zawartość
- Jaka jest różnica między LPG a CNG?
- Jakie są zalety i wady konwersji LPG?
- Który samochód nadaje się do konwersji na LPG?
- Jak zamienić olej napędowy na LPG?
- Ile kosztuje instalacja gazowa LPG wraz z montażem?
- Czy LPG ma jeszcze przyszłość i ile będzie kosztował LPG od 2023 roku?
- Wniosek: kiedy warto przestawić się na LPG?
Autogaz i gaz ziemny: jakie są alternatywy dla samochodów z silnikiem spalinowym?
Podczas gdy samochody hybrydowe i elektryczne zyskują na popularności, a pojazdy wyposażone w ogniwa paliwowe na wodór są w trakcie opracowywania, LPG stworzył niszę dla klasycznych silników spalinowych jako przyjazną dla środowiska i niedrogą alternatywę . Ponieważ wiele samochodów może być zmodernizowanych do pracy na gazie , dzięki czemu również istniejące pojazdy i używane samochody będą na tym korzystały . Znajduje to również odzwierciedlenie w liczbach.
W 2020 roku statystyki pokazują dobre 430 000 pojazdów, które są przystosowane do pracy na LPG lub gazie ziemnym. Większość z nich, około 350 000 pojazdów, pracuje na LPG . Tylko w 2021 r. w Niemczech zarejestrowano 10 118 pojazdów LPG. Odpowiada to wzrostowi o prawie 55% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Jaka jest różnica między LPG a CNG?
Najważniejszymi różnicami między dwoma paliwami alternatywnymi są ich stan fizyczny i pochodzenie. Podczas gdy gaz ziemny, który jest mniej używany do napędu silników , jest gazowym paliwem alternatywnym niż CNG (sprężony gaz ziemny) , autogaz lub płyn jest produkowany jako LPG (gaz płynny) jako produkt uboczny przeróbki ropy naftowej. Wiele nowych aut na gaz z fabryki jeździ na CNG, ale przy doposażaniu w LPG, warsztat zazwyczaj używa LPG na gaz płynny .
Jakie są zalety i wady konwersji LPG?
Każdy, kto przechodzi na LPG, oszczędza koszty eksploatacji i konserwacji w porównaniu z benzyną i olejem napędowym i jest bardziej przyjazny dla środowiska na drodze. Jednak najpierw musisz zapłacić za konwersję LPG. Dla porównania najważniejsze zalety i wady konwersji na LPG wyglądają tak:
Wzmacniać
- Cena litra LPG jest o około 50% tańsza niż oleju napędowego czy benzyny.
- W porównaniu do kosztów energii najlepiej wypadły samochody na gaz, tuż za samochodami elektrycznymi.
- Pojazdy pracujące z instalacją LPG emitują ok. 10 – 15% mniej CO2 i można je zaliczyć do pojazdów z niskim podatkiem samochodowym.
- LPG spala się w sposób przyjazny dla środowiska bez sadzy/cząstek stałych i powoduje od 20 do 95% mniej emisji tlenków azotu niż benzyna i olej napędowy.
Słabości
- Jako paliwo LPG zawiera mniej energii niż olej napędowy i benzyna. – W porównaniu z LPG prowadzi to do dodatkowego zużycia o 10 – 30%.
- Konwersja LPG, a następnie regularne prace konserwacyjne i testowe są płatne.
- Na niektórych parkingach podziemnych obowiązuje zakaz wjazdu samochodów LPG.
- Nie na każdej stacji benzynowej nie można zatankować płynnym gazem.
Jakie samochody można przerobić na gaz płynny LPG?
W przypadku pojazdów z silnikami benzynowymi instalacja instalacji LPG jest możliwa w prawie wszystkich nowych i starszych pojazdach . Łagodne hybrydy i hybrydy plug-in można również doposażyć w późniejszym terminie. Należy jednak najpierw dowiedzieć się od producenta lub w warsztacie, czy technologia pojazdu z silnika benzynowego jest odpowiednia do montażu instalacji LPG w indywidualnym przypadku . Może to zależeć od takich czynników, jak moc, konstrukcja silnika i technologia wtrysku.
Czy można zamienić olej napędowy na LPG?
Samochody z silnikiem diesla mogą być przystosowane do pracy na gazie przy użyciu technologii mieszanki diesla . W tym procesie olej napędowy jest mieszany z gazem płynnym LPG w celu spalania. Ten rodzaj konwersji LPG z oleju napędowego nie zastępuje całkowicie klasycznego paliwa podczas jazdy. Jednak dodanie gazu oznacza, że spalanie jest czystsze i około 40% bardziej efektywne niż w przypadku konwencjonalnego oleju napędowego .
Samochody z silnikiem diesla można przerobić na napęd LPG poprzez dodanie gazu.
Jakie samochody z silnikiem diesla można doposażyć w LPG?
