zawartość
- Jaka jest masa własna pojazdu?
- Jaka jest całkowita masa pojazdu?
- Jaka jest dopuszczalna masa całkowita pojazdu?
- Jak obliczyć maksymalną ładowność pojazdu?
- Jakie jest obciążenie osi pojazdu?
- Wniosek: masa własna, masa całkowita i nacisk na oś – jak ciężki jest mój samochód?
Jaka jest masa własna pojazdu?
Termin masa własna odnosi się do masy, jaką waży sprawny samochód . Synonimem tego terminu jest masa pusta. Masa własna obejmuje następujące elementy pojazdu:
- Waga karoserii i części samochodowych
- 75 kilogramów jako waga kierowcy
- Wbudowany zbiornik paliwa napełniony w 90 procentach
- Płyny niezbędne do pracy, takie jak olej silnikowy, płyn chłodzący, płyn hamulcowy i płyn do spryskiwaczy szyb (wszystkie w 100 procentach napełnione)
- Elementy wyposażenia, które należy mieć przy sobie zgodnie z przepisami ruchu drogowego (StVZO), takie jak apteczka, trójkąt ostrzegawczy i kamizelka odblaskowa.
Każdy, kto kupił samochód po 2005 roku, znajdzie masę własną w dowodzie rejestracyjnym I w wierszu G. Każdy, kto kupił pojazd przed październikiem 2005 roku i nie wyrejestrował go od tego czasu, znajdzie masę własną w dowodzie rejestracyjnym w punkcie 14.
Dlaczego masa własna pojazdu jest istotna?
Masa własna jest ważna, ponieważ wpływa na całkowitą masę pojazdu.
Jaka jest całkowita masa pojazdu?
Na całkowitą masę samochodu składa się masa własna i ładowność. W związku z tym obejmuje wszystkie dodatkowe części i akcesoria, które są zdefiniowane w masie własnej. Do tego dochodzi na przykład waga pasażerów, bagażu, boxu dachowego lub pojazdów z tyłu.
Jaka jest dopuszczalna masa całkowita pojazdu?
Dopuszczalna masa całkowita (synonim: dopuszczalna masa całkowita) składa się z masy własnej oraz maksymalnego dopuszczalnego ładowności i jest określona przez producenta w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. W celu zapewnienia bezpieczeństwa na drodze nie wolno przekraczać dopuszczalnej masy całkowitej – policja często przeprowadza kontrole drogowe, w których sprawdzana jest ładowność pojazdu.
DMC jest również ważne, aby określić, jakim pojazdem możesz prowadzić. Każdy, kto uzyskał prawo jazdy przed 1999 r., posiada prawo jazdy kategorii 3 i może prowadzić pojazdy o masie całkowitej do 7,5 tony. Przy takim prawie jazdy dopuszczalna masa całkowita zespołu może wynosić nawet 18,7 tony.
Kierowcy mogą znaleźć limit masy całkowitej pojazdu w dowodzie rejestracyjnym, część I, wiersz F. W starym dowodzie rejestracyjnym pojazdu dopuszczalna masa całkowita jest pod numerem 15.
W żadnym wypadku nie wolno przekraczać dopuszczalnej masy całkowitej samochodu!
Przeciążony samochód zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego. Kierowcy w Niemczech mogą spodziewać się kary w wysokości do 235 euro plus jeden punkt we Flensburgu, jeśli są przeciążeni. Za granicą kary mogą być jeszcze wyższe.
Jak obliczyć maksymalną ładowność pojazdu?
Kierowcy mogą samodzielnie obliczyć maksymalną ładowność, odejmując masę własną od dopuszczalnej masy całkowitej. W ten sposób dowiadują się, jaką dodatkową masą mogą obciążyć pojazd.
Masa przyczepy nie jest wliczana do masy całkowitej pojazdu . Jednak ważne jest przestrzeganie maksymalnego dopuszczalnego uciągu. Jest to maksymalne dopuszczalne obciążenie, jakie pojazd może za sobą ciągnąć. Kierowcy powinni również przestrzegać maksymalnego obciążenia pionowego przyczep. Jest to maksymalna masa, jaką można przyłożyć do zaczepu przyczepy od góry. Kierowcy podróżujący przyczepami podłodziowymi lub przyczepami kempingowymi zazwyczaj potrzebują samochodów o dużej zdolności holowania.
Jakie jest obciążenie osi pojazdu?
W przypadku pojazdów ważna jest nie tylko dopuszczalna masa całkowita – ważną rolę odgrywa również nacisk na oś. Obciążenie osi oznacza masę, która naciska na osie pojazdu i jest przenoszona na drogę przez koła. Tylna oś jest zwykle najbardziej obciążona. Przykład: bagaż w bagażniku zwykle obciąża tylną oś 110 procent, więc oś przednia jest lżejsza o dziesięć procent. Kierowcy mogą to odczuć w zmienionym odczuciu kierownicy.
Kierowcy muszą liczyć się z grzywną w przypadku przekroczenia dopuszczalnego nacisku na oś z przodu lub z tyłu. Kierowca nie może również kontynuować jazdy pojazdem.
Kierowcy mogą znaleźć maksymalne obciążenie osi w Części I dowodu rejestracyjnego pod nr 8.1 (oś przednia) i 8.2 (oś tylna).
Wniosek: masa własna, masa całkowita i nacisk na oś – jak ciężki jest mój samochód?
Aby zapewnić bezpieczeństwo na drogach, kierowcy nie mogą przeciążać swoich samochodów. Ważne jest, aby nigdy nie przekraczały dopuszczalnej masy całkowitej. Dopuszczalna masa całkowita składa się z masy własnej i maksymalnego dopuszczalnego ładowności i jest podana w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Kierowcy mogą samodzielnie obliczyć maksymalną ładowność, odejmując masę własną od dopuszczalnej masy całkowitej. Należy również zwrócić uwagę na dopuszczalne obciążenie osi.