Kiedy warto przestawić się na LPG lub gaz ziemny?
Jeśli prowadzisz pojazd z silnikiem benzynowym, a w Twojej okolicy znajdują się stacje benzynowe oferujące LPG lub gaz ziemny, warto przebudować swój pojazd. Konwersja jest możliwa w prawie wszystkich silnikach benzynowych. Istnieją obecnie niedrogie rozwiązania nawet dla pojazdów z bezpośrednim wtryskiem. Teoretycznie możliwa jest również modernizacja pojazdów z silnikiem Diesla, ale ponieważ wymaga to dużego nakładu pracy, często nie jest opłacalna w przypadku samochodów osobowych.
- Koszt konwersji na LPG wynosi od 1500 do 3500 euro. W przypadku gazu ziemnego koszty zaczynają się od 3000 euro i mogą wzrosnąć do 6000 euro. Z tego powodu tylko nieliczni właściciele samochodów decydują się na konwersję. Z drugiej strony w nowych samochodach częściej montuje się gaz ziemny. Więc jeśli kupujesz nowy samochód, powinieneś wybrać gaz ziemny. Jest tańszy w eksploatacji.
- Ze względu na wysoki koszt konwersji sensowne jest zamontowanie instalacji LPG w starszym pojeździe . W obu wariantach, pomimo konwersji, nadal masz możliwość jazdy na benzynie. Możesz wybierać między obydwoma trybami pracy i znacznie zwiększyć swój zasięg dzięki dwóm pełnym zbiornikom.
Uzależnij swoją decyzję od sieci stacji benzynowych
To, czy chcesz przestawić swój pojazd na gaz ziemny lub LPG, powinno zależeć między innymi od sieci stacji benzynowych w Twoim regionie. Jeśli dużo jeździsz samochodem i często wyjeżdżasz za granicę, pomoże analiza sieci stacji benzynowych w innych miejscach. Przeróbka na nic się nie przyda, jeśli musisz jechać daleko do najbliższej stacji benzynowej.
LPG jest przechowywany w postaci płynnej
LPG to mieszanina propanu i butanu, która jest przechowywana w zbiorniku jako gaz płynny. Dlatego nie musi być pod dużą presją. W razie wypadku zbiornik zamyka się samoczynnie i nie stanowi zagrożenia.Może być również montowany w bagażniku mniejszych pojazdów. Istnieją małe zbiorniki, które są zintegrowane w miejsce koła zapasowego i umożliwiają zasięg około 300 kilometrów. Dzięki większym zbiornikom, które zajmują przestrzeń ładunkową w bagażniku, możesz osiągnąć zasięg do 1000 kilometrów. Za litr LPG na stacji benzynowej płaci się około siedemdziesięciu do osiemdziesięciu centów. Zużycie to niecałe dziesięć litrów na 100 przejechanych kilometrów. Dodatkowo do uruchomienia instalacji LPG potrzeba pół litra benzyny. Dzięki temu możesz zaoszczędzić dużo pieniędzy w porównaniu z eksploatacją benzyny.
Zbiornik gazu ziemnego jest pod wysokim ciśnieniem
Gaz ziemny jest również znany jako CNG (sprężony gaz ziemny). Przechowywany jest w postaci gazowej w zbiorniku, dlatego musi mieć wysokie ciśnienie około 200 barów. To sprawia, że konwersja jest znacznie droższa. Istnieje duży wybór nowych samochodów, które mogą być zasilane gazem ziemnym. Jednak koszty zakupu są również wyższe w porównaniu z pojazdem bez instalacji gazowej.
Jazda na gazie ziemnym jest tańsza niż jazda na LPG. Średnio zużywasz tylko sześć litrów plus ćwierć litra benzyny na sto kilometrów. Z drugiej strony kilogram kosztuje średnio o jedno euro więcej niż przy tankowaniu LPG. Jeśli porównasz te dwie wartości, pod względem kosztów paliwa jesteś o około dwa euro niższy na 100 przejechanych kilometrów niż w przypadku jazdy na LPG ze względu na mniejsze zużycie paliwa.
Pomylenie napełniania zbiornika LPG lub LPG byłoby problematyczne ze względu na różne stosunki ciśnień. Jest to jednak niemożliwe, ponieważ każdy system ma swój własny adapter. Nie ma możliwości podłączenia adaptera LPG do zbiornika gazu ziemnego i odwrotnie. Dzięki temu podczas tankowania zawsze jesteś po bezpiecznej stronie.