Z technicznego punktu widzenia przejście z diesla na LPG jest opcją, zwłaszcza jeśli silnik nie ma bezpośredniego wtrysku . Dzieje się tak często w przypadku pojazdów z lat 80. lub 90. XX wieku . Jest to bardziej skomplikowane technicznie z nowocześniejszymi silnikami TDI lub CDI z wtryskiem Common Rail. Warsztat może zdecydować, co jest technicznie wykonalne i czy konwersja LPG na diesla jest możliwa, patrząc na kod silnika . W razie wątpliwości należy jednak zwrócić się do producenta i uzyskać zaświadczenie od modernizatora, że technologia jest zgodna z modelem .
Ile kosztuje montaż instalacji LPG?
W zależności od modelu i technologii, konwersja na LPG kosztuje od około 2000 euro. W przypadku bardziej złożonych modernizacji instalacja może kosztować od około 3000 do 3500 euro . Decydując się na przejście na LPG, należy również wziąć pod uwagę dodatkowe koszty badań i prac konserwacyjnych .
Jakie dodatkowe koszty powoduje konwersja LPG?
Niektóre silniki benzynowe wymagają specjalnych świec zapłonowych lub dodatków do smarowania zaworów do pracy na gazie , tak że przy wymianie świec i uzupełnianiu dodatków powstają dodatkowe koszty. Te dodatkowe koszty należy również zaplanować dla:
- Dodatkowe prace kontrolne, np. do zaworów zwrotnych
- Około 100 do 150 euro za obowiązkową konserwację instalacji LPG co 20 000 do 25 000 kilometrów.
- Około 20 euro za test instalacji gazowej nakazany co dwa lata w ramach przeglądu głównego (HU).
- Około 150 euro co 10 lat za kontrolę zbiornika dla starszych konwersji sprzed 1 kwietnia 2006 roku.
Dla kogo opłaca się konwersja na LPG?
Każdy, kto osiąga wysokie przebiegi w ciągu roku i jeździ samochodem o stosunkowo wysokim zużyciu paliwa , jest bardziej opłacalny dla konwersji na LPG niż dla osób, które rzadko jeżdżą małymi samochodami. Doposażenie w LPG może się opłacić SUV-om lub luksusowym sedanom od około 50 000 kilometrów , podczas gdy w przypadku klasycznego samochodu kompaktowego jest to bardziej jak 80 000 do 100 000 kilometrów . W obliczeniach pomocne są kalkulatory LPG , które można znaleźć na stronach internetowych dostawców gazu, konwerterów czy automobilklubów .
Przejście na LPG jest szczególnie opłacalne dla kierowców jeżdżących na długich trasach lub samochodów o stosunkowo wysokim zużyciu paliwa.
Jak rozwijają się korzyści kosztowe LPG Autogas?
LPG jest tańszy niż benzyna premium i olej napędowy, ale paliwa kopalne będą w przyszłości drożeć, więc ten rozwój będzie miał również wpływ na LPG. W okresie od 2021 do początku 2022 roku cena LPG wzrosła z około 70 centów do dobrych 90 centów .
Jakie są podatki od LPG?
Jednak rosnące ceny LPG są również związane z faktem, że państwo obniża ulgi podatkowe na autogaz . Podczas gdy stawka podatkowa wynosiła około 14,7 centa za litr w 2020 roku, do końca 2022 roku wzrośnie do około 19,7 centa. Od 2023 roku litr LPG będzie opodatkowany w wysokości około 22 centów. Jazda na gazie płynnym będzie zatem kosztowna w 2023 r., ale pomimo niższych korzyści kosztowych , LPG prawdopodobnie pozostanie tańszą alternatywą przy rosnących cenach benzyny i oleju napędowego .
Wniosek: kiedy warto przestawić się na LPG?
Praca z LPG może być również opłacalna ze względu na spadające korzyści kosztowe i koszty konwersji do 3500 euro. Ponieważ LPG pozostaje tańszy i bardziej przyjazny dla środowiska niż paliwa konwencjonalne, dzięki czemu samochody zasilane gazem plasują się tuż za samochodami elektrycznymi w bilansie kosztów energii . Oferty konwerterów są szczególnie interesujące dla silników benzynowych o długiej żywotności, które pokonują duże roczne przebiegi lub charakteryzują się stosunkowo wysokim zużyciem. Na przykład używane samochody ze starszych lat, samochody youngtimery lub samochody zabytkowe mogą być również transportowane czyściej i ekonomiczniej z LPG. Od kiedy przeliczenie się zwróci, można obliczyć za pomocą kalkulatora LPG , który uwzględnia ceny i przebieg.
Dla kierowców diesli ta technologia pozostaje wyjątkiem, chociaż istnieją procesy z mieszanką oleju napędowego , które mają na celu przekształcenie oleju napędowego w LPG. Działa to przede wszystkim w starszych modelach bez bezpośredniego wtrysku . O tym, które modele nadają się do montażu instalacji LPG, decyduje indywidualnie instalator lub warsztat, biorąc pod uwagę kod silnika . Najlepiej jest potwierdzić nieszkodliwość na piśmie , aby nie było kłopotów z roszczeniami gwarancyjnymi lub gwarancyjnymi po konwersji LPG.