśli korzystasz z samochodu na co dzień, warto co sześć miesięcy wlewać do baku Power Diesel . To przepłukuje układ paliwowy i usuwa wszelkie osady.
Nabywcy używanych pojazdów z silnikiem diesla zwykle odczuwają różnicę jakościową, gdy tankują Power Diesel. Po wydmuchaniu wszystkich osadów z technologii silnika, jednostka pracuje wydajniej i ciszej. Teoretycznie zmniejsza się nawet zużycie paliwa. Jednak zaoszczędzona kwota jest tak marginalna, że nie warto o niej wspominać.
Nawet starsze pojazdy z silnikiem Diesla mogą zatem korzystać z paliw premium.
Który olej napędowy jest najlepszy?
W zasadzie zawsze olej napędowy, który zapewnia czyste i wydajne spalanie z odpowiednią liczbą cetanową. Może to być zimowy olej napędowy w listopadzie, podczas gdy olej napędowy D2 jest preferowanym paliwem w kwietniu. Diesle premium, takie jak Power Diesel firmy Shell lub Ultimate Diesel firmy Aral, są obowiązkowe w niektórych samochodach sportowych z silnikami wysokoprężnymi.
Ponadto te wysokiej jakości paliwa mają sens tylko w normalnym samochodzie z silnikiem Diesla, jeśli silnik i technologia wtrysku mają być czyszczone. Różne testy i porównania testów z olejami napędowymi premium nie pozwoliły wyłonić jednoznacznego zwycięzcy testu . Ponadto wydaje się jasne, że wszystkie Power Diesel zawierają te same lub przynajmniej podobne dodatki. Wygląda więc na to, że możesz zatrzymać się na stacji benzynowej z najniższą ceną lub najlepszym systemem premiowym.
Czy mogę mieszać paliwa premium, takie jak V-Power lub Ultimate, ze zwykłym olejem napędowym?
Jeśli paliwo premium zostanie zmieszane z normalnym olejem napędowym, skuteczność czyszczenia spada. Zwykle nie jest to poważne, zwłaszcza jeśli silnik został już wyczyszczony zbiornikiem czystego Power Diesel. Mieszanie oleju napędowego premium i zwykłego oleju napędowego również nie wpływa na osiągi, oszczędność paliwa ani hałas silnika. Pod tym względem nie jest problemem jednoczesne stosowanie obu paliw. Zimowym olejem napędowym należy tankować tylko w zimnych porach roku, aby rano nie było nieprzyjemnych niespodzianek.
Wniosek
Tylko w przypadku niewielu modeli pojazdów konieczne jest stałe zatankowanie paliwa premium. Niezależnie od tego, czy jest to Power Diesel, czy Ultimate Super, te wysokiej jakości paliwa mają swoje miejsce i swoje zastosowanie. W przypadku agregatów diesla zapewniają przede wszystkim czystość i pełne osiągi silnika.