zawartość
- Co to jest LPG?
- Wszystko o doposażeniu w instalację LPG: technologia i koszty
- Kiedy moja instalacja gazowa LPG wymaga dodatku?
- Co muszę wiedzieć o utrzymaniu instalacji gazowej LPG?
- Dodatkowe koszty naprawy i podatki instalacji LPG Autogaz
- Jakie jest zużycie instalacji gazowej samochodu LPG?
- Dla kogo opłaca się konwersja?
- Jak wygląda przyszłość LPG Autogaz?
- Porównanie autogazu LPG
- Wniosek
Co to jest LPG?
LPG składa się z mieszaniny propanu i butanu, która upłynnia się pod niskim ciśnieniem. Stąd nazwa LPG: Liquefied Petroleum Gas (LPG) oznacza gaz płynny.
Autogaz to nie tylko opłacalna, ale także przyjazna dla środowiska alternatywa dla benzyny. Dla porównania autogaz LPG emituje około 10 proc. mniej CO2 niż benzyna. Praktyczne jest również to, że gaz płynny jest produktem ubocznym wydobycia gazu ziemnego i ropy naftowej oraz rafinacji olejów mineralnych. LPG był kiedyś uważany za produkt odpadowy, ale dziś jest nadal używany i ma wiele zastosowań, w tym paliwo do silników benzynowych. Na stacji benzynowej możesz zatankować LPG tak samo jak konwencjonalne paliwa, ale Twój samochód musi zostać odpowiednio przerobiony.
Inne paliwa alternatywne do silników spalinowych , ale niezdefiniowane jako autogaz, to gaz ziemny , w skrócie CNG dla sprężonego gazu ziemnego oraz skroplony gaz ziemny, w skrócie LNG dla skroplonego gazu ziemnego .
Wszystko o doposażeniu w instalację LPG: technologia i koszty
Tylko nieliczni producenci samochodów, tacy jak Dacia ze swoim Sandero 3 lub Renault ze swoim Clio , oferują teraz nowe samochody z wbudowaną instalacją gazową LPG. Możesz jednak zmodernizować swój pojazd w późniejszym terminie. Tutaj dowiesz się, jak i co musisz wziąć pod uwagę.
Nawrócenie, jak to działa?
Instalacja gazowa może być zamontowana w większości samochodów z silnikami spalinowymi. W tym celu we wnęce na koło zapasowe, w bagażniku lub w zbiorniku podpodłogowym montowany jest zbiornik gazu. Oto trzy popularne techniki inwestowania:
Technologia Venturiego | Rośliny sekwencyjne | Obiekty LPI |
---|---|---|
Dysza Venturiego jest zamontowana w kanale wlotowym i miesza powietrze wlotowe z LPG. Parownik próżniowy skrapla gaz. LPG wpływa do silnika przez kolektor dolotowy. | Węże gazowe należy zamontować w miejscu kolektora dolotowego, a do każdego cylindra należy podłączyć dyszę wtryskową. Układ sekwencyjny odbiera sygnał z wtryskiwaczy i zasila butle LPG. | Dysze wtryskowe LPI wtłaczają LPG ze zbiornika gazu do silnika w postaci płynnej. Pompa wysokiego ciśnienia w zbiorniku gazu utrzymuje płynny LPG. Waporyzator nie jest konieczny. |
Powinieneś wziąć to pod uwagę podczas konwersji
Montaż powinien odbywać się w wykwalifikowanych warsztatach i nie powinien być wykonywany samodzielnie. Konwersja za granicę również nie jest zalecana pomimo niższych kosztów.
Dlaczego montaż musi być przeprowadzony w warsztacie
Od kwietnia 2006 roku poprawna instalacja instalacji gazowej w Niemczech musi być raz potwierdzona testem instalacji gazowej (GSP). Wykwalifikowani mechanicy sprawdzają stan, szczelność i zamocowanie instalacji gazowej, kompletność dokumentów oraz kompatybilność samochodu i instalacji gazowej.
Jeśli Twój zmodernizowany samochód nie przejdzie GSP, nie otrzyma zatwierdzenia od TÜV. Samochody doposażane za granicą często nie są dozwolone w Niemczech, ponieważ nie przechodzą GSP.
Ile kosztuje doposażenie w instalację gazową?
Konwersja może kosztować od 1800 do 3500 euro. Koszt konwersji Twojego pojazdu zależy od instalacji LPG, liczby cylindrów i osiągów Twojego silnika oraz normy emisji, którą chcesz osiągnąć. Obowiązuje zasada: koszty konwersji rosną wraz ze wzrostem liczby cylindrów i mocy .
Oto przykład: konwersja z całkowicie sekwencyjnym układem LPG producenta BRC wraz z kosztami jednorazowego GSP dla pojazdu z silnikiem 3-cylindrowym kosztuje zwykle do 1690 euro, z silnikiem 4-cylindrowym 1990 euro a z 8-cylindrowym silnikiem 2190 euro. Tutaj pojazd osiąga normę emisji Euro 5 poprzez konwersję.
