Korytarz życia ma na celu umożliwić przejazd służbom ratunkowym. Przejazd do miejsca zdarzenia, na trasach, na których w wyniku tego zdarzenia utworzył się korek i zatrzymał ruch pojazdów. Stosowanie korytarza życia będzie miało także odniesienie do wszystkich dróg. Dróg, na których ze względu na panujący ruch, konieczne jest utworzenie specjalnej trasy przejazdu służb ratunkowych. Przykładem mogą być autostrady, a także drogi miejskie, zwłaszcza w okolicy skrzyżowań, itp..
Zmiana przepisów – Korytarz życia od 1 października 2019
Od 6 grudnia 2019 roku kierowcy będą mieli obowiązek tworzyć korytarz życia, który znajdzie swoją definicję w przepisach ruchu drogowego.
- Korytarz życia to pozostawienie miejsca na drodze dla pojazdów służb ratunkowych, które poruszają się między stojącymi samochodami.
Warto przypomnieć, że wbrew powyższemu opisowi i trudnej sytuacji na drodze, prawo, przepisy ruchu drogowego, jasno określają obowiązki kierowców. W tym obowiązek ułatwienia przejazdu pojazdowi uprzywilejowanemu.
Art. 9. o ruchu drog. Obowiązek ułatwienia przejazdu pojazdowi uprzywilejowanemu
- Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się.
Korytarz życia opisany definicją
Nowe przepisy wprowadzają pojęcie korytarza życia, który będzie opisany konkretną definicją oraz schematem zachowania się na drodze. To także da mocną podstawę do karania kierowców, którzy do tej zasady nie będą się stosowali. Jak się okazuje, ponad połowa kierowców nie wie czym jest korytarz życia. Jednocześnie możemy obserwować na drodze chaos, spowodowany brakiem pomysłu jak zachować się w chwili przejazdu służb ratunkowych. Nowe przepisy dot. korytarza życia mają to zmienić.
Nowe przepisy to ukłon w stronę służb ratunkowych, które walczą z głupotą kierowców oraz brakiem zaangażowania w niesieniu pomocy. Niejednokrotnie kierowcy utrudniają przejazd służbom ratunkowym, blokując drogę lub unieruchamiając pojazd w sposób ograniczający możliwość przejazdu. Wielokrotnie kierowcy, którzy utknęli w korku, podejmowali także decyzję o zawróceniu i jeździe pod prąd, skutecznie blokując dojazd służbom ratunkowym. Problemem jest także niewiedza, kierowcy nadal gubią się na drodze, nie potrafiąc podjąć wspólnej decyzji dot. prawidłowego ustawienia pojazdu. Najczęściej widać to w ruchu miejskim gdzie zwyczajnie każdy pojazd kieruje się w inną stronę. Kierowcy niepotrzebnie opuszczają jezdnie, blokują siebie wzajemnie a w efekcie nadal nie pozostawiają miejsca na przejazd służb.
https://badanie-techniczne.pl/2017/11/obowiazkowe-wyposazenie-samochodu-co-musimy-wozic/
Korytarz życia: kary
Zmiana przepisów będzie więc nie tylko prawnie wymagała od kierowców tworzenia korytarzy życia, ale także zdefiniuje jeden schemat postępowania. Także określi kary, które będą konsekwencją nieprawidłowych zachowań na drodze.
Korytarz życia w wielu krajach europejskich, jak Austra, Czechy, Niemcy, Słowenia, Szwajcaria czy Węgry ma podstawę prawną, a niestosowanie się do przepisów, grozi surowymi karami nawet kilkuset euro. Dodatkowo karane jest także poruszanie się korytarzem życia, jeśli zdecydujemy się na przejazd lub jazdę pod prąd.
Akcja związana z tworzeniem korytarzy życia rozkręciła się w naszym kraju jeszcze w ubiegłym roku. Powodem był m.in. ogromny skok popularności videorejestratorów samochodowych oraz filmy umieszczane w serwisie YouTube. Prezentowały one zachowanie kierowców, którzy stojąc w korku wykorzystywali pobocze lub już tworzone wtedy korytarze życia, do zawracania. Niejednokrotnie ich zachowanie spotykało na swojej drodze służby ratunkowe, które w czasie kiedy oni jechali pod prąd, te próbowały dojechać do miejsca zdarzenia.
Kierowcy samochodów w większości nie zdają sobie do dziś sprawy, że czas jaki służby ratunkowe potrzebują na dojazd do miejsca zdarzenia, uzależniony jest głównie od tego, czy mają oni warunki do tego aby przejechać. Dlatego tak ważne jest wspólne zaangażowanie wszystkich kierowców w tworzenie korytarzy życia oraz propagowanie innych pozytywnych zachowań, jak np. jazda na suwak oraz ustępowanie pierwszeństwa pojazdom włączającym się z drogi podporządkowanej.
https://badanie-techniczne.pl/2019/08/nowe-przepisy-ruchu-drogowego-zobacz-co-sie-zmieni-w-2019/
Jak utworzyć korytarz życia?
Korytarz życia tworzymy intuicyjnie zbliżając się do miejsca, w którym widzimy moment tworzenia się korka. Nie ma tu znaczenia czy pojazdy już stoją czy toczą się, nie wiemy jak sytuacja rozwinie się. Kierowcy poruszający się lewym pasem (niezależnie od ilości pasów jezdni) muszą ustawić się maksymalnie na ile to możliwe po lewej stronie, kierowcy pasa prawego oraz pozostałych pasów, zjeżdżają na stronę prawą. Przesuwają się na prawo. W ten sposób powstaje korytarz życia.
Co ważne tworzenie korytarzy życia nie powinno następować tam, gdzie zarządca drogi przewidział inne formy awaryjnego poruszania się. Autostrady czy drogi ekspresowe wyposażone są w pasy awaryjne, co oznacza, że kierowcy mogą pozostać na swoich pasach ruchu, ale nie blokować pasa awaryjnego, którym z pewnością nikt nie będzie poruszał się. Ważne jest więc aby decydując się na tworzenie korytarza życia, dostosować się także do zastanych warunków. Jeśli kierowcy pomimo dostępu do pasa awaryjnego, zjechali na niego tworząc korytarz zgodnie z powyższymi zasadami, my także zróbmy to samo.
Powyższą zasadę należy także stosować w miastach i zwłaszcza tutaj. Tu nie ma pasów awaryjnych, a więc jedyna możliwość przejazdu służb to wymuszenie utworzenia korytarza poprzez ściśnięcie się pojazdów. Warto pamiętać także o zachowaniu większego dystansu przed poprzedzającym nas pojazdem, aby zapewnić sobie możliwość manewrowania. Jak się okazuje, pozostawienie korytarza życia, będącego działaniem wszystkich kierowców, jest dobre. Powoduje nie tylko ułatwienie przejazdu, ale także nie wymusza na kierowcach, np. zjazdu z dróg na torowiska, trawniki i chodniki.
Niewykluczone, że wraz z tą zmianą, głośno zrobi się także o innych przepisach. M.in o nie blokowaniu wyjazdu z dróg podporządkowanych, kiedy stoimy w korku, oraz o blokowaniu przez pojazdy dróg pożarowych.