Jak zatankować LPG?
Do zatankowania LPG potrzebny jest adapter.
Po udanej konwersji możesz jak zwykle zatankować samochód. Nadal tankujesz zwykłym paliwem, a dodatkowo masz możliwość tankowania autogazem LPG . W tym celu warsztat montuje drugi otwór za korkiem zbiornika, do którego następnie przykręca się adapter.
Potrzebujesz specjalnego adaptera do LPG, który możesz pożyczyć na stacji benzynowej lub kupić w warsztacie. Adapter jest ważny, ponieważ LPG Autogaz jest zasilany pod ciśnieniem , dzięki czemu paliwo staje się płynne. Podczas tankowania musisz również nacisnąć przycisk przy dystrybutorze lub na podłodze stacji benzynowej.
Zgodnie z prawem zbiorniki gazu mogą być napełnione tylko do 80 procent, aby zapewnić ochronę przed przegrzaniem. Zawór pływakowy w zbiorniku zamyka się automatycznie po osiągnięciu 80 procent . Pozwala to przejechać nawet 400 kilometrów przerobionym samochodem. Z dodatkowym pełnym bakiem możesz przejechać pełne 1000 kilometrów. W Niemczech jest prawie 7000 stacji benzynowych, na których można zatankować LPG.
Kiedy moja instalacja gazowa LPG wymaga dodatku?
Dodanie dodatków jest konieczne w przypadku ścierania się zaworów i gniazd zaworów. Może się to zdarzyć w niektórych silnikach, ponieważ zawory i gniazda zaworów są zbyt miękkie do przetwarzania LPG.
Mechanicy mogą wyeliminować ten problem suchego tarcia, instalując odporne na zużycie zawory i gniazda zaworów lub dodając dodatki. Dodatki to smary, których brakuje LPG, ale są potrzebne do smarowania zaworów i gniazd zaworów. Bez smarowania zawory nagrzewają się od tarcia suchego, zwiększając ryzyko zapłonu.
Elektroniczny system dodatków przeciwdziała temu, dodając dodatek do LPG kropla po kropli. Oznacza to, że tarcie nie generuje ciepła, a zawory pozostają chronione. Instalacja elektronicznego systemu dodatków jest tańsza i bardziej zrównoważona niż wymiana istniejących zaworów.
Jest to kolejny powód, dla którego tak ważne jest, aby Twój pojazd został przerobiony przez wyspecjalizowany personel. Przeszkoleni mechanicy doradzą Ci, czy Twój samochód w ogóle nadaje się do przebudowy i czy konieczna jest wymiana.
Co muszę wiedzieć o utrzymaniu instalacji gazowej LPG?
Musisz regularnie serwisować instalację gazową LPG. Oprócz GSP, samochody skonwertowane wymagają również cyklicznego testu gazu (GWP) , który można przeprowadzać przy każdym głównym przeglądzie co 24 miesiące.
Regularna konserwacja jest ważna dla własnego bezpieczeństwa. Z drugiej strony dlatego, że uszkodzenia Twojego samochodu spowodowane przez instalację gazową nie są objęte odpowiedzialnością producenta pojazdu. Dlatego ADAC zaleca wykupienie ubezpieczenia gwarancyjnego dla konwersji LPG.
W GWP mechanicy sprawdzają stan i szczelność instalacji gazowej oraz zamocowanie poszczególnych elementów. Koszt utrzymania co dwa lata to około 60 euro.
Jeśli przerobiony pojazd wymaga naprawy po wypadku lub awarii silnika, należy przeprowadzić kontrolę nowego układu gazowego (GAP) niezależnie od GWP. Koszty tego zależą od czasu wymaganego przez mechanika i uszkodzenia.
Dodatkowe koszty naprawy i podatki instalacji LPG Autogaz
Zmniejszona emisja CO₂ z instalacji gazowej w samochodzie na LPG pozwala zaoszczędzić pieniądze.
Instalacje na gaz LPG są zazwyczaj trwałe i solidne , dzięki czemu naprawa nie wiąże się z żadnymi kosztami. Koszty, które nadal możesz ponieść to:
- Koszty naprawy z powodu usterek w elektronicznym systemie dodatków do 300 euro i
- Koszty uzupełnienia dodatku LPG do 20 euro. Jedno napełnienie wystarcza na ponad 7000 kilometrów jazdy lub
- Wymiana zaworów i gniazd zaworów kosztuje kilkaset euro.
Koszty, które oczywiście powstają przy każdym pojeździe, to koszty ubezpieczenia. Z dwoma wyjątkami, nie ma ulg podatkowych dla samochodów z instalacją gazową LPG, jeśli chodzi o podatek od pojazdów mechanicznych . Obowiązuje tu ten sam podatek, co w przypadku pojazdów benzynowych lub wysokoprężnych.
Wyjątkami od tego są:
- Pojazdy zarejestrowane po raz pierwszy po 1 lipca 2009 z podatkiem samochodowym opartym na CO2 i
- Pojazdy z pierwszą rejestracją od 5 listopada 2008 r. do 30 czerwca 2009 r., ponieważ nowe opodatkowanie jest tu korzystniejsze niż stare.
Od stycznia 2021 r. ceny CO2 obowiązują również dla nowo rejestrowanych pojazdów. W tym kontekście podatek od pojazdów wzrośnie w przypadku samochodów o wysokiej emisji CO2. Pojazdy emitujące do 95 gramów CO2 na kilometr nie muszą płacić podwyższonego podatku od pojazdów . Jeśli emisje przekraczają tę wartość, obowiązują dodatkowe podatki. Na przykład, jeśli emisje CO2 wynoszą od 156 do 175 gramów na kilometr, trzeba zapłacić 2,50 euro więcej za gram.
Nawet jeśli pojazdy z LPG również mieszczą się w tej nowej cenie CO2, ich emisje są średnio o około 10 procent niższe niż porównywalne pojazdy benzynowe lub wysokoprężne.
Jakie jest zużycie instalacji gazowej samochodu LPG?
W zależności od silnika, instalacji LPG oraz stylu jazdy zużycie LPG jest nawet o 30 proc. wyższe niż w silnikach benzynowych . Autogaz jest jednak znacznie tańszy od paliw konwencjonalnych: w 2021 r. średnia cena za litr autogazu LPG wynosiła zaledwie 85 centów za litr.
Dlaczego koszty są tak niskie?
Jednym z powodów, dla których autogaz LPG jest tak tani, są znacznie niższe stawki podatkowe w porównaniu z benzyną czy olejem napędowym. Podczas gdy podatek energetyczny wynosi 65,45 centa od litra benzyny i opłata za składowanie oleju w wysokości 0,356 centa, podatek energetyczny wynosi zaledwie 19,65 centa od litra autogazu LPG. Oba paliwa dodatkowo opodatkowane są 19-procentowym podatkiem VAT.
Dla kogo opłaca się konwersja?
Ze względu na poniesione koszty przeróbka jest szczególnie opłacalna w przypadku kierowców często dojeżdżających do pracy, takich jak osoby dojeżdżające do pracy. Według ADAC, na przykład, konwersja opłaca się po około 76 000 km dla VW Golf i po 97 000 km dla Fiata 500 na czystym gazie, oprócz kosztów konserwacji.
Jak wygląda przyszłość LPG Autogaz?
Niskie stawki podatkowe na LPG są powoli wycofywane, a stawka podatkowa stopniowo rośnie. W 2020 r. stawka podatku wynosiła 14,68 centa za litr, w 2021 r. już 17,15 centa, a w 2022 r. 19,65 centa za litr. Zgodnie z obecnym stanem ulga podatkowa wygaśnie z końcem 2022 roku.
Nowa stawka podatku wyniesie wówczas 22,09 centów za litr od 2023 roku . Autogaz LPG pozostanie w przyszłości znacznie tańszy od benzyny czy oleju napędowego, ale nie wiadomo, co zmieni się w przyszłości.
Porównanie autogazu LPG
LPG Autogaz jest niedrogi w porównaniu z benzyną i olejem napędowym . Ale jak LPG wypada w bezpośrednim porównaniu z dwoma paliwami alternatywnymi oraz paliwami konwencjonalnymi – benzyną i olejem napędowym?
LPG | elektryczny | Plug-in-Hybrid | Benzyna | Diesel | |
---|---|---|---|---|---|
zużycie na 100 km | do 10,8 litra | do 18,5 kWh energii elektrycznej | do 26,4 kWh energii elektrycznej | średnio 7,7 litra | średnio 6,8 litra |
Zakres | do 400 km | 120 do 600km | do 60 km | między 600 a 1200 km | między 600 a 1200 km |
Koszt nabycia | Pojazd plus do 3500 euro | Nowe samochody od 30 000 do 40 000 euro | Nowe samochody od 30 000 do 40 000 euro | od 6750 euro | od 9000 euro |
Koszt paliwa na 100 km | 9,18 Euro | 5,40 euro | 3,72 do 7,92 euro | 12,74 Euro | 9,70 Euro |
Nawet jeśli silnik elektryczny jest mniej kosztowny dla twojego portfela, stały zasięg instalacji gazowej LPG jest bardzo długi. W porównaniu do hybrydy typu plug-in , która również musi być napędzana benzyną lub olejem napędowym, zasięg w trybie na czysty gaz jest nie do pobicia . Wariant LPG imponuje również kosztami. W porównaniu ze średnimi cenami w 2021 r. LPG jest tańszy od oleju napędowego czy benzyny.
Wniosek
Nawet w przyszłości, pomimo rosnących podatków i cen paliw, konwersja, konserwacja i koszty autogazu LPG pozostaną znacznie tańsze niż benzyny i oleju napędowego. Niemniej jednak należy wziąć pod uwagę, że odpowiednia konwersja i regularna konserwacja są konieczne, a to również pociąga za sobą koszty. Ogólnie rzecz biorąc, instalacja na gaz LPG się opłaca, zwłaszcza w dłuższej perspektywie.